Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Boerin » 31 okt 2013 20:51

schelpje3 schreef:Het kind niet, maar de ouders wel!
En dacht je nu echt dat een folder indruk maakt? Die gaat de eerste vuilnisbak in die ze tegen komen.

Dat was maar een grapje. Maar als je zo graag je stand in wilt nemen, kun je het beter zo doen lijkt me. De ouders wel? Denk het niet, heb er net een Amerikaans topic over gelezen. Een enkele christen heeft in de gaten dat de oorsprong niet goed is, hoe kun je dan verwachten dat iemand die niet gelooft er iets verkeerds in ziet?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor schelpje3 » 31 okt 2013 20:53

Als jij als ouder je kind met zo'n afstotelijk masker laat lopen en je wijdt het in in de "geheimen" van halloween, ben je nogal ziek bezig. Dit heeft niets met religie of geloof te maken.
Eerder met dom en blindelings nalopen van iets.
M.B. heeft wel een punt, wat moet je zeggen als je de deur opent?

Faramir

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Faramir » 31 okt 2013 20:59

Wat een horken. Niet te geloven.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Boerin » 31 okt 2013 21:04

schelpje3 schreef:M.B. heeft wel een punt, wat moet je zeggen als je de deur opent?

Geen idee, hier vieren ze het gelukkig niet. Ik zou me denk ik oprecht rotschrikken, dat zouden ze wel leuk vinden. Kwam eens twee van die figuren tegen op vakantie die gezellig met ons wilden praten, maar die zagen er zo eng uit, hahaha, kon er geen normaal gesprek mee voeren en wilde gelijk weglopen. Ze vonden het wel vreemd, maar ik vond ze gewoon eng .
En snoep heb ik altijd in overvloed in huis. Ik zou er niet zo'n punt van maken.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Arco » 01 nov 2013 08:59

Ik doe niet open. Als ik die avond bezoek zou krijgen, weten die dat ze niet moeten aanbellen, maar even kloppen op het raamkozijn.

Gelukkig kom ik uit een dorp waar halloween niet erg veel gevierd wordt. Eerder wordt st. maarten gevierd. Dan mogen kinderen alleen aanbellen bij mensen die een kaars in de vensterbank hebben staan. Die staat er bij mij niet.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Bartje » 01 nov 2013 09:07

tjonge geen enkele invloed?
en ja ben bekend met al die feesten en snap ook waar ze voor bedoeld waren.

schelpje3 schreef:citaat van "Boerin"Het feest heeft een gevaarlijke oorsprong, maar het kind is niet gevaarlijk. Weten die mensen veel. Geef ze een zak snoep met een evangelisatiefolder anders. :D

Het kind niet, maar de ouders wel!
En dacht je nu echt dat een folder indruk maakt? Die gaat de eerste vuilnisbak in die ze tegen komen.[/quote]

meestal en eigenlijk heel vaak kijken mensen eerst nar iets voor ze het weg gooien :wink:
mealybug schreef:de bel ging....
loop naar de deur, staat er een meisje van een jaar of 8 met een zombie geschilderd gezichtje, pappa erachter en die zag al aan mijn gezicht dat ik niet geamuseerd was, geloof ik...zegt vervolgens beetje verschrikt, je hoeft het niet te beantwoorden hoor...kind zei nl ''trick or treat''.
deur weer dichtgedaan,
Geen woord gezegd.
speechless.
ze liepen de regen weer in.

Sad world.


vind het nogal subtiel geen woorden zijn vaak de beste woorden in dit soort gevallen.
en er niet aan mee werken.
toppie mealyburg =D>

quote="Boerin", quote="schelpje3"Het kind niet, maar de ouders wel!
En dacht je nu echt dat een folder indruk maakt? Die gaat de eerste vuilnisbak in die ze tegen komen.[/quote]
Dat was maar een grapje. Maar als je zo graag je stand in wilt nemen, kun je het beter zo doen lijkt me. De ouders wel? Denk het niet, heb er net een Amerikaans topic over gelezen. Een enkele christen heeft in de gaten dat de oorsprong niet goed is, hoe kun je dan verwachten dat iemand die niet gelooft er iets verkeerds in ziet?

Boerin je hebt hier wel een puntje, maar is het niet de taak van de Christen om mensen te wijzen op het geen wat schadelijk is voor de ziel?
en ja het is monniken werk.

maar ik ben wel weer blij dat de mensen hun ware aard kennen en dat is: ze zijn geestelijk dood van binnen en dragen dat naar buiten.
hebben wij weer een aanknopingspunt om ze naar het Licht en Leven te wijzen.
en ja mensen dit keer mag je wel naar dat Licht lopen aan het einde van de tunnel :D

(wel flauw hoor je mag maar 1 citaat plaatsen en geen meerdere :shock: )
Haast u langzaam.

Faramir

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Faramir » 01 nov 2013 09:46

Ze zijn hier gisteren niet aan de deur geweest. Indien dat wel het geval was geweest dan had ik gerust open gedaan, de kinderen een complimentje gegeven en wat snoep uit de kast gepakt. Zo doe ik dat ook altijd bij Sint Maarten en de foekepotterij. Ontzettend leuke avonden voor de kinderen en zo te horen mag ik ontzettend blij zijn dat mijn kind later in deze buurt, dit dorp opgroeit.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2013 10:02

Bartje schreef:Boerin je hebt hier wel een puntje, maar is het niet de taak van de Christen om mensen te wijzen op het geen wat schadelijk is voor de ziel?
en ja het is monniken werk.

maar ik ben wel weer blij dat de mensen hun ware aard kennen en dat is: ze zijn geestelijk dood van binnen en dragen dat naar buiten.
hebben wij weer een aanknopingspunt om ze naar het Licht en Leven te wijzen.
en ja mensen dit keer mag je wel naar dat Licht lopen aan het einde van de tunnel :D

(wel flauw hoor je mag maar 1 citaat plaatsen en geen meerdere :shock: )

Ja en hoe? Door de deur dicht te gooien voor hun neus of een evangelisatiefolder in hun hand te proppen? Lijkt me niet echt werken.
Zoiets?
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... t=1&ref=nf
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor schelpje3 » 01 nov 2013 10:26

Nu eens een waarschuwing niet uit de bevindelijke kerken, maar evangelische hoek.

Halloween is niet feestelijk en vrijblijvend, waarschuwt voorganger Harry Scheermeijer van de Evangelie Gemeente Flakkee. Vanuit het christelijk perspectief heeft het Halloween feest te maken met de dood. Het gaat om geesten, demonen en heksen en vanuit God’s perspectief is dat iets waarmee we ons niet moeten bezighouden, volgens Scheermeijer.

"Bij het Halloweenfeest worden de doden aangeroepen. Bij Halloween geloven ze ook dat de doden zich onder de levenden begeven. Halloween wordt verpakt als een feest. Kinderen zijn zich niet bewust van deze betekenis. Kinderen verkleden zich en er worden snoepjes uitgedeeld. Er zijn heksen, dat is aantrekkelijk voor kinderen, maar de gedachten erachter zijn negatief en vervloekingen", aldus Scheermeijer.

"Kinderen krijgen angstdromen en depressies van Halloween”, zegt de voorganger. Hij wil dat mensen nadenken over de dimensie achter Halloween. “Er is daarbij ook een onzienlijke wereld, daar geloof ik, in een bovennatuurlijke omgeving. Waar demonen zich begeven waar de duivel zich bevindt.” Vanuit dat perspectief waarschuwt Scheermeijer: ,,Doe het niet.”

“In de bijbel in Deuteronomium staat een tekst over waarzeggerij en profetie, daarbij wordt gewaarschuwd voor contact met de doden”, zegt Scheermeijer. “Onder u zal er niemand worden aangetroffen die zijn zoon of zijn dochter door het vuur doet gaan, die waarzeggerij pleegt, geen wichelaar, uitlegger van voortekenen of tovenaar geen bezweerder niemand, die de geest van een dode of een waarzeggende geest ondervraagt of die de doden raadpleegt. Want ieder die deze dingen doet is de Here een gruwel en ter wille van deze gruwelen drijft de Here uw God hen voor u weg.”

Dit weekeinde is er een folderactie geweest van tegenstanders van het feest bij een Halloweenparty van jeugdwerk JAC in Middelharnis. Op 31 oktober is er een voorlichtingsavond in de Evangeliegemeente Flakkee over Halloween in Oude Tonge aan de Emmastraat.

bron: rijnmond.nl

Faramir

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Faramir » 01 nov 2013 10:36

Lol. Waarzeggerij en profetie, daar is geen sprake van. Van contact met de doden ook niet.
Tenzij je natuurlijk daadwerkelijk in al die griezelverhaaltjes geloofd. Blijkbaar denken evangelicalen dat wel. Zegt meer over deze mensen dan over de mensen die van Halloween een gezellige dag maken.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor mealybug » 01 nov 2013 10:38


Faramir

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Faramir » 01 nov 2013 10:43

mealybug schreef:Nog maar een keer:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Halloween

Jij bent er dus zo'n een die daadwerkelijk denkt dat het kindje wat bij je deur stond (en waar je schandalig mee omgegaan bent) ook echt contact heeft of zocht met de doden?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2013 10:45

Ik vind het vooral gevaarlijk voor je portemonnee.... en ik snap niet zo waarom mensen het leuk vinden met doodshoofden, vampieren en allerlei dingen die naar de dood wijzen, rond te lopen. Ik denk niet dat het occult is maar of het nou goed is om je daarmee bezig te houden.... kan me voorstellen dat het voor kinderen ook wel schokkend kan zijn en zelfs voor volwassenen is het vast niet goed. We kunnen ons beter met de wereld van de levenden bezig houden voor mijn gevoel.

Anyhow, nog 10 dagen en dan is het weer St. Maarten :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Bartje » 01 nov 2013 10:54

mensen, mensen!

waarom zouden wij de doden op deze manier herdenken?
waarom zouden wij onze kinderen in gruwelijke kledij stoppen?
waarom krijgen ze dan pas snoep na dat ze u/jou bedreigd hebben? (en niet in gewone kleren)
waarom wilt niemand het ware gezicht van dit ''tamelijk'' onschuldig feest zien?

hier is een antwoord en dat staat u niet aan (ook mijn oude mens niet ) je eert God er niet mee.

maar wees eens eerlijk mensen, is het niet een beetje raar dat kinderen tegenwoordig zo aan hun snoep moeten komen, en al die suikers ook nog!

maar laten wij nu eens de ware geschiedenis van het feest zoeken en dat eens naast de Bijbel leggen.
om zo te zien wat onze God daar van zegt?

en kom alsjeblieft niet met http://nl.wikipedia.org/wiki/Halloween aan.
daar staat zoveel meer onzin dat ik die site gewoon niet meer geloof.
Haast u langzaam.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor schelpje3 » 01 nov 2013 10:55

Faramir schreef:Lol. Waarzeggerij en profetie, daar is geen sprake van. Van contact met de doden ook niet.
Tenzij je natuurlijk daadwerkelijk in al die griezelverhaaltjes geloofd. Blijkbaar denken evangelicalen dat wel. Zegt meer over deze mensen dan over de mensen die van Halloween een gezellige dag maken.

Het kan geen gezellige dag zijn met een raar masker op. Wat leer je de kinderen hiermee?
God verbied het contact met de doden, is dat niet voldoende?
Ik vind het schandalig dat jij hier een duivels feest zit te promoten als iets onschuldigs. :-&


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 121 gasten