Karakterweekend 4e musketier

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Karakterweekend 4e musketier

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 08:57

De laatste tijd hoor ik steeds dingen over de organisatie "De 4e Musketier".
Zijn er mensen die ervaringen hebben met een dergelijk karakterweekend?
Mij lijkt het enerzijds heel leuk om een weekend voluit te survivalen, maar hik een beetje tegen de uitstraling van deze organisatie aan.

Majiem
Mineur
Mineur

Re: Karakterweekend 4e musketier

Berichtdoor Majiem » 07 apr 2014 09:49

Wat in de uitstraling staat je tegen?
deep water faith in the shallow end

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 10:30

Majiem schreef:Wat in de uitstraling staat je tegen?

Ik hoorde dat deelnemers zich moesten opdrukken terwijl er mensen omheen stonden die baden om kracht.
Ik begreep dat er tegen een snelstromend riviertje ingelopen werd als analogie op de Jabboksworsteling van Jakob.
En ook het 'zelfdoe' karakter roept bij mij vragen op.
En toch lijkt het me enorm leuk om mee te doen, maar dat kan ook met mijn voorliefde voor kamperen en survival-activiteiten te maken hebben.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 07 apr 2014 10:46

Volgens mij las ik op Goedgelovig een verslag van zo'n M4 weekend of een bijeenkomst. Ik meen me te herinneren dat de schrijver nogal negatief verrast was door de hoeveelheid commercie (vooral de verkoop van merchandise). Zal es kijken of ik dat stukje ergens kan terugvinden.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 10:52

Lock&Stock schreef:Volgens mij las ik op Goedgelovig een verslag van zo'n M4 weekend of een bijeenkomst. Ik meen me te herinneren dat de schrijver nogal negatief verrast was door de hoeveelheid commercie (vooral de verkoop van merchandise). Zal es kijken of ik dat stukje ergens kan terugvinden.

Degene die ik gesproken heb over dat weekend had alleen een rode polo "gekregen". Niets gekocht aan merchandising of zo.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 apr 2014 10:54

Ik ken een aantal mannen die al vaker met dit soort vakanties/weekenden mee zijn geweest. Mijn man leek het ook erg leuk, alleen puur omdat hij ook wel van actie houd. Maar hij is niet zo'n persoon die op deze manier met het geloof om gaat (niet in negatieve zin hoor).
Het is dus heel erg persoonlijk.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 10:56

Evelien schreef:Ik ken een aantal mannen die al vaker met dit soort vakanties/weekenden mee zijn geweest. Mijn man leek het ook erg leuk, alleen puur omdat hij ook wel van actie houd. Maar hij is niet zo'n persoon die op deze manier met het geloof om gaat (niet in negatieve zin hoor).
Het is dus heel erg persoonlijk.

Je man is geweest?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 apr 2014 11:05

Nee, hij is niet geweest.

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 07 apr 2014 11:18

Majiem schreef:Wat in de uitstraling staat je tegen?

StillAwake schreef:Ik hoorde dat deelnemers zich moesten opdrukken terwijl er mensen omheen stonden die baden om kracht.Ik begreep dat er tegen een snelstromend riviertje ingelopen werd als analogie op de Jabboksworsteling van Jakob.
En ook het 'zelfdoe' karakter roept bij mij vragen op.
En toch lijkt het me enorm leuk om mee te doen, maar dat kan ook met mijn voorliefde voor kamperen en survival-activiteiten te maken hebben.

Probeer voor jezelf helder te krijgen met welk doel je deel uit zou willen maken van zo'n weekend.
Bovengenoemde voorbeelden heb ik ook gehoord en met beide zou ik grote moeite hebben, vooral met het eerste overigens. Heb je al op hun website gekeken en voel je je thuis bij hun visie en missie?

Wat hoop je dat er eventueel veranderd in je leven?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 11:25

Ik zoek een mogelijkheid om, naast de hectiek van alle dag, weer wat meer ruimte te nemen voor geloofszaken.
Dat is iets waarin ik namelijk enorm tekort schiet.
En daarnaast ben ik nog steeds het kleine jongetje wat graag in het bos loopt, hutten bouwt, riviertjes afdamt en in een tentje slaapt... ;-)

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 07 apr 2014 11:37

Dat laatste sorteert je wel mooi voor, voor zo'n weekend :).
Ik ken wel iemand die mee geweest is, maar wat hem enthousiast maakte,
zou voor mij genoeg reden zijn om niet te gaan.

