christen en topsport

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: christen en topsport

Berichtdoor mona » 21 feb 2014 13:17

alexander91 schreef:Het is makkelijk om te oordelen en te generaliseren vanaf de zijlijn (wat je doet
Ik heb niet het idee dat ik dat doe, ik geeft juist een aantal argumenten waarvan ik denk dat topsport niet hetzelfde is als een gewone baan. Dat die niet overeenkomen met de jouwe, dat kan natuurlijk, maar ik generaliseer niet vind ik. En inderdaad sta ik aan de zijlijn, niet om aan te moedigen =D> maar omdat ik geen topsporter ben, dus ik spreek niet uit ervaring. Jij wel? Maar ik heb er wel een mening over.
alexander91 schreef:En wat vind je dan van een politieke baan? Of andere belangrijke banen waar je veel invloed hebt op zaken om je heen? Daar zitten heel veel zaken heen die overeenkomen met het rijtje bezwaren die je opsomt.
Ja, deels heb je daar gelijk in. Er gaat heel veel tijd in zitten. Waardoor het dus belangrijk is keuzes te maken, en dan denk ik met respect aan dhr vd Vlies. Toch vind ik ook dat geen gewone baan. Want in de Bijbel staat dat de koning/regering/enz boven mij gesteld zijn. Het is dus geen gewone baan. Als het goed is (!) regeren zij ons volk in afhankelijkheid van de Heere. Dat vind ik ook niet te vergelijken met topsport.
alexander91 schreef:Misschien meer confronterender: denk je dat God een topsporter kan behouden? Of kan God dat niet? Ik geloof van wel. Netzoals dat God een politiek leider/staatshoofd kan behouden (en deze nog steeds diens functie kan beoefenen).
O, zeker denk ik dat!! Maar dat zul je dan zien aan de vruchten. Een koning kan niet uit de schijnwerpers treden, dat gaat niet. Maar je zult het zien aan de keuzes die hij zal maken. Maar ik denk dat de topsporter wellicht een stapje terug zal doen. Hij hoeft niet te stoppen met sporten, maar hij zal dan zijn hart gaan volgen, en Christus volgen en dus zijn hart niet meer op de sport zetten.
alexander91 schreef: Als je leeft met God, dan zijn roem en geld toch geen onoverkoombare struikelblokken?
Mijn mening is dat als je leeft met God, roem en geld je kunnen beangstigen, omdat het je geloofsleven kan ondermijnen. Ga er niet zomaar vanuit dat je sterk genoeg bent om er mee om te kunnen gaan. Als je je hart kent, dan weet je dat het erg arglistig is. Liever dicht bij God te leven, dan me in de buurt wagen van roem en geld. Ik denk dat het je eerder bij God vandaan zal halen, dan dat het je aan Hem verbind.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23568
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: christen en topsport

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2014 15:09

schelpje3 schreef:.... en bevordert de afgoderij.
Want als je je werk goed doet, krijg je hooguit waardering van je baas. Maar je wordt niet aanbeden, achterna gereisd, je krijgt een lauwerkrans om je nek, er wordt niet voor je gezongen, je naam prijkt niet op een tribune, sporthal.
Inzet kun je ook tonen op je zaterdagclub of tijdens een tennismatch met je vriend(in).
Doe wat je hand vindt om te doen en dat betekent toch niet dat je hele leven om je sport moet draaien? Ik las dat alleen al voor Sven Kramer 2 (?) fysiotherapeuten zijn aangetrokken.
Jij krijgt met veel moeite 9 behandelingen vergoed als je een lichamelijke aandoening hebt!


Totaal mee oneens. Er zijn genoeg mensen die van hun "gewone werk" ook een afgod maken. En er zijn ook genoeg sporters die dat doen. Er zijn genoeg mensen die hun werk vooral voor zichzelf doen en voor het geld. Als je bijvoorbeeld de Muldertjes hoort en ziet zijn ze totaal niet bezig met "afgoderij". Ik zie wat dat betreft weinig verschil tussen topsport en afgoderij. Denk ook eens aan ons koningshuis. Er zijn scholen en sporthallen en wat niet naar de leden vernoemd, met koningsdag wordt er voor ze gezongen, gejuicht. Enzovoorts. Dat wil nog niet zeggen dat je in egocentrisme / afgoderij / eerzucht vervalt.

