Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor schelpje3 » 03 okt 2013 14:24

Ik las dit bericht net op omroep Brabant:
WERKENDAM - De SGP-fractie in Werkendam wil voorkomen dat er een halloweenoptocht wordt gehouden in de dorpen Dussen en Hank. De christelijke partij wil niet dat kinderen worden geconfronteerd met de duistere zaken als de duivel. Want: je verkleden als duivel is niet onschuldig.
Voor SGP fractievoorzitter Theo Meijboom is het een uiterst serieuze zaak: "Het waren eerst onschuldige pompoenen, het zijn nu bizarre uitmonsteringen waar kinderen in gekleed gaan en daar willen wij onze jeugd niet aan blootstellen."


De halloweenoptochten zouden eind oktober gehouden worden in de bij Werkendam behorende dorpen Dussen en Hank. De SGP die vooral Bijbelse bezwaren heeft, vindt het ook niet goed dat de optochten zijn opgezet door twee jongerenwerkers van de gemeente. "Wij moeten als gemeente niet willen dat ambtenaren - want dat zijn het - meewerken aan een halloweenoptocht."

Meijboom zegt ook te beschikken over wetenschappelijk bewijs dat een halloweenoptocht slecht is voor de jeugd: "Dat varieert van leerproblemen op school tot angststoornissen."

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Werkendam zal volgende week een besluit nemen of gemeenteambtenaren wel of niet een halloweenoptocht mogen organiseren.

Als eind oktober ouders in Hank en Dussen een privé-optocht zouden organiseren kan SGP-fractievoorzitter Theo Meijboom dat niet tegenhouden. Maar het erbij laten zitten, doet de SGP ook niet: "Misschien gaan we daar dan naar toe om een tegengeluid te laten horen."
==================================================================================
Ik heb gezocht in het archief hier, er zijn wel eens topics over geweest, maar gesloten inmiddels.
Dat zijn vrij oude topics, intussen rukt halloween steeds meer op.
Ik meen dat vorig jaar of het jaar daarvoor bij slands grootste, de kant en klare pompoenen te koop waren.
Ik zie wel eens een groepje kindjes lopen, met die verschrikkelijke maskers op :-&
Hoe kun je als ouders dit doen, vraag ik me af.
Halloween heeft met de dood te maken. Daar wil je je kinderen toch verre van houden? We mogen de dood niet "doodzwijgen", maar het is niet iets om leuk over te doen!
Heeft de SGP een punt denken jullie? Gaat dit hen lukken?

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor blijblij » 03 okt 2013 14:36

schelpje3 schreef:Halloween heeft met de dood zoveel mogelijk snoep verzamelen te maken


Veel meer zullen de kinderen er niet aan verbinden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 03 okt 2013 14:56

schelpje3 schreef:Meijboom zegt ook te beschikken over wetenschappelijk bewijs dat een halloweenoptocht slecht is voor de jeugd: "Dat varieert van leerproblemen op school tot angststoornissen."


Angststoornissen door een optocht? Doe even lekker normaal. Dan zouden in landen waar Halloween of de Dag van de Doden (mexico) in November alle schoolresultaten moeten kelderen. Je mag zelf raden of dat elk jaar weer gebeurt.

Als eind oktober ouders in Hank en Dussen een privé-optocht zouden organiseren kan SGP-fractievoorzitter Theo Meijboom dat niet tegenhouden. Maar het erbij laten zitten, doet de SGP ook niet: "Misschien gaan we daar dan naar toe om een tegengeluid te laten horen."


Jaaaa... lekker langs de kant gaan staan met bordjes met Jezus redt!

Ik zie wel eens een groepje kindjes lopen, met die verschrikkelijke maskers op :-&
Hoe kun je als ouders dit doen, vraag ik me af.


Dat is een kwestie van smaak. Jij ziet iets verschrikkelijks; die ouders zijn onschuldig vermaak.

Halloween heeft met de dood te maken. Daar wil je je kinderen toch verre van houden? We mogen de dood niet "doodzwijgen", maar het is niet iets om leuk over te doen!


Zombies en feeën en skeletten hebben vrij weinig te maken met de dood voor kinderen. Dat is gewoon leuk en anders. Maar goed, het is bekend dat sommige christenen niet heel erg bekend zijn met de psychologie van het griezelen.

Heeft de SGP een punt denken jullie? Gaat dit hen lukken?


Nee, en Ik hoop van niet. Want waarom zou je het vooroordeel van een geloof waarin niets leuks is toegestaan willen bevestigen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor alexander91 » 03 okt 2013 15:13

Ik vind het vreemd dat je als christen de aandacht gaat leggen op wat andere mensen fout doen. Daardoor verschuift de aandacht heus niet naar Christus of het evangelie. Nee, dan ga je erin mee.
Als de SGP Bijbelgetrouw wil zijn, dan zouden ze het evangelie moeten verkondigen, en niet als farizeers mensen die niet (goed) geloven op de vingers tikken.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Faramir

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Faramir » 03 okt 2013 15:14

Ik stem voor onschuldig.
Ik heb sterk het idee dat sommigen er iets groters van maken dan het daadwerkelijk is.
Zo zullen we in de aanloop naar 5 december ook wel weer horen dat Zwartepiet puur racisme is.

Bambi

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Bambi » 03 okt 2013 15:16

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor alexander91 » 03 okt 2013 15:21

alexander91 schreef:Ik vind het vreemd dat je als christen de aandacht gaat leggen op wat andere mensen fout doen. Daardoor verschuift de aandacht heus niet naar Christus of het evangelie. Nee, dan ga je erin mee.
Als de SGP Bijbelgetrouw wil zijn, dan zouden ze het evangelie moeten verkondigen, en niet als farizeers mensen die niet (goed) geloven op de vingers tikken.
Bambi schreef:
Lees dan maar niet de reakties (ook de jouwe) in het 'Bermuda driehoek topic' :mrgreen:
haha, ja daar heb je mij. Toch vind ik valse Bijbelse leringen van mensen die zich christen noemen iets anders dan hoe we met ongelovigen om moeten gaan. Christenen kennen het evangelie al, dus dat hoef je niet per se meer voor te houden. Dan mag je verder gaan. En ik vind het goed als de SGP of jij kritiek op mij leveren. Dat moet toch kunnen als broeders en zusters onder elkaar :-), zolang het maar opbouwend is en praktisch om de ander op weg te helpen.
Laatst gewijzigd door alexander91 op 03 okt 2013 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor mealybug » 03 okt 2013 15:23

De naam "Halloween" is afgeleid van Hallow-e'en, oftewel All Hallows Eve (Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen, 1 november.
Weer zo'n fijne katholiek-christelijke verkerstening van een heidens feest....

Lock&Stock

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Lock&Stock » 03 okt 2013 15:26

Bambi schreef:Lees dan maar niet de reakties (ook de jouwe) in het 'Bermuda driehoek topic' :mrgreen:


Hahaha nice!

En verder ga ik mee in wat Morlach zegt. Volwassenen bepalen weer eens wat kinderen in dit soort dingen zien, ik vond het spookhuis vroeger heerlijk eng, ik wist, net als Halloween dat het nep was, maar ooooww die spanning. Heerlijk. En 's avonds bij Sesamstraat was je het alweer vergeten.

Laat kinderen toch lekker kind zijn.

Faramir

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Faramir » 03 okt 2013 15:29

mealybug schreef:Weer zo'n fijne katholiek-christelijke verkerstening van een heidens feest....

Allerheiligen en Allerzielen zijn hele mooie dagen van geloof, althans voor de katholiek. Ik kan je van harte aanraden om komende Allerheiligen en Allerzielen (of een van beide) eens de katholieke Kerk te bezoeken en de Mis mee te maken. Dan weet je uiteindelijk ook waar je over praat.

Edit: zinsconstructie liep niet.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor mealybug » 08 okt 2013 20:22

Faramir schreef:Allerheiligen en Allerzielen zijn hele mooie dagen van geloof, althans voor de katholiek. Ik kan je van harte aanraden om komende Allerheiligen en Allerzielen (of een van beide) eens de katholieke Kerk te bezoeken en de Mis mee te maken. Dan weet je uiteindelijk ook waar je over praat.

Edit: zinsconstructie liep niet.

Het hele feest loopt niet,
wat een kolder.
pannenkoeken bakken terwijl je bidt voor zielen in het vagevuur?

''Allerzielen is een hoogtijdag uit de westerse rooms-katholieke traditie. Hij wordt gevierd op 2 november, de dag na Allerheiligen, waarmee deze dag nauw verbonden is. Met Allerzielen worden de overledenen herdacht en wordt een requiemmis opgedragen. De nabestaanden plaatsen bloemen op het graf. Er worden in familiekring soms ook nog wafels of pannenkoeken gebakken. In veel parochies is het gebruikelijk dat als er een parochiaan uit de kerk wordt begraven er een kruisje wordt opgehangen met daarop de naam van de overledene. Op de eerstvolgende Allerzielen komt de familie van de overledene naar de mis om het kruisje in ontvangst te nemen. Allerzielen is een dag om speciaal te bidden voor alle zielen die nog niet in de hemel zijn, maar in het vagevuur.''

Was dat vageviuur niet ''afgeschaft '' door een of andere paus, laatst?

Hoe dan ook schelpje kan tevreden zijn, Halloween gaat niet door in Werkendam
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... m_1_774472

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor irmo » 08 okt 2013 20:51

mealybug schreef:

Was dat vagevuur niet ''afgeschaft '' door een of andere paus, laatst?

Hoe dan ook schelpje kan tevreden zijn, Halloween gaat niet door in Werkendam
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... m_1_774472


Volgens mijn informatie bestaat het gewoon nog. Hoe dan ook, onze christenen laten zich weer eens van hun beste kant zien. Een feest verpesten voor kinderen omdat zij bang zijn voor van alles en nog wat. Triest en dom ook nog :roll:

Ik ben blij dat er hier geen protestanten rondlopen in Portugal, of in ieder geval niet zo veel :D . Kan ik straks fijn een feest vieren, zonder over mijn schouder te hoeven kijken.

Ik verheug me er op.

Faramir

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Faramir » 08 okt 2013 20:54

mealybug schreef:Het hele feest loopt niet,

Ik weet niet hoe het bij jou in je plaatselijke parochie loopt, maar hier loopt het als een trein. Van de week al overleg gehad met de pater die voorgaat, het koor en de kosters. Het misboekje is inmiddels al gedrukt. Ook dit jaar is de verwachting dat de kerk propvol zit. Extra stoelen worden geplaatst maar het is maar de vraag of dat voldoende is.
pannenkoeken bakken terwijl je bidt voor zielen in het vagevuur?

De traditie van pannenkoeken of een andere speciale maaltijd bij dit feest is mij niet bekend. Uit je geplaatste citaat bijkt ook niet dat er tegelijkertijd gebakken en gebeden wordt. Ik kan je bij deze in ieder geval verzekeren dat er in de kerk tijdens de Mis niet gebakken wordt, geen pannenkoeken maar ook niet iets anders.
Was dat vageviuur niet ''afgeschaft '' door een of andere paus, laatst?

Nee. Je doelt op het voorgeborchte, dat is niet afgeschaft. Het is slechts een theologische theorie die de laatste tientallen jaren al aan populariteit ingeboet heeft en waarvan de vorige paus had aangegeven de theorie niet erg waarschijnlijk te vinden.

De uitnodiging staat overigens nog steeds. Je bent van harte welkom in je plaatselijke parochie om Allerzielen en/of Allerheiligen mee te vieren met de plaatselijke geloofsgemeenschap. Daarna weet je beter waar je over praat.

mohamed

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor mohamed » 08 okt 2013 21:18

Ik wist niet dat Halloween zoals dat door Amerikanen gevierd wordt wat met Allerheiligen te maken had en ik denk velen met mij niet. Het is een feest wat de veramerikanisering van onze samenleving typeert en bovendien commercieel interessant omdat het mensen uitnodigt meer te spenderen. Wat kinderen betreft kan ik me voorstellen dat het hartstikke leuk is om 's avonds in kostuum op stap, er zijn zelfs bepaalde volwassenen ten zuiden van de grote rivieren die dat drie, vier of weet ik veel hoeveel dagen per jaar doen en zo dronken zijn dat ze de namen van hun dorpen en steden pardoes vergeten.

Halloween is dus duivels gevaarlijk voor je portemonnee en daarom krijgt elk kind wat hier 31 oktober aanbelt als 'treat' een deur in het gezicht. :mrgreen:

Faramir

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Faramir » 08 okt 2013 21:35

mohamed schreef:Ik wist niet dat Halloween zoals dat door Amerikanen gevierd wordt wat met Allerheiligen te maken had en ik denk velen met mij niet.

Het heeft in principe ook weinig met elkaar te maken. Zo'n beetje als de kerstman met kerst te maken heeft. Of sinterklaas met de naamdag van Nicolaas van Myra.

Het is idd vanuit de VS overgewaaid en commerciële meuk. Daarom niet minder vermakelijk. Ben wel eens naar zo'n Fright Night van Walibi (het attractiepark) geweest. Heerlijk griezelen en gewoon leuk volksvermaak.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten