Berichtdoor jaapo » 24 jan 2014 21:58
Vreemde vraag. Onze gewone kloktijd wordt bepaald door de zon; ook al in de bijbelse tijd, toen men dacht, dat de zon om de aarde draaide. Je had dus dagen van zonsopgang tot zonsondergang en dan had je maanden, gebaseerd op de maan. Toen men eenmaal ontdekte, dat de aarde rond de zon draaide en men kon uitrekenen, hoelang een baan duurde, kon men al heel lang geleden nauwkeurig de tijd bepalen. Met de uitvinding van het uurwerk werd het systeem vervolmaakt. Maar nogmaals: ook in de bijbelse tijd wist men al onderscheid te maken tussen de tijd van God en de tijd van de zon. Duizend jaar is in de bijbel niet een millennium, maar een heel lange Godstijd. De zeven scheppingsdagen zijn Gods heilige perioden. (De zon werd pas op de vierde "dag"geschapen). Ik wil verder geen opsomming gaan geven van teksten met Gods heilige tijd, maar bij het Bijbellezen kom je ze steeds weer tegen. Er zijn er tientallen. ook de visioenen in Openbaring gaan volgens mij niet over zonnetijd, maar over Gods tijd.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB