Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Bartje » 10 nov 2015 21:59

gewoon zoals ik het schrijf.
zou niet weten wat ik er anders mee kan bedoelen
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor irmo » 10 nov 2015 22:04

Bartje schreef:
je bent goed op de hoogte van andere religie's lees ik, maar als ik een tip mag geven verdiep je eens meer in het islam, Jodendom, hindeoisme en andere religie's.

en ja ik heb antwoord gegeven.


Nee, dat heb je niet gedaan. Als jij vind dat ik geen verstand heb van mijn eigen religie en jij hebt er meer verstand van, waar vind jij dan de kennis die ik niet heb? Het klopt namelijk niet wat je hebt neergezet, dus waar heb je dat vandaan?

Je hebt namelijk gezegd:
maar de gene die verteld dat zwarte hekserij/magie niet bestaat die mag toch wel eens beter rond kijken en na vraag doen.


Dus nog een keer, waar dan?

En ja, ik heb behoorlijk wat verstand van andere religies ja. Mag ook wel, als student Religiewetenschappen :D

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 10 nov 2015 23:52

Bartje schreef:gewoon zoals ik het schrijf.
zou niet weten wat ik er anders mee kan bedoelen


Ik heb bewustzijn, interne gedachtenprocessen, ik kan me dingen voorstellen, ik kan me dingen herinneren, zogezegd "voor de geest halen". Soms zelfs ben ik geestig, als in grappig. Als je dat met geest bedoelt, dan ja, maar dat bedoel je er denk ik niet mee.

Maar als je het bedoelt als soort 'onstoffelijke component' van mijn lichaam, nee, dan heb ik geen 'geest'.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Bartje » 12 nov 2015 20:30

Aan Irmo,
mag ik vragen aan welke vorm van wicca jij doet of in gelooft?
want met deze uitspraak
als feiten gewoon onjuist. Zwarte hekserij bestaat niet, (pag. 13)
doe jij mij aan iemand denken.
Die is een satanist die niet in de duivel gelooft en demonen.
Hij zei dat die daarin geloven en aanroepen die doen aan luciferianisme, compleet iets anders zo zei hij.
vandaar mij vraag welke vorm hang jij aan wit of zwart of is er nog een andere vorm die ik dan nog niet ken.
mijn bronnen zijn mensen met wie ik gesproken heb en God.


rotterdam schreef:Niet de Zwarte Pieten, maar de witte wieven

Ze moeten iemand toch zwart maken :mrgreen:
Maar in zekere zin ben ik het wel eens met de directeur, daarnaast zie ik totaal geen link met geesten en sint Nicolaas ook niet in de geschiedenis.

Mortlach schreef:nee, dan heb ik geen 'geest'.

Tja dan hoop ik maar dat je geestelijk niet in de knel komt :wink:

Hoe breng je iets op de markt als je weet dat het in zijn aard grote weerstand oproept?
Een optie: je laat alleen maar de leuke en fijne dingen zien en giet er een sausje over van verkoopt goed.
Een optie: je paait de mensen en stelt ze gerust met de woorden ach het kan geen kwaad het is maar voor de gezelligheid.
Een optie: je voorspeld al de gelovige kant zich laat horen en zegt dan maar daar doen ze het ook gewoon die christenen.
Maar het het aard veranderd niet alleen de jas/verpakking en hoe je het brengt.
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 12 nov 2015 21:10

Bartje schreef:Tja dan hoop ik maar dat je geestelijk niet in de knel komt :wink:


Dat komt vast helemaal goed.

Hoe breng je iets op de markt als je weet dat het in zijn aard grote weerstand oproept?
Een optie: je laat alleen maar de leuke en fijne dingen zien en giet er een sausje over van verkoopt goed.
Een optie: je paait de mensen en stelt ze gerust met de woorden ach het kan geen kwaad het is maar voor de gezelligheid.
Een optie: je voorspeld al de gelovige kant zich laat horen en zegt dan maar daar doen ze het ook gewoon die christenen.
Maar het het aard veranderd niet alleen de jas/verpakking en hoe je het brengt.


Geen idee wat je hiermee bedoelt. Wat roept er weerstand op? Halloween? Bij mij niet hoor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Bartje » 13 nov 2015 21:58

Mortlach schreef:Geen idee wat je hiermee bedoelt.

je heb gelijk een beetje onduidelijk.
wat ik wou duidelijk wou maken en nog is hoe sommige gebracht worden, die in het verleden bestreden waren, weer nieuw leven in te blazen.
dus ik gaf wat opties die meestal gebruikt worden/werden.

wat mij ook is opgevallen is dat het elk jaar steeds wat bij gevoegd word en steeds meer lugubere uiting krijgt.
als je er al wat van zegt dan is het sowieso niet waar en je moet niet zeuren want is maar een feestje.

het probleem ligt niet bij het feestje maar wat er uitvoord zou kunnen komen.
want weinig dingen worden zo in één keer aangenomen of uitgevoerd, wat ik bedoel de geest word eerst rijp gemaakt.
kijk nou eens hoe het allemaal weer begon, heel onschuldig bijv. tekenfilms van Disney.
de basis hoeft niet veel te zijn als het niet opvalt waar je heen stuurt.
Helloween groeit als feest maar welke dingen groeien door haar ook, welke interesses?

het probleem van het seculiere Westen is dat zij denkt dat magie en betovering niet bestaat of echt is.
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 14 nov 2015 00:29

Bartje schreef:wat mij ook is opgevallen is dat het elk jaar steeds wat bij gevoegd word en steeds meer lugubere uiting krijgt.
als je er al wat van zegt dan is het sowieso niet waar en je moet niet zeuren want is maar een feestje.


En groot gelijk. Als je niet wilt meedoen met het plezier, doe dan niet mee. Maar proberen anderen te beletten plezier te beleven, ja, dan kan je weerwoord verwachten.

het probleem ligt niet bij het feestje maar wat er uitvoord zou kunnen komen.


Tandbederf is inderdaad een ernstige zaak.

want weinig dingen worden zo in één keer aangenomen of uitgevoerd, wat ik bedoel de geest word eerst rijp gemaakt.
kijk nou eens hoe het allemaal weer begon, heel onschuldig bijv. tekenfilms van Disney.
de basis hoeft niet veel te zijn als het niet opvalt waar je heen stuurt.
Helloween groeit als feest maar welke dingen groeien door haar ook, welke interesses?


Geen enkele? Je probeert een hellend vlak te introduceren, maar als je kijkt naar landen waar Halloween diepe wortels en een lange traditie heeft (de VS en Canada), dan zie je dat daar echt geen enorme 'interesse' in het occulte is - niet meer dan elders. Daaruit moet je dan concluderen dat Halloween geen of een verwaarloosbaar effect heeft. Dat zijn gewoon de feiten.

het probleem van het seculiere Westen is dat zij denkt dat magie en betovering niet bestaat of echt is.


Dat is helemaal geen probleem. Sinds we magie hebben afgezworen, gaat het bijzonder goed.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor mohamed » 14 nov 2015 02:18

Halloween is een onschuldig kinderfeest in de categorie van sint Maarten. Ik houd er wel van en dat er nu nog bijgeloof heerst is een teken dat er werk aan de winkel is.

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Bartje » 18 nov 2015 20:13

irmo wil jij hier je berichten plaatsen die te maken hebben dit onderwerp en niet via de pm :wink:
en mijn bronnen zijn niet alleen maar pas bekeerden ook gewoon onbekeerde mensen.

Mortlach schreef:Als je niet wilt meedoen met het plezier, doe dan niet mee.

helemaal mee eens.
Mortlach schreef:Maar proberen anderen te beletten plezier te beleven, ja, dan kan je weerwoord verwachten.

kijk ik probeer niemand te weerhouden van plezier, echter ligt het probleem meer in het ontkennen van geestelijke machten.
natuurlijk begrijp ik jou standpunt als jij zegt dat je geen geest heb en daardoor geen gevaar ziet in dit soort feesten.
want dan is er ook niks om rekening mee te hoeven houden.
ik kan zo wel even doorgaan en zo aanwijzen dat er dan ook geen God is.

maar waarom reageert iemand zo sterk op een waarschuwing?
waarom is in het verleden een eind gemaakt met tovenarij/hekserij?
vertel het mij en geef mij dan ook te kennen waarom er weer interesse is in tovenarij/hekserij?

door het een te ontkennen zeg je eigenlijk ik wil het andere niet zien, wat de rede ook mag zijn van die gene.
wie is er nu betoverd? :D
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2015 21:46

Bartje schreef:want dan is er ook niks om rekening mee te hoeven houden.
ik kan zo wel even doorgaan en zo aanwijzen dat er dan ook geen God is.


Inderdaad. Geen enkel probleem mee, verder.

maar waarom reageert iemand zo sterk op een waarschuwing?


Omdat mensen het zien als bemoeizuchtige christenen die a) je pleziertje proberen te vergallen en b) je proberen bang te maken voor iets dat niet bestaat. De meeste mensen reageren vrij slecht op mensen die hen angst proberen aan te jagen, en al helemaal als die terreur nog eens wordt verpakt in een jasje van 'maar we hebben het beste met je voor'.

Verder is het zo dat als je dit soort lui een vinger geeft, ze je hele arm tot aan de oksel nemen. Nu is het Halloween, straks de Kerstboom, vuurwerk, paaseieren, Dungeons and Dragons, televisie, popmuziek, etc, etc.

waarom is in het verleden een eind gemaakt met tovenarij/hekserij?
vertel het mij en geef mij dan ook te kennen waarom er weer interesse is in tovenarij/hekserij?


Als tovenarij nooit bestaan heeft, kun je er ook geen einde aan maken.

Dat er nu weer interesse in is, is omdat er zeker wel bepaalde wijsheid te halen is uit een oude traditie waarin de Natuur en onze plaats daarin centraal staat.

door het een te ontkennen zeg je eigenlijk ik wil het andere niet zien, wat de rede ook mag zijn van die gene.
wie is er nu betoverd? :D


Nee, ik zeg niet dat ik het niet WIL zien; ik zeg dat ik het niet ZIE. Als het er echt is, wil ik het dolgraag zien, maar hoe hard ik het ook probeer, het lukt me maar niet. Wat jij wil is dat ik mezelf voor de gek ga houden en mezelf wijsmaak dat ik iets wat er niet is, toch zie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Harmonica2 » 20 nov 2015 12:49

[quote="Mortlach"]

Dat er nu weer interesse in is, is omdat er zeker wel bepaalde wijsheid te halen is uit een oude traditie waarin de Natuur en onze plaats daarin centraal staat.

[quote]

Het leuke is dat de opvattingen die afweken van dit beeld geïnspireerd zijn door jouw wereldbeeld. Ayn Rand, Hayek en Friedman waren allemaal atheïsten. Ook de opvatting dat alleen empirisch gestoelde economie nuttig is, en dat alle zachte factoren (ethiek, geluk etc) niet bestaan of irrelevant zijn komt daaruit voort. Het grote probleem, de verafgoding van (groei)cijfers komt rechtstreeks uit een materialistisch wereldbeeld.

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Bartje » 25 nov 2015 20:14

Mortlach schreef:Omdat mensen het zien als bemoeizuchtige christenen die a) je pleziertje proberen te vergallen en b) je proberen bang te maken voor iets dat niet bestaat. De meeste mensen reageren vrij slecht op mensen die hen angst proberen aan te jagen, en al helemaal als die terreur nog eens wordt verpakt in een jasje van 'maar we hebben het beste met je voor'.

dat is nogal een claim wat je hier schrijft en een op zich een grote beschuldiging.
de claim: voor iets dat niet bestaat.
de beschuldiging: bemoeizuchtige christenen, pleziertje proberen te vergallen, angst proberen aan te jagen, die terreur nog eens wordt verpakt,
Wat jij wil is dat ik mezelf voor de gek ga houden en mezelf wijsmaak dat ik iets wat er niet is, toch zie.

heb het even op mij in laten werken en overdacht en ben op de volgende conclusie uit gekomen.
dus christen verdraaien moedwillig de waarheid en gebruiken daarbij als terreur middel een verzonnen wereld in om zo angst in te boezemen.
dat verbloemen zij dan ook nog onder de mantel van de liefde.

of zie ik het niet goed?

zie jij lucht dat een mens in leven houd, zie jij licht dat de wereld verlicht en duisternis waar de wereld zich 'snachts in hult?
waarom doet schelden pijn als de geest niet bestaat, waarom zijn er zoveel geesten van mensen gebroken door oorlog?
wie doet hier zijn best om zijn ogen te sluiten?
Haast u langzaam.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 25 nov 2015 21:50

Bartje schreef:heb het even op mij in laten werken en overdacht en ben op de volgende conclusie uit gekomen.
dus christen verdraaien moedwillig de waarheid en gebruiken daarbij als terreur middel een verzonnen wereld in om zo angst in te boezemen.
dat verbloemen zij dan ook nog onder de mantel van de liefde.

of zie ik het niet goed?


En het ergste is nog dat ze het voor de volle 100% geloven en denken dat ze de ander dus helpen/redden. En begrijp me niet verkeerd, als ik het zou geloven, zou ik het waarschijnlijk ook doen, maar dat doe ik dus niet en dus is het terreur.

zie jij lucht dat een mens in leven houd,


Nee, maar ik kan het wel meten.

zie jij licht dat de wereld verlicht en duisternis waar de wereld zich 'snachts in hult?


Wat?

waarom doet schelden pijn als de geest niet bestaat,


Omdat een mens een sociaal dier is en afwijzing of denigrering fysiek pijn doet. Omdat het fysiek pijn doet, doen we ons best onszelf zo te gedragen dat we onszelf er niet aan blootstellen en daarom is de mens een sociaal dier. Daar heb je echt geen 'geest' zoals jij het bedoelt voor nodig.

waarom zijn er zoveel geesten van mensen gebroken door oorlog?


Omdat posttraumatische stress een reëele aandoening is.

wie doet hier zijn best om zijn ogen te sluiten?


Geen idee maar voor geen van de voorbeelden die je noemt heb je een geest nodig. En dingen hoeven niet zichtbaar te zijn om ze toch te kunnen waarnemen/aan te tonen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 21 dec 2015 11:55

Voor accurate informatie kun je beter het wiki-artikel voor Samhain lezen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Samhain
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Marnix » 21 dec 2015 13:24

De vraag is alleen of iemand die zonder de achtergrond te kennen een puntmuts op zijn / haar hoofd zet of zich op een andere manier verkleedt, die persoon zich daarmee schuldig maakt aan duivelsverering, occultisme of andere rituele van de duivel. Verder heb ik niks met Halloween. Maar het is te kort door de bocht om te stellen dat iemand die dat wel doet daarmee dus de duivel vereert.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten