Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Spreeuw schreef:Wanneer mag je jezelf "christen" noemen?
Arco schreef:Is er een Bijbeltekst die dat ondersteund?
Faramir schreef:Een ieder kan zich christen noemen. Het is geen beschermde titel oid.
Spreeuw schreef:Maar kunnen en mogen is nogal een verschil. Iedereen kan zich christen noemen, maar is hij ook daadwerkelijk christen? De vraag is dus: wanneer mag iemand zich christen noemen?
Faramir schreef:
Een andere vraag zou zijn; wie beschouw jij als christen?
En dan zal ik je vertellen dat ik mensen als christen beschouw indien zij de Apostolische Geloofsbelijdenis belijden of nee, beter de Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel.
Cicero schreef:@faramir
Daarmee sluit je niet alleen miljoenen nu levende christenen uit, maar ook vrijwel alle christenen vóór het opstellen van die belijdenis.
Die quiz hoef je niet zo bang voor te zijn hoor.. dan zul je kennen, zoals je zelf gekend wordt, 1 Kor 13:12.Boerin schreef:Die ken ik geeneens. Blij dat ik geen quizvragen krijg aan de hemelpoort.
Cicero schreef:@faramir
Daarmee sluit je niet alleen miljoenen nu levende christenen uit, maar ook vrijwel alle christenen vóór het opstellen van die belijdenis.
Jvslooten schreef:Die quiz hoef je niet zo bang voor te zijn hoor.. dan zul je kennen, zoals je zelf gekend wordt, 1 Kor 13:12.
Nicea-Constantinopel belijd dat er één God is, die Schepper is van alle zichtbare en onzichtbare dingen, ze belijd Jezus als de eniggeboren Zoon van de Vader -geboren voor alle eeuwen- en als waarachtig God. Het belijd zijn komst op aarde -als mens-, Zijn geboorte uit de Heilige Geest en uit de maagd Maria, Zijn kruisiging onder Pontius P., Zijn dood, zijn begrafenis en opstanding ten derde dag, Zijn Hemelvaart en Zijn Wederkomst met heerlijkheid, waarbij Hij de levenden en de doden zal oordelen. Ze belijd het eeuwige rijk van Christus, de Heilige Geest (Die van de Vader en de Zoon uitgaat en met Hen aanbeden en verheerlijkt wordt), één Kerk, één Doop, de opstanding der doden en het leven der toekomende eeuw.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 381 gasten