Wee ...de dag des Heeren.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Wee ...de dag des Heeren.

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 14:46

Het is heel bijzonder vanuit mijn beleving dat mensen vanuit de BIjbel constateren dat "de Dag des Heeren" "onze " Zondag is.
Lange tijd wist ik dat niet maar bij nader onderzoek kom ik tot heel andere conclusies en is de dag des Heeren noch de zondag, noch de sabbath.
Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Ik merk in de praktijk dat de mensen die de Zondag als zodanig zien hun "dienst aan God" beperken tot 1 dag in de week. De vraag is of de term dan juist wordt toegepast want zo kun je deze "dienst aan God" beperken tot één dag, n.l. de dag des Heeren.

Faramir

Re: Wee ...de dag des Heeren.

Berichtdoor Faramir » 03 feb 2014 14:51

De zondag (beginnende op zaterdagavond) is voor mij de dag om naar de kerk te gaan. Maar er zijn in mijn kerk zo'n beetje elke dag wel vieringen zodat ik eigenlijk dagelijks wel naar de kerk zou kunnen gaan indien ik dat wens. In het verleden ging ik regelmatig naar de dagafsluiting van het plaatselijke klooster.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 14:53

Dat heb ik begrepen, maar waar in de Bijbel zegt dat het een zondag of sabbath moet zijn.
Anders gezegd, als je alle dagen naar een Klooster of bepaalde viering gaat is dat dan volgens de Bijbel "De Dag des Heeren?"
Dat is de vraag.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 feb 2014 14:56

Wilsophie schreef:Dat heb ik begrepen, maar waar in de Bijbel zegt dat het een zondag of sabbath moet zijn.
Anders gezegd, als je alle dagen naar een Klooster of bepaalde viering gaat is dat dan volgens de Bijbel "De Dag des Heeren?"
Dat is de vraag.

Voor mij is de dag des heeren de zondag omdat op die dag traditiegetrouw mijn geloofsgemeenschap samenkomt.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 03 feb 2014 14:56

De gedachte dat de Dag des Heeren de zondag zou zijn is gebasseerd op Openbaring 1. De Latijnse benaming voor de zondag is Dag des Heeren. Maar Openbaring 1 wijst niet op de zondag noch de Sabbat, en de Latijnse benaming is een latere uitvinding.

Mijn kerkelijke gemeente heeft alleen erediensten op de zondag. Dat vind ik jammer en zeer beperkt. Pas geleden nog werd er gepronkt met de edele gemeente te Berea, maar men vergat even te melden dat die gemeente dagelijks de Schriften onderzocht. Iets wat ik niet bemerk bij mijn gemeente.

Zelf ben ik wel dagelijks bezig met het Woord, en houdt rekening met de komende Dag des Heeren.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 03 feb 2014 15:17

De uitdrukking "Dag des HEEREN" betekent: "de Dag voor/van de Heer" , en er zal een "dag" aanbreken voor de HEER, een "dag" waarin Hij regeert, een " dag" die niet meer op zal houden.

Maar de komst van deze Dag is voor de ongelovige mensheid een Dag die verdrukking zal brengen over de heidenen en voor HEN is er geen plaats voor het Koninkrijk van Christus.
Vanwege de verdrukking bij het begin van de "Dag des HEEREN" wordt dit ook wel de "Dag der Wrake" of de "Dag des/Zijns toorns genoemd. [ Rom. 2:5; Job 20:28; Openb. 6:17].

Deze uitdrukking heeft dus niets te maken met de zondag of de sabbat.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 feb 2014 16:21

Arco schreef:De gedachte dat de Dag des Heeren de zondag zou zijn is gebasseerd op Openbaring 1. De Latijnse benaming voor de zondag is Dag des Heeren. Maar Openbaring 1 wijst niet op de zondag noch de Sabbat, en de Latijnse benaming is een latere uitvinding.

Mijn kerkelijke gemeente heeft alleen erediensten op de zondag. Dat vind ik jammer en zeer beperkt. Pas geleden nog werd er gepronkt met de edele gemeente te Berea, maar men vergat even te melden dat die gemeente dagelijks de Schriften onderzocht. Iets wat ik niet bemerk bij mijn gemeente.

Zelf ben ik wel dagelijks bezig met het Woord, en houdt rekening met de komende Dag des Heeren.
De griekse tekst van openbaring 1:10 is ‘en teh kuriakeh hemera’, letterlijk vertaald: 'de dag die de Heere toebehoort'. In verschillende vroeg-christelijke bronnen wordt ook al de 'dag des Heeren' genoemd, bijv. in de brieven van Plinius aan keizer Trajanus en in geschriften van Ignatius (107 na. Chr.) en Barnabas (135 na. Chr.), waarbij deze respectievelijk duiden op 'de dag van aanbidding van de zon', 'de eerste dag' en 'de achtste dag'.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 18:26

De Dag des Heeren begint zoals ik het lees bij de verschijning op de Olijfberg en de term de "dag" is synoniem aan "licht" dan wel dat het iets openbaart.
We kennen de "rijksdag' en het woord "dagvaardiging".
Er zijn vele teksten die de term gebruiken en ik begin bij Jesaja 2 vers 12: "Want de dag des Heeren der heirscharen zal zijn tegen allen hovaardige en hoge,enz..
Jes. 13 vers 6: 'Huilt gijlieden want de dag des Heeren is nabij..." en vers 9 Ziet de Dag des Heeren komt gruwelijk met verbolgenheid..
Jer. 46 vs. 10: "Maar de dag des Heeren is een dag der wrake.."
Het moge duidelijk zijn dat het niet gaat over de zondag of de sabbath, maar een breder begrip in al deze teksten en er zijn er nog veel meer. En zo weten we dat de openbaring van Jezus Christus ( niet van Johannes) op een dag was nabij dat oordeel dat komen zou danwel rond die dag des Heeren.
Weet dat Openbaring een openbaring is over de Getuige Jezus Christus en gaat over dat wat voordien verborgen was.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 feb 2014 20:13

Jvslooten schreef:De griekse tekst van openbaring 1:10 is ‘en teh kuriakeh hemera’, letterlijk vertaald: 'de dag die de Heere toebehoort'. In verschillende vroeg-christelijke bronnen wordt ook al de 'dag des Heeren' genoemd, bijv. in de brieven van Plinius aan keizer Trajanus en in geschriften van Ignatius (107 na. Chr.) en Barnabas (135 na. Chr.), waarbij deze respectievelijk duiden op 'de dag van aanbidding van de zon', 'de eerste dag' en 'de achtste dag'.

Het is natuurlijk totaal niet relevant dar er bij gezegd zou worden op wat voor dag Johannes zij visioen kreeg.
Er staat dat de bazuin klonk en vervolgens werd Johannes meegenomen naar ''de Dag des Heeren''.

dezelfde Dag des Heeren, als welke Petrus noemt in 2 Pet 3:10

Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht,

hE
G3588
t_ Nom Sg f
THE
hmera
hEmera
G2250
n_ Nom Sg f
DAY
kuriou
kuri

En voordat je met allerlei gramaticale onzin komt, dag des Heeren, 's Heeren dag, dag van de Heer is heus allemaal hetzelfde, hoor ;-)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 feb 2014 20:17

De Statenvertaling - en ook de Griekse bron - heeft het niet over "geestvervoering", maar over de "geest". De King James Version vertaalt Geest met een hoofdletter. Dan wordt dus de Heilige Geest bedoeld die Johannes verplaatst naar datgene waarover dit hele geschrift gaat: de dag van het oordeel van de Heere.
De dag van de Heere wordt in het Oude Testament beschreven als een verschrikkelijke dag.

Jes. 2:12 Want de dag van de HEERE van de legermachten zal zijn tegen al wie hoogmoedig en trots is,
Joël 2:1 Blaas de bazuin in Sion, sla alarm op Mijn heilige berg, laat alle inwoners van het land sidderen, want de dag van de HEERE komt, ja, is nabij! 2 Het is een dag van duisternis en donkerheid, een dag van wolken, ja, donkere wolken.
Zef. 2:14 De grote dag van de HEERE is nabij; hij is nabij en nadert zeer snel. Hoor, de dag van de HEERE! De held zal daar bitter schreeuwen! 15 Een dag van verbolgenheid is die dag, een dag van benauwdheid en angst,

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 feb 2014 20:36

mealybug schreef:Het is natuurlijk totaal niet relevant dar er bij gezegd zou worden op wat voor dag Johannes zij visioen kreeg.
Eveneens is het natuurlijk totaal niet relevant dat er bij gezegd zou worden op op welk eiland Johannes zij visioen kreeg. Oh, wacht. #-o

mealybug schreef:Er staat dat de bazuin klonk en vervolgens werd Johannes meegenomen naar ''de Dag des Heeren''.

En voordat je met allerlei gramaticale onzin komt, dag des Heeren, 's Heeren dag, dag van de Heer is heus allemaal hetzelfde, hoor ;-)
Wauw, je durft wel. :shock: De grondtekst afdoen als ´grammaticale´ onzin, en er ondertussen wel allerlei eigen wijsheid bij verzinnen. Er staat niet dat de bazuin klonk en Johannes vervolgens werd ´meegenomen naar de Dag des Heeren´, dat verzin je zelf. Er staat dat Johannes in de Geest was [u]OP[/u] (ἐν) de Dag des Heeren, toen hij van achter zich EEN STEM hoorde, luid als een bazuin (μεγάλην ὡς σάλπιγγος). Vervolgens keert Johannes zich om -hij wordt helemaal niet ´opgenomen´- en ziet Hij de Zoon des mensen, Die hem de zeven brieven dicteert. Pas daarna, in Openbaring 4:1-2 wordt Johannes door de Geest opgenomen om in de hemel te zien.

Kortom, er klonk geen bazuin en Johannes werd niet meegenomen, dus je lezing klopt niet.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 feb 2014 20:45

[quote="Jvslooten"]
Een stem die als een bazuin klonk, dan, ik deed het even uit het hoofd.
Ik was in den geest op den dag des Heeren, staat er.
Waarom staat er geen ''eerste dag der week'', zoals elders in het NT?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 feb 2014 20:48

Kan er niet iets gegoocheld worden met getallen en dergelijke zodat de dag des heeren prima uitkomt op de zondag?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 feb 2014 20:59

Faramir schreef:Kan er niet iets gegoocheld worden met getallen en dergelijke zodat de dag des heeren prima uitkomt op de zondag?

Even gegoogeld

Teksten in de Bijbel die spreken over de dag des Heeren inclusief de verwijzingen van de Kanttekenaren

Jes 2:12 Want de dag des HEEREN der heirscharen zal zijn tegen allen hovaardige en hoge, en tegen allen verhevene, opdat hij vernederd worde;
Kant. 36) de dag des HEEREN à Dat is, de straf des Heeren in het Oude en Nieuwe Testament. Zie Job 24:1 (¶ Waarom zouden van den Almachtige de tijden niet verborgen zijn, dewijl zij, die Hem kennen, Zijn dagen niet zien?), en Jes. 13:6.

Jes 13:6 ¶ Huilt gijlieden, want de dag des HEEREN is nabij; hij komt als een verwoesting van den Almachtige.
Kant. 25) de dag à Dat is, de dag, in welken de Heere zijn gestreng gericht over Babylon zal uitoefenen; gelijk Jes. 2:12, en Jes. 61:2; Joël. 1:15. Zie Job 24:1, en Ps. 37:13.
Jes 2:12 Want de dag des HEEREN der heirscharen zal zijn tegen allen hovaardige en hoge, en tegen allen verhevene, opdat hij vernederd worde;
Jes61:2 Om uit te roepen het jaar van het welbehagen des HEEREN, en den dag der wraak onzes Gods; om alle treurigen te troosten;
Joël 1:15 Ach, die dag! want de dag des HEEREN is nabij, en zal als een verwoesting komen van den Almachtige.
Job 24:1 ¶ Waarom zouden van den Almachtige de tijden niet verborgen zijn, dewijl zij, die Hem kennen, Zijn dagen niet zien?
Ps 37:13 De HEERE belacht hem, want Hij ziet, dat zijn dag komt.

26) hij komt à Alsof hij zeide: Het zal zulks een verschrikkelijke verwoesting zijn, dat het genoegzaam blijken zal dat ze van de hand van den almachtigen God komende is.

Jes 13:9 Ziet, de dag des HEEREN komt, gruwelijk, met verbolgenheid en hittigen toorn, om het land te stellen tot verwoesting, en deszelfs zondaars daaruit te verdelgen.
Kant. 34) de dag
Zie Jes. 13:6.

Ez. 30:3 Want de dag is nabij, ja, de dag des HEEREN is nabij, een wolkige dag, het zal der heidenen tijd zijn.
Kant. 2) wolkige dag,
Hebreeuws, dag der wolk. Zie Joël. 2:2, met de aantekening.
Joël 2:2 Een dag van duisternis en donkerheid, een dag van wolken en dikke duisterheid, als de dageraad uitgespreid over de bergen; een groot en machtig volk, desgelijks van ouds niet geweest is, en na hetzelve niet meer zal zijn tot in jaren van vele geslachten.
Aantekening:
6 duisternis en donkerheid,
Dat is, een tijd van grote droefenis, benauwdheid, ellende en jammer, die dikwijls in de Schriftuur door duisternis worden betekend; zie Gen. 15:12; hierdoor verstaat de profeet den verschrikkelijken en langdurigen honger, veroorzaakt door het ongedierte, waarvan in het voorgaande hoofdstuk en hier wederom in het volgende, gesproken wordt, om het volk door levedige voorstelling van de gruwelijkheid dezer plaag te bewegen tot betrachting van Gods toorn en oprechte boetvaardigheid.
7 dageraad uitgespreid over de bergen;
Deze straf zal het ganse land alzo haastelijk overkomen, gelijk het morgenrood zich uitspreidt over de hoogten der bergen; verg Hos. 10:15, met de aantekening.
8 volk,
Zie Joël. 1:6. Sommigen verstaan de Assyriërs, of Babyloniërs, maar het voorgaande en volgende spreekt klaarlijk van deze boze gedierten, die uit drukkelijk bij ruiters en krijgslieden worden vergeleken, in Joël. 2:4,5,7; zie wijders onders Joël. 2:20. Doch het kan wel zijn dat deze plagen voorboden en afbeeldingen geweest zijn van de verwoestingen der Assyriërs en Babyloniërs, gelijk God voort gaat te straffen als de mensen in zonden.
9 van ouds niet geweest is,
Of, in voortijden. Van zulk een betekenis is het Hebr. woord Olan; zie Jer. 2:20; en verg. wijders bij Joël. 1:2 de aantekening aldaar.
10 hetzelve
Te weten, na dat voorgeschreven volk.
11 niet meer zal zijn
Hebr. Niet zal toedoen, of voortvaren.
12 vele geslachten.
Hebr. geslacht en geslacht; dat is, in lange tijd, of [gelijk sommigen] nimmermeer.

3) heidenen tijd zijn.
Dat is, de tijd, die tot hunne straf bestemd is. Of, de tijd waarin de heidenen Egypte zullen verwoesten; vergelijk boven Ezech. 22:3, met de aantekening.

Joël 1:15 Och, die dag! want de dag des HEEREN is nabij, en zal als een verwoesting komen van den Almachtige.
Kant. 31) Ach, die dag!
Deze en volgende woorden tot aan het einde van dit hoofdstuk, nemen sommigen als een voorschrift [het volk van God door den profeet voorgesteld] van een boetvaardige weeklacht tot God over de voorgemelde zware straf, in het einde van het voorgaande vers bijvoegende het woord [zeggende;]. Anderen houden het voor woorden van den profeet zelf, die met deze zijne klacht het volk voorgaat, om hen met zijn voorbeeld op te wekken en te bewegen tot hartelijke betrachting van dit oordeel Gods; beide in een goeden zin.
32) dag des HEEREN
Dat is, de bestemde tijd, waarin de Heere zijn volk wil straffen. Alzo in Joel 2:1,2. Zie Ps. 37:13, en Ezech. 30:2.
33) nabij,
Uit deze woorden leiden sommigen af dat de voren beschreven straf nog toekomstig of aanstaande was, verg. Joel 2:1, enz. Anderen menen dat dit ziet op een ander toekomstig oordeel, dat nog zwaarder zou vallen dan het tegenwoordige, vanwege de ongevoeligheid en onboetvaardigheid van het volk over deze verschrikkelijke plagen der ongedierten en droogte.
34) Almachtige.
Die alle macht en genoegzaamheid heeft om wel te doen of te straffen, zulks dat niemand dezen zijnen dag zal kunnen ontgaan, of weren; zie van het Hebr. woord Schaddai, Gen. 17:1, en verg. Jes. 13:6.

Joël 2:1 ¶ Blaast de bazuin te Sion, en roept luide op den berg Mijner heiligheid; laat alle inwoners des lands beroerd zijn, want de dag des HEEREN komt, want hij is nabij.
Kant. 1) de bazuin te Sion,
Om de gemeente bijeen te roepen ten huize des Heeren, tot een vasten en biddag; zie in Joel 2:15, en Lev. 23:2,24.
2) roept luide op den berg
Anders: maakt een gebroken geklank, blaast alarm; [zie Num. 10:5], als wanneer de vijand ophanden is.
3) Mijner heiligheid;
Dat is, mijn heiligen berg; zie Ps. 2:6.
4) beroerd zijn,
Of, alle inwoners des lands zullen berord zijn, of beven.
5) dag des HEEREN komt,
Gelijk in Joel 1:15, zie aldaar.

Joël 2:11 En de HEERE verheft Zijn stem voor Zijn heir henen; want Zijn leger is zeer groot, want Hij is machtig, doende Zijn woord; want de dag des HEEREN is groot en zeer vreselijk, en wie zal hem verdragen?
Kant. 36) stem voor Zijn heir henen;
Gebiedende en moed gevende aan dit zijn leger [gelijk onder Joël. 2:25] als krijgsoverste, of dondert voor dit zijn heirleger henen; zie Ps. 29.
37) Hij is machtig,
De Heere. Anders: het, te weten, heirleger.
38) woord;
Dat is, uitvoerende wat Hij gesproken en voorzeGod heeft; of, het [voorzegde leger des Heeren] is machtig, verrichtende zijn [des Heeren] bevel.
39) dag des HEEREN is groot
Gelijk in Joël. 1:15.

Joël 2:31 De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat die grote en vreselijke dag des HEEREN komt.
Kant.

Joël 3:14 Menigten, menigten in het dal des dorswagens; want de dag des HEEREN is nabij, in het dal des dorswagens.
Kant. 34) Menigten, menigten
Dat is, [als met verwondering uitroepende] o hoezeer grote menigten van mensen zullen er komen, of zich verzamelen! of, hoe vol zal het overal zijn van verslagen, nedergevelde vijanden, ziende op het voorgaande vers, verg. 2 Kron. 20:24, enz.; Jes. 66:24, en zie van zulk ene verdubbeling der woorden Gen. 14:10; Deut. 16:20; Ezech. 13:10, in de aantekening. Anders: rumoeren, rumoeren, of gedruis, gedruis, gewoel, gewoel.
35) dal des dorswagens;
Versta, het gemelde dal van Josafat, alzo genoemd omdat de vijanden van Gods volk aldaar zouden gedorst, dat is verbroken en vertreden worden. Dit past wel op het voorgaande vers waar God zegt: Slaat de sikkel aan, want de oogst is rijp, waarop het dorsen volgt; en alzo wordt het Hebr. woord Charuts gebruikt voor den dorswagen, te dien tijde gebruikelijk; Jes. 28:27; Amos 1;3, en in een gelijke zaak als hier Jes. 41:15. Verg. ook hiermede Jes. 25:10; Jer. 51:33; Hab. 3:12. Doch alzo het voorschreven woord ook betekent, versneden, en voorts beslist [gelijk men nu ook spreekt] of juist bestemd, besloten aangenomen, wordt het van sommigen hier overgezet, het dal der versnijding; dat is, der uitroeiing, of het dal van het precies bestemd, bescheiden, oordeel, alsof men zeide, van het arrest, van het juiste vonnis; ook in de goede zin. Zie deze betekenis van het Hebr. woord Job 14:5; Jes. 10:22,23; Dan. 9:26,27, en Dan. 11:36.
36) nabij,
Profetischerwijze, en ten aanzien van God gesproken, alsof de zaak voor de deur was. Verg. Openb. 1:1, en 2 Petr. 3:8,9.

Amos Kant. 51) dag
Den bestemden tijd van Gods oordeel en straf. Zie Joel 1:15.
52) begeren!
Door huichelarij, alsof zij onschuldig waren, en Gods straffen niet hadden te vrezen, of door spotternij, alsof zij zeiden: Wij mochten dien dag wel eens zien, waar blijft hij? Zie Jes. 5:19; Jer. 17:15, met de aantekening, idem in Amos 6:3.
53) duisternis wezen en geen licht.
Zie Joel 2:2.

Obadja 1:15 Want de dag des HEEREN is nabij, over al de heidenen; gelijk als gij gedaan hebt, zal u gedaan worden; uw vergelding zal op uw hoofd wederkeren.
Kant. 44) dag des HEEREN is nabij,
Dat is, de bestemder tijd hunner straf. Zie Joel 1:15; Ps. 37:13 met de aantekening aldaar.
45) vergelding
Zie van het Hebr. woord 2 Kron. 20:11; Ps. 13:6; alzo Richt. 9:16, enz.

Zefanja 1:7 ¶ Zwijgt voor het aangezicht des Heeren HEEREN; want de dag des HEEREN is nabij; want de HEERE heeft een slachtoffer bereid, Hij heeft Zijn genoden geheiligd.
Kant. 21) Zwijgt
Dat is, murmureert niet tegen den Heere, maar bekent dat Hij oprecht oordeelt. Of, houdt u maar stil, gij zult in het kort de uitvoering zijner dreigementen zien.
22) voor het aangezicht des Heeren HEEREN;
Dat is, vanwege de tegenwoordigheid des Heeren.
23) de dag des HEEREN is nabij;
Te weten, de dag der wraak des Heere, in welken Hij de goddeloze afgodische Joden straffen zal. Alzo Zef. 1:14. Van den dood van den koning Josia af zijn de Joden geduriglijk van de ene ellende in de andere vervallen, totdat hunne koningen en zij met hen ten ondergebracht zijn geworden.
24) een slachtoffer bereid,
Of, een slachtmaaltijd, tot welken men vee slachtte. Het Hebr. woord betekent ook een beest, hetwelk geslacht werd om geofferd te worden. En versta hier, door deze slachting, ene slachting der Joden. Zie dergelijke manier van spreken Jes. 34:6; Jer. 46:10, en Openb. 19:17.
25) Zijn genoden
Versta door deze genodigde gasten de Chaldeën en andere vijanden der Joden, die uit hun eigen land naar Jeruzalem komen zouden, om daar alles te vermoorden en te roven. Doch men kan hier ook wel door de genodigden verstaan de vogelen des hemels en de wilde dieren des velds, die het vlees der gedode Joden eten zouden, gelijk Deut. 28:26, en Ezech. 39:17.
26) geheiligd.
Dat is, bereid of afgezonderd. Zie Jer. 12:3.

Zef. 1:14 ¶ De grote dag des HEEREN is nabij; hij is nabij, en zeer haastende; de stem van den dag des HEEREN; de held zal aldaar bitterlijk schreeuwen.
Kant. 52) De grote dag des HEEREN is nabij;
Dat is, de dag in welken de Heere zwaarlijk straffen zal. Zie Zef. 1:7.
53) de stem van den dag des HEEREN;
Verg. Ps. 29:3,4,5; Jer. 4:19, enz.
54) de held zal
Hoeveel meer de zwakke of kleinhartige mannen, mitsgaders vrouwen en kinderen.
55) aldaar bitterlijk schreeuwen.
Dat is, alsdan, gelijk Ps. 14:5. Of, aldaar; dat is te Jeruzalem.

Mal. 4:5 Ziet, Ik zende ulieden den profeet Elia, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen zal.
Kant. 15) den profeet Elia,
Dat is, Johannes de Doper, die in den geest en kracht van Elia verschijnen zal, gelijk Christus dit verklaart Matth. 11:14, en Matth. 17:11,12,13; Mark. 9:11, En de engel; Luk. 1:17.
16) die grote
Te weten, in welken de Heere in het vlees verschijnen zal.
17) vreselijke dag des HEEREN komen zal.
Vreeslijk voor de goddelozen, maar de godzaligen bewegende tot berouw over hunne zonden en beterschap van hun leven. Verg. Joel 2:31.

Han. 2:20 De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat de grote en doorluchtige dag des Heeren komt.
Kant. 43) dag des Heeren
Dat is, de dag in welken de Heere Jezus Christus zal komen om te oordelen de levenden en de doden.

1 Thess. 5:2 Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen, gelijk een dief in den nacht.
Kant. 2) de dag
Alzo wordt de laatste dag doorgaans genoemd, omdat alsdan Christus des nachts zal komen als een Heere, om te oordelen de levenden en de doden.
3) zal
Gr. komt. Zo spreken de profeten van toekomende dingen, alsof zij reeds tegenwoordig waren, om de zekerheid derzelve.
4) gelijk
Hieruit volgt niet dan Christus des nachts zal komen, gelijk sommigen menen; maar daarmede wordt geleerd dat Hij onverhoeds en onverwachts komen zal, namelijk ten aanzien van de wereldse mensen, gelijk het volgende verklaart; 1 Thess. 5:3 want de godzaligen moeten daarnaar altijd verlangen, en daartegen op hunnen hoede zijn, gelijk hierna, 1 Thess. 5:4, wordt betuigd. Zie ook Matth. 24:42, enz.

2 Petr 3:10 Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de werken, die daarin zijn, zullen verbranden.
Kant. 34) de dag des Heeren
Dat is, de jongste of laatste dag, als de Heere komen zal ten oordeel.
35) als een dief
Dat is, onvoorziens. Zie de aantekeningen 1 Thess. 5:2.
36) in welken de hemelen
Namelijk dag des Heeren.
37) met een gedruis
Namelijk gelijk in een groot onweder of grote storting van water gehoord wordt.
38) zullen voorbij gaan,
Hoe dit voorbijgaan of vergaan van hemel en aarde geschieden zal, zijn er verschillende meningen, zo van oude als van nieuwe leraars. Sommigen menen, dat de substantie of het wezen zelf der wereld ten enenmale zal vergaan en vernietigd worden; anderen, dat alleen de hoedanigheden derzelve zullen vergaan en veranderd worden, en de substantie of wezen blijven. Welke mening wel de algemene en waarschijnlijkste is. Zie Ps. 102:26,27; Rom. 8:19.
39) de elementen branden
Namelijk waaruit alle lichamelijke schepselen bestaan, dat is, het vuur, de lucht, het water en de aarde.
40) vergaan, en de aarde
Grieks los gemaakt of ontbonden worden.
41) de werken, die daarin zijn,
Namelijk die de aarde uit zich voortbrengt of die de mensen op de aarde gemaakt en gebouwd hebben.
42) verbranden.
Namelijk door het vuur, waarvan gesproken is 2 Petr. 3:17.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 feb 2014 21:07

mealybug schreef: Waarom staat er geen ''eerste dag der week'', zoals elders in het NT?
Misschien omdat in de jaren rondom de eeuwwisseling, waarin Johannes Openbaring schreef, dat de normale term was, zoals ik al eerder aantoonde?

Terug naar “[Religie] - Open forum”