Ruimte maken voor geloofszaken kan natuurlijk ook op andere (goedkopere) manieren bereikt worden.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 07 apr 2014 11:47

Lock&Stock schreef:Volgens mij las ik op Goedgelovig een verslag van zo'n M4 weekend of een bijeenkomst. Ik meen me te herinneren dat de schrijver nogal negatief verrast was door de hoeveelheid commercie (vooral de verkoop van merchandise). Zal es kijken of ik dat stukje ergens kan terugvinden.

StillAwake schreef:Degene die ik gesproken heb over dat weekend had alleen een rode polo "gekregen". Niets gekocht aan merchandising of zo.

Gevonden, het stond op Staatgeschreven;

http://www.staatgeschreven.nl/2014/01/2 ... n-4mevent/

"We lopen langs de grote hal met merchandise van Henk Stoorvogel, Henk Stoorvogel, Henk Stoorvogel en rode kleding van de 4e Musketier, richting de grote hal. Een giga-podium met een prachtig groot scherm erachter maken mij enthousiast. Voordat ik kan gaan zitten schuif ik wat papier en een pen van mijn stoel af, inclusief een machtigingsformulier. Ik heb een déjà-vu. Eenmaal op mijn stoel kijk ik of er nog iets nieuws op mijn Facebook gebeurt. Mijn drie metgezellen doen hetzelfde.

Een preek van Theo van den Heuvel, voorganger van de Vrije Baptisten Groningen. De man is sterk en moedig; satan zit achter de armoede, corruptie en ziektes in derdewereldlanden, aldus de preker. Er volgt een promo van de Muskathlon waar iedere deelnemer minimaal 10.000 euro bij elkaar gesponsord krijgt om te strijden voor gerechtigheid. Gebed. De dag is gratis, maar kost wel 55 euro per persoon voor de organisatie. Ik voel me schuldig, weer een déjà-vu. Nog een gebed, maar nu voor vrijmoedigheid om te geven. Dan de collecte."

Als ik dit als ongelovige lees dan heb ik meteen het onderbuikgevoel dat hier een klein groepje mensen heul veel geld aan het binnen harken is over de, met schuldgevoel gevulde, ruggen van gelovige mannen....

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 apr 2014 12:02

Lock&Stock schreef:Als ik dit als ongelovige lees dan heb ik meteen het onderbuikgevoel dat hier een klein groepje mensen heul veel geld aan het binnen harken is over de, met schuldgevoel gevulde, ruggen van gelovige mannen....

Joh, dat verwacht je toch niet...? ](*,)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Berichtdoor Bambi » 07 apr 2014 12:56

StillAwake schreef:Ik zoek een mogelijkheid om, naast de hectiek van alle dag, weer wat meer ruimte te nemen voor geloofszaken.
Dat is iets waarin ik namelijk enorm tekort schiet.
En daarnaast ben ik nog steeds het kleine jongetje wat graag in het bos loopt, hutten bouwt, riviertjes afdamt en in een tentje slaapt... ;-)

Dan organiseer je een survival vanuit je eigen kerk.
Er zijn vast wel meer mensen die het leuk vinden. :wink:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 07 apr 2014 12:57

Lock&Stock schreef:"We lopen langs de grote hal met merchandise van Henk Stoorvogel, Henk Stoorvogel, Henk Stoorvogel en rode kleding van de 4e Musketier, richting de grote hal. Een giga-podium met een prachtig groot scherm erachter maken mij enthousiast. Voordat ik kan gaan zitten schuif ik wat papier en een pen van mijn stoel af, inclusief een machtigingsformulier. Ik heb een déjà-vu. Eenmaal op mijn stoel kijk ik of er nog iets nieuws op mijn Facebook gebeurt. Mijn drie metgezellen doen hetzelfde.

Een preek van Theo van den Heuvel, voorganger van de Vrije Baptisten Groningen. De man is sterk en moedig; satan zit achter de armoede, corruptie en ziektes in derdewereldlanden, aldus de preker. Er volgt een promo van de Muskathlon waar iedere deelnemer minimaal 10.000 euro bij elkaar gesponsord krijgt om te strijden voor gerechtigheid. Gebed. De dag is gratis, maar kost wel 55 euro per persoon voor de organisatie. Ik voel me schuldig, weer een déjà-vu. Nog een gebed, maar nu voor vrijmoedigheid om te geven. Dan de collecte."

Als ik dit als ongelovige lees dan heb ik meteen het onderbuikgevoel dat hier een klein groepje mensen heul veel geld aan het binnen harken is over de, met schuldgevoel gevulde, ruggen van gelovige mannen....

Ik begin inderdaad na het lezen van dit artikel (en nog wat andere zaken) steeds meer het idee te krijgen dat dit niet iets is waarin ik me thuisvoel.
Vooral dat bedrag van €10.000,- om met een marathon mee te mogen doen is lichtelijk bizar te noemen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”