Gegoochel met getallen (Gematria)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gegoochel met getallen (Gematria)

Berichtdoor rotterdam » 11 jul 2014 16:49

Wilsophie schreef:Dat meende ik al. Het is ook goed om afstand te nemen op een Christelijk forum zoals dit meent te zijn van het goochelen t.a.v. Bijbelse Waarheden.


Gematria is goochelen met de Bijbel.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Gegoochel met getallen (Gematria)

Berichtdoor ineke-kitty » 11 jul 2014 16:52

rotterdam: "gematria is goochelen met de Bijbel"

Bijbelse getallensymboliek echter niet, en dat verschil kent men niet.

Faramir

Re: Gegoochel met getallen (Gematria)

Berichtdoor Faramir » 11 jul 2014 16:59

rotterdam schreef:Gematria is goochelen met de Bijbel.

Klopt, en ongeacht wat voor naamkaartje men er aan hang, het blijft in de basis hetzelfde. Gegoochel voor de hobbyist.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gegoochel met getallen (Gematria)

Berichtdoor Cathy » 11 jul 2014 17:05

mannetje1977 schreef:Ik las zojuist dat de praktijk om getallen in het Hebreeuws aan te duiden met letters, pas in gebruik kwam in de eerste eeuw voor Christus.

Waar heb je dat gelezen? Ik kan alleen vinden dat de Romeinen dat deden. Maar dat wist ik al. :)

ineke-kitty schreef:Bijbelse getallensymboliek echter niet, en dat verschil kent men niet.

Het is idd jammer dat alles onder dezelfde noemer valt.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Jvslooten

Re: Gegoochel met getallen (Gematria)

Berichtdoor Jvslooten » 11 jul 2014 17:11

Wilsophie schreef:Ik heb in het boek van Weinreb nergens begrippen als gematria of kabbalisme gelezen tot nu toe en Prof. Weinreb was een Jood en zal zeker van die mystieke bijna occulte zaken in het Jodendom hebben geweten.
Hierbij enkele boektitels uit het oeuvre van Weinreb:

Die Astrologie in der jüdischen Mystik.
Een serie lezingen over de diepere achtergronden van astrologische tijdperken en alledaagse gebruiken vanuit de joods-mystieke astrologie.


Kabbala im Traumleben des Menschen
Geschreven door de joodse schriftgeleerde en schrijver F. Weinreb, grondlegger van de moderne Kabbala-beweging.

Ook het boek waar je waarschijnlijk steeds naar verwijst, "de bijbel als schepping" wordt door vriend en vijand geprezen als "het toppunt van de joodse mystiek". Just sayin'.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Gegoochel met getallen (Gematria)

Berichtdoor Wilsophie » 11 jul 2014 18:55

[quote="Cathy"]
Waar heb je dat gelezen? Ik kan alleen vinden dat de Romeinen dat deden. Maar dat wist ik al. :)



Daarom is het goed om te onderzoeken of deze dingen alzo zijn.
Als ik Weinreb even citeer:
Het is geenszins een ontdekking van de schrijver. Het is echter in de laatste eeuwen ten dele zelfs in de laatste duizenden jaren ook in die kringen verloren gegaan waar kennis ervan onafzienbare betekenis had kunnen zijn.
Met het verlies van dit weten zijn vele zekerheden omtrent de zin van het leven op drift geraakt of wel geheel verdwenen.
[.....] Hoewel dit boek spreekt vanuit het weten van het oude Jodendom is het zo opgezet en geschreven dat het door iedereen in deze tijd, tit welke overtuiging of kerkelijke gezindte hij ook behoort zonder enig bezwaar zal kunnen worden gelezen.
[...]
Het scheppingsverhaal in de Bijbel is voor velen een verhaal vol problemen en daarom heeft Weinreb vooral natuurwetenschappelijke en historische maatstaven buiten beschouwing gelaten.
En hij begint slechts met waar te nemen wat er staat.
Zo zijn er in het begin reeds de 2 hemelen en de aarde als twee uitersten. Dan volgen de 6 dagen en tenslotte op de 6e dag komt als eerste uiting van de tegenstelling naar voren die tussen het vee en de wilde dieren zijn en op diezelfde 6e dag vindt een 2e creatie plaats van de mens waarbij het dualisme zich uit in de verschijning van de vrouw tegenover de man.

Dit beginsel van tweeheid blijkt zich nog verder en dieper in het scheppingsverhaal uit te strekken.
Iets wat later bij Paulus heel goed verklaard wordt binnen de verhoudingen van mannelijk en vrouwelijk.Tegenwoordig nogal eens anders uitgelegd als man en vrouw. Maar met enige kennis van de getallensymbolike blijkt het om verhoudingen te gaan ook zijnde Christus en de Gemeente, dus niet de bruid, maar Hoofd en Lichaam waarbij het lichaam als vrouwelijk ondergeschikt is aan het Hoofd n.l. het mannelijke.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Gegoochel met getallen (Gematria)

Berichtdoor Boerin » 11 jul 2014 19:36

Jvslooten schreef:Hierbij enkele boektitels uit het oeuvre van Weinreb:

Die Astrologie in der jüdischen Mystik.
Een serie lezingen over de diepere achtergronden van astrologische tijdperken en alledaagse gebruiken vanuit de joods-mystieke astrologie.


Kabbala im Traumleben des Menschen
Geschreven door de joodse schriftgeleerde en schrijver F. Weinreb, grondlegger van de moderne Kabbala-beweging.

Ook het boek waar je waarschijnlijk steeds naar verwijst, "de bijbel als schepping" wordt door vriend en vijand geprezen als "het toppunt van de joodse mystiek". Just sayin'.

Ah dat klinkt lekker kosher.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Gegoochel met getallen (Gematria)

Berichtdoor mohamed » 11 jul 2014 21:06

Wilsophie schreef:Ik heb in het boek van Weinreb nergens begrippen als gematria of kabbalisme gelezen tot nu toe en Prof. Weinreb was een Jood en zal zeker van die mystieke bijna occulte zaken in het Jodendom hebben geweten.

Jvslooten schreef:Hierbij enkele boektitels uit het oeuvre van Weinreb:

Die Astrologie in der jüdischen Mystik.
Een serie lezingen over de diepere achtergronden van astrologische tijdperken en alledaagse gebruiken vanuit de joods-mystieke astrologie.


Kabbala im Traumleben des Menschen
Geschreven door de joodse schriftgeleerde en schrijver F. Weinreb, grondlegger van de moderne Kabbala-beweging.

Ook het boek waar je waarschijnlijk steeds naar verwijst, "de bijbel als schepping" wordt door vriend en vijand geprezen als "het toppunt van de joodse mystiek". Just sayin'.

Kennelijk heeft Wilsophie dus niks van hem gelezen of er niks van opgestoken. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gegoochel met getallen (Gematria)

Berichtdoor Cathy » 16 jul 2014 16:35

mannetje1977 schreef:Ik las zojuist dat de praktijk om getallen in het Hebreeuws aan te duiden met letters, pas in gebruik kwam in de eerste eeuw voor Christus.

Vast over het hoofd gezien mannetje1977 :) maar ik ben hier echt geïnteresseerd in: waar heb je dat gelezen?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Gegoochel met getallen (Gematria)

Berichtdoor mannetje1977 » 16 jul 2014 19:45

Cathy schreef:Vast over het hoofd gezien mannetje1977 :) maar ik ben hier echt geïnteresseerd in: waar heb je dat gelezen?


Dit staat in The Universal History of Numbers van Georges Ifrah, hfdstk 18, blz 233, 234

Je kunt die 2 pagina's via deze link raadplegen: https://www.dropbox.com/s/vlmzezfcrmg6n ... tallen.pdf
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gegoochel met getallen (Gematria)

Berichtdoor Cathy » 17 jul 2014 09:21

Dank je wel, ik ga eens kijken of ik er chocola van kan maken. :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cicero en 115 gasten