jaapo schreef:Nee, geen citaat, of verwijzing naar bepaalde boeken (al zullen die er wel zijn), maar een eigen gedachte. Wat is er eigenlijk op tegen, om de scheppingsverhalen (er zijn er 2, een beetje door elkaar geraakt), te lezen als een prachtige geloofsbelijdenis, met schuldbelijdenis en genadeverkondiging? Kun je een mooier begin van de Heilige Schrift bedenken?
De wetenschap heeft ontdekt, dat er in de oude Chaldese cultuur (rond Ur, waar de voorvaderen van Abraham volgens de overlevering vandaan kwamen), al geschriften bestonden over het begin. Daaruit hebben de schrijvers van het Genesis-verhaal geput en het natuurlijk gewijzigd volgens hun gods- en wereldbeeld toen. Wellicht is het boek Genesis ontstaan in de tijd van de ballingschap.
Ja, ik heb zoiets in een ander topic ook al es geopperd. Wat gewoon heel mooi is aan de scheppingsverhalen, is dat er kennis van goed en kwaad ontstaat, dus een bewustzijn dat sommige dingen goed zijn en andere dingen niet, dat we behoefte gekregen hebben aan verzoening. Dat proces is te zien in de geschiedenis van de mens.
Het geheel letterlijk opvatten van genesis of denken dat dit in één dag is gegaan doet afbreuk aan aan de relatie tussen mens en schepper.
volgens mij is het Hebreeuwse systeem en denken min of meer afgeleid van het oud Babylonische zoals een week van zeven dagen.
Arco schreef:En de gedachte dat er twee scheppingsverhalen in Genesis staan, dat is een typisch voor een abstracte manier van kijken naar de tekst. Genesis 1 t/m 2:3 zou los staan van Genesis 2:4-25. Maar als je kijkt vanuit de culturele context, ofwel het Hebreeuwse denken, dan zie dat het tweede deel een uitwerking is van het eerste deel. Het eerste deel toont aan dat de hemelen en de aarde geschapen zijn in zeven dagen (de zevende dag is de rust geschapen) en het tweede deel is een uitwerking van de zesde dag.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het Hebreeuws is om in de herhaling dingen uit te werken. Maar dat is in de scheppingsverhalen absoluut niet het geval. De gebeurtenissen in Gen 2 passen sowieso niet in één dag. Geen enkel mens kan in één dag alle diersoorten een naam geven.
Je doet God te kort als je aanneemt dat God alle diersoorten schept zodat Adam niet alleen zal zijn, zonder eraan te denken dat hij, zoals alle veel dieren een vrouw nodig heeft. (en die vrouw past schept als er onder de dieren niets is wat bij hem past)
Ook gif is geschapen.