Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 30 okt 2021 23:08

Marnix schreef:Mee eens. Stomme Amerikaanse traditie. De dood is niet om lollig over te doen.


Eens met de stomme Amerikaanse traditie, maar niet met de rest. Omgaan met de dood, angst, winter, kou en donker heeft diepe wortels en omdat het zo belangrijk was, heel veel tradities. Dat we bepaalde tradities niet meer nodig hebben, niet meer begrijpen of niet meer op waarde weten te schatten, betekent niet dat het stom is of dat je het kunt reduceren tot "lollig doen".
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor meribel » 31 okt 2021 09:54

Volgens mij heeft in amerika halloween weinig met de doet te maken en alles met je zo gek mogelijk verkleden, pompoenen en langs de deuren

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2021 11:20

Marnix schreef:Mee eens. Stomme Amerikaanse traditie. De dood is niet om lollig over te doen.

Dat laatste klopt (dat eerste niet helemaal denk ik :wink: )

Als Christen / kerk kunnen we (vanuit de kennis van het Licht wat we uit Geloof in huis hebben) veel meer naar buiten treden...

Mooi voorbeeld praktijk

https://eva.eo.nl/artikel/2020/10/hallo ... wijfels-op

HAUNTED HOUSE
Onder christenen is Halloween elk jaar weer een discussiepunt. Het is lastig om je grenzen te bepalen. Wat kan wel en wat niet? Sommige christenen kiezen daarom om helemaal niks met Halloween te doen. Anderen vinden Halloween juist een mooi moment om mensen over God te vertellen.

'We raakten met mensen in gesprek over het leven en de dood'
Wij hebben bijvoorbeeld met de kerk wel eens een haunted house georganiseerd. Bezoekers begonnen op de begane grond in een griezelrestaurant, waar ze ogen en slijm geserveerd kregen van angstaanjagend personeel. Op de tweede verdieping kwamen ze terecht in een donkere kamer met kwellende mensen en demonen en op verdieping drie was licht. Daar werd verteld over Jezus die redding brengt. Het was een goed aanknopingspunt om de mensen te bereiken die naar de stad waren gekomen voor een Halloweenfeestje. We raakten met veel mensen in gesprek over leven en dood en konden het evangelie van Jezus vertellen.

LIGHT IN THE NIGHT
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 31 okt 2021 12:40

meribel schreef:Volgens mij heeft in amerika halloween weinig met de doet te maken en alles met je zo gek mogelijk verkleden, pompoenen en langs de deuren


Het heeft duidelijk een griezelthema maar daar tilt niemand heel erg zwaar aan. Maar verder is het eigenlijk meer een soort carnaval, maar daar kunnen bepaalde christenen ook niet tegen :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor meribel » 31 okt 2021 14:22

Mortlach schreef:Het heeft duidelijk een griezelthema maar daar tilt niemand heel erg zwaar aan. Maar verder is het eigenlijk meer een soort carnaval, maar daar kunnen bepaalde christenen ook niet tegen :-)

Eh correctie hoor carnaval is een christelijk feest :)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor meribel » 31 okt 2021 14:23

Nouja net zo christelijk als kerst dan he

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 31 okt 2021 16:36

Voor het geval mensen het zich afvragen, de jongste hier (bijna 4) gaat vanavond als Lieveheersbeestje de straat op en dan zien we wel waar het schip strand. Helaas het pakje een paar weken geleden al gekocht en een van de antennes op de diadeem is al afgebroken, maar dat zal de pret niet drukken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor irmo » 31 okt 2021 16:56

meribel schreef:Eh correctie hoor carnaval is een christelijk feest :)



Bwoah, neuh hoor. Nooit christelijk geweest.

Chaya schreef:Goede aktie!
Afbeelding

Geen enge maskers, kaarsen of mensen die je laten schrikken, maar vrolijkheid en lampionnen. Corma Bezemer organiseert met verschillende kerken in Barendrecht het alternatieve feest 'Happyween'.

bron; Rijnmond.nl


Keileukjes :D

En het RD is ook lief voor ons heb ik gelezen gisteren. Zomaar spontaan helemaal vanzelf juiste informatie geven, kan toch niet gekker worden! :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Marnix » 31 okt 2021 18:44

Mortlach schreef:Het heeft duidelijk een griezelthema maar daar tilt niemand heel erg zwaar aan. Maar verder is het eigenlijk meer een soort carnaval, maar daar kunnen bepaalde christenen ook niet tegen :-)


Logisch want voor een hoop is het gewoon een ordinair zuipfeest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 31 okt 2021 18:49

Marnix schreef:Logisch want voor een hoop is het gewoon een ordinair zuipfeest.


Uiteraard, maar dat is elk feest met volwassenen, toch? Ik heb het er zelf ook niet zo op hoor, dat zuipen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 01 nov 2021 02:01

Net terug met de kleine en dat Halloween is hardstikke gezellig. De gekste kostuums en iedereen vrolijk. Het was lekker weer, dat scheelt vast ook. De mensen in de straat die mee wilden doen, hadden het verandalicht aan en konden lekker snoepjes uitdelen aan blije kinderen.

Om eerlijk te zijn maakt de ervaring het nog lastiger om de bezwaren tegen Halloween serieus te nemen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor ajl » 01 nov 2021 09:07

Mortlach schreef:Net terug met de kleine en dat Halloween is hardstikke gezellig. De gekste kostuums en iedereen vrolijk. Het was lekker weer, dat scheelt vast ook. De mensen in de straat die mee wilden doen, hadden het verandalicht aan en konden lekker snoepjes uitdelen aan blije kinderen.

Om eerlijk te zijn maakt de ervaring het nog lastiger om de bezwaren tegen Halloween serieus te nemen...


Dat is dan anders dan in Rotterdam, waar grafzerken in tuinen staan en horrorclown rondlopen met bloeddoorlopen monden.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor StillAwake » 01 nov 2021 11:23

ajl schreef:Dat is dan anders dan in Rotterdam, waar grafzerken in tuinen staan en horrorclown rondlopen met bloeddoorlopen monden.

Dat herken ik wel, maar in veel angelsaksische landen is het meer een kinderfeest (vergelijkbaar met Sint Maarten in bepaalde hoeken van ons land).
In Nederland heb ik juist de indruk dat het een happening voor volwassenen wordt.
Ik heb in elk geval nog nooit kinderen aan de deur gehad die om snoep bedelden...

Maar wellicht is ook dat streekgebonden: in de lokale sporthal was het Halloweengebeuren in elk geval 12+ (vóór corona, ik denk in 2019)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor StillAwake » 01 nov 2021 11:30

irmo schreef:Bwoah, neuh hoor. Nooit christelijk geweest.

Wat is er NIET christelijk aan Carnaval?
Carne Levare, Vastenavond, het stoelt vrij duidelijk op de christelijke vastentijd.

En inderdaad, het is een lentefeest wat ook al ver voor het ontstaan van het christendom gevierd werd, maar het is al zeker 1050 jaar de voorloper van de vastentijd.
Dat het een oudere oorsprong heeft is duidelijk, maar je kunt niet met droge ogen ontkennen dat het een christelijk feest (geweest) is.
Net als kerst, het midwinterfeest is ouder dan het christendom, maar je kunt niet stellen dat kerst dus géén christelijk feest is.

Het feit dat ik mijn verjaardag deel met mijn overgrootvader betekent niet dat het niet óók mijn verjaardag is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Marnix » 01 nov 2021 13:50

StillAwake schreef:Dat herken ik wel, maar in veel angelsaksische landen is het meer een kinderfeest (vergelijkbaar met Sint Maarten in bepaalde hoeken van ons land).
In Nederland heb ik juist de indruk dat het een happening voor volwassenen wordt.
Ik heb in elk geval nog nooit kinderen aan de deur gehad die om snoep bedelden...

Maar wellicht is ook dat streekgebonden: in de lokale sporthal was het Halloweengebeuren in elk geval 12+ (vóór corona, ik denk in 2019)


Verschilt dus per regio, ik heb gisteren genoeg rond zien lopen in onze straat. Paar aan de deur maar in de straatapp was gedeeld wie er meededen en daar hoorden wij niet bij. En hoewel ik niet zo hou van het enge verkleden, vooral de volwassen variant met lijken, doodshoofden etcetera (bij kinderen valt het meestal wel mee) vind ik het vooral onzin omdat het een uit Amerika overgewaaide traditie is en ik niet zoveel met Amerikaanse tradities heb. Ik heb net zo goed een hekel aan babyshowers, ook al word ik daar natuurlijk niet voor gevraagd :-D We hebben in Nederland Sint Maarten, daar doet onze straat ook aan mee en dat vind ik leuk, dan zijn de kinderen allemaal welkom met hun lampionnetjes :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron