Het Grote Ideaal

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

gravo
Majoor
Majoor

Het Grote Ideaal

Berichtdoor gravo » 06 jan 2014 22:21

Steeds weer flakkert het grote ideaal bij christenen op: laten we de Bijbel lezen zonder de last van enige traditie, zonder de last van gedateerde exegeses en uitleggingen, zonder alle uitspraken die het voorgeslacht heeft gedaan en die vaak zo tegenstrijdig zijn.
Nee, geef ons de Bijbel en geef ons tijd. Studietijd. En dan, als we alles gelezen hebben, alles met elkaar vergeleken hebben, kom dan nog eens terug. Dan zullen we het plan van God, dat zo duidelijk en openlijk in de Bijbel staat, er ook uitgehaald hebben. Zonder alle misleidende ideeën uit het verleden, zonder alle misleidingen van kerkelijke en christelijke tradities die de Bijbel alleen maar in hun eigen belang uitleggen. Nu hebben we ons eens louter en alleen aan de Bijbeltekst zelf gehouden. De onfeilbaarheid van die tekst is de garantie dat het resultaat van onze studie goed is, zeker en betrouwbaar. Alles, alles, alles kunnen we aantonen uit de Bijbel.

Ik begrijp die hunkering naar dit ideaal. Was het niet de Reformatie die hetzelfde beoogde? De kerkelijke Traditie, waar de Rooms Katholieke Kerk haar gezag mede aan ontleende (naast de Schrift), werd door deze vernieuwingsbeweging toch ook verworpen? De Traditie van de Kerk was niet langer gezaghebbend, alleen de Schrift was dat, sola scriptura!
Was dat niet de grote verdienste van de Reformatie, deze herbronning? Weg met al die aanslibsels uit de donkere Middeleeuwen! Laat er een helderheid komen in de leer en de Bijbeluitleg! Bovenal, laten mensen zelf de Bijbel eens lezen. Eens zien of ze al die door de Traditie gevormde elementen nog wel vol kunnen houden. Waar vinden we die in de Bijbel? De Bijbel, die moet het uitgangspunt zijn!

Toch wil ik uitleggen dat dit ideaal, in z'n pure eenvoud en overzichtelijkheid verleidelijk en nastrevenswaardig (ik ben niet voor niets een protestants christen), toch onmogelijk is. Onvermijdelijk zal de consequente toepassing van dit ideaal leiden tot teleurstelling. Enerzijds omdat die ene ideale Bijbeluitleg altijd maar door een handjevol christenen gedeeld zal worden. Er is namelijk altijd wel een detail of een hoofdzaak in de Bijbeluitleg waarin mensen van mening zullen verschillen. Anderzijds zal het tot een teleurstelling worden, omdat dit ideaal altijd leidt tot een zeer uitgesproken Bijbeluitleg van één bepaald persoon. Het is altijd iets wat X zegt. Of Y. Of Z.
Immers, de studie van de Bijbel wordt geheel los van andere christenen of christelijke tradities uit heden of verleden verricht. Dat betekent dat de uitkomst van die studie nooit helemaal hetzelfde kan zij als al die genegeerde studies en tradities. De controverse zit al ingebakken in de houding tegenover bestaande exegeses. Die houding is er feitelijk een van: "Niets mee te maken, ik bestudeer de Bijbel zelf". Een recept voor clashes. De kring mensen die dezelfde Bijbeluitleg hanteert is per definitie klein, als je dit ideaal nastreeft. Ik snap het wel, een echte vernieuwing moet soms afrekenen met wat oud en versleten is, maar the proof of the pudding is in the eating. Ontstaat er nu echt een grote en indrukwekkende vernieuwing of geestelijke opwekking in de kerk of blijft het bij een klein clubje mensen dat zich verongelijkt in eigen kring terugtrekt?

Eerlijk gezegd zien we dat ook bikkelhard in het vervolg van het protestantisme. Daar werd dit ideaal ook nagestreefd. Waar Luther nog veel meer traditionele elementen van de moederkerk behield, waardoor er in de Lutherse Kerken weinig afsplitsingen geweest zijn, daar is in de strengere calvinistische stroom, die zich het sterkst ontworstelde aan de Rooms Katholieke opvatting van Schrift en Traditie, een ware uitspatting aan scheuren, twisten, kerken, groepen en richtingen ontstaan.
Gezamenlijk kenmerk daarvan was dat iedereen op zijn beurt de Bijbel ernstig bestudeerde en met een sterke eigen conclusie, een eigen theologie en een eigen Bijbeluitleg kwam. Ononderhandelbaar ten opzichte van de buurman, die ook zo solitair aan het Bijbellezen was geslagen. Traditie, eerdere of andere studies van de Bijbel, eeuwenlang gegroeide rituelen, handelingen, wijsheid, symbolen en vormen van Bijbeluitleg werden massaal terzijde geschoven.

Men kon het zelf wel, maar het resultaat was dat men elkaar niet meer kon vinden. De Bijbeluitleg werd verabsoluteerd, de kerken gesplitst en....er werd één Traditie (die van de moederkerk) verworpen, maar er werden vervolgens honderden tradities opgericht. Die hebben we tot op de dag van vandaag. Allemaal Bijbels. Allemaal zuiver. Allemaal Schrift met Schrift vergeleken. Maar ook allemaal anders. En nauwelijks tot elkaar te brengen. Niet alleen in de kerken overigens, je ziet het misschien nog sterker ook in evangelicale en pentecostale kringen.

Dat is het lot van dit ideaal. Het begint als een uniek, nieuw en zuiver inzicht. Maar eens wordt het weer één van de vele Bijbeluitleggingen en is het contact met medechristenen verloren gegaan. Met christenen die een andere uitleg hanteren, een oude, een stokoude, een nieuwe of een splinternieuwe misschien. De eenheid is kapot.
Men moet zich in duizend bochten wringen om te verklaren waarom er maar zo weinig christenen zijn die de Bijbel zuiver lezen. Niemand lees het goed. Hoe kan dat? Het staat er toch? Groot onbegrip voor andere christenen die in een andere traditie staan.

De sleutel om het te begrijpen is de bewustwording dat men zelf, met de eigen intensieve Bijbelstudie, inmiddels ook een traditie gevormd heeft en dus net zo vatbaar is voor het terugvallen in bekende verworvenheden als alle tradities die men zo verafschuwt.

Het ideaal is niet slecht. Luther was daar fel in. Weg met die Roomse poeha. Hij had daar zeker een punt. Maar je moet ook verstandig zijn. Wie zijn wij, christenen van de 16e of 21e eeuw dat we die grote christelijke traditie, die zich vertakt heeft over enorm veel culturen, volken en talen, af kunnen troeven met een eigen afgezonderde Bijbellezing? Het is wijs om te zien dat er een eeuwenlange christelijke traditie is, waarin steeds dezelfde vragen en problemen weer terugkomen. Over alle grote thema's is al eindeloos veel nagedacht. Over de verhouding tussen OT en NT. Over de verhouding tussen Israël en de Gemeente, over God en mens, over het kwaad, over satan, over kruis en opstanding, over wedergeboorte, over het begin en einde van alle dingen, over schepping en voltooiing. Kunnen wij met een vlugschrift dat het Plan van God voor eens en voor al uit de doeken doet tippen aan die grote Traditie?
Ik denk het niet. Daarvoor is er in het verleden te veel gelezen, te veel gestudeerd, te veel gebeden, te veel gemediteerd, gezongen en ervaren. We zouden ons beter achter in die lange rij van getuigen aan kunnen sluiten. Wetend dat ook wij beperkt zijn en dat ook wij het pas na dezen zullen verstaan.

Natuurlijk hebben wij onze eigen Bijbeluitleg. Natuurlijk zijn onze inzichten en ontdekkingen van belang. En natuurlijk mogen wij ons ook in een gemeente samen vergaderen om de lezen, te bidden en te zingen (en een Bijbeluitleg met elkaar te delen). Maar we zijn toch onderdeel van een kerk van alle tijden en plaatsen, die net zo divers is als er gemeenschappen zijn geweest die hetzelfde hebben gedaan. Wij hebben iets met hen gemeen, al zou je het niet zeggen op grond van hun eigen Bijbeluitleg, die soms erg verschilt van de onze.
De Bijbel, voor velerlei uitleg vatbaar, maar toch in staat om ons samen te binden onder die ene Naam die onder de hemel gegeven is, waardoor wij zalig worden.

Ten diepste ligt ons ideaal niet vast in Iets, maar in Iemand.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: Het Grote Ideaal

Berichtdoor jaapo » 07 jan 2014 21:52

Een gedegen stuk. Duidelijke uiteenzetting, wat de (grote) problemen zijn bij het gebruik van de bijbel als bron van en voor ons geloof. MAAR NU BLIJFT HET VERDER HEEL STIL HIER. Dat geeft te denken. Een paar suggesties: Over het algemeen zijn er niet zo veel christenen die uitgaan van een persoonlijk geloof, dat dat volkomen gerechtvaardigd is. Nee, je moet je wel houden aan de regels en dogma's die "de kerk" gesteld heeft. Maar de kerk, dat zijn mensen die om allerlei redenen deze regels opgesteld hebben. Daarmee macht uitoefenend op andere mensen. Dat machtsstreven zit ons allemaal ingebakken. Sommigen beweren, dat er maar EEN waarheid is. Als dat zo zou zijn, zouden er geen 35 kerken en groepen, alleen al in Nederland, zijn. Het ideaal voel ik aan; maar verwezenlijkt zal het nooit worden. Misschien vanaf nu, hier op het forum?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 jan 2014 22:18

jaapo schreef:MAAR NU BLIJFT HET VERDER HEEL STIL HIER. Dat geeft te denken. Een paar suggesties:
-knip-
Ik lees maar èèn suggestie, en nog een behoorlijk negatieve ook. Maar goed, dat is je goed recht. Ik hou alleen niet zo van suggestieve opmerkingen als ook niet van negatief gedoe, en de combinatie ligt me al helemaal niet lekker. Meestal dan.

@Gravo, bedankt voor je uiteenzetting, veel herkenning en instemming hier.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 jan 2014 22:22

Wellicht dat zoiets vanuit een nobel ideaal kan ontstaan, binnen no time zien we echter dat de traditie (waarvan de bijbel onderdeel is) noodzakelijk is om niet in duizend stukjes uit elkaar te knallen. De clubjes die vandaag de dag opstaan om het sola scriptura in het extreme uit te voeren vallen veelal uiteen in anarchie en/of extremisme. Met het christendom heeft het weinig meer van doen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 jan 2014 01:40

Ik ben het pas gaan doen nadat ik jaren toch de studies en leerstellingen van een kerkgenootschap had gehoord. Daarna ging ik pas denken: hé, klopt dit of dat wel?
Die van de Berea gemeente gingen alles na in de Schriften wat Paulus zei, dat is eigenlijk beter.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 jan 2014 04:34

Boerin schreef:Die van de Berea gemeente gingen alles na in de Schriften wat Paulus zei, dat is eigenlijk beter.

ZE WERDEN ER OM GEPREZEN!

Tegenwoordig zijn er kerkgenootschappen, die bijbelstudie verbieden ! !

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 jan 2014 08:58

gravo schreef:De Bijbel, voor velerlei uitleg vatbaar, maar toch in staat om ons samen te binden onder die ene Naam die onder de hemel gegeven is, waardoor wij zalig worden.

gravo

Complimenten gravo - een heel goede bijdrage

God heeft diversiteit in deze wereld geschapen, een ontkenning daarvan is uiteindelijk een ontkenning van Zijn scheppingswerk. Het is uiteindelijk God die regeert. Alle menselijke pogingen om Zijn gezag op andere mensen op te leggen zijn in essentie een ontkenning van de almacht van God.
Omdat God alle vrijheid geeft aan mensen om Zijn geboden na te volgen of niet, dan doen navolgers van Christus er onverstandig aan deze vrijheid te beperken.
God creëert voor mensen een thuis. En wanneer wij deze God willen navolgen zouden we ons ook moeten laten inspireren door deze daad van gastvrijheid.
Als christenen doen we er goed aan steeds te beseffen dat God alle door hem geschapen mensen lief heeft en vrij laat om Hem en Zijn geboden na te volgen of niet. Die werkelijkheid en de keuzes die mensen daarbinnen soms maken doen pijn, maar het is God zelf die ruimte geeft.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2014 10:45

gravo schreef:Steeds weer flakkert het grote ideaal bij christenen op: laten we de Bijbel lezen zonder de last van enige traditie, zonder de last van gedateerde exegeses en uitleggingen, zonder alle uitspraken die het voorgeslacht heeft gedaan en die vaak zo tegenstrijdig zijn.

Dat lijkt me al per definitie onmogelijk. Dat hele onfeilbaarheidsidee is bijvoorbeeld als traditie. Daar doet die ene regel dat de gehele bijbel kan dienen ter lering niet veel aan af. Het is ook een traditie dat alles in de Bijbel op de een of andere manier goed en juist is. Ik vermoed dat als je de Bijbel leest zonder enige achtergrond, dat er veel mensen juist van hun geloof zouden vallen.

Nee, geef ons de Bijbel en geef ons tijd. Studietijd. En dan, als we alles gelezen hebben, alles met elkaar vergeleken hebben, kom dan nog eens terug. Dan zullen we het plan van God, dat zo duidelijk en openlijk in de Bijbel staat, er ook uitgehaald hebben. Zonder alle misleidende ideeën uit het verleden, zonder alle misleidingen van kerkelijke en christelijke tradities die de Bijbel alleen maar in hun eigen belang uitleggen. Nu hebben we ons eens louter en alleen aan de Bijbeltekst zelf gehouden. De onfeilbaarheid van die tekst is de garantie dat het resultaat van onze studie goed is, zeker en betrouwbaar. Alles, alles, alles kunnen we aantonen uit de Bijbel.

Dan is het toch wel erg vreemd dat er ondanks die vermeende onfeilbaarheid zoveel interpretaties mogelijk zijn, niet? Daarnaast bestaat de Bijbel niet in een vaccuum, maar reflecteert de tekst de cultuur en politiek van haar tijd. Die zul je dan dus ook moeten bestuderen als je er chocola van wilt kunnen maken.

Was dat niet de grote verdienste van de Reformatie, deze herbronning? Weg met al die aanslibsels uit de donkere Middeleeuwen! Laat er een helderheid komen in de leer en de Bijbeluitleg! Bovenal, laten mensen zelf de Bijbel eens lezen. Eens zien of ze al die door de Traditie gevormde elementen nog wel vol kunnen houden. Waar vinden we die in de Bijbel? De Bijbel, die moet het uitgangspunt zijn!

Hoewel ik zeker niet terug wil naar de tijd dat alleen mensen die Latijn konden lezen toegang hadden tot de Bijbel, vind ik de moderne 'democratisering' van de Bijbel ook niet alles. Dat idee is namelijk beladen met de notie dat de Bijbel een makkelijk begrijpelijk boek is, en dat is ze niet als je alle culturele en historische achtergrond ervan respecteert. Nou ja, maar dan zorgt de Heilige Geest er wel voor dat je alles begrijpt zoals het is bedoeld, toch? :-oo

Toch wil ik uitleggen dat dit ideaal, ..., je ziet het misschien nog sterker ook in evangelicale en pentecostale kringen.

Even een stukje geknipt. Maar goed, bovenstaande is dus zeer vreemd als je uitgaat van de onfeilbaarheid van de tekst en de werking van de HG. Als het mocht, zou je daar zelfs aan gaan twijfelen. Maar - traditie! - dat mag niet, dus ligt het aan de mens zelf.

Dat is het lot van dit ideaal. Het begint als een uniek, nieuw en zuiver inzicht. Maar eens wordt het weer één van de vele Bijbeluitleggingen en is het contact met medechristenen verloren gegaan. Met christenen die een andere uitleg hanteren, een oude, een stokoude, een nieuwe of een splinternieuwe misschien. De eenheid is kapot.
Men moet zich in duizend bochten wringen om te verklaren waarom er maar zo weinig christenen zijn die de Bijbel zuiver lezen. Niemand lees het goed. Hoe kan dat? Het staat er toch? Groot onbegrip voor andere christenen die in een andere traditie staan.

Dat is alleen een probleem als je uitgaat dat een tekst één en slechts één betekenis heeft. Iedereen die een beetje serieus met literatuur bezig is, kan je vertellen dat dat niet zo is.

Het ideaal is niet slecht. Luther was daar fel in. Weg met die Roomse poeha. Hij had daar zeker een punt. Maar je moet ook verstandig zijn. Wie zijn wij, christenen van de 16e of 21e eeuw dat we die grote christelijke traditie, die zich vertakt heeft over enorm veel culturen, volken en talen, af kunnen troeven met een eigen afgezonderde Bijbellezing? Het is wijs om te zien dat er een eeuwenlange christelijke traditie is, waarin steeds dezelfde vragen en problemen weer terugkomen. Over alle grote thema's is al eindeloos veel nagedacht. Over de verhouding tussen OT en NT. Over de verhouding tussen Israël en de Gemeente, over God en mens, over het kwaad, over satan, over kruis en opstanding, over wedergeboorte, over het begin en einde van alle dingen, over schepping en voltooiing. Kunnen wij met een vlugschrift dat het Plan van God voor eens en voor al uit de doeken doet tippen aan die grote Traditie?
Ik denk het niet. Daarvoor is er in het verleden te veel gelezen, te veel gestudeerd, te veel gebeden, te veel gemediteerd, gezongen en ervaren. We zouden ons beter achter in die lange rij van getuigen aan kunnen sluiten. Wetend dat ook wij beperkt zijn en dat ook wij het pas na dezen zullen verstaan.

De kracht van de Bijbel zit er mijns inziens juist in dat de tekst voor ieder tijdsvak opnieuw kan worden geïnterpreteerd zonder de kernboodschap geweld aan te toen. Zo blijft hij relevant voor de moderne mens. Juist de mensen die beweren dat er één, onveranderlijke betekenis is, schaden het geloof. Die maken van de Bijbel een archaïsch boek zonder enige maatschappelijke kracht.

De Bijbel, voor velerlei uitleg vatbaar, maar toch in staat om ons samen te binden onder die ene Naam die onder de hemel gegeven is, waardoor wij zalig worden.

gravo

Toch niet helemaal sola scriptura dan :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 09 jan 2014 00:53

@ Mortlach

Ik probeer je commentaar te begrijpen, maar het lijkt wel of er een misverstand in het spel is.
Met bijna alles wat je ter sprake brengt, ben ik het eens. Jouw kritiek op Bijbellezers die op zoek zijn naar één absolute en sluitende Bijbeluitleg is ook de mijne. Het was ook de bedoeling om dit streven te beschrijven als een wens die weliswaar begrijpelijk is, maar uiteindelijk zichzelf in de staart bijt.
Er zijn altijd andere Bijbellezers, andere christenen, die wij niet kunnen negeren en die we niet om hun omgang met de Bijbel kunnen veroordelen, zonder daar zelf grote schade van de lijden.
Sola scriptura is in zoverre waar, dat we geen andere Heilige Schrift meer nodig hebben.
Maar het betekent niet dat onze stemmen moeten verstommen, nadat de Bijbel gelezen is.
Nee, juist in onze reactie, in ons commentaar, in onze uitleg van de Bijbel ontstaan de betekenis en de zin van de Bijbel voor onszelf en voor anderen.
Als wij bidden, zingen, spreken, dan stemmen Gods Geest en onze geest samen en verschijnt God.
God heeft ons nodig om te bestaan. Dat is de essentie van Gods Schepping.
Wij hebben God nodig om te bestaan. Daar is onze creativiteit op gericht.

Met één ding ben ik net niet eens. Dat is je idee dat de Bijbel nauwelijks zinvol voor zichzelf zou kunnen spreken. Dat je echt geworteld moet zijn in een Bijbels traditie om überhaupt enige betekenis in de Bijbel te ontdekken.
Mijns inziens is dat niet zo. En dat komt volgens mij door de door en door menselijke, en daardoor herkenbare verhalen waaruit de Bijbel is opgebouwd. Voor een deel is het heel ruw materiaal, maar de rode lijn is toch dat de menselijke hoogtes en dieptes op alle manieren aan bod komen. En dat in een grote rijkdom aan stijlen, schrijvers, genres, personen en verhalen. Gedichten, preken, dromen, visioenen, verhalen, gelijkenissen, gezangen, profetiën.
Altijd is de Bijbel, niet in de laatste plaats door kunstenaars van alle tijden en plaatsen, gezien als een zeer groot menselijk monument.

Voor mij persoonlijk is de grootste prestatie van de Bijbel, dat in al die menselijke verhalen, poëzie en taal gaandeweg steeds duidelijker wordt dat God er in schuilgaat. De rode lijn van de Bijbel is dat God Zich in steeds menselijker vormen voordoet.
Dat vermoeden begint al bij de manier waarop de Schepping wordt verteld: de mens wordt naar Gods beeld geschapen. Ze hebben al vanouds iets met elkaar.
Het wordt steeds duidelijker wanneer God Zich als een gepassioneerde Geliefde van Zijn volk gedraagt, met alle intriges en drama's die bij menselijke relaties horen.
En het bereikt de grootste diepte wanneer God in Jezus Christus afdaalt naar mensen. Wanneer God en mens samenvallen in het vleesgeworden Woord. Wanneer de onderlinge relatie van God en mens helemaal in het teken van de liefde wordt gesteld.

Ondanks de ruwheid van de Bijbel is de onderstroom: God en mens hebben elkaar nodig.

Als iets duidelijk wordt in de Bijbel is het wel dat we alleen over God kunnen spreken, omdat we het hebben over "God met ons", Immanuël. Die nabijheid van God, die gelijkenis van God en mens is uniek voor de Bijbel. En tevens de grote kracht van de Bijbel.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Rijnlander
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rijnlander » 09 jan 2014 09:26

Garvo, helemaal eens met je uitstekende bijdrage en ook jouw reactie op Mortlach. Je hebt precies verwoord wat ik ook denk. Dat is ook de reden waarom ik in eerder posting aangegeven heb niets te hebben met bijvoorbeeld om de oren slaan met bijbelteksten om maar vooral je gelijk aan te tonen. Dat geldt ook voor een spoorboekjesgeloof of rekenmachinegeloof, die het geloof verabsoluteren. Het christendom kenmerkt zich in veelkleurigheid en meningen maar hebben één grond, namelijk Jezus Christus, die ons geopenbaard wordt in de Schrift.

Volgens mij is de reformatie veel te ver doorgeschoten door allerlei redenen die jij ook noemt. Er zijn inderdaad door de reformatie vele nieuwe tradities bijgekomen. Ik weet er alles van. Ik ben er stuk op geslagen. Daarom zoek ik de waardevolle zaken zowel in het protestantisme als het rooms-katholicisme of orthodoxisme. Wat een ander daar van vindt moeten zij maar weten. Het elkaar (ver)oordelen zit kennlijk in het menselijk bloed. Ik probeer daar voor te waken.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 09 jan 2014 10:45

Rijnlander schreef: Daarom zoek ik de waardevolle zaken zowel in het protestantisme als het rooms-katholicisme of orthodoxisme. Wat een ander daar van vindt moeten zij maar weten. Het elkaar (ver)oordelen zit kennlijk in het menselijk bloed. Ik probeer daar voor te waken.

Wat een bemoediging - deze bijdrage van Rijnlander - het is mij uit het hart gegrepen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 jan 2014 11:35

gravo schreef:@ Mortlach

Ik probeer je commentaar te begrijpen, maar het lijkt wel of er een misverstand in het spel is.
Met bijna alles wat je ter sprake brengt, ben ik het eens. Jouw kritiek op Bijbellezers die op zoek zijn naar één absolute en sluitende Bijbeluitleg is ook de mijne. Het was ook de bedoeling om dit streven te beschrijven als een wens die weliswaar begrijpelijk is, maar uiteindelijk zichzelf in de staart bijt.

Ik besefte me dat ook toen ik het schreef. Excuses.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 jan 2014 21:53

Mortlach schreef:Dan is het toch wel erg vreemd dat er ondanks die vermeende onfeilbaarheid zoveel interpretaties mogelijk zijn, niet? Daarnaast bestaat de Bijbel niet in een vaccuum, maar reflecteert de tekst de cultuur en politiek van haar tijd. Die zul je dan dus ook moeten bestuderen als je er chocola van wilt kunnen maken.

Voeg daar ook nog maar aan toe de (joodse) religie van die tijd, want anders blijft alsnog een groot stuk onduidelijk.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 jan 2014 08:19

Boerin schreef:Ik ben het pas gaan doen nadat ik jaren toch de studies en leerstellingen van een kerkgenootschap had gehoord. Daarna ging ik pas denken: hé, klopt dit of dat wel?
Die van de Berea gemeente gingen alles na in de Schriften wat Paulus zei, dat is eigenlijk beter.

Heel grappig - en een paar honderd jaar later werden de woorden van Paulus "uw Schriften".

Dus ging u de leerstellingen van uw kerk toetsen aan de woorden van Paulus welke eerder getoetst werden door "die van Berea" aan de Schriften ?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 10 jan 2014 21:43

@gravo

Ik vind dat je een heel goed punt verwoord. Ik ben het er op zich ook wel mee eens. Ik ben hier een jaar of 15 geleden bijna voortdurend mee bezig geweest. De bijbel is dus multi-interpretabel en daardoor zijn er talloze afsplitsingen.

Het moeilijke daaraan is dat je je dan gaat afvragen of het waar is wat in de bijbel staat. Als er zoveel tegenstrijdige info in staat, is dan wel iets van waar?

dus dat.

Ik heb er nog over gedacht om meer het joodse gedachtegoed te aanvaarden vanwege mijn geloof in God. Maar niet in de dogma's van het christelijk geloof. Maar het jodendom is ook niets voor mij. cultuurverschil :mrgreen:
Maar met een oecumene heb ik ook weinig mee. Ik denk in verband met genetische aversie tegen mensen die maar iets geloven en het maakt niet uit wat je precies gelooft.

Haha. zo spreek ik mezelf tegen.

Wat moet je ermee.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”