Jvslooten schreef:Persoonlijk, voor mijzelf, vind ik topsport niet passen bij mijn levensovertuiging. Tegelijkertijd hoef ik niet voor een ander te beslissen of zijn of haar sport wel of niet geoorloofd is. het enige wat ik kan doen -en moet doen- is waarschuwen voor de gevaren die er zijn. Want laten we eerlijk zijn, die zijn er. Verschillende zijn hier al genoemd: afgoderij, roem, geld, verleidingen, de enorme opofferingen die gemaakt worden in de naam van de sport, de zondagsrust die in het geding komt.. wat voor de rijke geldt, gaat ook op voor de sporter: Het is gemakkelijker dat een kameel door het oog van een naald gaat, dan dat een rijke het Koninkrijk van God binnengaat. Betekend dit dat rijkdom, of in dit geval sport, altijd verkeerd zou zijn? Ik denk het niet. Er zijn genoeg rijken te noemen, en ook sporters, die getuigt hebben van een levendige relatie met God. Vergeet ook niet dat er niemand is die het voorbeeld van Paulus in 1 Korinthe 9:24-27 zo goed begrijpt als hen die zelf op de renbaan lopen, aan de wedstrijd hebben deelgenomen, hebben gelopen met een doel of met de vuist geslagen hebben. Juist zij, die hun lichaam op harde wijze geoefend hebben, zouden ons moeten kunnen leren hoe het leven van een christen hoort te zijn.


Dat geldt voor rijken, of het nou voetballers, schaatsers, succesvolle zakenmensen of gewone mensen als jij en ik met een prima baan en genoeg welvaart leven en werken. De tekst geldt niet speciaal ook voor sporters maar net zo goed voor ons. En gelukkig is dan wat bij mensen onmogelijk is, bij God wel mogelijk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: christen en topsport

Berichtdoor Bambi » 21 feb 2014 15:34

Je mag nergens een afgod van maken, niet van je baan, niet van je sport, niet van een sporter, niet van een dominee, niet van een zanger, enzovoort.
Maar het punt wat nog niet genoemd is, is dat sporters alleen maar bezig zijn om te laten zien dat ze beter zijn dan anderen.
Ze zijn dus de hele dag bezig met een concurrentie strijd.
Dat is hun doel en daar beulen ze hun lichaam voor af.
En dat is toch iets heel anders, dan de ander uitnemender achten dan jezelf, of je naasten liefhebben als jezelf.

En dat terwijl de letterlijke betekenis van 'sportief zijn,' juist betekent dat je tegen je verlies kan.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: christen en topsport

Berichtdoor alexander91 » 21 feb 2014 16:19

Bambi schreef:Je mag nergens een afgod van maken, niet van je baan, niet van je sport, niet van een sporter, niet van een dominee, niet van een zanger, enzovoort.
Maar het punt wat nog niet genoemd is, is dat sporters alleen maar bezig zijn om te laten zien dat ze beter zijn dan anderen.
Ze zijn dus de hele dag bezig met een concurrentie strijd.
Dat is hun doel en daar beulen ze hun lichaam voor af.
En dat is toch iets heel anders, dan de ander uitnemender achten dan jezelf, of je naasten liefhebben als jezelf.

En dat terwijl de letterlijke betekenis van 'sportief zijn,' juist betekent dat je tegen je verlies kan.
=D> Hier kan ik mij grotendeels in vinden :-). Goed punt!
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: christen en topsport

Berichtdoor naamloos » 21 feb 2014 16:30

Bambi schreef:Ze zijn dus de hele dag bezig met een concurrentie strijd.
Dat is hun doel en daar beulen ze hun lichaam voor af.
En dat is toch iets heel anders, dan de ander uitnemender achten dan jezelf, of je naasten liefhebben als jezelf.
Zegt me niet veel, de zakenwereld bestaat ook uit concurrentie. Het ene product is amper uit of het volgende is er al weer. Net wat beter, sneller, mooier, compacter. Wie weet hoeveel uur per dag ze daarmee bezig waren. Kan ook hun nachtrust hebben gekost.
En dat uitnemender achten gaat er volgens mij om dat je je als persoon niet boven een ander stelt.
Bambi schreef:En dat terwijl de letterlijke betekenis van 'sportief zijn,' juist betekent dat je tegen je verlies kan.
Een goeie sportman-vrouw kan ook tegen zn verlies. :D :D :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Re: christen en topsport

Berichtdoor Bambi » 21 feb 2014 16:55

naamloos schreef:Zegt me niet veel, de zakenwereld bestaat ook uit concurrentie. Het ene product is amper uit of het volgende is er al weer. Net wat beter, sneller, mooier, compacter. Wie weet hoeveel uur per dag ze daarmee bezig waren. Kan ook hun nachtrust hebben gekost.

Wou je zeggen dat dat wél goed is dan?
Dat is ook precies de reden waarom er zoveel mensen ontslagen worden en er zoveel bedrijven over de kop gaan.
Want zelfs in de winst concurreren ze met elkaar.

Dat gebeurt ook bij de TV: dan gaan ze een nieuw programma inzetten op een tijd dat de concurrent een veelbekeken programma heeft, voor de concurrentie en de marktwaarde.
Dat is nog dom ook, want je kunt beter een nieuw programma lanceren op een tijd, dat de concurrentie een slecht programma heeft, dan trek je meer kijkcijfers.
Maar daar gaat het dus blijkbaar niet om: Nee, ze willen béter zijn dan de concurrent.

Naamloos schreef:Een goeie sportman-vrouw kan ook tegen zn verlies. :D :D :D

Dan zijn er weinig goede sportmensen, het ligt altijd wel ergens aan als ze verliezen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: christen en topsport

Berichtdoor naamloos » 21 feb 2014 17:06

Bambi schreef:Wou je zeggen dat dat wél goed is dan?
Dat is ook precies de reden waarom er zoveel mensen ontslagen worden en er zoveel bedrijven over de kop gaan.
Want zelfs in de winst concurreren ze met elkaar.

Dat gebeurt ook bij de TV: dan gaan ze een nieuw programma inzetten op een tijd dat de concurrent een veelbekeken programma heeft, voor de concurrentie en de marktwaarde.
Dat is nog dom ook, want je kunt beter een nieuw programma lanceren op een tijd, dat de concurrentie een slecht programma heeft, dan trek je meer kijkcijfers.
Maar daar gaat het dus blijkbaar niet om: Nee, ze willen béter zijn dan de concurrent.
Ik ben niet tegen gezonde concurrentie, en ook niet tegen het verbeteren van producten, en daarin concurreer je nu eenmaal met elkaar.
Bambi schreef:Dan zijn er weinig goede sportmensen, het ligt altijd wel ergens aan als ze verliezen.
Als dat zo is, dan is dat nog steeds geen reden waarom een christen geen topsporter zou kunnen zijn.
Iedereen is verantwoordelijk voor zn eigen gedrag.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Re: christen en topsport

Berichtdoor Bambi » 21 feb 2014 17:10

Topsporter word je alleen maar, omdat je beter wil zijn dan een ander.
Als ik op mijn werk wil laten zien, dat ik toch wel beter wil zijn dan een ander, word ik door God teruggefloten.

Harder fietsen, schaatsen, rennen enzovoort, dan een ander, is iets voor kinderen en pubers.
Die hebben dat nodig om hun eigen waarde op te bouwen.
Dat heb je, als het goed is, na een bepaalde leeftijd niet meer nodig.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: christen en topsport

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2014 17:19

Je lichaam is een tempel van de Heilige Geest. Het is niet ons eigen bezit dus en we dienen er daarom zorgvuldig mee om te gaan. Dus ook niet uit te putten door overmatige training en doping e.d.
Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en dat gij uws zelfs niet zijt?
Want gij zijt duur gekocht: zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn.

Dit staat in een gedeelte over hoererij, maar ik denk dat dit ook van toepassing is op allerlei vormen van "misbruik" van het lichaam.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: christen en topsport

Berichtdoor naamloos » 21 feb 2014 17:20

Bambi schreef:Topsporter word je alleen maar, omdat je beter wil zijn dan een ander.
Als ik op mijn werk wil laten zien, dat ik toch wel beter wil zijn dan een ander, word ik door God teruggefloten.

Harder fietsen, schaatsen, rennen enzovoort, dan een ander, is iets voor kinderen en pubers.
Die hebben dat nodig om hun eigen waarde op te bouwen.
Dat heb je, als het goed is, na een bepaalde leeftijd niet meer nodig.
Als ik aan het volleyballen ben ga ik er ook voor om te winnen. :D
Als je het nodig hebt voor je eigenwaarde zit je fout, maar dat is niet alleen met sport of andere win-spellen, maar met alles buiten Jezus.
Als je echt talent hebt, doe je het niet alleen maar om te winnen, maar heb je gewoon plezier in je werk.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Re: christen en topsport

Berichtdoor Bambi » 21 feb 2014 18:55

naamloos schreef:Als ik aan het volleyballen ben ga ik er ook voor om te winnen. :D
Als je het nodig hebt voor je eigenwaarde zit je fout, maar dat is niet alleen met sport of andere win-spellen, maar met alles buiten Jezus.
Als je echt talent hebt, doe je het niet alleen maar om te winnen, maar heb je gewoon plezier in je werk.

Als je er je beroep van gaat maken, word je insteek toch anders.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: christen en topsport

Berichtdoor naamloos » 21 feb 2014 20:12

Bambi schreef:Topsporter word je alleen maar, omdat je beter wil zijn dan een ander.
Bambi schreef:Als je er je beroep van gaat maken, word je insteek toch anders.
Dus jij weet al de motieven van alle beroepssporters :?: :?: :?: :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Re: christen en topsport

Berichtdoor Bambi » 21 feb 2014 20:15

Jij wel hè? :lol:

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: christen en topsport

Berichtdoor naamloos » 21 feb 2014 20:18

Bambi schreef:Jij wel hè? :lol:
:neeschudden: :neeschudden: :neeschudden: maar ik vul hun motieven ook niet voor hen in :lol: :lol: :lol:

(behalve dat ik gezegd heb dat mensen die het werk doen waar ze talent voor hebben gekregen, er ook plezier aan beleven)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23568
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: christen en topsport

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2014 14:07

Bambi, ik volg de Spelen vrij aandachtig en zie heel veel sporters die sportief zijn en tegen hun verlies kunnen, maar een enkeling die klaagt en onsportief is. Je chargeerd wat voor
mijn gevoel
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten