Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2019 19:40

En weer wat geleerd, er is blijkbaar een Halloweenfobie waar mensen aan lijden: Samhainofobie. Alhoewel deze specifieke fobie niet in de DSM5 voorkomt, het 'officiële' handboek van de Amerikaanse psychologen.

Er is blijkbaar ook een kerstfobie: Christougenniatikophobia. :-$ Het zal er allicht eerder mee te maken hebben dat mensen nare ervaringen hebben waardoor ze zijn getraumatiseerd dan dat de activiteit an sich 'eng' is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor irmo » 26 okt 2019 19:53

Mortlach schreef:En weer wat geleerd, er is blijkbaar een Halloweenfobie waar mensen aan lijden: Samhainofobie. Alhoewel deze specifieke fobie niet in de DSM5 voorkomt, het 'officiële' handboek van de Amerikaanse psychologen.

Er is blijkbaar ook een kerstfobie: Christougenniatikophobia. :-$ Het zal er allicht eerder mee te maken hebben dat mensen nare ervaringen hebben waardoor ze zijn getraumatiseerd dan dat de activiteit an sich 'eng' is.



Huh, waar heb je dit nou weer vandaan?

Ik vind het oprecht een leuk idee wat Chaya postte. Ik vind trouwens het RD wel wat verdacht stil, meestal staat het de halve week voor Halloween vol met rare onzinartikelen maar ze weten zich tot nu toe redelijk in te houden.Zouden ze omgekocht zijn? :P

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor MoesTuin » 26 okt 2019 20:15

irmo schreef: Ik vind trouwens het RD wel wat verdacht stil, meestal staat het de halve week voor Halloween vol met rare onzinartikelen maar ze weten zich tot nu toe redelijk in te houden.Zouden ze omgekocht zijn? :P


Nou, juist vanmorgen opende het RD met op de voorpagina zelfs "Griezelen in Zoetermeer, de Halloween hoofdstad"
Op de Voorpagina!
Beetje overdreven.....ik las dingen die ik de afgelopen dagen nergens had gelezen en ook eigenlijk helemaal niet wilde lezen...en dan lees je dat in het RD
Maar goed....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor irmo » 26 okt 2019 20:30

Ja dat heb ik net gelezen, maar ik vond dat artikel nog wel meevallen. In vergelijking met andere Jaren...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2019 23:08

Het is me wat, zeg. Als je alleen het RD zou lezen voor je nieuws, dan zou je inderdaad gaan denken dat het één grote duivelse orgie is en dat alle kindekes nog maandenlang volledig getraumatiseerd zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor DeLange » 27 okt 2019 09:17

Halloween heeft als oorsprong wel het satanisme. Je kan het als een spooktocht zien, maar je mist er niks aan, als je er niet aan mee doet.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Yoshi

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Yoshi » 27 okt 2019 09:58

DeLange schreef:Halloween heeft als oorsprong wel het satanisme. Je kan het als een spooktocht zien, maar je mist er niks aan, als je er niet aan mee doet.

Kan je die link met het satanisme aannemelijk maken met een neutrale bron?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1465
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor hans0166 » 27 okt 2019 10:41

Yoshi schreef:Kan je die link met het satanisme aannemelijk maken met een neutrale bron?


wikipedia: ... (geen woord over satanisme, (de meesten die die woord gebruiken weten niet eens wat het betekent))

De naam "Halloween" is afgeleid van Hallow-e'en, oftewel All Hallows Eve (Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen, 1 november.[1] In de Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond. De oogst was dan binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag, het Keltische Nieuwjaar of Samhain (uitspraak Saun, dat ook het Ierse woord is geworden voor de maand november).

Samhain was ook nog om een andere reden zeer bijzonder. Op het eiland Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd, die geloofden dat op die dag de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terugkwamen om te proberen een levend lichaam in bezit te nemen voor het komende jaar. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen Groot-Brittannië binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden.

In de 9e eeuw stak een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengde zich met het halloweenfeest. Op Allerzielen (2 november) gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden om zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. De trick-or-treattocht vindt wellicht daar zijn oorsprong.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor DeLange » 27 okt 2019 13:25

Yoshi schreef:Kan je die link met het satanisme aannemelijk maken met een neutrale bron?

Oké, blijkt niet te kloppen. Ik gaf al deze link van een dominee in Nijverdal en verwoord het netjes.
http://www.dsvandalen.nl/?fbclid=IwAR3J ... dqVsBtrBiw
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 27 okt 2019 14:09

Het enige waar de kids hier bang voor zijn, is dat ze een leuk feestje zouden missen. Al dat gezanik over getraumatiseerde kinderen, daar klopt volgens mij geen barst van. Of het is hetzelfde als met Sinterklaas dat kinderen een nachtje slecht slapen omdat ze het allemaal zo spannend vinden, maar wel leuk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor DeLange » 27 okt 2019 14:47

Ik vind dat je de grens nu opzoekt. Ik ken mensen die hun kinderen er niet aan deel laten nemen, omdat toen ze er wel deel aan namen er bang van werden. Leuk feest toch? Om te doen alsof mensen door midden gezaagd, geslacht en in de fik gestoken wordt. Niet iedereen doet daar dus aan mee. Wij zullen onze kinderen daar later ook niet aan mee laten doen.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor DeLange » 27 okt 2019 14:56

Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 27 okt 2019 15:03

DeLange schreef:Ik vind dat je de grens nu opzoekt. Ik ken mensen die hun kinderen er niet aan deel laten nemen, omdat toen ze er wel deel aan namen er bang van werden. Leuk feest toch? Om te doen alsof mensen door midden gezaagd, geslacht en in de fik gestoken wordt. Niet iedereen doet daar dus aan mee. Wij zullen onze kinderen daar later ook niet aan mee laten doen.


Mensen door midden gezaagd? In de fik gestoken? Waar heb je het in vredesnaam over. Alsof dat tot het standaardrepertoire behoort. De kids hier gaan naar een opgeleukte kinderdisco en kleden zich in iets zwarts met een Minecraft-hoofd gemaakt van een kartonnen doos.

En natuurlijk, als je kinderen niet willen, doe het dan niet; maar dat overdrijven, dat simpelweg liegen om anderen bang te maken onder het mom van een 'waarschuwing', daar begrijp ik niks van.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Mortlach » 27 okt 2019 15:29

DeLange schreef:Hier nog een artikel van de EO: https://visie.eo.nl/2019/10/halloween-w ... nd-vieren/


Ow, daar komt dat in brand steken vandaan? Een reclamefilmpje? Professioneel geproduceerd met special effects en zo... Echt typisch iets wat elke vereniging ook eventjes doet.

Weet je, ik heb mijn dochter hier destijds gewoon uitgelegd dat die persoon die zogenaamd in brand wordt gezet of wat dan ook op tv of in de film, gewoon een acteur is die naderhand wordt afgeschminkt en die gewoon een salaris is betaald. Oftewel, alles op tv/film is nep en namaak. Dat moest ik een paar keer herhalen in de loop der tijd, maar bang voor wat je op tv ziet? nee hoor, totaal geen last meer van. Ik ben van plan hetzelfde met dochter 2 te doen wanneer dat nodig zou zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor DeLange » 27 okt 2019 16:48

Mortlach schreef:Mensen door midden gezaagd? In de fik gestoken? Waar heb je het in vredesnaam over. Alsof dat tot het standaardrepertoire behoort. De kids hier gaan naar een opgeleukte kinderdisco en kleden zich in iets zwarts met een Minecraft-hoofd gemaakt van een kartonnen doos.

En natuurlijk, als je kinderen niet willen, doe het dan niet; maar dat overdrijven, dat simpelweg liegen om anderen bang te maken onder het mom van een 'waarschuwing', daar begrijp ik niks van.

Dat haal ik uit de link van de EO, bij de één na laatste persoon die aan het woord is. Iets van een pretpark, dat wat verder ging 8-[

Over het algemeen zal het wel milder zijn, zoals de dominee uit Nijverdal met zijn bedenkingen het verwoorde. Het is niet zo dat het niet mag of zo. Als christenen mogen we in principe alles. :D
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten