Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor JeeWee » 16 okt 2013 13:43

noah schreef:Ik hoorde overigens van een kennis van me die in de PKN zit dat er in haar gebedsgroep wordt gebeden voor de Ger.Gemmers in dezelfde plaats met het gebed of ze toch alsjeblieft 'het Licht' mogen zien. Ik vond het wel mooi eigenlijk..voor elkaar bidden in plaats van bekritiseren;-)



ook bij ons in de (PKN) gemeente wordt er voor de Ger.Gem. in dezelfde gemeente gebeden als daar nood is, zoals het niet hebben van een eigen predikant n zeker ook of God ook daar rijk wil werken.
Sterker nog: er zijn in ons dorp gebedskringen van Ger.Gemmers en PKN'ers samen.
De nood van medechristenen gaat je altijd aan het hart, als het goed is.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor JeeWee » 16 okt 2013 13:45

Marnix schreef:Ik vind het een prima initiatief als er ook ieder jaar een (Grote) Verzoendag komt.


Lijkt me echt geweldig: misschien zelfs de Biddag omvormen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Wilsophie » 16 okt 2013 13:49

Ik bemerk hier weer de vervangingstheologie en ondeskundigheid over het begrip van het feest van de Grote Verzoendag. En dat vind ik triest voor hen die echt kunnen weten dat ze onder het nieuwe verbond leven. Maar goed, blijkbaar willen hun kerken blijven volhouden dat ze de wetten van Israël en haar feesten op zichzelf moeten toepassen.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Rozijn » 16 okt 2013 14:22

Regelmatig wordt in onze gemeente gebeden voor al die plaatsen waar het Woord open gaat, welke naam er dan ook aan verbonden is.

Maar dat is wel iets anders dan bidden of in kerkverband X eindelijk de ogen eens open zullen gaan...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Marnix » 16 okt 2013 15:29

Wilsophie schreef:Ik bemerk hier weer de vervangingstheologie en ondeskundigheid over het begrip van het feest van de Grote Verzoendag. En dat vind ik triest voor hen die echt kunnen weten dat ze onder het nieuwe verbond leven. Maar goed, blijkbaar willen hun kerken blijven volhouden dat ze de wetten van Israël en haar feesten op zichzelf moeten toepassen.


Je hebt in ieder geval duidelijk niets van mijn reactie begrepen :)

Wilsophie schreef:Br.... me de b... niet open want die dag is helemaal niet voor ons, maar voor Israël. Waarom snappen jullie niet dat voor ons allang verzoening is gedaan door het éénmalige werk van Christus.
Weet je wel wat verzoening betekent?


Ja. En dat Hij verzoening HEEFT gebracht klopt maar dat maakt schuldbelijdenis nog niet overbodig.

Johannes zegt: 9 Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad.
Jakobus zegt: 16 Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen.

Als je van iemand houdt en hem/haar kwetst is het niet zo vreemd dat je je verontschuldigingen aanbiedt, sorry zegt. Daarom leert Jezus ons bidden: Vergeef ons onze schulden (gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren) en dat is gewoon actueel, anders had Hij het niet in de les hoe we moeten bidden, genoemd. Dat doet niks af aan wat de verzoening inhoudt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor schelpje3 » 16 okt 2013 15:39

JeeWee schreef:Lijkt me echt geweldig: misschien zelfs de Biddag omvormen.

In veel gemeentes, ook in de onze nog, wordt er 2 x een dienst belegd op de landelijke bid- en dankdagen. In diverse andere gemeentes is er alleen een avonddienst, maar in de overige kerken wordt er helemaal geen aandacht aan besteed of de zondag erna alleen aangestipt.
Ik denk dat er meer kracht uitgaat van een GEZAMENLIJKE biddag.
Ik ken zelfs kerken waar 3 x een dienst is, dat hoeft niet, want in de praktijk zijn er maar weinig leden die echt 3 x gaan.
Hoe staan jullie hiertegen over?
Het gaat nu wel offtopic.... als het te erg wordt, kunnen we hier misschien een nieuw topic over openen?
Dus: opnieuw een landelijke biddag in gaan voeren, bij de kerken die dat niet meer doen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mealybug » 16 okt 2013 19:22

schelpje3 schreef:In veel gemeentes, ook in de onze nog, wordt er 2 x een dienst belegd op de landelijke bid- en dankdagen. In diverse andere gemeentes is er alleen een avonddienst, maar in de overige kerken wordt er helemaal geen aandacht aan besteed of de zondag erna alleen aangestipt.
Ik denk dat er meer kracht uitgaat van een GEZAMENLIJKE biddag.
Ik ken zelfs kerken waar 3 x een dienst is, dat hoeft niet, want in de praktijk zijn er maar weinig leden die echt 3 x gaan.
Hoe staan jullie hiertegen over?
Het gaat nu wel offtopic.... als het te erg wordt, kunnen we hier misschien een nieuw topic over openen?
Dus: opnieuw een landelijke biddag in gaan voeren, bij de kerken die dat niet meer doen.


Het is me allemaal te oudtestamentisch en joodse feesten (God's feesten eigenlijk) vervangend, maar nu in een christelijk jasje.
Als Christus zegt met ons te zijn tot het einde, dat is dat ook zo, Die zegening hebben we gekregen, dank Hem daarvoor.
Zonder ophouden,
Niet eens per jaar, maar elke dag.
Gij onderhoudt dagen, weken ,maanden etc...wat zei de apostel daavan, van die gewoonte?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor JeeWee » 16 okt 2013 19:45

mealybug schreef:wat zei de apostel daavan, van die gewoonte?

Vier uw vierdagen.

Maar da's heel wat anders dan boeten en vasten.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Jvslooten

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Jvslooten » 16 okt 2013 19:55

mealybug schreef:Niet eens per jaar, maar elke dag.
Gij onderhoudt dagen, weken ,maanden etc...wat zei de apostel daavan, van die gewoonte?


De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.
Wie de dag in ere houdt, houdt hem in ere voor de Heere, en wie de dag niet in ere houdt, houdt hem niet in ere voor de Heere. Wie eet, eet voor de Heere, want hij dankt God. En wie niet eet, eet niet voor de Heere, en ook hij dankt God.
Niemand van ons leeft immers voor zichzelf, en niemand sterft voor zichzelf.
Want als wij leven, leven wij voor de Heere en als wij sterven, sterven wij voor de Heere. Of wij dan leven of sterven, wij zijn van de Heere.

Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mealybug » 16 okt 2013 20:49

JeeWee schreef:Vier uw vierdagen.

Vier je hoogtijdagen zoals het hoort.

De aansporing om hoogtijdagen op passende wijze te vieren, stamt uit het bijbelboek Nahum. In de Statenvertaling: ‘Siet op de bergen de voeten des genen die het goede boodschapt, die vrede doet hooren: Viert uwe vier-dagen, o JUDA.’

Dat was toen en niet aan ons gericht.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mealybug » 16 okt 2013 21:01

Jvslooten schreef:
Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten.



want die zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus.
(Ik maak de zin even af voor je ;-) )

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor JeeWee » 16 okt 2013 21:26

mealybug schreef:Dat was toen en niet aan ons gericht.


Ik heb inmiddels wel zere vingers...





(Van het scheuren uit de Bijbel van al die bladzijden die niet aan ons zijn gericht.
Hé, verrassend, ik zie ineens ook niks meer over homoseksualiteit....)
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Wilsophie » 16 okt 2013 21:29

Alles is voor ons bestemd, uiteraard, maar niet alles gaat over "ons". Bovendien kun je alles plaatsen in verschillende bedelingen en als je dat doet dan hoef je nooit te scheuren hoor!

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mealybug » 16 okt 2013 21:57

JeeWee schreef:Ik heb inmiddels wel zere vingers...(Van het scheuren uit de Bijbel van al die bladzijden die niet aan ons zijn gericht.
Hé, verrassend, ik zie ineens ook niks meer over homoseksualiteit....)

Die zere vingers zijn gewoon arthrose.
Laat de brief aan de Romeinen nu net wel aan ons heidenen gericht zijn.

De gemiddelde gereformeerde hoeft natuurlijk helemaal niet te scheuren, en dat kan ook niet want alles in de Schrift is van God ingegegeven.
Laatst gewijzigd door mealybug op 16 okt 2013 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Jvslooten » 16 okt 2013 21:58

mealybug schreef: ..want die zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus. (Ik maak de zin even af voor je ;-) )

Bedankt Kaptein! :mrgreen:

Ik was me overige niet bewust dat mijn onvolledigheid als storend werd ervaren, excuses. Als ik me dat wel was geweest was ik misschien wel begonnen met In den beginne... wie weet:)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten