Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor K80 » 30 okt 2019 07:53

Heb zelf niets met horrorfilms bv, zou ik nooit kijken.
Een goede thriller zie en lees ik graag. Maar horror? Nee dank je.

Lijkt me Sint Maarten een beter iets voor kinderen om snoep te vragen langs de deur. Past ook beter bij Nederland.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Chaya » 30 okt 2019 12:26

Ik las onlangs in de krant dat een horrorfilm zo gruwelijk angstaanjagend was, dat er mensen de bios uitliepen.
Er was ook eens een film gemaakt, hoorde ik op de radio, het gesprek ging over een regisseur, dat twee mensen met hun darmen aan elkaar werden vastgenaaid, zodat ze 1 spijsverteringssysteem moesten delen.
Welke zieke geest bedenkt zoiets??? Hoeveel draadjes zitten er dan bij je los?
Ga je naar zo'n film toe om een leuke griezelavond te hebben?
Zo ja, dan zitten er niet alleen bij de schrijver van dit verhaal draadjes los.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 30 okt 2019 12:36

Chaya schreef:Ik las onlangs in de krant dat een horrorfilm zo gruwelijk angstaanjagend was, dat er mensen de bios uitliepen.


Lijkt me een geweldig compliment voor de filmmakers.

Er was ook eens een film gemaakt, hoorde ik op de radio, het gesprek ging over een regisseur, dat twee mensen met hun darmen aan elkaar werden vastgenaaid, zodat ze 1 spijsverteringssysteem moesten delen.


"The Human Centipede", waarschijnlijk. Mijn soort film is het ook niet, ik ben meer van de psychologische horror (denk: The Babadook) dan van de 'gore'. Maar sowieso nemen de mensen die wel van dat soort films houden ze een stuk minder serieus dan de critici. Het is een beetje als met de Saw-films. Film 1 was een geweldige horrorfilm maar ging aan zijn eigen succes ten onder. De rest van de serie (ze hebben er 7 gemaakt, geloof ik: correctie 8) was eigenlijk gewoon oersaai.

Welke zieke geest bedenkt zoiets??? Hoeveel draadjes zitten er dan bij je los?
Ga je naar zo'n film toe om een leuke griezelavond te hebben?
Zo ja, dan zitten er niet alleen bij de schrijver van dit verhaal draadjes los.



Tja, smaken verschillen. Ik kan me ook niet voorstellen dat er mensen zijn die vrijwillig asperges eten. Horror is gewoon een stukje menselijke psyche dat door sommigen wordt verkend in literatuur, film, muziek, etc. Ik kan goede horrorverhalen wel waarderen, HP Lovecraft, Ramsey Campbell, dat soort schrijvers.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2019 15:42

De vergelijking van asperges met afgehakte ledematen... ](*,)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor irmo » 30 okt 2019 22:37

verder alles nog een beetje goed in je hoofd Mortlach?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 31 okt 2019 04:06

Ja hoor, met mij gaat het prima. Morgen de kleine in een schatting dino-outfitje stoppen en dan eens zien hoe ze hier Halloween doen. Ik maak me er allemaal niet zo'n zorgen om.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor elbert » 31 okt 2019 10:51

Het schijnt dat ze in IS gebied de betere horror hebben. Beter dan die Amerikaanse nep tenminste.
(waarmee ik maar de waanzin van het hele Halloween "feest" wil duiden).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2019 10:58

Het blijft wat merkwaardig dat de fanatiekste voorstanders van de nieuwe Zwarte Piet er geen enkel probleem mee hebben dat hun kinderen met afgehakte ledematen worden geconfronteerd.

Het aanpassen van een fictief figuur vind ik, na ampele overweging, geen enkel probleem, maar dat het progressieve volksdeel enthousiast kinderen confronteert met lijken en horror en kettingzagen, is natuurlijk deerniswekkend.

Bij ons kunnen de kinderen op St. Maarten terugkomen, een liedje zingen en dan krijgen ze wat. St. Maarten is een wat ondergewaardeerd feest waar nog iets van een positieve gedachte achter zit: het delen met arme mensen. Halloween, ons niet gezien.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2019 13:01

Het zijn doorgaans niet kinderen die daarmee geconfronteerd worden maar de volwassenen die zich er zelf mee confronteren. Kinderen krijgen gewoon een dino-pakje aan of een eng maskertje op maar daar houdt het dan wel mee op. Maar volwassenen schijnen het soms leuk te vinden om achterna gezeten te worden door een man met een kettingzaak of ergens opeens een skelet tegen te komen. Ik zie de lol er ook niet van in nee.

elbert schreef:Het schijnt dat ze in IS gebied de betere horror hebben. Beter dan die Amerikaanse nep tenminste.
(waarmee ik maar de waanzin van het hele Halloween "feest" wil duiden).


Mensen vinden het natuurlijk leuk omdat het nep is. Schrikken, enge dingen maar zonder verdere consequenties. Ik ben ook geen voorstander van Halloween en hou niet van horror, maar het verschil tussen nep en echt is wel een wereld van verschil... dus dergelijke vergelijkingen vind ik wat misplaatst. Laten we in deze discussie ons hoofd ook niet verliezen... ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor elbert » 31 okt 2019 14:23

Marnix schreef:Mensen vinden het natuurlijk leuk omdat het nep is.
Hetzelfde geldt voor afgodsbeelden. Mensen wisten vroeger ook wel dat hun afgodsbeelden geen echte goden waren (ze beeldden die alleen uit). Niettemin was het zondig.

Dus misplaatste vergelijkingen? Nee, dat denk ik niet. Nep leuk vinden, geeft fascinatie weer voor het echte (en verkeerde) wat het uitbeeldt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Chaya » 31 okt 2019 14:49

Bij Middelharnis ligt een halloweendeken over de polder
Afbeelding
Miljoenen spinnetjes hebben hier een soort deken van webben over het land gelegd.
Het zou kunnen gaan om de hangmatspin, die de spinsels maakt zodat ze als een soort parachute meegenomen worden door de wind. De kleine dikkaak wordt ook genoemd als veroorzaker van dit schouwspel. Die doet hetzelfde. Door de koude lucht zouden zij zich niet goed hebben kunnen verspreiden. Bij warmere lucht maken ze meer hoogte.
bron: Rijnmond.nl
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2019 15:22

elbert schreef:Hetzelfde geldt voor afgodsbeelden. Mensen wisten vroeger ook wel dat hun afgodsbeelden geen echte goden waren (ze beeldden die alleen uit). Niettemin was het zondig.

Dus misplaatste vergelijkingen? Nee, dat denk ik niet. Nep leuk vinden, geeft fascinatie weer voor het echte (en verkeerde) wat het uitbeeldt.


Probleem is alleen dat die mensen er zelf “heilig” van overtuigd waren dat die afgoden zelf wel bestonden en macht hadden.... en. Dat ze via die beelden en hun tempels ook wel bereikt konden worden. Mensen die van horror houden hebben doorgaans niet een fascinatie voor geweld en zijn zelf vaak ook niet gewelddadig. Ze zoeken adrenaline-kicks.

En nee, ik hou er niet van als mensen dat zoeken in dat soort dingen (geef mij maar een achtbaan ipv een spookhuis, de dood is een vijand en niet iets om om te lachen, ook al is het niet echt) maar ben het niet helemaal eens met je vergelijking.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2019 15:28

Chaya schreef:Bij Middelharnis ligt een halloweendeken over de polder
Afbeelding
Miljoenen spinnetjes hebben hier een soort deken van webben over het land gelegd.
Het zou kunnen gaan om de hangmatspin, die de spinsels maakt zodat ze als een soort parachute meegenomen worden door de wind. De kleine dikkaak wordt ook genoemd als veroorzaker van dit schouwspel. Die doet hetzelfde. Door de koude lucht zouden zij zich niet goed hebben kunnen verspreiden. Bij warmere lucht maken ze meer hoogte.
bron: Rijnmond.nl


Ik vind het wel mooi, heb het ook wel eens gezien, toen kwam het van de spinselmot. Twee foto’s die ik toen gemaakt heb:

Afbeelding

Afbeelding

Maar als ze je auto hebben ingepakt kan ik me voorstellen dat je er wat minder blij mee bent :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Chaya » 31 okt 2019 15:50

In de schemer zal het er wel spookachtig uitzien. 8-[
En het plakt natuurlijk als een malle. brrr
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2019 16:19

Chaya schreef:In de schemer zal het er wel spookachtig uitzien. 8-[
En het plakt natuurlijk als een malle. brrr


Ja je moet er natuurlijk niet doorheen gaan lopen. Wel kijken, niet aanraken :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten