Mattheus 16,28

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Mattheus 16,28

Berichtdoor mohamed » 06 jan 2014 21:39

Graag wil ik dit vers bespreken omdat het zo vaak voorbijkomt tijdens discussies. Mattheus stelt in hoofdstuk 16 vers 28 dat Jezus gezegd heeft dat sommige van zijn toehoorders/discipelen de wederkomst nog zouden meemaken.

'Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk' (Mat 16,28)

Mattheus zijn tijdgenoten Markus en Lukas hebben beide een soortgelijk vers in hun evangelie:

'En Hij zei tegen hen: Voorwaar, Ik zeg u dat er sommigen zijn van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij gezien zullen hebben dat het Koninkrijk van God met kracht gekomen is.' (Mar 9,1)

'En Ik zeg u in waarheid: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven, voordat zij het Koninkrijk van God gezien hebben.' (Luk 9,27)

De strekking van de verzen is wel duidelijk: Jezus plaatste zowel de wederkomst, als de komst van het koninkrijk in de eerste eeuw.

Echter is dat niet waar hedendaagse christenen die plaatsen. Hoe kan dat?

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Mattheus 16,28

Berichtdoor Boerin » 06 jan 2014 21:44

Hoe kan dat? Als je om je heenkijkt is het nog een behoorlijk soepzootje.
Hoe kun je Openbaringen 21 vergeestelijken en als al vervuld zien?

En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan, en de zee was niet meer. 2 En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is. 3 En ik hoorde een luide stem van de troon zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal bij hen zijn, 4 en Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn voorbijgegaan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 jan 2014 22:00

@boerin: dit antwoord slaat niet op de opmerkingen van de item-opener. Het scheert er op ruime afstand langs. Jezus kan dat nooit zo gezegd hebben, want dan zou hij als een soort goedkope waarzegger gefaald hebben. Twee mogelijkheden: 1. het is er later aan toegevoegd door de schrijvers 2. Jezus heeft iets anders bedoeld, maar het is slecht en onkundig vertaald (dat is vaker aan de hand met bepaalde Bijbelteksten)
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 06 jan 2014 22:04

jaapo schreef:@boerin: dit antwoord slaat niet op de opmerkingen van de item-opener. Het scheert er op ruime afstand langs. Jezus kan dat nooit zo gezegd hebben, want dan zou hij als een soort goedkope waarzegger gefaald hebben. Twee mogelijkheden: 1. het is er later aan toegevoegd door de schrijvers 2. Jezus heeft iets anders bedoeld, maar het is slecht en onkundig vertaald (dat is vaker aan de hand met bepaalde Bijbelteksten)

Dat las ik net ergens, dat het niet goed vertaald was. Zal het eens uitzoeken.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jan 2014 22:09

Boerin schreef:Hoe kan dat? Als je om je heenkijkt is het nog een behoorlijk soepzootje.
Hoe kun je Openbaringen 21 vergeestelijken en als al vervuld zien?

En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan, en de zee was niet meer. 2 En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is. 3 En ik hoorde een luide stem van de troon zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal bij hen zijn, 4 en Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn voorbijgegaan.

Hoe kan dat? Eigenlijk is het kinderlijk eenvoudig:

De hemel en de aarde zijn de troon en de voetbank van de Vader (1 Kon 8:27; 2 Kron 6:18; Jes 66:1; Hand 7:48,49; 17:24) en de nieuwe hemel en aarde zijn de troon en de voetbank van Christus (Hand 7:49; Op 20:11).

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jan 2014 22:15

jaapo schreef:@boerin: dit antwoord slaat niet op de opmerkingen van de item-opener. Het scheert er op ruime afstand langs. Jezus kan dat nooit zo gezegd hebben, want dan zou hij als een soort goedkope waarzegger gefaald hebben. Twee mogelijkheden: 1. het is er later aan toegevoegd door de schrijvers 2. Jezus heeft iets anders bedoeld, maar het is slecht en onkundig vertaald (dat is vaker aan de hand met bepaalde Bijbelteksten)

Nou, mag het iets meer zijn? Probeer je horizon te alle tijde te verbreden en voeg er om te beginnen eens een als derde optie aan toe wat ik heb geopperd: Jezus is teruggekomen precies zoals hij zei, alleen niet zoals de kerk der eeuwen zegt dat hij zal komen.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 06 jan 2014 22:28

mohamed schreef:Graag wil ik dit vers bespreken omdat het zo vaak voorbijkomt tijdens discussies. Mattheus stelt in hoofdstuk 16 vers 28 dat Jezus gezegd heeft dat sommige van zijn toehoorders/discipelen de wederkomst nog zouden meemaken.

'Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk' (Mat 16,28)

Mattheus zijn tijdgenoten Markus en Lukas hebben beide een soortgelijk vers in hun evangelie:

'En Hij zei tegen hen: Voorwaar, Ik zeg u dat er sommigen zijn van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven voordat zij gezien zullen hebben dat het Koninkrijk van God met kracht gekomen is.' (Mar 9,1)

'En Ik zeg u in waarheid: Er zijn sommigen van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven, voordat zij het Koninkrijk van God gezien hebben.' (Luk 9,27)

De strekking van de verzen is wel duidelijk: Jezus plaatste zowel de wederkomst, als de komst van het koninkrijk in de eerste eeuw.

Echter is dat niet waar hedendaagse christenen die plaatsen. Hoe kan dat?

Wat mij betreft slaat dit op de hemelvaart van Jezus Christus.

Het Koninkrijk van God is kracht gekomen ( dat is de uitstorting van de Heilige Geest )
31 Maar zoek het Koninkrijk van God en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden.
32 Wees niet bevreesd, kleine kudde, want het heeft uw Vader behaagd u het Koninkrijk te geven.
Wat geeft hij de gelovigen ? Juist zijn Heilige geest.

Rom 14,17
Want het Koninkrijk van God bestaat niet uit eten en drinken, maar uit gerechtigheid en vrede en blijdschap in de Heilige Geest.
1 Kor 4,20
Want het Koninkrijk van God bestaat niet in woorden, maar in kracht

Lukas 9 is een andere grondtekst als Mattheus 16 trouwens , het lijkt wel meervoud of zoiets maar mijn "grieks'" is daar niet goed genoeg voor ;)

Groet en zegen, Byte.
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 06 jan 2014 22:44

mohamed schreef:Nou, mag het iets meer zijn? Probeer je horizon te alle tijde te verbreden en voeg er om te beginnen eens een als derde optie aan toe wat ik heb geopperd: Jezus is teruggekomen precies zoals hij zei, alleen niet zoals de kerk der eeuwen zegt dat hij zal komen.

Ik heb wat vertalingen lopen zoeken.
http://www.studylight.org/com/acc/view. ... 6&verse=28
To his kingdom, or in his kingdom. Instead of βασιλεια , kingdom, four MSS., later Syriac, Coptic, Ethiopic, Saxon, and one copy of the Itala, with several of the primitive fathers, read δοξη , glory: and to this is added, του πατρος αυτου , of his Father, by three MSS. and the versions mentioned before. This makes the passage a little more conformable to the passage already quoted from Daniel; and it must appear, very clearly, that the whole passage speaks not of a future judgment, but of the destruction of the Jewish polity, and the glorious spread of Christianity in the earth, by the preaching of Christ crucified by the apostles and their immediate successors in the Christian Church.

Ik denk inderdaad dat dat bedoeld wordt, maar toch geloof ik lekker nog in een rapture en een andere wederkomst. 3 komsten, 3 keer is scheepsrecht. :clown:
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jan 2014 22:54

mohamed schreef:Nou, mag het iets meer zijn? Probeer je horizon te alle tijde te verbreden en voeg er om te beginnen eens een als derde optie aan toe wat ik heb geopperd: Jezus is teruggekomen precies zoals hij zei, alleen niet zoals de kerk der eeuwen zegt dat hij zal komen.

Boerin schreef:Ik heb wat vertalingen lopen zoeken.
http://www.studylight.org/com/acc/view. ... 6&verse=28
To his kingdom, or in his kingdom. Instead of βασιλεια , kingdom, four MSS., later Syriac, Coptic, Ethiopic, Saxon, and one copy of the Itala, with several of the primitive fathers, read δοξη , glory: and to this is added, του πατρος αυτου , of his Father, by three MSS. and the versions mentioned before. This makes the passage a little more conformable to the passage already quoted from Daniel; and it must appear, very clearly, that the whole passage speaks not of a future judgment, but of the destruction of the Jewish polity, and the glorious spread of Christianity in the earth, by the preaching of Christ crucified by the apostles and their immediate successors in the Christian Church.

Ik denk inderdaad dat dat bedoeld wordt, maar toch geloof ik lekker nog in een rapture en een andere wederkomst. 3 komsten, 3 keer is scheepsrecht. :clown:

Waarom de Bijbel niet gewoon buiten beschouwing laten als je zo omgaat met wat er in staat?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 jan 2014 23:06

Sorry, nooit Grieks gehad, dus daarmee kan ik niet verder. De mogelijkheden die mohamed noemt, zijn geheel nieuw voor mij. Ik heb er eigenlijk nooit zo bij stilgestaan, dat hier een niet goed te begrijpen tekst staat. Ik hou het nog even bij mijn twee mogelijkheden. Trouwens, dit is toch een goed onderwerp voor het forum "Bijbel"? Ik mag daar niet schrijven, jullie ook niet?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jan 2014 23:08

jaapo schreef:Sorry, nooit Grieks gehad, dus daarmee kan ik niet verder. De mogelijkheden die mohamed noemt, zijn geheel nieuw voor mij. Ik heb er eigenlijk nooit zo bij stilgestaan, dat hier een niet goed te begrijpen tekst staat. Ik hou het nog even bij mijn twee mogelijkheden. Trouwens, dit is toch een goed onderwerp voor het forum "Bijbel"? Ik mag daar niet schrijven, jullie ook niet?

Ik wil het juist in open forum bespreken zodat iedereen die hier actief is kan reageren. Houd vooralsnog optie drie ook nog even open, wat voor kwaad kan het?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 06 jan 2014 23:13

mohamed schreef:Waarom de Bijbel niet gewoon buiten beschouwing laten als je zo omgaat met wat er in staat?

Ik vind dat het meest aannemelijk klinken of die uitleg van JvSlooten.
Het Koninkrijk komt niet zo dat het te berekenen valt, het is binnenin u, daar zal deze tekst wel op slaan en toch wordt er ook nog gesproken over dat Hij terugkomt zoals Hij ten hemel voer. Ik las net een andere uitleg dat Hij dat als mens had verwacht, omdat Hij het uur niet wist toen en dat het dus geen valse profetie was, maar een voorwaardelijke, netzoals bij Ninevé, maar dat lijkt me persoonlijk onwaarschijnlijk.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 jan 2014 23:32

Dat is fijn voor je Boerin, doe mij de uitleg van Hettys maar, daar kan ik meer mee. :)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 jan 2014 03:49

Da's mooi.
Zach91

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 jan 2014 09:42

Hoi Mo, dank dat je het in het open forum wil bespreken want ook ik kan niet posten in het gesloten forum.
Ik wil even checken als het schikt of ik alles goed heb begrepen en die check bevat uiteraard wat vragen.
De Here Jezus is teruggekomen dus Zijn wederkomst meestal pas aangekondigd onder het nieuwe verbond en expliciet door Paulus en ook geimpliceerd in de prediking van het koninkrijk heeft al plaatsgevonden in de 1e eeuw na Christus.
Dus de Bijbel is totaal vervuld.
Jehovah is een huwelijksverbond aan gegaan een hernieuwd verbond met het Joodse volk dus de 2 stammen.

Ik schrijf in een ander topic over geloof en hoop en die hoop is de toekomstverwachting waar Paulus ook over schrijft namelijk dat we de Zaligmaker uit de hemelen verwachten n.l. onze Heer en God.
Want dat is Dezelfde. ( geen drie_eenheid want dat bedoel ik niet).

Heb ik je zo goed begrepen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”