Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor ajl » 01 nov 2013 14:18

Een paar jaar gelden toen het nog nieuw was, belden hier ook kinderen aan op 31 oktober. Ik had werkelijk geen flauw idee waar het voor was. Ouders waren een beetje geërgerd en zeiden; het is toch halloween'. Mijn opmerking; o, ik dacht dat het hervormingsdag was, snapten ze niet. Vervolgens gevraagd naar het doel: weer ergernis, want ik moest toch weten dat het om snoep ging. Toen ik vervolgens aangaf dat dat toch met Sint Maarten was, zijn ze doorgelopen. Ik begreep het toen echt niet.
Ik vind het wel jammer dat de folklore van Sint maarten en zingend met een lampion langs de deur gaan, hier niet zo gevierd wordt. Ik vind dat toch meer hebben.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor schelpje3 » 01 nov 2013 14:32

Faramir schreef:De duivel is een realiteit. Mijn geloof in de opgestane Heer is echter te groot om nog te geloven in oud heidens bijgeloof en te erkennen dat dat kracht heeft op mij als christen.

Als je dit denkt, ben je een makkelijke prooi voor hem.
De Bijbel waarschuwt ons op meerdere plaatsen, tegen de listige omleidingen van de duivel , in Efeze 6 bijv.:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels.
12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.
13 Daarom neemt aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt wederstaan in den bozen dag, en alles verricht hebbende, staande blijven.
14 Staat dan, uw lenden omgord hebbende met de waarheid, en aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid;
15 En de voeten geschoeid hebbende met bereidheid van het Evangelie des vredes;
16 Bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs, met hetwelk gij al de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen.
17 En neemt den helm der zaligheid, en het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord.
18 Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in den Geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 01 nov 2013 14:40

Bartje schreef:zou je deze beweringen eens duidelijker willen toe lichten?
en dan ook zoals jij het zegt: Ik begrijp het heel goed waarom sommige christenen er moeiten mee hebben.
wil je dit zeker eens onderbouwen, want alleen deze zin daar kan ik niks mee.


Er zijn nu eenmaal christenen die niets kunnen met fantasie. Op fantasie krijg je maar moeilijk greep, en wat je niet kunt beheersen, moet je dan maar onderdrukken. Dus mogen kinderen (én volwassenen) geen griezelfilms kijken of boeken lezen, of zich verkleden als superman of soldaat.

maar kijk dan ook gelijk eens naar het verleden, want het heden is niet los te koppelen van het verleden.
ja je heb gelijk dat wij nu leven maar vergeet nooit het verleden.
er is niets nieuw onder de zon :D


Jij mag misschien graag leven onder de gesel van de geschiedenis, ik besef dat feesten in de moderne vorm niets meer te maken hoeven te hebben met hoe dat 1000 jaar geleden ging. Niet dat je het verleden moet vergeten, maar de redenatie "het was toen fout dus is het nu nog steeds fout, ondanks de fundamenteel veranderde houding' gaat er bij mij niet in.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 01 nov 2013 14:41

schelpje3 schreef:Als je dit denkt, ben je een makkelijke prooi voor hem.
De Bijbel waarschuwt ons op meerdere plaatsen, tegen de listige omleidingen van de duivel , in Efeze 6 bijv.:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels.
12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.
13 Daarom neemt aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt wederstaan in den bozen dag, en alles verricht hebbende, staande blijven.
14 Staat dan, uw lenden omgord hebbende met de waarheid, en aangedaan hebbende het borstwapen der gerechtigheid;
15 En de voeten geschoeid hebbende met bereidheid van het Evangelie des vredes;
16 Bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs, met hetwelk gij al de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen.
17 En neemt den helm der zaligheid, en het zwaard des Geestes, hetwelk is Gods Woord.
18 Met alle bidding en smeking, biddende te allen tijd in den Geest, en tot hetzelve wakende met alle gedurigheid en smeking voor al de heiligen


Ideaal Halloween-kostuum, lijkt me.
http://weheartit.com/entry/262277
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor schelpje3 » 01 nov 2013 14:44

Mortlach schreef:Er zijn nu eenmaal christenen die niets kunnen met fantasie. Op fantasie krijg je maar moeilijk greep, .

Dat is niet waar Mortlach.
Een bepaalde groep vind het heerlijk om te kijken naar Lord of the Rings of Narnia. Dit wordt door een grote groep niet afgewezen. Zelfs Harry Potter wordt door een aantal bekeken.
Ikzelf houd er niet van, vind het te vaag, maar dat is persoonlijk.
Ik heb nooit de sprookjes afgewezen, je hebt christenen die dat wel doen, maar sprookjes zijn in zekere zin ook een fantasywereld, maar ik vind er altijd een kern van waarheid en een moraal in. De goede sprookjes dan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor schelpje3 » 01 nov 2013 14:52

Ik vond nog een stukje over Halloween, waarin dingen staan die ik nog niet wist en misschien jullie ook niet:

"Wat kan een pompoen ons nu doen?"
Nee, een pompoen zal u niets doen! Het is een gewone vrucht, ook als die helemaal is uitgehold en er lichtjes in branden. Maar lach niet te vroeg, want de pompoenen van Halloween staan voor iets heel anders. De verlichte, doorschijnende pompoen (de Engelsen spreken van ‘Jack-O-Lantern’, Jaap-met-de-Lamp) is het symbool van een dolende ziel. Vroeger holden bijgelovige mensen pompoenen of knolrapen uit en plaatsten er kaarsen in. Zij deden dat om de boze geesten van hun huizen weg te jagen. Een andere bron vermeldt: de
verlichte pompoen of doodskop diende als een signaal om aan te geven dat de bewoners van deze boerderij of dit huis sympathiek stonden tegenover de satanisten, zodat de terreur van de nacht (Halloween) eraan voorbij ging.
Opvallend is wat de New Age vorser John Ankerberg schrijft. Hij wijst op de Ierse legende van ‘Ierse Jack’, die gaat als volgt:
Er was eens een gierige dronkaard, genaamd Jack, die de duivel uitdaagde om in een appelboom te klimmen. Toen deze in de boom zat, kerfde Jack snel het teken van het kruis in de stam, zodat de duivel nooit meer naar beneden kon komen. Daarop liet Jack de duivel zweren dat deze nooit zijn ziel zou opeisen, wat hij met tegenzin deed. Uiteindelijk stierf Jack, maar bij de hemelpoort werd hij weggestuurd vanwege zijn dronkenschap en egoïsme. Daarna kwam hij bij de duivel terecht, die zich aan zijn belofte hield. Nu Jack nergens meer heen kon, was hij veroordeeld om alsmaar op aarde te dolen. Toen hij de hel achter zich liet, at hij toevallig een knolraap en de duivel wierp hem een brandende kool achterna. Jack deed de kool in de knolraap om voortaan als ‘Jaap-met-de-lamp’ voor altijd rusteloos over de aarde te zwerven.

"Dat is nieuw voor mij," zullen velen nu zeggen, "maar is dit nu een reden om niet meer met Halloween mee te doen? Het is toch maar een symbool, en een pompoen is maar een gewone vrucht!"

Hiermee komen we tot de kern van de zaak, namelijk dat symbolen iets anders duiden of ‘betekenen’ en daarmee dan ook die betekenis oproepen. Natuurlijk doen wij niet doen aan symboolbestrijding, maar wel aan symboolontmaskering. Wij zijn geen Don Guichottes die tegen windmolens vechten! Dat deden ook Gods profeten niet wanneer zij profeteerden tegen de altaren van de asjera’s en de baäls op hoogten van Israël. Symbolen die iets ‘be-tekenen’ Tijdens de Golfoorlog was het Amerikaanse vliegtuigen verboden over Mekka te vliegen, omdat anders de ‘schaduw van het kruis’ op de heilige stad zou vallen. Enkele jaren geleden werd op verzoek van één ouder besloten om het kruisbeeld te verwijderen van de openbare scholen in Beieren. Aanhangers van New Age hebben het kruis omgebouwd tot het gebroken of vertrapte kruis. Hitler gebruikte de swastika (hakenkruis) als Arisch teken in zijn campagne voor ‘etnische zuivering van alle minderwaardige rassen’

Zouden al deze niet-christenen begrijpen dat het kruis het symbool is van het offer dat Jezus Christus bracht om de zonde en schuld van de mensen weg te doen? Aan dat kruis heeft Hij de overheden en machten ontwapend en Zijn victorie over hen uitgeroepen (Col. 2:14-15). Daarom kan Paulus ook roemen in het kruis van de Here Jezus Christus, "door wie de wereld mij gekruisigd is en ik aan de wereld" (Gal. 6:14).
Uit: de Bijbel in de basis

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Boerin » 01 nov 2013 15:02

Mortlach schreef:Ideaal Halloween-kostuum, lijkt me.
http://weheartit.com/entry/262277

:lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 01 nov 2013 15:31

schelpje3 schreef:Een bepaalde groep vind het heerlijk om te kijken naar Lord of the Rings of Narnia. Dit wordt door een grote groep niet afgewezen. Zelfs Harry Potter wordt door een aantal bekeken.


Er zijn er echter ook bij die het verketteren als kwame het van de duivel zelf.

Ikzelf houd er niet van, vind het te vaag, maar dat is persoonlijk.
Ik heb nooit de sprookjes afgewezen, je hebt christenen die dat wel doen, maar sprookjes zijn in zekere zin ook een fantasywereld, maar ik vind er altijd een kern van waarheid en een moraal in. De goede sprookjes dan.


Precies, de sprookjes van voordat Disney ze in handen kreeg dan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor hubert » 01 nov 2013 15:54

Faramir:
De uitnodiging staat overigens nog steeds. Je bent van harte welkom in je plaatselijke parochie om Allerzielen en/of Allerheiligen mee te vieren met de plaatselijke geloofsgemeenschap. Daarna weet je beter waar je over praat.


Het is helemaal niet specifiek RK. In onze protestantse geloofsgemeenschap worden a.s. zondag ook de overledenen herdacht in een overigens propvolle en indrukwekkende dienst.
Overigens zou ik werkelijk niet weten wat er nou mis met Haloween, afgezien dat het weer een vreselijk Amerikaans commercieel feestje is.
Waarom houden we het niet bij Sint Maarten, Sint Nicolaas en Kerst? Drie leuke feesten op een rij en nog zinvol ook!

En wat de 'wereld' doet moeten zij zelf weten. Wij zijn 'in Christus'. Dat is heel andere koek! Gewoon niet aan mee doen dus! Maar de kinderen wel confronteren met dood. Dat hoort er nu eenmaal bij. De Bijbel staat er vol van. Evenals het perspectief erna.
In veel refokerken spreekt men bij de doopbediening zelfs de woorden: dat het leven een gestadige dood is.
Laatst gewijzigd door hubert op 01 nov 2013 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Faramir » 01 nov 2013 16:15

schelpje3 schreef:Als je dit denkt, ben je een makkelijke prooi voor hem.

Ik ben niet bang ingesteld. Ook niet voor de duivel. Ik laat mijn leven niet leiden door angst voor de duivel achter elke boom of onder het bed.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor hubert » 01 nov 2013 16:41

Geloven rk people nog in de duivel?

Faramir

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Faramir » 01 nov 2013 16:45

hubert schreef:Geloven rk people nog in de duivel?

Ik kan niet voor alle 1,2 miljard katholieken spreken maar satan/de duivel/lucifer is nog steeds onderdeel van het katholieke geloof en dat zal ook wel zo blijven. Maar je zal er vrij weinig over horen tijdens de vieringen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor mealybug » 01 nov 2013 18:59

schelpje3 schreef:Een bepaalde groep vind het heerlijk om te kijken naar Lord of the Rings of Narnia. Dit wordt door een grote groep niet afgewezen.


helemaal gelegitimeerd door mr C.Lewis, he?
En Zijn roomse vriend Tolkien
Dan mag het, schijnt het.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 01 nov 2013 19:58

schelpje3 schreef:"Wat kan een pompoen ons nu doen?"
Nee, een pompoen zal u niets doen! Het is een gewone vrucht, ook als die helemaal is uitgehold en er lichtjes in branden. Maar lach niet te vroeg, want de pompoenen van Halloween staan voor iets heel anders. De verlichte, doorschijnende pompoen (de Engelsen spreken van ‘Jack-O-Lantern’, Jaap-met-de-Lamp) is het symbool van een dolende ziel. Vroeger holden bijgelovige mensen pompoenen of knolrapen uit en plaatsten er kaarsen in. Zij deden dat om de boze geesten van hun huizen weg te jagen. Een andere bron vermeldt: de
verlichte pompoen of doodskop diende als een signaal om aan te geven dat de bewoners van deze boerderij of dit huis sympathiek stonden tegenover de satanisten, zodat de terreur van de nacht (Halloween) eraan voorbij ging.


Nou, ik geef het je te doen mensen te vinden die dat weten. Die zul je met een pompoen-lampje (haha) moeten zoeken.


Opvallend is wat de New Age vorser John Ankerberg schrijft. Hij wijst op de Ierse legende van ‘Ierse Jack’, die gaat als volgt:
Er was eens een gierige dronkaard, genaamd Jack, die de duivel uitdaagde om in een appelboom te klimmen. Toen deze in de boom zat, kerfde Jack snel het teken van het kruis in de stam, zodat de duivel nooit meer naar beneden kon komen. Daarop liet Jack de duivel zweren dat deze nooit zijn ziel zou opeisen, wat hij met tegenzin deed. Uiteindelijk stierf Jack, maar bij de hemelpoort werd hij weggestuurd vanwege zijn dronkenschap en egoïsme. Daarna kwam hij bij de duivel terecht, die zich aan zijn belofte hield. Nu Jack nergens meer heen kon, was hij veroordeeld om alsmaar op aarde te dolen. Toen hij de hel achter zich liet, at hij toevallig een knolraap en de duivel wierp hem een brandende kool achterna. Jack deed de kool in de knolraap om voortaan als ‘Jaap-met-de-lamp’ voor altijd rusteloos over de aarde te zwerven.


Ierse legendes zijn wat dat betreft best leuk om te lezen. Maar denk je nou echt dat als je Satan ooit uitdaagt in een boom te klimmen, dat hij dan zegt: "Ja, daag, daar trap ik niet nog een keer in."

Hiermee komen we tot de kern van de zaak, namelijk dat symbolen iets anders duiden of ‘betekenen’ en daarmee dan ook die betekenis oproepen. Natuurlijk doen wij niet doen aan symboolbestrijding, maar wel aan symboolontmaskering. Wij zijn geen Don Guichottes die tegen windmolens vechten! Dat deden ook Gods profeten niet wanneer zij profeteerden tegen de altaren van de asjera’s en de baäls op hoogten van Israël.


Een symbool heeft alleen de betekenis die je er zelf aan toekent. Dus heel die tramelant dat pompoenen dit of dat zouden betekenen is loos. Niemand die die betekenis er nog aan toekent, dus staat de pompoen daar nu geen symbool meer voor.

Symbolen die iets ‘be-tekenen’ Tijdens de Golfoorlog was het Amerikaanse vliegtuigen verboden over Mekka te vliegen, omdat anders de ‘schaduw van het kruis’ op de heilige stad zou vallen.


Ik zou zeggen: citation needed! Ik kan me tal van redenen bedenken waarom moslims dat niet willen, maar NIET vanwege de schaduw. En trouwens, hoe vaak zie jij schaduwen van overkomende vliegtuigen. Dit riekt gewoon naar een broodje aap.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Wilsophie » 02 nov 2013 00:15

Arco schreef:Ik doe niet open. Als ik die avond bezoek zou krijgen, weten die dat ze niet moeten aanbellen, maar even kloppen op het raamkozijn.

Gelukkig kom ik uit een dorp waar halloween niet erg veel gevierd wordt. Eerder wordt st. maarten gevierd. Dan mogen kinderen alleen aanbellen bij mensen die een kaars in de vensterbank hebben staan. Die staat er bij mij niet.


Dat is een idee, ik heb jaren overal gewoond waar ST. Maarten werd gevierd, ook mijn dochtertjes liepen met een lampionnetje in de ijzige kou. Later moest ik echt eraan denken om snoep in huis te halen of mandarijntjes o.i.d. Ach, tamelijk onschuldig hebben wij het nu jaren later ervaren.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 25 gasten