Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Marnix » 17 okt 2013 09:59

Wilsophie schreef:Grote verzoendag is een feest wat grotendeels vervuld is. En voor de toekomst nog gedeeltelijk vervuld moet worden het is een (6e)feest dat nauw verbonden is met het Jubeljaar en het blazen op de sjofar. Het gaat om de komst van de Hogepriester. Geen reden om iets te vieren wat nog staat te gebeuren.


Mijn punt was niet dat men de Grote Verzoendag zoals de Joden die kenden weer moeten invoeren, maar dat als men een dag in het leven wil roepen waarin schuldbelijdenis / boetedoening centraal staan, men ook een dag in het leven moet roepen waar de Grote Verzoening door Jezus Christus centraal zou moeten staan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Wilsophie » 17 okt 2013 11:22

Die dag hebben we toch. In Nederland zelfs 2 dagen. !e Paasdag en 2e Paasdag!

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mealybug » 21 okt 2013 09:50

Er komt nog een schepje bovenop,
Dagje vasten tegen het materialisme.

http://www.refdag.nl/opinie/toegespitst ... n_1_777413

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2013 10:16

Dat lijkt me verstandiger. Laat de dag een dag zijn tegen onrecht, zelfverrijking enz.

5 Zou dat het vasten zijn dat ik verkies?
Is dat een dag van onthouding:
dat iemand het hoofd buigt als een riet
en zich met een rouwkleed neerlegt in het stof?
Noemen jullie dat soms vasten,
is dat een dag die de HEER behaagt?

6 Is dit niet het vasten dat ik verkies:
misdadige ketenen losmaken,
de banden van het juk ontbinden,
de verdrukten bevrijden,
en ieder juk breken?
7 Is het niet: je brood delen met de hongerige,
onderdak bieden aan armen zonder huis,
iemand kleden die naakt rondloopt,
je bekommeren om je medemensen?
8 Dan breekt je licht door als de dageraad,
je zult voorspoedig herstellen.
Je gerechtigheid gaat voor je uit,
de majesteit van de HEER vormt je achterhoede.
9 Dan geeft de HEER antwoord als je roept;
als je om hulp schreeuwt, zegt hij: ‘Hier ben ik.’
Wanneer je het juk van de onderdrukking uitbant,
de beschuldigende vinger en de kwaadsprekerij,
10 wanneer je de hongerige schenkt
wat je zelf nodig hebt
en de verdrukte gul onthaalt,
dan zal je licht in het donker schijnen,
je duisternis wordt als het licht van het middaguur.
11 De HEER zal je voortdurend leiden,
hij zal je verkwikken in dorre streken,
hij maakt je botten sterk en krachtig.
Je zult zijn als een goed bevloeide tuin,
als een bron waarvan het water nooit opdroogt.
12 Je eigen mensen zullen weer opbouwen
wat al eeuwenlang verwoest ligt;
fundamenten, door vroegere generaties gelegd,
zullen weer worden hersteld.
Dan zal men je noemen
‘Hersteller van muren’, ‘Herbouwer van straten’.


(Jesaja 58)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jvslooten

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Jvslooten » 21 okt 2013 11:00

Marnix schreef:Dat lijkt me verstandiger. Laat de dag een dag zijn tegen onrecht, zelfverrijking enz.

(Jesaja 58)


En weer haal je een tekst aan uit het oude testament en dus de oude bedeling toen de heilige geest niet was uitgestort. Deze tekst geld natuurlijk niet voor ons de gemeente maar voor Israël want dat is de oude bedeling en wij zijn de nieuwe bedeling dus je kunt niet zomaar Jesaja toe passen op de gereformeerde gemeente. Logisch toch? Ik begin het al een beetje te begrijpen denk ik.

Oh, wacht.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Marnix » 21 okt 2013 12:35

Dus geldt de tekst ook ons nu. Je hebt in het oude testement verschillende soorten teksten. Dingen die bij het oude verbond horen en door Christus zijn vervuld. Denk aan de offerwetten, reinheidsweten enzovoorts. Maar er staan ook dingen in het oude testament die de gelovigen geldt, de Israelieten van toen en ook de gelovigen van nu.... en die door de Geest in ons hart worden gelegd. En zo kunnen we leren dat God geen vrome vastendagen wil maar dat Hij wil dat we recht doen, de hongerigen voeden, de vreemdeling niet verdrukken enzovoorts. Dat is nog steeds actueel. Het vasten dat God verkiest, toen en nu is die waarbij we voor Hem strijden tegen onrecht, verdrukten bevrijden, je brood delen met de hongerige, onderdak bieden, mensen kleden. Daar kunnen we ons beter mee bezighouden...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jvslooten

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Jvslooten » 21 okt 2013 13:06

Marnix schreef:Dus geldt de tekst ook ons nu. Je hebt in het oude testement verschillende soorten teksten. Dingen die bij het oude verbond horen en door Christus zijn vervuld. Denk aan de offerwetten, reinheidsweten enzovoorts. Maar er staan ook dingen in het oude testament die de gelovigen geldt, de Israelieten van toen en ook de gelovigen van nu.... en die door de Geest in ons hart worden gelegd. En zo kunnen we leren dat God geen vrome vastendagen wil maar dat Hij wil dat we recht doen, de hongerigen voeden, de vreemdeling niet verdrukken enzovoorts. Dat is nog steeds actueel. Het vasten dat God verkiest, toen en nu is die waarbij we voor Hem strijden tegen onrecht, verdrukten bevrijden, je brood delen met de hongerige, onderdak bieden, mensen kleden. Daar kunnen we ons beter mee bezighouden...

Heel mooi verwoord Marnix!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor elbert » 22 okt 2013 12:16

Wilsophie schreef:Je kunt iets verdelen door te scheuren, je kunt iets verdelen door te rubriceren, je kunt iets verdelen door uit te delen aan anderen, je kunt iets verdelen door toepassingen aan te brengen.
En een bedeling is geen verdeling, maar een huishouding, het komt van het woord oikonomia, ons woord economie.
En in elke economie heerst een bestuur aan verscheidenheid met verschillende maatregelen en toepassingen. Dat maakt het zich op de gang van zaken en het verloop duidelijker en onderscheiden. Omdat de Schrift niet over iedereen gaat, maar over groepen van volkeren, en over individuen, maar vooral over Christus Hij staat centraal in welke bedeling danook.
Mijn vraag bij dit alles is: waarom worden nogal wat topics verscheurd doordat sommigen in elk topic hun stokpaardje willen berijden? Is dat omdat elk topic onverdeeld over hetzelfde onderwerp zou moeten gaan? Nee, wij verdelen onze aandacht naar het onderwerp dat ter sprake komt en brengen niets uit een andere bedeling (lees: topic) naar deze bedeling (topic) over.
Ontopic dames en heren!
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mona » 13 mar 2014 17:07

http://refoweb.nl/dwars/1250/lauwheid-r ... oete-doen/

Ik vind dat Henk van Ree echt een punt heeft. Ik hoor en lees er maar weinig meer over. Leeft het wel?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Rozijn » 13 mar 2014 20:30

Ik heb het gevoel van niet. Ik ben erg benieuwd hoe het rond zondag 11 mei zal verlopen. Eerlijk gezegd ben ik er nog niet uit of wij dit jaar de Moederdag naar 10 mei zullen verschuiven, of het gewoon op 11 mei houden. Wij doen er niet iets uitgebreids aan, maar de kinderen maken op school wel iets dat ze geven.

Verder ben ik een beetje bang dat binnen de Ger.Gem. de afstand tussen synode en sommige gemeenteleden best heel groot is. Het zal van kerkenraden best veel vragen om het goed bij de leden over te brengen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor elbert » 14 mar 2014 08:11

mona schreef:http://refoweb.nl/dwars/1250/lauwheid-rond-oproep-tot-boete-doen/

Ik vind dat Henk van Ree echt een punt heeft. Ik hoor en lees er maar weinig meer over. Leeft het wel?
Ik vind het ook een goed initiatief om een boetedag te organiseren. Er is zoveel mis, ook in christelijk Nederland, dat het iets is wat navolging verdient. Ook de hervormde ds. de Groot heeft aangegeven dat dit initiatief navolging verdient: http://www.refdag.nl/opinie/initiatief_ ... g_1_802306
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mealybug » 14 mar 2014 08:25

Dat er veel mis is in deze laatste dagen van de gemeente is duidelijk.
De oplossing die de Bijbel aandraagt is, Weest ijverig en bekeert U.
Boetedoen is een OT term.
Jezus Christus heeft boete gedaan, voor altijd.

Na het boetedoen voel je je vast veel beter, zo gaat dat.
Het gevaar dat om de hoek ligt is de roomse werkheiligheid.
''Doe boete'' is niet de oproep, maar ''wees ijverig en bekeer u'' en geloof dat Hij boete heeft gedaan.
En al je zonden zullen worden weggewassen en vergeten, Hij zal ze niet gedenken.

Hij weet wat van Zijn maaksel is te verwachten.
Niets.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor elbert » 14 mar 2014 08:33

@mealybug: in welk deel van de Bijbel zouden deze verzen staan, denk je?

Nu verblijd ik mij, niet omdat u bedroefd bent geweest, maar omdat u bedroefd bent geweest tot bekering. Want u bent bedroefd geweest overeenkomstig de wil van God, zodat u in geen enkel opzicht door ons schade hebt geleden.
Want de droefheid die overeenkomstig de wil van God is, brengt een onberouwelijke bekering tot zaligheid teweeg, maar de droefheid van de wereld brengt de dood teweeg.

En dan nog iets over boete:
1. Toen onze Heer en Meester Jezus Christus zei: 'Doet boete' enz. (Matth. 4: 17), wilde Hij dat het hele leven van zijn gelovigen een voortdurende boete zou zijn.

2. Dit woord mag niet verstaan worden als betrekking hebbend op het sacrament van de boete dat bestaat uit biecht en genoegdoening en bediend wordt door het priesterlijk ambt.

3. Het heeft ook niet alleen betrekking op de innerlijke boete, ja de innerlijke boete is niets, als deze niet uiterlijk op allerlei wijze de versterving van het vlees bewerkt.

4. Daarom blijft de goddelijke straf, zolang de mens afkeer heeft van zichzelf - en dat is de echte innerlijke boete - bestaan tot aan de overgang uit dit tot het eeuwige leven.
Bron: Maarten Luther, stelling 1 t/m 4 van zijn 95 stellingen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor schelpje3 » 14 mar 2014 10:04

elbert schreef:Ik vind het ook een goed initiatief om een boetedag te organiseren. Er is zoveel mis, ook in christelijk Nederland, dat het iets is wat navolging verdient.

Zeker na gisteren, vind ik dat ook!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor benefietdiner » 14 mar 2014 10:48

mealybug schreef:Dat er veel mis is in deze laatste dagen van de gemeente is duidelijk.
De oplossing die de Bijbel aandraagt is, Weest ijverig en bekeert U.
Boetedoen is een OT term.
Jezus Christus heeft boete gedaan, voor altijd.

Na het boetedoen voel je je vast veel beter, zo gaat dat.
Het gevaar dat om de hoek ligt is de roomse werkheiligheid.
''Doe boete'' is niet de oproep, maar ''wees ijverig en bekeer u'' en geloof dat Hij boete heeft gedaan.
En al je zonden zullen worden weggewassen en vergeten, Hij zal ze niet gedenken.

Hij weet wat van Zijn maaksel is te verwachten.
Niets.

Volledig mee eens.

De essentie van de boetedag Gereformeerde Gemeente is incorrect.
Er wordt boete gedaan over secularisatie. De gedachten als 'we moeten ieder jaar zoveel mogelijk op vakantie' en 'we kleden ons zo, omdat de wereld dit van ons vraagt’. Dit noemt de Gereformeerde Gemeente ‘hedonistische gedachtegoed’ en daar willen ze afstand van nemen. Als voorbeeld noemen zij ook de opkomst van de sociale media. Daar wordt ontzettend veel tijd in gestoken, ook door onze jongeren. Maar daardoor wordt ook het gebedsleven steeds meer teruggedrongen.

Sorry maar dit is een farizeeërs gedachten goed terwijl zij zelf het tegendeel beweren. ‘Niet van de wereld maar wel in de wereld’ staat hier haaks op. Zij beweren dat de tijd die zij in het materialisme steken anders ingevuld moet worden maar geven niet aan hoe. Zij beweren niet zoals de Amish te willen gaan leven maar het is een koppie van deze mennonieten.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten