De boeken van Henoch.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor

De boeken van Henoch.

Berichtdoor xsidd » 05 jan 2014 16:56

Lang is er strijd geweest binnen kerken, of kerkelijke gemeenschappen, of is er nog steeds strijd om de boeken van Henoch. De man die wandelde met God, en werd weggenomen door God Zelf.

In het bijbelboek Judas citeert hij, het boek Henoch ook, maar helaas is het tijdens het vormen van de Bijbel erbuiten gebleven. Het is zelfs vervalst. Ik ben 1 van degenen die geloven dat satan er alles aan gelegen is om dit boek ver weg van de mensen te houden.

In het echte boek wijst de eer naar God toe, en in de valse versie wijst de eer naar Henoch. Ik heb wel getwijfeld, om de volgende link te delen, maar toch ga ik het doen.

http://www.creabel.org/index.php?id=128

In de boeken van Henoch word gesproken over gevallen engelen, en ook over het feit dat er 70 generaties zouden voorbijgaan, voordat deze gevallen engelen weer uit hun plaats zouden komen, waar ze ergens in een woestijn liggen onder puntige stenen bedekt ,zonder het zonlicht te zien zoals in het boek vermeld word.

Tussen 2008 en nu zouden die 70 generaties voorbij zijn gegaan, en als dat zo is zouden we niet raar moeten opkijken als er weer reuzen op aarde zullen komen.

Ik weet niet zeker of dit al aan de orde is geweest, maar ik meld het en ben ook benieuwd wat jullie ervan vinden.?

Met vriendelijke groet.

Faramir

Re: De boeken van Henoch.

Berichtdoor Faramir » 05 jan 2014 17:11

Ik vind het interessant. Meer net zoals ik de Hobbit interessant vind of een ander leuk/spannend/fantasierijk verhaal.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 jan 2014 17:13

Ja, dat kan. Ik geloof dat dit wel degelijk op waarheid berust, want ook in de Bijbel word aangegeven dat Gods zonen(engelen) zagen dat de vrouwen mooi waren. En ze namen zichzelf vrouwen.

Met vriendelijke groet.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 05 jan 2014 17:47

xsidd

Interessant onderwerp.
Ik heb het boek [of de boeken] van Henoch in mijn bezit, en ben van mening dat het een zeer waardevol boek is, o.a. over de val van de engelen, wat uitvoerig beschreven wordt.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 jan 2014 18:04

ineke-kitty schreef:xsidd

Interessant onderwerp.
Ik heb het boek [of de boeken] van Henoch in mijn bezit, en ben van mening dat het een zeer waardevol boek is, o.a. over de val van de engelen, wat uitvoerig beschreven wordt.

Oke:-) Maar, weet jij zeker of je de echte hebt? Als dat zo is, kan je dan eens kijken of het boek wat jij hebt goed correspondeerd aan de tekst die word weergegeven op die website?

Dan weet men en ik gelijk of de link wel linkt naar het echte boek, en niet naar de vervalsing.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 05 jan 2014 18:36

xsidd.

Het voert te ver hier alle hoofdstukken apart te benoemen uit het boek van Henoch wat ik heb, maar het bestaat uit 105 hoofdstukken, te beginnen met Hoofdstuk 1 tot 5 waar over het toekomstige lot van de goddelozen en de rechtvaardigen wordt gesproken.

Hoofdstuk 6 - 11 gaat over de val van de engelen, de oordelen van God over de engelen, en het Messiaanse Koninkrijk.

Zo op het eerste gezicht is mijn boek veel uitgebreider dan het boek uit de link die jij hebt opgezocht.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 jan 2014 18:47

Oke... En is het Engels of Nederlands?

Heb me al een tijd geleden hier ook al in verdiept, maar van 105 hoofdstukken heb ik nooit gehoord!

Mvg.
Laatst gewijzigd door xsidd op 05 jan 2014 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 05 jan 2014 18:58

het is vertaald door de uitgever waarvan ik het heb gekregen vanuit het Duits en het Engels, en vanuit deze twee vertalingen hebben zij geprobeerd een zo betrouwbaar mogelijke tekst weer te geven.

Ik heb het al 30 jaar in mijn bezit, en de uitgever was J.S.Vlietstra in Den Haag.
Ik heb geen idee of zij nog leven, en daar nog wonen.

Het meest volledige gedeelte is geschreven in de Ethiopische taal en werd in 1773 teruggevonden in Abessinie, terwijl andere vondsten in het Aramees, Hebreeuws, Latijn of Grieks waren geschreven.
De oorspronkelijke taal van het boek is evenals het boek van Daniel deels, Aramees, deels Hebreeuws.
Tussen deze talen ligt een grote verwantschap en men heeft hier waarschijnlijk te doen met vertalingen vanuit het Hebreeuws in het Aramees en omgekeerd, en uit al die weergevonden delen heeft men getracht opnieuw een volledig Boek van Henoch samen te stellen.

Of ik de echte heb, weet ik niet, omdat het boek uit de link nogal afwijkt van die van mij, qua inhoud en het aantal hoofdstukken.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 jan 2014 19:02

Volgens mij zijn er drie delen van Henoch.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 jan 2014 19:03

Oke, bedankt voor de info!! 6 of 7 jaar geleden heb ik 2 versies op internet gevonden!

In de ene versie werd naar de eer van God verwezen,en in de andere versie naar de eer van Henoch. Uit die zaken heb ik vorige keer opgemaakt welke echt en nep was, maar ik heb die links, en informatie niet meer.

Met vriendelijke groet,
Laatst gewijzigd door xsidd op 05 jan 2014 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 05 jan 2014 19:08

xsidd

In mijn boek wordt de grootheid en de veelkleurige wijsheid Gods, de lofprijzingen en de profetieën aangaande Jezus Christus als Messias en als Zoon des mensen uitvoerig beschreven, en niet te vergeten de symbolieken, die op vele plaatsen van de Here Jezus spreken.

Je kunt proberen of de uitgever nog woont op het volgende adres: J.S.Vlietstra - Wildhoeflaan 16 - 2566 R.T. 's-Gravenhage. zodat je het boek daar kan bestellen.
Maar ik kan het je niet garanderen, omdat het al zo lang geleden is, dat ik het gekregen heb.
Laatst gewijzigd door ineke-kitty op 05 jan 2014 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 jan 2014 19:09

xsidd schreef:@Farimir

Als je niks te doen hebt, en je de boel nog steeds belachelijk wil maken vind ik dat niet grappig. Ik bedoel het serieus.

Zoek het dan maar zelf uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Henoch

1 Henoch, geschreven plm. 2e eeuw v.Chr. - 1e eeuw n.Chr.
2 Henoch, geschreven eind 1e eeuw n.Chr.
3 Henoch, geschreven plm. 5e-6e eeuw n.Chr.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 jan 2014 19:12

@Farimir

Sorry, ik begreep je verkeerd!

Excuus!!

Groet.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 jan 2014 19:13

Inneke,

Dat beloofd wel veel goeds inderdaad, want ik kan me herinneren dat in de goede versie toen daar ook heen verwezen werd, en je hebt gelijk een punt dat nu naar voren komt bij me.

In de valse versie word niet of vrijwel niet naar Jezus Christus verwezen!

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 jan 2014 19:21

Hoofdstuk 15 is treffend vind ik zelf!

Hoofdstuk 15

1 En Hij antwoordde en zei tegen mij, en ik hoorde Zijn stem: 'Vrees niet, Henoch, gij rechtvaardige 2 man en schriftsteller van rechtvaardigheid: kom nader en luister naar mijn stem. En ga, zeg tegen de wachters der hemel, die u gezonden hebben om voor hen te bemiddelen: "Gijlieden zijt degenen die voor de mensen moet bemiddelen, en niet de mens 3 voor u: Waarom hebt gij de hoge, heilige, en eeuwige hemel verlaten, en bij vrouwen gelegen, en uzelf met de dochters der mensen verontreinigd en uzelf vrouwen toegeëigend, en gelijk de kinderen 4 der aarde gedaan, en reuzen (als uw) zonen verwekt? En ondanks dat gij heilig en geestelijk waart, en het eeuwig leven had, hebt gij uzelf met het bloed van vrouwen verontreinigd, en (kinderen) met het bloed dat in het vlees is verwekt, en gelijk de mensenkinderen vlees en bloed begeerd zoals ook zij doen die doodgaan 5 en verdwijnen. Daarom heb ik hen ook vrouwen gegeven zodat zij die zwanger konden maken, en kinderen 6 van hen konden krijgen, opdat het hun aldus aan niets op aarde zou ontbreken. Maar gij waart voorheen 7 geestelijk, het eeuwig leven bezittend, en onsterfelijk voor alle generaties van de wereld. En daarom heb Ik geen vrouwen voor u bestemd; want wat de geesten der hemel betreft, in de hemel is hun verblijfplaats. 8 En nu zullen de reuzen die voortgekomen zijn uit geest en vlees kwade geesten genoemd worden op 9 de aarde, en op de aarde zal hun verblijfplaats zijn. Kwade geesten zijn van hun lichamen uitgegaan, want uit mensen zijn ze geboren, maar bij de heilige Wachters ligt hun begin en eerste oorsprong; 10 zij zullen kwade geesten op aarde zijn, en kwade geesten zullen zij genoemd worden. En zoals de geesten van de hemel in de hemel hun woonplaats zullen hebben, zo zullen de geesten van de aarde, die op aarde geboren zijn, hun woonplaats op aarde hebben. 11 En de geesten der reuzen teisteren, onderdrukken, vernietigen, vallen aan, strijden, en bewerken de afbraak van de aarde, en veroorzaken moeilijkheden: zij nemen geen voedsel, maar 12 hongeren en dorsten desondanks, en geven beroeringen. En deze geesten zullen tegen de mensenkinderen opstaan, en tegen de vrouwen, omdat zij van hen uitgegaan zijn.
Laatst gewijzigd door xsidd op 05 jan 2014 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”