alledaags calvinisme?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: alledaags calvinisme?

Berichtdoor mealybug » 01 apr 2014 22:24

Marnix schreef:http://www.woorden.org/woord/calvinisme


Ingehouden emoties !?!? :lol: :lol: :lol: :lol:

http://www.refdag.nl/opinie/beeldenstor ... e_1_699908

Jvslooten

Re: alledaags calvinisme?

Berichtdoor Jvslooten » 01 apr 2014 23:43

mealybug schreef:Ingehouden emoties !?!? :lol: :lol: :lol: :lol:

http://www.refdag.nl/opinie/beeldenstor ... e_1_699908

Wat een leuke rubriek. Bedankt voor het linken!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: alledaags calvinisme?

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2014 07:08

Ja, doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg is heel calvinistisch. Beetje nuchter blijven en alles met mate :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
refo
Mineur
Mineur
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 nov 2002 21:04
Locatie: Gouda

Re: alledaags calvinisme?

Berichtdoor refo » 02 apr 2014 07:29

Als alle refo's calvinistisch zouden worden kunnen de refozaken wel sluiten.
Meestal zijn die namelijk vooral bezig in spullen die we best kunnen missen.
Dure auto's, luxe kleding, overdadig eten, vakanties.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: alledaags calvinisme?

Berichtdoor mona » 02 apr 2014 10:02

refo schreef:Meestal zijn die namelijk vooral bezig in spullen die we best kunnen missen.
Dure auto's, luxe kleding, overdadig eten, vakanties.
mmmm :-k Dit is toch wel een behoorlijke generalisatie. Al zie ik soms wel overdaad. Echter niet alléén bij refo's.
Trouwens, ik weet ook dat er vaak flink aan goede doelen, en zending gedoneerd wordt, door de rijkere refo's. Dat dan weer wel. Maar goed, als je flink in de slappe was zit, vind ik het wel een soort 'plicht' om iets daarvan weg te geven. En als je het minder goed hebt ook. Geld blijft altijd lastig. Hoe meer je er van hebt, hoe ingewikkelder het wordt. Ik ken ook mensen die van hun kleine pensioentje nog veel weg geven. Laatst zei nog een vrouw tegen me: het mooie is, dat ook al heb ik zelf niet zoveel, ik van het weggeven nooit armer ben geworden.

mealybug schreef:Niet de zuinigheid , maar het schuldgevoel is calvinistisch.
Is dat echt zo? Ik denk eerder dat dat met gewetenvorming te maken heeft. Of dat per definitie calvinistisch is, weet ik niet. Ik vraag me eerder af of het kinderen wel goed is/wordt aangeleerd hoe je op een verantwoorde manier kunt/mag genieten, en ook hoe je moet delen met elkaar. Het is een kunst om daar een balans in te vinden. Ik weet ook niet hoe zuinig de jongere generatie 'calvinisten of refo's' in de toekomst zal zijn. Waarschijnlijk een stuk minder dan voorheen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: alledaags calvinisme?

Berichtdoor mealybug » 02 apr 2014 10:14

Jvslooten schreef:Wat een leuke rubriek. Bedankt voor het linken!


Wat vind je er nou zo leuk aan?
Mede broeders en zusters uitmaken voor rotte vis en domme ezels?
Misschien calvinistisch, maar christelijk? :roll:

vanellus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 okt 2012 19:44

Re: alledaags calvinisme?

Berichtdoor vanellus » 03 apr 2014 18:17

Jullie hebben natuurlijk wel een beetje gelijk, er zit een verschil tussen zuinig zijn, gewoon omdat je het leuk vindt te sparen en je schuldig voelen als je dat eens een keer niet doet.

In dat schuldgevoel schuilt iets wat ik meende calvinisme te kunnen noemen, maar dat kan het ook net zo goed niet zijn. Dat schuldgevoel komt veel vaker voor, zoals zonet, toen ik eens makkelijk wilde doen omdat ik alleen at met de kinderen. Patatjes (uit de airfryer, dus niet uit de friteuse), maar dan doe ik er wel rauwkost en vers fruit bij en eigenlijk had ik ook worteltjes moeten koken....


Maar jullie zeggen zinnige dingen. En ik denk dat Marnix gelijk heeft, je moet erkennen dat je zo bent en erom kunnen lachen en af en toe gewoon niet doen wat zo "hoort."

Oh ja, en omdat ik me toch wel aangesproken voel: ik zou nooit met de auto die supermarkten afgaan :). (nu is mijn auto natuurlijk ook superzuinig :P) Dat doe ik met de fiets of te voet en op mijn vrije dagen, wanneer ik, aangezien ik netjes in loondienst werk, gewoon vrij en onbetaald 4 supermarkten (meer heeft het dorp niet) af kan.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten