Waarom bidden we zo weinig als we het wel belangrijk vinden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Biddenvoorjou

Waarom bidden we zo weinig als we het wel belangrijk vinden?

Berichtdoor Biddenvoorjou » 11 okt 2013 18:11

Is gebed belangrijk voor een christen? Nou, daar hoef je niet over te discussiëren, toch? Maar waarom gebeurt het zo weinig? Organiseer een bidstond en kijk hoeveel mensen er komen. De meesten zullen zeggen dat ze dat thuis wel doen. Dat is natuurlijk niet te controleren, maar als ik naar mezelf kijk, komt daar meestal maar weinig van. Hoe komt dat? Je maakt toch tijd voor dat wat je belangrijk vindt? Waarom dan niet voor gebed?

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Waarom bidden we zo weinig als we het wel belangrijk vin

Berichtdoor coby » 11 okt 2013 18:40

Biddenvoorjou schreef:Is gebed belangrijk voor een christen? Nou, daar hoef je niet over te discussiëren, toch? Maar waarom gebeurt het zo weinig? Organiseer een bidstond en kijk hoeveel mensen er komen. De meesten zullen zeggen dat ze dat thuis wel doen. Dat is natuurlijk niet te controleren, maar als ik naar mezelf kijk, komt daar meestal maar weinig van. Hoe komt dat? Je maakt toch tijd voor dat wat je belangrijk vindt? Waarom dan niet voor gebed?

Strijd denk ik in combinatie met luiigheid. De duivel vindt het wel best als je je met flauwekul bezighoudt en niet bidt. Ik heb de laatste tijd totaal niet meer gebeden en vannacht had ik een waarschuwende droom dat ik de opname had gemist, dus als het niet goedschiks gaat, omdat je zo vol zit van Zijn liefde voor de medemens, dan maar kwaadschiks. Ik bid in ieder geval weer. 1 Timoteus vooral.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Waarom bidden we zo weinig als we het wel belangrijk vin

Berichtdoor alexander91 » 11 okt 2013 18:40

Biddenvoorjou schreef:Is gebed belangrijk voor een christen? Nou, daar hoef je niet over te discussiëren, toch? Maar waarom gebeurt het zo weinig? Organiseer een bidstond en kijk hoeveel mensen er komen. De meesten zullen zeggen dat ze dat thuis wel doen. Dat is natuurlijk niet te controleren, maar als ik naar mezelf kijk, komt daar meestal maar weinig van. Hoe komt dat? Je maakt toch tijd voor dat wat je belangrijk vindt? Waarom dan niet voor gebed?
Om maar een chargerende invalshoek te geven: zou het kunnen zijn dat het "geplande" en ordelijk georganiseerde gebed een heidens/calvinistisch trekje van ons protestanten is. We plannen en studeren helemaal de tijd en houding in en liefst hebben we een dominee die ons in het gebed voorgaat. En als we geluk hebben, dan hebben we genoeg bekende woord/zinsspreuken geleerd uit de tale kanaans waarmee we het gebed wel af kunnen maken.

Een echt gebed is een volledig openstellen van de eigen aard en gedachten aan de Heere. God wil dat we alles, en dan ook echt alles, bij Hem neerleggen. Hij weet immers wat wij denken, waarom dan nog een net gereformeerd sausje eroverheen doen? Zeker, respect uitdragen is goed, maar als dat niet van binnen al komt, dan wordt het heus niet beter als het er netjes uitkomt. Het gaat om ons hart, niet de uitspraak.

Mensen van tegenwoordig denken dat ze niet kunnen bidden, maar dat komt omdat bidden tot een kunst is verworden. Als je niet 1 2 3 de juiste formules of zinnen weet te vormen, of vergeet voor de koning te bidden, dan is het bidden wel niet aan jou besteedt en ben je niet echt bekeerd. Zo is het dus niet. Mensen moeten weer mogen bidden zoals Jeremia bad richting God. Stel vragen, gooi de klachten eruit, deel je vreugde, geef eer en uit je dankbaarheid. Wie zoekt zal vinden.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Faramir

Re: Waarom bidden we zo weinig als we het wel belangrijk vin

Berichtdoor Faramir » 11 okt 2013 18:54

Biddenvoorjou schreef:Is gebed belangrijk voor een christen? Nou, daar hoef je niet over te discussiëren, toch? Maar waarom gebeurt het zo weinig? Organiseer een bidstond en kijk hoeveel mensen er komen. De meesten zullen zeggen dat ze dat thuis wel doen. Dat is natuurlijk niet te controleren, maar als ik naar mezelf kijk, komt daar meestal maar weinig van. Hoe komt dat? Je maakt toch tijd voor dat wat je belangrijk vindt? Waarom dan niet voor gebed?

Gebed is idd belangrijk voor een christen. Of het weinig gebeurd of niet kan ik niet zeggen, kan enkel namens mijzelf spreken en dan ben ik over het algemeen wel tevreden met mijn gebedsleven. Een bidstond ga ik echter niet organiseren, ik ga er ook niet aan deelnemen. Ik zou niet weten waarom ik dat zou moeten doen.

En of anderen wel genoeg bidden, ik weet het niet. Laat het ze fijn zelf bepalen. Daar hoeft ook geen controle op te zijn. De vragen die je verder stelt kan je eigenlijk enkel zelf invullen.

Biddenvoorjou

Re: Waarom bidden we zo weinig als we het wel belangrijk vin

Berichtdoor Biddenvoorjou » 12 okt 2013 06:35

Faramir schreef:
"Gebed is idd belangrijk voor een christen. Of het weinig gebeurd of niet kan ik niet zeggen, kan enkel namens mijzelf spreken en dan ben ik over het algemeen wel tevreden met mijn gebedsleven. Een bidstond ga ik echter niet organiseren, ik ga er ook niet aan deelnemen. Ik zou niet weten waarom ik dat zou moeten doen."

Waarom je samen zou moeten bidden? Het Gebed des HEEREN impliceert gezamenlijk gebed: 'Onze Vader...'.

Het is een drogreden om te zeggen dat je alleen in de binnenkamer moet bidden. Als je met elkaar bidt, kun je elkaar aanvullen en je kunt elkaar bemoedigen door met en voor elkaar te bidden.

Faramir

Re: Waarom bidden we zo weinig als we het wel belangrijk vin

Berichtdoor Faramir » 12 okt 2013 08:02

Biddenvoorjou schreef:Waarom je samen zou moeten bidden? Het Gebed des HEEREN impliceert gezamenlijk gebed: 'Onze Vader...'.

In gebed ben ik dan natuurlijk ook verbonden met mijn broeders en zusters in Christus.
Het is een drogreden om te zeggen dat je alleen in de binnenkamer moet bidden. Als je met elkaar bidt, kun je elkaar aanvullen en je kunt elkaar bemoedigen door met en voor elkaar te bidden.

Ik zeg niet dat je alleen in de binnenkamer moet bidden. Maar als iemand dat zou zeggen ben ik wel benieuwd naar welke drogreden dat zou zijn. http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden Volgens mij is het namelijk dan gewoon een mening.

Maar nogmaals, waarom zou ik een bidstond moeten organiseren. Binnen 15 minuten fietsen kan ik elke dag wel een plek bereiken waar een Mis, woord-communieviering of een gebedsviering gehouden wordt. Daarnaast is er op nog geen 3 minuten lopen elke ochtend en middag een kapel open mocht ik daar behoefte aan hebben. Maar meestal bid ik alleen, thuis, op de fiets, op het werk, in de auto of ergens anders. Ik snap best dat er mensen zijn die een bidstond willen, maar feitelijk kan je in deze enkel voor jezelf praten terwijl jij denkt dat je voor iedereen moet praten.

Jvslooten

Re: Waarom bidden we zo weinig als we het wel belangrijk vin

Berichtdoor Jvslooten » 12 okt 2013 09:52

Biddenvoorjou schreef:Is gebed belangrijk voor een christen? Nou, daar hoef je niet over te discussiëren, toch? Maar waarom gebeurt het zo weinig? Organiseer een bidstond en kijk hoeveel mensen er komen. De meesten zullen zeggen dat ze dat thuis wel doen. Dat is natuurlijk niet te controleren, maar als ik naar mezelf kijk, komt daar meestal maar weinig van. Hoe komt dat? Je maakt toch tijd voor dat wat je belangrijk vindt? Waarom dan niet voor gebed?

Hoi!

Waarom denk je dat er zo weinig gebeden wordt onder christenen? Zijn hier onderzoeken naar gedaan? Of is het vooral iets wat je bij jezelf herkent?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom bidden we zo weinig als we het wel belangrijk vin

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2013 09:57

Staat er niet ergens in de Bijbel een waarschuwing tegen al te openlijk bidden - je wilt natuurlijk niet dat het een wedstrijdje 'Wie is de vroomste' wordt.

Dat 'voor elkaar bidden' komt op mij nogal over als op slinkse wijze de ander proberen te corrigeren/manipuleren, onder het mom van God. 'Heere Jezus, geef Pietje alstublieft de kracht om uw wegen te volgen.' is natuurlijk niets anders dan zeggen 'Je gedraagt je niet zoals ik dat wil, doe eens veranderen!'
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Waarom bidden we zo weinig als we het wel belangrijk vin

Berichtdoor mealybug » 12 okt 2013 10:02

Mortlach schreef:Staat er niet ergens in de Bijbel een waarschuwing tegen al te openlijk bidden - je wilt natuurlijk niet dat het een wedstrijdje 'Wie is de vroomste' wordt.

Dat 'voor elkaar bidden' komt op mij nogal over als op slinkse wijze de ander proberen te corrigeren/manipuleren, onder het mom van God. 'Heere Jezus, geef Pietje alstublieft de kracht om uw wegen te volgen.' is natuurlijk niets anders dan zeggen 'Je gedraagt je niet zoals ik dat wil, doe eens veranderen!'

Dat was tegen de farizeers, die bij anderen in hoog aanzien wilden staan.
Ze legden anderen regels op , die ze zelf niet deden en verzonnen er ook dingen bij.
Ze kleedden zich ook graag op een herkenbare manier.
De apostel roept op zonder ophouden te bidden en met opgeheven handen!
Gehoorzamen we daar aan?
Zijn ook onze erbij verzonnen dingen, niet belangrijker, erger nog, traditie geworden?

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Waarom bidden we zo weinig als we het wel belangrijk vin

Berichtdoor coby » 12 okt 2013 10:13

Jvslooten schreef:Hoi!

Waarom denk je dat er zo weinig gebeden wordt onder christenen? Zijn hier onderzoeken naar gedaan? Of is het vooral iets wat je bij jezelf herkent?

Ik vind het een goed topic en zeer herkenbaar. Ben gelijk weer begonnen. Ik ben altijd blij als er eens een keer een bidstond is van de kerk, maar dat is zelden. Wel jammer, want dat helpt ook om zelf thuis te bidden. In alle kerken waar ik ben geweest op bidstonden kwamen er heel weinig om o.a. voor zielen te gaan bidden. Wij hadden altijd elke ochtend van 6 tot 8 gebed. Maar meestal kwam op een bidstond een ieniemienie klein groepje en altijd dezelfde. Ik weet wel een kerk in Utrecht waar heel veel gemeenschappelijk gebed is, 24 uur per dag weet ik niet, maar die zijn er ook.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten