1. Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren. 2. Eerder nog gaat een kameel door het oog van een naald, dan dat een rijke het Koninkrijk zal binnengaan.
Twee teksten (er zijn er nog wel een paar, maar minder bekend), die voor grote groepen gelovigen een zwaar stempel op hun geloofsleven hebben gedrukt. De kans, dat je als zondig mens in de hemel kwam, was immers uiterst klein!!
Ik vraag me af, of Jezus echt op aarde is gekomen om ons eens goed in te wrijven, hoe slecht we zijn en hoe weinig kansrijk om bij God te komen. Ik denk, dat hij juist altijd ons heeft gewaarschuwd, maar daarnaast volop uitzicht op Redding heeft gegeven. Maar dan moet je wel goed lezen. De eerste tekst is wellicht verkeerd vertaald, want dit gezegde is tegengesteld aan de inhoud van de voorafgaande gelijkenis. Volgens mij moet er gelezen worden: Van de geroepenen zijn er vele (op de Koninklijke Bruiloft) en van de uitverkorenen weinig. (Zij hadden allemaal smoezen ivm hun gehechtheid aan het aardse) De tweede tekst kan toch eigenlijk niet de kameel door het oog van de naainaald zijn. Jezus doet toch geen nonsens-uitspraken! Het Koninkrijk is niet gemakkelijk te bereiken, maar met loslaten van je gehechtheid aan aardse, materiële zaken, is het niet onmogelijk. Daarom zou dat stadpoortje De Naald met die kameel, die eerst leeggemaakt moet worden een mooi beeld zijn en ook nog wel een dik touw door het oog van de naainaald. (Niet zo'n stalen naald van nu, maar een groter oog in een naald van ruw gesmeed metaal of van steen). Hoopgevende teksten dus en geen terneerdrukkende. Maar het is een geloof. Ik kan niet bewijzen, dat de neerslachtige, angstige gelovigen ernaast zitten. En die rijke hoefde natuurlijk niet alles letterlijk weg te doen. Je hoeft niet aan de bedelstaf te geraken en je moet je gezin of familie kunnen onderhouden. Maar je moet er niet blindelings aan gehecht zijn en blijven en je moet naar je mogelijkheden ook de ander in jouw welvaart laten delen. Wie heeft hier nog wat zinnigs aan toe te voegen? Ik gok niet op een zware discussie over de Uitverkiezingsleer op zich. Dat is al veel gedaan en heeft rechtzinnigen en vrijzinnigen niet tot elkaar gebracht.