Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor Boerin » 25 jan 2014 15:08

naamloos schreef:Men neme een beetje bloem en een weinig water.
Goed kneden en dan de oven in, ra ra wat is dat :?:
Juist, precies: een matze :!: :!: :!: Hoe moeilijk kan het zijn :?:

Ja en er staat letterlijk: Dit is Mijn Bloed, dit is Mijn Lichaam. Ik geef eerlijk toe dat ik het totaal niet vat.
Iemand had een keer een droom. Ze werkt met weeskinderen in Afrika en die vroegen haar om brood, maar dat had ze niet en ze kreeg van Jezus een stuk van Zijn Lichaam, vlees en dat veranderde in brood, dat ze aan de kinderen gaf. Het is zo, maar hoe dat vat ik niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor naamloos » 25 jan 2014 16:06

Boerin schreef:Ja en er staat letterlijk: Dit is Mijn Bloed, dit is Mijn Lichaam. Ik geef eerlijk toe dat ik het totaal niet vat.
Iemand had een keer een droom. Ze werkt met weeskinderen in Afrika en die vroegen haar om brood, maar dat had ze niet en ze kreeg van Jezus een stuk van Zijn Lichaam, vlees en dat veranderde in brood, dat ze aan de kinderen gaf. Het is zo, maar hoe dat vat ik niet.
Als je het letterlijk opvat dan snap ik het ook niet.
Ik geloof daar niet in, Jezus zei ook letterlijk iets over handen afhakken en ogen uitsteken.
Ik geloof dat dat in dezelfde categorie valt.

Enne, het is gewoon een matze en daar smaakt het ook naar.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor Wilsophie » 25 jan 2014 16:36

mealybug schreef:
Ook die profetie gold voor de joden, dacht ik.


Klopt hoor, Ezechiël, wel een leuke Gospelsong.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor Wilsophie » 25 jan 2014 16:40

Ja en er staat letterlijk: Dit is Mijn Bloed, dit is Mijn Lichaam. Ik geef eerlijk toe dat ik het totaal niet vat.
Iemand had een keer een droom. Ze werkt met weeskinderen in Afrika en die vroegen haar om brood, maar dat had ze niet en ze kreeg van Jezus een stuk van Zijn Lichaam, vlees en dat veranderde in brood, dat ze aan de kinderen gaf. Het is zo, maar hoe dat vat ik niet.


Dat zei Hij tegen Zijn discipelen, maar later legt Paulus uit dat het gaat om het Bloed van het nieuwe verbond, vergeet niet dat de discipelen waren gewend om pascha te vieren.
Vergeet niet dat er op de tafel ooit andere dingen lagen, zoals een geslacht lam en bittere saus o.a. en de Paasmaaltijd die de Here Jezus vierde met Zijn discipelen is nog steeds onder het oude verbond in de opperkamer, pas na Zijn dood en opstanding kreeg deze betekenis een andere inhoud.
Niets verandert van vlees in brood, dat leert de Bijbel nergens. Niemand krijgt een stuk van een verbroken lichaam.
Leer eens dat Zijn Lichaam onder het Nieuwe verbond spreekt over de Gemeente en dat de wijn spreekt over de Heilige Geest en wedergeboorte.
Wij gedenken of vieren niet Zijn dood, wie viert nu iemands dood. Wij vieren Zijn Leven!! Hallelujah!!

Faramir

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor Faramir » 25 jan 2014 16:43

En ook dat is prima om te geloven. Katholieken geloven dat echter anders.

mohamed

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2014 17:45

Boerin schreef:Ja en er staat letterlijk: Dit is Mijn Bloed, dit is Mijn Lichaam. Ik geef eerlijk toe dat ik het totaal niet vat.
Iemand had een keer een droom. Ze werkt met weeskinderen in Afrika en die vroegen haar om brood, maar dat had ze niet en ze kreeg van Jezus een stuk van Zijn Lichaam, vlees en dat veranderde in brood, dat ze aan de kinderen gaf. Het is zo, maar hoe dat vat ik niet.

naamloos schreef:Als je het letterlijk opvat dan snap ik het ook niet.
Ik geloof daar niet in, Jezus zei ook letterlijk iets over handen afhakken en ogen uitsteken.
Ik geloof dat dat in dezelfde categorie valt.

Enne, het is gewoon een matze en daar smaakt het ook naar.

Volgens vegetariërs is vlees geen brood en wordt het dat ook niet zo snel.

mohamed

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2014 21:09

mohamed schreef:Volgens vegetariërs is vlees geen brood en wordt het dat ook niet zo snel.

Bambi schreef:En als je er teveel van eet, wordt het alleen maar omgezet in vet. 8-[

Had de vleespotten dan ook in Egypte gelaten. :mrgreen:

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor hubert » 27 jan 2014 12:14

Faramir:
Je bedoeld natuurlijk volgens jouw interpretatie van de bijbel. En dat is prima voor mij hoor. Een ieder mag van mij geloven wat hij/zij wil.


Dat zeg je nu wel zo gemakkelijk, maar elders noem je het weer choquerend om gezamenlijk met andere christenen het avondmaal of de eucharistie te vieren. Dan denk je ineens heel wettisch.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor StillAwake » 27 jan 2014 12:18

hubert schreef:Dat zeg je nu wel zo gemakkelijk, maar elders noem je het weer choquerend om gezamenlijk met andere christenen het avondmaal of de eucharistie te vieren. Dan denk je ineens heel wettisch.

Het is toch vreemd om een sacrament mee te vieren waarvan je niet geloofd dat het daadwerkelijk een sacrament is?
Een katholiek die een avondmaalsviering bijwoont (en eraan meedoet) zonder te geloven in de essentie van het avondmaal, of andersom een protestant die iets dergelijks met de eucharistie doet, stelt zich op als een soort toerist die een bepaald ritueel wel grappig vindt om gezien te hebben, maar het in stilte belachelijk vindt dat mensen in dergelijke "onzin" geloven.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor hubert » 27 jan 2014 12:32

StillAwake schreef:Het is toch vreemd om een sacrament mee te vieren waarvan je niet geloofd dat het daadwerkelijk een sacrament is?Een katholiek die een avondmaalsviering bijwoont (en eraan meedoet) zonder te geloven in de essentie van het avondmaal, of andersom een protestant die iets dergelijks met de eucharistie doet, stelt zich op als een soort toerist die een bepaald ritueel wel grappig vindt om gezien te hebben, maar het in stilte belachelijk vindt dat mensen in dergelijke "onzin" geloven.


Waarom zou je er geen anders essentie in mogen zien? Ik heb het over mede-christenen. Niet of het grappig is of niet. Ik vind het juist iets moois en ik word er toe aangezet om mee te doen, omdat ik er van harte achtersta. Niet aangaan zou voor mij zoiets als godloochening betekenen. ik ervaar juist heel sterk Gods aanwezigheid in het sacrament.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor StillAwake » 27 jan 2014 12:40

hubert schreef:Waarom zou je er geen anders essentie in mogen zien? Ik heb het over mede-christenen. Niet of het grappig is of niet. Ik vind het juist iets moois en ik word er toe aangezet om mee te doen, omdat ik er van harte achtersta. Niet aangaan zou voor mij zoiets als godloochening betekenen. ik ervaar juist heel sterk Gods aanwezigheid in het sacrament.

Als een katholiek gelooft dat het brood daadwerkelijk Christus' lichaam wordt, is het blasphemisch als iemand meedoet die voor het stukje brood an sich geen respect op kan brengen.
Als een protestant iets aanneemt wat in het katholicisme heilig is, zonder dat te geloven is dat bepaald geen uiting van respect voor het geloof van degenen met wie je samen de dood van de Heer gedenkt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor hubert » 27 jan 2014 12:47

Stillawake Daar verschillen we dan over van mening.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor Wilsophie » 27 jan 2014 12:49

Ook vele protestanten geloven dat het over Zijn dood gaat en het gaat over Zijn nieuwe leven, want het is het bloed des Nieuwe Testaments.
Ik zie een kerk nog geen "L'Chaim! " roepen als zij het glas heffen.
De Heer stierf onder het oude verbond en toen was er totaal geen sprake van de wijn als beeld van de Heilige Geest. Natuurlijk gedenken wij de dood van de Heer, maar wij vieren Zijn opstanding en mijn beleving is dat ik daaruit mag leven. Niettemin geen herdenking van 4 mei zonder 5 mei toch?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor StillAwake » 27 jan 2014 13:22

hubert schreef:Stillawake Daar verschillen we dan over van mening.

Da's helemaal niet erg!
Beter met argumenten oneens, dan eens over iets waar je nog nooit over hebt nagedacht toch?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor alexander91 » 27 jan 2014 15:17

StillAwake schreef:Beter met argumenten oneens, dan eens over iets waar je nog nooit over hebt nagedacht toch?

Die snap ik niet :-)
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten