Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2014 09:20

Jvslooten schreef:Oh, want bekeerde mensen doen geen zonden?


Sommige mensen denken: Als je bekeerd bent ken je Hem en zijn je zonden vergeven. Je doet dan nog wel af en toe zonden maar berouw is niet meer nodig want in Hem zijn de zonden gelijk weer vergeven. Een te makkelijke denkwijze. Het probleem is vooral dat dat een heel theoretisch denken is. De schuld is weg dus doe je iets verkeerd, dan voel je je ook niet schuldig. Zo werkt dat echter niet. Juist als je van Hem bent gaan houden omdat je weet dat Hij veel van je houdt, doet het je pijn als je Hem kwetst en lijdt dat tot spijt en berouw. En tegelijkertijd mogen we weten dat er bij Hem vergeving is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Rozijn » 08 mei 2014 18:09

Heart Cry schrijft een open brief aan de Ger.Gem. over de boetedag:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/open_brief_heart_cry_om_boetedag_1_825838

Ik heb de brief gelezen en ik werd er wel een beetje blij van. Deze toon heb ik niet overal over de boetedag bespeurd...

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mona » 08 mei 2014 18:20

Rozijn schreef:Ik heb de brief gelezen en ik werd er wel een beetje blij van
Ik ook Rozijn. Ik vind het een voorbeeld, het raakte me. Maargoed, de brief wordt (door sommige mensen) al weer afgekeurd, door de op voorhand aangeboden vergeving...
Mensen die niet zo zondig zijn, denk ik dan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Faramir

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Faramir » 08 mei 2014 18:33

Waar gaat men concreet boete voor doen?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mona » 08 mei 2014 18:34

Je kunt de brief gewoon lezen hoor, even de link van Rozijn aanklikken.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Faramir

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Faramir » 08 mei 2014 18:39

Ik heb het niet over de brief, maar over de boetedag.

Gebruikersavatar
Kapitein
Mineur
Mineur
Berichten: 234
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:04

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Kapitein » 08 mei 2014 19:41

Faramir schreef:Ik heb het niet over de brief, maar over de boetedag.

Als ik het goed begrepen heb, kijkt men naar het bijbels voorbeeld van Israël.
Regelmatig doen zij boete als heel het volk weer de afgoden dient, heidense vrouwen heeft e.d.
Wij doen dus boete voor zowel voor onze eigen zonde als voor ons land die dingen toelaat als abortus en euthenasie. Waar 1 op de 3 huwelijken stuk gaat. etc. etc. Dat heb ik er tot nu toe over gehoord.
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mealybug » 08 mei 2014 20:06

Kapitein schreef:Als ik het goed begrepen heb, kijkt men naar het bijbels voorbeeld van Israël.
Regelmatig doen zij boete als heel het volk weer de afgoden dient, heidense vrouwen heeft e.d.
Wij doen dus boete voor zowel voor onze eigen zonde als voor ons land die dingen toelaat als abortus en euthenasie. Waar 1 op de 3 huwelijken stuk gaat. etc. etc. Dat heb ik er tot nu toe over gehoord.


Waarmee het verlossingswerk van Jezus en Zijn Hogepriesterschap compleet genegeerd wordt.
Deed de israeliet boete door een dier te offeren, wat vooruitzag op Christus verwezenlijking van het dragen van de straf, kijken de gergemmers nu niet naar Christus die dat al heeft gedaan ?

Gebruikersavatar
Kapitein
Mineur
Mineur
Berichten: 234
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:04

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Kapitein » 08 mei 2014 20:12

Kapitein schreef:Als ik het goed begrepen heb, kijkt men naar het bijbels voorbeeld van Israël.
Regelmatig doen zij boete als heel het volk weer de afgoden dient, heidense vrouwen heeft e.d.
Wij doen dus boete voor zowel voor onze eigen zonde als voor ons land die dingen toelaat als abortus en euthenasie. Waar 1 op de 3 huwelijken stuk gaat. etc. etc. Dat heb ik er tot nu toe over gehoord.


mealybug schreef:Waarmee het verlossingswerk van Jezus en Zijn Hogepriesterschap compleet genegeerd wordt.
Deed de israeliet boete door een dier te offeren, wat vooruitzag op Christus verwezenlijking van het dragen van de straf, kijken de gergemmers nu niet naar Christus die dat al heeft gedaan ?


Moeilijke vraag. Ik denk niet dat je het zo moet zien. De apostelen hielden bijv. ook een dag van verootmoediging bij de uitzending van Petrus en Silas. (Hand. 13:3)
--
Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben. (Joh8:12b)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mona » 08 mei 2014 20:15

Misschien had men idd beter voor 'dag van verootmoediging' kunnen kiezen. Maar goed, op het woord verootmoediging was dan ook wel weer commentaar gekomen.
Maar waarom zou het fout zijn je zonden aan de Heere te belijden? Juist omdat Hij onze Hogepriester is. Ik zou het juist vreemd vinden om dat achterwege te laten.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mealybug » 08 mei 2014 20:21

God vraagt trouwens geen offers, maar barmhartigheid.
begin daar liever eens mee.
En luister naar zijn eis, heden indien gij zijn stem hoort.
Zie ik sta aan de deur en klop.
Indien iemand naar Mijn stem hoort en opendoet, zal Ik bij hem binnenkomen en maaltijd met Hem houden, en hij met Mij.

Maar in plaats van daaraan te gehoorzamen, gaan we dus boetedag houden omdat we zeggen,'' we kunnen die deur niet opendoen'', want dat zegt onze dominee.

Anoniem_89

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 mei 2014 20:24

mealybug schreef:God vraagt trouwens geen offers, maar barmhartigheid.
begin daar liever eens mee.
En luister naar zijn eis, heden indien gij zijn stem hoort.
Zie ik sta aan de deur en klop.
Indien iemand naar Mijn stem hoort en opendoet, zal Ik bij hem binnenkomen en maaltijd met Hem houden, en hij met Mij.

Maar in plaats van daaraan te gehoorzamen, gaan we dus boetedag houden omdat we zeggen,'' we kunnen die deur niet opendoen'', want dat zegt onze dominee.


Volgens mij is het hopeloos om ze ervan te overtuigen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mealybug » 08 mei 2014 20:25

Kapitein schreef:Moeilijke vraag. Ik denk niet dat je het zo moet zien. De apostelen hielden bijv. ook een dag van verootmoediging bij de uitzending van Petrus en Silas. (Hand. 13:3)


Ik lees helemaal geen woord ''verootmoediging''
Bovendien is dat geen boete doen.
Dit staat er:

''Toen vastten en baden zij, en nadat zij hun
de handen opgelegd hadden, lieten zij hen gaan.
Barnabas en Paulus op Cyprus
4 Zij dan, uitgezonden door de Heilige Geest, vertrokken naar Seleucië en voeren vandaar naar Cyprus.
5 En toen zij in Salamis gekomen waren, verkondigden zij het Woord van God in de synagogen van de Joden; en zij hadden bovendien
Johannes als dienaar.''

Vasten wij?
leggen wij handen op?
Zijn wij joods?

Als er ergens een reden was geweest waar trouwens een boetedoening vereist was geweest, was dat het wel in Hand 2, waar Petrus de aanwezigen vertelde dat zij hun Messias hebben gekruisigd.
Als deze mensen dan vragen wat zij moeten doen om nog behouden te worden, staat daar geen boetedoening bij, hoor.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mona » 08 mei 2014 20:28

Anoniem_89 schreef:Volgens mij is het hopeloos om ze ervan te overtuigen.
Zit jij met die bedoeling op het forum? Om ZE ervan te overtuigen?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Ger. Gem. gaat boetedag houden. Is dat zinvol?

Berichtdoor mona » 08 mei 2014 20:31

mealybug schreef:God vraagt trouwens geen offers, maar barmhartigheid.
begin daar liever eens mee.
En luister naar zijn eis, heden indien gij zijn stem hoort.
Zie ik sta aan de deur en klop.
Indien iemand naar Mijn stem hoort en opendoet, zal Ik bij hem binnenkomen en maaltijd met Hem houden, en hij met Mij.

Maar in plaats van daaraan te gehoorzamen, gaan we dus boetedag houden omdat we zeggen,'' we kunnen die deur niet opendoen'', want dat zegt onze dominee.

Ik denk echt dat je nog steeds niet goed begrijpt dat dit bovenstaande er niets mee te maken heeft. Wat heeft een boetedag nu te maken met dat de dominee zegt dat we de deur niet open kunnen doen?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten