Wanneer mag je jezelf "christen" noemen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 03 feb 2014 13:49

Faramir

Re: Wanneer mag je jezelf "christen" noemen?

Berichtdoor Faramir » 03 feb 2014 13:54

Een ieder kan zich christen noemen. Het is geen beschermde titel oid.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 feb 2014 13:56

Spreeuw schreef:Wanneer mag je jezelf "christen" noemen?

Als je gelooft in Jezus Christus, en dat hij gekruisigd is voor jouw zonden.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 03 feb 2014 13:59

Is er een Bijbeltekst die dat ondersteund?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 feb 2014 14:02

Arco schreef:Is er een Bijbeltekst die dat ondersteund?

Nee, maar het is mijn overtuiging. (hoewel 1Kor.2:1,2 zeker wél op deze manier te lezen is).

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 03 feb 2014 17:20

Faramir schreef:Een ieder kan zich christen noemen. Het is geen beschermde titel oid.

Maar kunnen en mogen is nogal een verschil. Iedereen kan zich christen noemen, maar is hij ook daadwerkelijk christen? De vraag is dus: wanneer mag iemand zich christen noemen?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 feb 2014 17:24

Indien gij met uw hart gelooft dat Jezus Heer is en met uw mond belijdt dat God Hem uit de doden heeft opgewekt volgens mij.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 feb 2014 17:24

Spreeuw schreef:Maar kunnen en mogen is nogal een verschil. Iedereen kan zich christen noemen, maar is hij ook daadwerkelijk christen? De vraag is dus: wanneer mag iemand zich christen noemen?

Iedereen mag zich christen noemen er is namelijk geen enkel instantie die bepaald wie niet en wie wel zich christen mag noemen.

Een andere vraag zou zijn; wie beschouw jij als christen?

En dan zal ik je vertellen dat ik mensen als christen beschouw indien zij de Apostolische Geloofsbelijdenis belijden of nee, beter de Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 03 feb 2014 17:30

@faramir
Daarmee sluit je niet alleen miljoenen nu levende christenen uit, maar ook vrijwel alle christenen vóór het opstellen van die belijdenis.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 feb 2014 17:32

Faramir schreef:
Een andere vraag zou zijn; wie beschouw jij als christen?

En dan zal ik je vertellen dat ik mensen als christen beschouw indien zij de Apostolische Geloofsbelijdenis belijden of nee, beter de Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel.

Die ken ik geeneens. Blij dat ik geen quizvragen krijg aan de hemelpoort.
Zach91

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 feb 2014 17:37

Cicero schreef:@faramir
Daarmee sluit je niet alleen miljoenen nu levende christenen uit, maar ook vrijwel alle christenen vóór het opstellen van die belijdenis.

Complete onzin natuurlijk in het geval van het tweede. We leven immers nu en we belijden naar de kennis van nu. En alhoewel de christenen voor die tijd die geloofsbelijdenis niet hadden kwam hun geloof naar alle waarschijnlijk bijna of helemaal overeen met de belijdenis.

Wat ik wel die is een verschil maken tussen groeperingen die zichzelf christenen noemen en de drie-eenheid niet belijden en christenen die dat wel doen. Die eerste groep beschouw ik persoonlijk simpelweg niet als christenen.

En voordat ik daar vragen over krijg; dit wil overigens weinig zeggen over Gods oordeel van die mensen, dat is uiteindelijk aan God en God alleen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 feb 2014 17:46

Boerin schreef:Die ken ik geeneens. Blij dat ik geen quizvragen krijg aan de hemelpoort.
Die quiz hoef je niet zo bang voor te zijn hoor.. dan zul je kennen, zoals je zelf gekend wordt, 1 Kor 13:12.

Nicea-Constantinopel belijd dat er één God is, die Schepper is van alle zichtbare en onzichtbare dingen, ze belijd Jezus als de eniggeboren Zoon van de Vader -geboren voor alle eeuwen- en als waarachtig God. Het belijd zijn komst op aarde -als mens-, Zijn geboorte uit de Heilige Geest en uit de maagd Maria, Zijn kruisiging onder Pontius P., Zijn dood, zijn begrafenis en opstanding ten derde dag, Zijn Hemelvaart en Zijn Wederkomst met heerlijkheid, waarbij Hij de levenden en de doden zal oordelen. Ze belijd het eeuwige rijk van Christus, de Heilige Geest (Die van de Vader en de Zoon uitgaat en met Hen aanbeden en verheerlijkt wordt), één Kerk, één Doop, de opstanding der doden en het leven der toekomende eeuw.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 feb 2014 18:14

Cicero schreef:@faramir

Het resultaat van dit concilie was de Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel. Deze geldt voor alle christelijke kerken tot op de dag van vandaag.
Wikipedia aanpassen ?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 feb 2014 20:19

Jvslooten schreef:Die quiz hoef je niet zo bang voor te zijn hoor.. dan zul je kennen, zoals je zelf gekend wordt, 1 Kor 13:12.

Nicea-Constantinopel belijd dat er één God is, die Schepper is van alle zichtbare en onzichtbare dingen, ze belijd Jezus als de eniggeboren Zoon van de Vader -geboren voor alle eeuwen- en als waarachtig God. Het belijd zijn komst op aarde -als mens-, Zijn geboorte uit de Heilige Geest en uit de maagd Maria, Zijn kruisiging onder Pontius P., Zijn dood, zijn begrafenis en opstanding ten derde dag, Zijn Hemelvaart en Zijn Wederkomst met heerlijkheid, waarbij Hij de levenden en de doden zal oordelen. Ze belijd het eeuwige rijk van Christus, de Heilige Geest (Die van de Vader en de Zoon uitgaat en met Hen aanbeden en verheerlijkt wordt), één Kerk, één Doop, de opstanding der doden en het leven der toekomende eeuw.

Oh is dat alles, ik dacht dat het een paar lappen tekst waren.
Zach91

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 03 feb 2014 23:33

Niemand bepaalt, wanneer je jezelf christen mag noemen. Ik vind het van mezelf wel, maar anderen kunnen daar anders over denken. Ik zeg het ook liever over anderen, dan over mezelf. Zeer kwalijk is, dat andere christenen andersdenkenden niet als christen willen benoemen. Dan leg je een zware verantwoordelijkheid op je schouders. Toch gebeurt het hier regelmatig. Volkomen verwerpelijk. Ernstige godsdiensthoogmoed.We gaan er niet over, of je nu de ene geloofsbelijdenis onderschrijft, of de andere, het is niet aan ons (goddank niet)
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Terug naar “[Religie] - Open forum”