Tot wie bidden wij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Tot wie bidden wij?

Berichtdoor schelpje3 » 06 jan 2014 13:03

In toenemende mate hoor ik bepaalde vrijzinnige theologen bidden tot God, maar dan met de onzijdige of zelfs vrouwelijke aanspreektitel.
Waar komt deze dwaalleer vandaan?
God is in het Grieks toch: Theos, mannelijk dus?

Jvslooten

Re: Tot wie bidden wij?

Berichtdoor Jvslooten » 06 jan 2014 13:06

Mooi filmpje, duurt maar 3 minuten, even kijken dus:

http://www.youtube.com/watch?v=sSd5cl7GR6E

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 06 jan 2014 15:04

Schelpje,

Manasse bad tot God, en God liet zich verbidden. Het lijkt me duidelijk!:)

Groet.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 06 jan 2014 15:29

ach decennia geleden, zo herinner ik mij van iemand welke niet tegen het patriarchale in de schepping (meestal) en in de Bijbel (uit liefde) kon en aldus doorsloeg in feminisme met de uitdrukking: 'god, zij is zwart.'

Hopelijk zag de Heere ook daar in ontferming het hart aan, wetende wat een schade dat vrouwtje wellicht in haar leven opgelopen had, met misschien wel een mislukte vader; weten wij veel?

Laten wij de Heere God maar aanbidden in geest en waarheid, zoals de Christus het vrouwtje bij de Jacobsput al leerde en zoals meneer Piper in het filmpje van meneer vslooten ook aanvullend zei.

In de Geest bidden is wel onze gebeden door de Heilige geest laten leiden. Als jij met lof en dank volgens je eigen gevoel begint, nou dan komt Gods Geest ook wel in hoor, is mijn eenvoudige ervaring. En uh, gewoon beginnen dus met doen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 06 jan 2014 15:33

@Ben

Als ik eerlijk ben gaat het bidden me buiten de stille tijd, beter af, dan het bidden binnen de stille tijd. Is dit herkenbaar?

Riska

Berichtdoor Riska » 06 jan 2014 16:22

ben db bd schreef:Hopelijk zag de Heere ook daar in ontferming het hart aan, wetende wat een schade dat vrouwtje wellicht in haar leven opgelopen had, met misschien wel een mislukte vader; weten wij veel?

Laten wij de Heere God maar aanbidden in geest en waarheid, zoals de Christus het vrouwtje bij de Jacobsput al leerde en zoals meneer Piper in het filmpje van meneer vslooten ook aanvullend zei

Misschien dat je dat denigrerende 'vrouwtje' achterwege laten. Zo praat je niet over welke vrouw dan ook.

En wat de vraag over bidden tot Wie betreft: God ziet het hart aan en ik denk dat Hij weet wie in alle oprechtheid bidden en wie niet, welke naam er ook aan Hem gegeven wordt.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 jan 2014 16:30

Ik bid tot God, maar ook de heilige maagd Maria en dergelijke.

Als ik tot God bid dan hanteer ik altijd de mannelijke vorm. Maar of Hij mannelijk is, vrouwelijk of onzijdig het kan me weinig interesseren.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2014 16:59

schelpje3 schreef:In toenemende mate hoor ik bepaalde vrijzinnige theologen bidden tot God, maar dan met de onzijdige of zelfs vrouwelijke aanspreektitel.

"Kind" is een onzijdog woord. Die indeling zegt dus niet zo veel over het geslacht van het object.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 jan 2014 17:38

Mortlach schreef:
"Kind" is een onzijdog woord. Die indeling zegt dus niet zo veel over het geslacht van het object.

Je hebt vast wel eens mensen horen bidden, tot God, de Vader, of Heiland, maar toch nooit als moeder aangesproken?
En zegt de grondtaal niet genoeg?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2014 17:56

Tja, toch zegt die woordkeuze alleen iets in biologische zin. Van abstracte zaken is het nutteloos het geslacht te proberen te bepalen. We zeggen wel Vadertje Tijd, maar is 'tijd' daarom mannelijk?

God beschrijven als vrouwelijk lijkt me juist wel eens wenselijk, al is het alleen maar om ervoor te zorgen dat men niet gaat denken dat men precies weet wie of wat God is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2014 18:43

schelpje3 schreef:In toenemende mate hoor ik bepaalde vrijzinnige theologen bidden tot God, maar dan met de onzijdige of zelfs vrouwelijke aanspreektitel.

27 En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen.

Als God de mens naar Zijn beeld maakt en ze mannelijk en vrouwelijk maakt kan God niet alleen "mannelijk" zijn. Dat is het menselijke beeld waarin God zich openbaart, een mooi beeld en zo zie ik het vaak voor me. Maar God is geen mens en dus volgens mij ook niet mannelijk of vrouwelijk. Hij is geen man en geen vrouw maar de specifieke karaktertrekken van man en vrouw heeft Hij beiden en zo zijn beiden naar Zijn beeld gemaakt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bambi

Berichtdoor Bambi » 06 jan 2014 18:58

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 06 jan 2014 19:38

Helemaal mee eens. Als God had gewild dat we Hem als vrouw zagen, had Hij het wel over God de moeder gehad.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jan 2014 21:51

Ik snap het niet. God is toch geen mens? Dus ook geen man of vrouw? Gaat het bij "Vader" om het man of vrouw zijn? Of om het beeld van Vader. En is het dan ook niet zo dat God zich aannons kenbaar maakt met menselijk beelden die wij begrijpen? God openbaart zich als Vader maar is daarom nog niet te classificieren als man of vrouw.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 06 jan 2014 21:55

Marnix schreef:Ik snap het niet. God is toch geen mens? Dus ook geen man of vrouw? Gaat het bij "Vader" om het man of vrouw zijn? Of om het beeld van Vader. En is het dan ook niet zo dat God zich aannons kenbaar maakt met menselijk beelden die wij begrijpen? God openbaart zich als Vader maar is daarom nog niet te classificieren als man of vrouw.

Ik kan mij hier helemaal in vinden...

Terug naar “[Religie] - Open forum”