Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor JeeWee » 07 sep 2013 09:43

maaarten schreef:
Maar over 10 jaar zal ik er nog eens over nadenken en mij verheugen over de genade waarmee Hij zijn Bruidskerk heeft bewaard voor het geraaskal en de dwalingen van de wereld, DV.


Tja, de Bruidskerk staat of valt kennelijk met dit soort zaken... [-X
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2013 10:31

Speedy schreef:
Marnix, Deborah bleef mooi bij de tent en daar kwamen de mannen om haar adviezen. Zouden de vrouwen zich dat eens ter harte nemen als ze het Deborah voorbeeld gebruiken :wink:


Nou en? Ze was richter en de Bijbel zegt dat die het volk bestuurden en in Gods wetten onderwees. En dat ze profetes was, iemand die Gods woorden doorgaf aan mensen. Dat ze niet ergens in een gebouw stond maar vanaf haar tent dat onderricht gaf aan mensen maakt toch niets uit?

Als ik naar de pastorie ga en daar advies en onderricht krijg is dat niet anders dan wanneer dat in de kerk gebeurt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor Speedy » 07 sep 2013 10:39

Marnix schreef:
Nou en? Ze was richter en de Bijbel zegt dat die het volk bestuurden en in Gods wetten onderwees. En dat ze profetes was, iemand die Gods woorden doorgaf aan mensen. Dat ze niet ergens in een gebouw stond maar vanaf haar tent dat onderricht gaf aan mensen maakt toch niets uit?

Als ik naar de pastorie ga en daar advies en onderricht krijg is dat niet anders dan wanneer dat in de kerk gebeurt.


Je kan alles wegredeneren met "Nou en?". Het was een trieste situatie. Het volk had de Heere verlaten en was overal bang voor. De mannen durfden niks en dan geeft God wijsheid aan een vrouw. Maar was de houding van deze vrouw als een echte 'profeet', nee, want de profeten gingen erop uit en verkondigden overal hun boodschap, maar zij bleef waar zij was. Thuis en de mannen gingen naar haar toe. Verdiep je maar eens in de positie van de profeten en wat ze betekenden voor het volk. Dan is haar positie compleet anders dan die van de mannelijke. Zij bleef haar taak die ze als vrouw als eerste moest doen het zorgen voor haar gezin als eerste prio houden.

Wie Deborah als voorbeeld neemt om zichzelf te rechtvaardigen om de kansel op te gaan, gebruikt wel een heel slecht voorbeeld.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor Janvanverweg » 07 sep 2013 11:10

zoals zovele onderwerpen lijkt ook het vrouw in ambt onderwerp een loopgraven gevecht. de standpunten zijn ingenomen en goed te verdedigen.
het gaat er niet om om tot goed inzicht te komen maar om de eigen leer als waar te behouden.

wie durft, onderzoekt de schrift om met andermans idee als uitgangspunt. kan dat ook kloppen? waar loopt het vast. wat moet er anders uitgelegd worden en hoeveel beter/slechter is die uitleg?

de vrouw in het ambt heeft heel goede bijbelse onderbouwing als je die wilt zien. maar zolang je in de loopgraaf van het eigen gelijk zit dan blijf je er blind voor.

uiteindelijk gaat het er toch om dat wij gelijk hebben, toch?
of zou de waarheid er toe doen?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor alexander91 » 07 sep 2013 12:39

Janvanverweg schreef:zoals zovele onderwerpen lijkt ook het vrouw in ambt onderwerp een loopgraven gevecht. de standpunten zijn ingenomen en goed te verdedigen.
het gaat er niet om om tot goed inzicht te komen maar om de eigen leer als waar te behouden.

wie durft, onderzoekt de schrift om met andermans idee als uitgangspunt. kan dat ook kloppen? waar loopt het vast. wat moet er anders uitgelegd worden en hoeveel beter/slechter is die uitleg?

de vrouw in het ambt heeft heel goede bijbelse onderbouwing als je die wilt zien. maar zolang je in de loopgraaf van het eigen gelijk zit dan blijf je er blind voor.

uiteindelijk gaat het er toch om dat wij gelijk hebben, toch?
of zou de waarheid er toe doen?
Ik ben het met je standpunt mbt de vrouw eens, maar de redenering die je hier neer legt kan net zo goed tegen jou gebruikt worden. Eigenlijk zeg je hier: Alle standpunten behalve de mijne kloppen niet. Als je je er in verdiept en als je het wilt zien, dan zul je zien dat de mijne klopt, maar als je niet wilt, dan zie je het niet.
Je lijkt dus net zo goed een loopgraaf te hebben :P.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

maaarten

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor maaarten » 07 sep 2013 17:03

JeeWee schreef:Misschien moet jij dan leren om hoofdzaken van bijzaken te scheiden?
Het onvergankelijke Woord van God is Zijn uitnodiging en eis om Hem lief te hebben boven alles en je naaste als jezelf.
Ik wil mijn geest laten voeden met Zijn Geest van liefde, heiligheid en onbevattelijke grootheid.

En blijf jij dan maar tobben over die vrouwen die de roeping voelen om dat onvergankelijke Woord door te geven on Zijn Koninkrijk groter te maken en de lofzang gaande te houden.


JeeWee schreef:Tja, de Bruidskerk staat of valt kennelijk met dit soort zaken... [-X


Het gaat ook niet alleen om het standpunt over vrouwen in het ambt, maar om de ontwikkelingen binnen het kerkverband GKV in het algemeen. Ik reageerde op gravo, die dezelfde ontwikkelingen ook ziet, alleen hij waardeert het als iets positiefs. Ik moet zeggen dat gravo sowieso op de een of andere manier vaak de verkeerde snaar bij mij weet te raken en dat ik me daardoor laat verleiden soms wat te scherp en ongenuanceerd te reageren.

Waarom ik me zo druk maak over dit rapport, is vanwege de ontwikkelingen binnen de GKV, NGK en tot op zeker hoogte binnen de linkerflank van de CGK. De parallellen met de synodalen die destijds de vrijzinnigheid niet buiten de deur hebben weten te houden zijn helaas nogal opzichtig. Als ik (en gravo) gelijk hebben over die ontwikkelingen, dan is dit rapport denk ik een mijlpaal in de ontwikkelingen binnen die kerkgenootschappen, welke ontwikkelingen eindigen in vrijzinnigheid, ongeloof en een kapotte kerk. Daar is de GKV natuurlijk nog helemaal niet aangekomen, maar ze ontwikkelen zich in een schrikbarend tempo die kant op. Dat is waarom ik nogal geschrokken ben van dit rapport, niet alleen om het enkele feit dat de GKV misschien vrouwelijke predikanten krijgt.

Maar in tegenstelling tot gravo, die denkt dat deze ontwikkelingen een noodzakelijk gevolg zijn van de veranderende wereld, waar we beter rustig bij mee kunnen gaan om aan te sluiten bij de wereld om ons heen, geloof ik dat de Heere de zijnen wel zal bewaren voor de grillen van de wereld.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor rotterdam » 07 sep 2013 18:06

maaarten schreef: geloof ik dat de Heere de zijnen wel zal bewaren voor de grillen van de wereld.


Waar zit het probleem Maarten ?

Welke handelingen zijn toegestaan voor "de vrouw" in de kerk ? Waar zit het probleem ?

De bediening van de sacramenten ? (zoals binnen de R.K.)
Mag ze zingen ? Zo ja, waarom mag ze dan niet praten (preken) ?
Mag ze de bijbel voorlezen ? zondagsschool ? Catechisatie geven ? huis- en ziekenbezoek ?
Organist mag dat ? dirigent van het koor ?
Mag ze diaken (diacones) worden ? Voor deze dienende taak werden in de vroeg-christelijke kerk mannen zowel als vrouwen uitgekozen. Zie ook 1 Tim. 3 vers 11, daar gaat het over de taak van de diakenen en Paulus schrijf " Dit geldt ook voor de vrouwen: ook zij moeten zich waardig gedragen, ze mogen niet kwaadspreken en moeten sober en in alles betrouwbaar zijn".
En wat denk je over zuster Febe uit Romeinen 16 ?

Ik begrijp het probleem binnen de R.K. en de Orthodoxe kerk, die hebben het dogma van de gewijde priester.
Dat is duidelijk, mee eens of niet mee eens, maar duidelijk is het wel. Alleen de bediening van de sacramenten is voorbehouden aan mannen. Al het andere is toegestaan.

Binnen het Protestantisme, ligt het toch duidelijk anders, daar worden we toch allen (mannen en vrouwen) geroepen tot het drievoudig ambt ? Priester(es), Koning(in) en Profeet(es).
Of heb ik het verkeerd begrepen ?

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor Spons » 07 sep 2013 19:20

Zo nu ga ik even hard schoppen hoor... dus wie gevoelig is ...










Wat zou een vrouw nu anders doen als zij in een bepaalde stroming gelooft / verbonden is dan een mannelijke dominee..

Gelooft ze dan niet in God, De doop, de wederkomst van Christus ?

Kan ze dan opeens niet getuigen van haar geloof, haar overtuiging ?

Mag een vrouw dan wel op een bijbelstudie / vrouwenkring (is dus een vb , want in diverse kerken is het anders ) haar standpunt, overtuiging of beleving ervaren ?

Zou God zeggen dat een vrouw die getuigd dan minder vinden ?

Zijn er niet vele vrouwen in de bijbel die een belangrijke rol hebben vervuld ?

Het wordt eens tijd dan mannen niet bang zijn om hun macht te verliezen en gaan nadenken over de huidige stand van zaken mbt de schaarste aan Dominee's , leegloop in de kerk... hou zou dat nu toch komen ??

het gaat er om wat je met je hart verteld , en niet hoe je er uit ziet of wie je bent...

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor hubert » 09 sep 2013 09:08

Maaarten:
Maar in tegenstelling tot gravo, die denkt dat deze ontwikkelingen een noodzakelijk gevolg zijn van de veranderende wereld, waar we beter rustig bij mee kunnen gaan om aan te sluiten bij de wereld om ons heen, geloof ik dat de Heere de zijnen wel zal bewaren voor de grillen van de wereld.


Natuurlijk moet de kerk zich aansluiten bij de mensen (en dus de wereld) van nu. Dat doet jouw kerk ook, maar dan in een langzamer tempo! Paulus paste zich ook slim aan bij de wereld van toen. Je hebt het steeds over vrijzinnigheid. Dat is een heel ouderwetse term die in de 19e eeuw opgang deed. Toen geloofde men niets meer! Dat schrikbeeld doet zich heus niet voor met de introductie van een vrouwelijke dominee in de GKV. Ik ben behoorlijk liberaal in mijn geloof, maar ik geloof nog steeds stevig in de Bijbelse verhalen en Degenen die daar figureren.
Gisteren van onze (vrouwelijke) predikant nog een fraaie preek gehoord over ambitie en imago n.a.v. het verhaal over Esther. Dezelfde problematiek als nu met bv Obama en Syrië.
En God bewaart in abstracto sowieso!!! Hij kan niet anders.
Je moet je zorgen gaan maken als God en Jezus niet meer genoemd worden. Dat heb ik ook weleens meegemaakt en daar wordt je behoorlijk depri van. En dat was dan weer een mannelijke dominee. Aan de andere kant heb je dominees die teveel God in hun preek hebben. Of ze een hotlijn met God hebben. Dat kan ook niet waar zijn.
En ten slotte gaat het erom wat je persoonlijk gelooft. Of je het liefdesgebod ter harte neemt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2013 10:48

Spons schreef:Zo nu ga ik even hard schoppen hoor... dus wie gevoelig is ...










Wat zou een vrouw nu anders doen als zij in een bepaalde stroming gelooft / verbonden is dan een mannelijke dominee..

Gelooft ze dan niet in God, De doop, de wederkomst van Christus ?

Kan ze dan opeens niet getuigen van haar geloof, haar overtuiging ?

Mag een vrouw dan wel op een bijbelstudie / vrouwenkring (is dus een vb , want in diverse kerken is het anders ) haar standpunt, overtuiging of beleving ervaren ?

Zou God zeggen dat een vrouw die getuigd dan minder vinden ?

Zijn er niet vele vrouwen in de bijbel die een belangrijke rol hebben vervuld ?

Het wordt eens tijd dan mannen niet bang zijn om hun macht te verliezen en gaan nadenken over de huidige stand van zaken mbt de schaarste aan Dominee's , leegloop in de kerk... hou zou dat nu toch komen ??

het gaat er om wat je met je hart verteld , en niet hoe je er uit ziet of wie je bent...


Goede vragen. Een antwoord kan natuurlijk zijn: De Bijbel wijst op een verschillende rol voor mannen en vrouwen. Let op, dit is niet een verschil in status waarbij de een belangrijker is dan de ander of zo. Maar in de eerste gemeenten werden de ambten van voorganger en oudste wel aan mannen gegeven. In de functieomschrijving die Paulus schrijft lees je: Het moeten mannen zijn die maar 1 vrouw hebben enz. Een andere tekst die je vaak hoort maar volgens mij wel uit het verband gerukt wordt is 1 Kor 14:34 waar staat dat de vrouw moet zwijgen in de gemeente.

Aan de andere kant kan je je wel afvragen in hoeverre bovenstaande ook te maken heeft met het verschil in niveau in die tijd. Doorgaans werkte de man, kreeg ook een opleiding en was zodoende veel verder ontwikkeld dan de vrouw, bij wie de taken meestal meer van huishoudelijk aard waren. Ik denk wel dat het nogal wordt opgeblazen, een vrouw op de preekstoel lijkt het einde van een goed functionerende kerk te zijn voor sommigen terwijl ik wel eens een preek van een vrouw heb gehoord die prachtig was. Inderdaad, de boodschap verandert niet.

En als er steeds minder mannen beschikbaar zijn, is een vacante gemeente dan een betere oplossing? Ik weet het zo niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

maaarten

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor maaarten » 09 sep 2013 10:49

hubert schreef:Natuurlijk moet de kerk zich aansluiten bij de mensen (en dus de wereld) van nu. Dat doet jouw kerk ook, maar dan in een langzamer tempo! Paulus paste zich ook slim aan bij de wereld van toen. Je hebt het steeds over vrijzinnigheid. Dat is een heel ouderwetse term die in de 19e eeuw opgang deed. Toen geloofde men niets meer! Dat schrikbeeld doet zich heus niet voor met de introductie van een vrouwelijke dominee in de GKV. Ik ben behoorlijk liberaal in mijn geloof, maar ik geloof nog steeds stevig in de Bijbelse verhalen en Degenen die daar figureren.


Zie je de parallel niet met de Gereformeerde Kerken in Nederland hubert? Als ik van mijn opa hoor hoe het daar voor de oorlog was; dat is strenger dat de gergem nu. Maar een paar decennia daarna krijg je uit dezelfde kerk iemand als Kuitert, waar inderdaad niets meer overblijft. Als je goed leest wat ik heb geschreven, dan zeg ik inderdaad dat de GKV dat punt helemaal nog niet bereikt, maar dat zij zich met een snel tempo die kant op ontwikkelt. Ik vrees dat de GKV dezelfde kant opgaat als de GKN destijds en wat mij betreft geldt hetzelfde voor NGK, die al verder die weg op is. Ik hoop dat de linkerflank van de CGK door de rest van de CGK niet zover zal komen, maar ik vrees dat mijn kerkverbandje wel eens in de komende paar jaren een kerkscheuring kan krijgen. Nogmaals, als ik zo heftig reageer, dan is het niet alleen vanwege die vrouwen in het ambt, maar ook de bredere ontwikkelingen in de 'orthodox gereformeerde' kerkverbanden.

Wat verder met vrouwen in het ambt mijn probleem is, is simpelweg de Bijbelpassages die we allemaal kennen. Die worden door de GKV nu tot cultureel bepaald en niet meer relevant voor vandaag gedegradeerd en daar heb ik grote problemen mee. Vooral als je kijkt naar de argumentatie die Paulus gebruikt in die passages. Het is niet zomaar een of ander voorschrift, maar Paulus grondt het in de scheppingsorde. Nou, die scheppingsorde was toen en nu hetzelfde, dus de principiële verhouding tussen man en vrouw die daaruit voortvloeit ook. Het huwelijk wordt een beeld van Christus en de Kerk genoemd. Zou Paulus echt zulke gewichtige taal gebruiken voor iets wat cultureel bepaald is? Als we het erover eens zijn dat het huwelijk een beeld van Christus en de Kerk is, dan moeten we het er toch ook over eens zijn dat de man zijn vrouw moet liefhebben met de liefde van Christus voor de Kerk en dat de vrouw haar man moet gehoorzamen. Ik zie niet hoe dat met de cultuur zou veranderen. Het huwelijk wordt ook bijvoorbeeld door de Heere Jezus Zelf gegrond in de schepping en niet in de cultuur. Kortom; hoewel de specifieke uiterlijke verschijningsvorm van huwelijk en de verhouding tussen man en vrouw ongetwijfeld cultureel bepaald zijn, is het onderliggende wezenlijke principe gegrond in de schepping en in het huwelijk als beeld van Christus en de Kerk en dit fundament verandert niet met de cultuur, dus het principe wat daaruit voortvloeit ook niet. Al deze passages sluiten natuurlijk niet uit dat de vrouw een heel belangrijke rol kan spelen in de gemeente. We zien in het oude en het nieuwe testament vrouwen die soms veel belangrijker zijn dan de mannen erom heen en door heel de kerkgeschiedenis heen ook. Er is ook niemand die denkt dat vrouwen minderwaardig zijn of minder belangrijk in Kerk, gezin en samenleving. De vraag is niet of vrouwen een belangrijke rol in de gemeente mogen spelen, we zijn het er toch hopelijk allemaal over eens dat ze dat mogen en moeten, maar de vraag is welke rol ze dan moeten spelen? Zoals een Anglicaanse bisschop eens zei (in een heel andere context, volgens mij is hij zelf voor vrouwen in het ambt): "Justice never means 'treating everybody the same way', but 'treating people appropriately'".

Het vervelende in deze discussie is dat de behoudende kant vaak wordt afgeschilderd als sexistisch, alsof ze hun mannelijke monopolie willen houden en de vrouw niet gunnen dat ze mogen spreken of ouderling mogen worden, zoals spons hierboven bijvoorbeeld suggereert. Dat soort persoonlijke aanvallen zijn echt een zwaktebod. Het gaat mij alleen om trouw aan Gods Woord, om de juiste uitleg en toepassing daarvan. Als je mij wil overtuigen dan moet je met argumenten op dat vlak komen, niet op de persoon spelen en niet met emotionele argumenten uit de praktijk aan komen zetten. Ik wil weten waarom Paulus geïnspireerd door de Heilige Geest zo'n gewichtige argumentatie aan wat hij schrijft over huwelijk en de plaats van de vrouw in de Gemeente kan hangen, terwijl het cultureel bepaald is. Of je moet met goede exegetische argumenten komen waarom die teksten anders gelezen moeten worden dan dat traditioneel gebeurt is.

(P.S. ik hoop dat ik hiermee ook beantwoord heb aan de posts van bijv. rotterdam, spons)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor meribel » 09 sep 2013 10:58

@maaarten heb je het rapport gelezen?

Want onderbouwt is het welzeker ( los van of je eens bent of niet )

maaarten

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor maaarten » 09 sep 2013 11:10

meribel schreef:@maaarten heb je het rapport gelezen?

Want onderbouwt is het welzeker ( los van of je eens bent of niet )


Ik ben van plan dat vandaag te doen, ik heb er wel wat van gezien, maar ik heb nog niet de tijd gehad om het in zijn geheel uitgebreid te bestuderen. Maar de paar argumenten die ik heb meegekregen leken zo op het eerste gezicht weinig overtuigend, maar goed, ik zal het vandaag wel zien als ik het rapport doorneem. Misschien wordt ik wel gedwongen mijn kritiek terug te nemen :)

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor hubert » 09 sep 2013 11:19

Maarten
Zou Paulus echt zulke gewichtige taal gebruiken voor iets wat cultureel bepaald is? Als we het erover eens zijn dat het huwelijk een beeld van Christus en de Kerk is, dan moeten we het er toch ook over eens zijn dat de man zijn vrouw moet liefhebben met de liefde van Christus voor de Kerk en dat de vrouw haar man moet gehoorzamen. Ik zie niet hoe dat met de cultuur zou veranderen.


Ik laat die kerkjes even zitten, maar voor het beeld naar buiten zou mooi zijn als zij zich onder bv de PKN vlag zouden scharen. Zoals het nu geregeld is in Nederland is het een gotspe.
Vooropgesteld dat ik (in tegenstelling tot jou) niet goed ben in theologisch redeneren, waag ik het volgende te zeggen. De Bijbel ziet de verhouding van Christus en zijn kerk als een huwelijk. Maar louter als beeld. Als je het omkeert zou je inderdaad kunnen zeggen dat het huwelijk tussen 2 mensen iets moet weerspiegelen van die liefde van Christus. Hoe je hieruit kunt opmaken dat de vrouw haar man moet gehoorzamen zie ik echter niet. Het staat er toch ook niet?
Verder ga je ervan uit dat Paulus niet cultuurgebonden is met deze zienswijze, terwijl bij Paulus juist zoveel cultuurgebonden is.
Laatst gewijzigd door hubert op 09 sep 2013 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor schelpje3 » 09 sep 2013 11:23

hubert schreef:
Ik laat die kerkjes even zitten, maar voor het beeld naar buiten zou mooi zijn als zij zich onder bv de PKN vlag zouden scharen.

Ik zou NOOIT lid willen worden van een kerkgenootschap, dat godloochenaars op de kansel duldt! En voorzover ik weet zijn dat er al 2 bij de PKN.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 36 gasten

cron