Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor hubert » 09 sep 2013 11:46

Ik zou NOOIT lid willen worden van een kerkgenootschap, dat godloochenaars op de kansel duldt! En voorzover ik weet zijn dat er al 2 bij de PKN.


Het zijn geen godloochenaars, maar zij hebben wel een bijzonder schraal godsbeeld. BV "God gebeurt". Als je het analyseert is dat ook wel waar. Ik heb met die man (Hendriks) gesproken. Of: God is de Essentiële. Voor mij is God dat ook, maar ik hou het liever klassiek Bijbels: God is God.
Verder hoef je er toch niet bij te kerken dan. Er verandert niks. En misschien kun je wat van je eigen zienswijze erin brengen. Niks is zo makkelijk als het preken voor eigen parochie.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor rotterdam » 09 sep 2013 11:49

schelpje3 schreef:godloochenaars.


Goeie reactie - gewoon de beuk erin.

Als je een klein kerkgenootschap bent is relatief eenvoudig om alle neuzen een kant op te houden.

De HHK, GKV, NGK, GG, Oud GG, GGinNl en CGK hebben tezamen 440.000 leden.

De PKN heeft er 1.800.000, de RKK heeft 4.000.000 leden in Nederland.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2013 12:34

De vraag is natuurlijk wel of je zo groot wil zijn dat er ruimte is voor mensen die zeggen niet in God te geloven. Eenheid vind ik heel belangrijk maar het moet niet ten koste van alles gaan, ten koste van de Waarheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor coby » 09 sep 2013 12:55

Marnix schreef:De vraag is natuurlijk wel of je zo groot wil zijn dat er ruimte is voor mensen die zeggen niet in God te geloven. Eenheid vind ik heel belangrijk maar het moet niet ten koste van alles gaan, ten koste van de Waarheid.

Op zich staat geloven niet in het rijtje vereisten voor een opziener (1 Tim. 3), maar ik denk dat dat wel zo logisch was dat het er niet eens bijstond.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor schelpje3 » 09 sep 2013 12:58

rotterdam schreef:
Als je een klein kerkgenootschap bent is relatief eenvoudig om alle neuzen een kant op te houden.

De HHK, GKV, NGK, GG, Oud GG, GGinNl en CGK hebben tezamen 440.000 leden.

De PKN heeft er 1.800.000, de RKK heeft 4.000.000 leden in Nederland.

Dat heeft niets met neuzen dezelfde kant op te maken. Je hebt een kerkgenootschap waarin je allen het bestaan van een Almachtig God belijdt.
Als er vervolgens eentje gaat roepen: God bestaat helemaal niet en eentje erbij komt die toch wel heel erg gaat twijfelen aan van alles en nog wat, moet je die schorsen want dat zijn leugenaars.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor Janvanverweg » 09 sep 2013 14:50

terugkomend op een vraag aan mij over 'eigen gelijk'
ik denk dat ik me niet goed uitgedrukt heb of dat het het niet goed begreep.
wat ik zeggen wilde is dat het soms verbazend is als we in de schoenen van 'de ander' kruipen en gaan proberen te bewijzen waarom 'de ander' gelijk heeft.

ik was tegen vrouw in ambt totdat ik zelf ging uitpluizen waarom het wel zou mogen. toen kwam ik eracheten dat het goede papieren heeft.
ik was tegen babydoop, ging uitpluizen waarom het wel zou kunnen en kwam erachter dat 'het bewijs' ontoereikend was en bleef bij mijn eerdere overtuiging.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor hubert » 09 sep 2013 15:21

Marnix schreef:De vraag is natuurlijk wel of je zo groot wil zijn dat er ruimte is voor mensen die zeggen niet in God te geloven. Eenheid vind ik heel belangrijk maar het moet niet ten koste van alles gaan, ten koste van de Waarheid.

Als men niet in de God van de Bijbel wil geloven, houdt het op!

Schelpje
Als er vervolgens eentje gaat roepen: God bestaat helemaal niet en eentje erbij komt die toch wel heel erg gaat twijfelen aan van alles en nog wat, moet je die schorsen want dat zijn leugenaars.

Het belijden van een God die niet bestaat is uiteraard niet im frage, maar om nou bij twijfel iedereen te schorsen gaat mij wat ver. Je houdt namelijk niks over behalve één. En je mag raden wie.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor 1a2b3c » 09 sep 2013 17:38

maaarten schreef:Het vervelende in deze discussie is dat de behoudende kant vaak wordt afgeschilderd als sexistisch, alsof ze hun mannelijke monopolie willen houden en de vrouw niet gunnen dat ze mogen spreken of ouderling mogen worden, zoals spons hierboven bijvoorbeeld suggereert. Dat soort persoonlijke aanvallen zijn echt een zwaktebod. Het gaat mij alleen om trouw aan Gods Woord, om de juiste uitleg en toepassing daarvan. Als je mij wil overtuigen dan moet je met argumenten op dat vlak komen, niet op de persoon spelen en niet met emotionele argumenten uit de praktijk aan komen zetten. Ik wil weten waarom Paulus geïnspireerd door de Heilige Geest zo'n gewichtige argumentatie aan wat hij schrijft over huwelijk en de plaats van de vrouw in de Gemeente kan hangen, terwijl het cultureel bepaald is. Of je moet met goede exegetische argumenten komen waarom die teksten anders gelezen moeten worden dan dat traditioneel gebeurt is.
Ik snap dat je het vervelend vind als men weggezet wordt als sexistisch, als de intentie is 'trouw aan Gods Woord'.
Een paar maanden geleden kwamen er zat exegetische argumenten op tafel in het topic 'de vrouw'.
Maar je bent er nauwelijks op ingegaan, je kwam fff aanwaaien met de bekende zwijgteksten en de onderdanigheid, en verder was je zo vertrokken.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor rotterdam » 09 sep 2013 18:04

schelpje3 schreef:Als er vervolgens eentje gaat roepen: God bestaat helemaal niet en eentje erbij komt die toch wel heel erg gaat twijfelen aan van alles en nog wat, moet je die schorsen want dat zijn leugenaars.


Je bent toch wel lid van de P.K.N. hoop ik ?

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor EenVasteBurcht » 09 sep 2013 18:16

1a2b3c schreef:Ik snap dat je het vervelend vind als men weggezet wordt als sexistisch, als de intentie is 'trouw aan Gods Woord'.
Een paar maanden geleden kwamen er zat exegetische argumenten op tafel in het topic 'de vrouw'.
Maar je bent er nauwelijks op ingegaan, je kwam fff aanwaaien met de bekende zwijgteksten en de onderdanigheid, en verder was je zo vertrokken.



Misschien is de Bijbel, naar moderne maatstaven, wel ""seksistisch"" (doch zeker niet misogynistisch)? Moeten we ons dan aan moderne maatstaven aanpassen, of aan de Bijbel? Aan de veranderlijke mens, of aan een onveranderlijk God?

maaarten

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor maaarten » 09 sep 2013 18:18

1a2b3c schreef:Ik snap dat je het vervelend vind als men weggezet wordt als sexistisch, als de intentie is 'trouw aan Gods Woord'.
Een paar maanden geleden kwamen er zat exegetische argumenten op tafel in het topic 'de vrouw'.
Maar je bent er nauwelijks op ingegaan, je kwam fff aanwaaien met de bekende zwijgteksten en de onderdanigheid, en verder was je zo vertrokken.


Joh, ik kon me dat niet echt herinneren, dus ik heb dat topic eens opgezocht. Je hebt gelijk dat ik een beetje kort door de bocht met de bekende teksten begon, maar ik heb later wel een paar wat meer inhoudelijke reacties gegeven. Ik ben inderdaad niet lang door blijven discussiëren in dat topic. Jij postte toen een aantal erg uitgebreide posts en ik denk niet dat ik op alles uitgebreid heb gereageerd, maar ik heb wel wat meer gepost dan alleen maar de 'zwijgteksten'. We hebben bijvoorbeeld in ieder geval een paar posts uitgewisseld over hoe Timotheus 2 te interpreteren. Maar de volgende keer dat jij - of iemand anders wat dat betreft - het idee hebt dat ik niet reageer waar jij dat nog wel verwacht moet je maar even een persoonlijk berichtje sturen ofzo. Soms heb ik het wat rustiger en dan ga ik op allemaal dingen lopen reageren en soms heb ik het wat drukker en dan haak ik in de meeste van die discussies weer af bij gebrek aan tijd. Dat kan verklaren waarom ik me soms ijverig in een discussie meng om twee pagina's later niets meer van me te laten horen.

In ieder geval, ik ben er nog steeds niet aan toe gekomen dat rapport verder dan de eerste paar pagina's te lezen, ik hoop dat dan maar morgen te doen en er dan op te reageren, zodat we hier weer een goede inhoudelijke discussie kunnen voeren, waarbij ik me dit keer minder schuldig hoop te maken aan met teksten die we toch allemaal wel kennen strooien!

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor Spons » 09 sep 2013 20:47

[/quote]
Ik zou NOOIT lid willen worden van een kerkgenootschap, dat godloochenaars op de kansel duldt! En voorzover ik weet zijn dat er al 2 bij de PKN.[/quote]

en ik nooit lid van een kerk die vrouwen onderschat , discrimineert, waar net als in de koude oorlog de man van de vrouw gescheiden wordt (mannen kring, / vrouwenvereniging ) waarbij je scheef aangekeken wordt als je kort haar hebt of geen hoed op hebt en spontaan achter in de kerk gezet wordt, waarin iemand die belijdenis doet amper gefeliciteerd wordt in een kerk van ruim 1000 man / vrouw. Waarin men het liefste in dure auto's rijdt en te koop loopt met dure hoeden en kleding en waarin men een oude dame ( uit dezelfde kerk ) in een strenge winter gewoon voorbij rijdt, en een kerk waarbij TV de Duivel is maar waarin Internet open en bloot veel listiger is om mee om te gaan wel goed gekeurd wordt,

God zij dank zijn er ook nog mensen in die kerk die niet aan dit profiel voldoen en het minder goed hebben, niet lopen te pronken, wel aandacht hebben voor hun naaste buur van een andere kerk en je wel groeten (ook op zondag als je naar een kerk gaat ,die niet de hunne is ) , dat zijn de verborgen parels van God !

(ja ook ik kan schoppen ...)

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor EenVasteBurcht » 09 sep 2013 21:15

Zozo, een beetje gefrustreerd?

Bambi

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor Bambi » 09 sep 2013 21:24

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Vrouwelijke predikanten ook op de kansel bij de GVK

Berichtdoor gravo » 09 sep 2013 21:36

maaarten schreef:Zie je de parallel niet met de Gereformeerde Kerken in Nederland hubert? (...)


Een hartekreet. Althans, zo lees ik de bijdrage van maaarten. Hoewel ik het niet met hem eens ben, herken ik echt wel de worsteling van iemand die beslist niet kan begrijpen dat medegelovigen dit pad kiezen.

Omdat het zo diep zit, lijkt het me goed om ook de andere kant met een zekere passie te beschrijven. Want ik voel me niet goed bij de suggestie dat mensen die instemmen met nieuwe ontwikkelingen in feite de kwade genii achter deze ontwikkelingen zouden zijn of kwade bijbedoelingen zouden hebben, zoals een bewuste afbraak van kerk en geloof.

Ik stem in met de nieuwe ontwikkelingen, met name die omtrent taak en positie van vrouwen, omdat ik denk dat deze ontwikkelingen onvermijdelijk zijn. Ze sluiten namelijk naadloos aan bij de innerlijke ontwikkeling binnen onze cultuur. En die ontwikkeling heeft ook massaal en breed plaatsgehad bij kerkelijke mensen van alle signatuur.
Net zoals eens de afschaffing van de slavernij, de invoering van democratie en rechtsstaat of de emancipatie van de "gewone man", als burger met rechten en plichten algemene ingang gevonden heeft bij alle lagen van de bevolking, zo zijn momenteel de gelijke rechten en plichten voor man en vrouw zo algemeen geaccepteerd, dat dit ook invloed heeft op de gewenste participatie in kerken. Men weet dat vrouwen ook zeer goede pastorale, organisatorische en diaconale gaven gekregen hebben. Men weet dat van zichzelf of van de vele voorbeelden die daar inmiddels van zijn. Net zoals bij mannen kan bij vrouwen daarom het verlangen naar een kerkelijk ambt ongeremd en onverminderd als een goddelijke roeping worden ervaren. De waarheid daarvan is nooit door anderen te achterhalen en geldt ook voor mannen. Er zit niet veel anders op dan dit verlangen serieus te nemen. Als anderen dat doen, en dat gebeurt steeds meer, als er langzamerhand steeds minder gewetensbezwaren meer zijn, dan gaat het eenvoudig ook die kant op. Geholpen nog eens door het gebrek aan pastorale handen in de kerk, uiteraard. Ze zijn ook in praktische zin meer dan welkom.
Deze al lang gewenste situatie is naar mijn mening de drijfveer voor de nieuwe ontwikkelingen. Niet een andere Bijbelopvatting, niet een andere exegese, niet een gewijzigde leer. Dat komt pas daarna. De leer verklaart de praktische aanpassingen in het leven altijd acheraf, om geen hartzeer te krijgen, om de gemeente bij elkaar te houden en om iedereen ervan te overtuigen dat de nieuwe situatie ook Bijbels is, misschien nog wel Bijbelser dan de oude situatie.
Bij de groeiende praktijk van vrouwen die het ambt graag willen bekleden, gesteund door grote groepen gelovigen, worden er uiteindelijk gewoon argumenten en nieuwe exegeses en interpretaties gevonden die een en ander ondersteunen. Inderdaad, dan blijkt dat er anders met de Bijbel wordt omgegaan als voorheen. Dit kan dan wel schandelijk gevonden worden, maar met die kwalificatie wordt het heus niet gestopt. Want zo gaat het namelijk altijd. En de mensen die het echt schandelijk vinden zijn in de minderheid of oud. Dat zakt vanzelf weg. Steeds weer. Er waren ook Bijbels argumenten voor slavernij of voor de onveranderlijkheid van de Middeleeuwse rangen en standen, het feodale stelsel: geestelijkheid, adel, leken, boeren enz. Diepgelovige mensen trokken de haren uit hun hoofd toen aan dit heilig principe werd getornd, terwijl wij intussen gewoon overtuigd zijn van mensenrechten, de rechtsstaat, de scheiding van kerk en staat, de scheiding der machten of de grondrechten. Dit alles heeft moderne wortels, uit de Verlichting. Maar die wortels doen de SGP uiteindelijk toch ten principale buigen, wanneer zij zichzelf niet opheft (of zich laat verbieden), maar om het voortbestaan te redden, toch de theoretische mogelijkheid voor vrouwen open stelt. Dan blijkt, tot verrassing van velen, dat dit denken al veel dieper was ingedaald in de partij en dat binnen de kortste keren een SGP vrouw lijsttrekker werd. Ik bedoel maar.
Ik bedoel eigenlijk: de ontwikkelingen hebben vaak al plaats gevonden, voordat het principiele gesprek op gang komt. Dat gesprek komt altijd op gang door de tegenstanders, maar die zijn ook altijd te laat. Omdat mensen er innerlijk al in meegegaan zijn, zijn waarschuwingen en oproepen om te stoppen of terug te keren ook vruchteloos geworden. Mensen hebben, niet in de laatste plaats door Reformatie en moderniteit geleerd om zelf afwegingen te maken, zelf onderzoek te doen en het kerkelijk of wereldlijk gezag niet zonder meer te volgen. Ook hun eigen inbreng en visie heeft men op waarde leren schatten. Wie ogen en oren goed te luisteren legt, had het kunnen weten. Maar de orthodoxie heeft de neiging om het verleden wel heel goed te kennen, maar het heden niet. Laat staan dat zij een verschil ziet aankomen tussen het heden en de toekomst. Het ideaal van de orthodoxie, een eeuwige constante leer, is ook haar mythe. Zelfs met oeroude belijdenissen in de hand, past het geloof, de kerk en de leer zich constant aan aan veranderende omstandigheden. Die flexibiliteit is juist de overlevingskracht van de kerk geweest.
Ik geef eigenlijk geen waardeoordeel over de inhoud van de ontwikkelingen, als je goed leest. Ik constateer alleen dat dit soort ontwikkelingen van alle tijden zijn en niet tegen te houden zijn.
Als je zegt dat hiermee dus bepaalde Bijbelteksten worden genegeerd, dan moet ik je gelijk geven. Inderdaad, die teksten hebben zo, zonder meer, niet meer dezelfde zeggingskracht. Ze moeten opboksen tegen andere Bijbelteksten die door de mensen van de nieuwe kijk op de zaak te berde worden gebracht. Gooi je de Bijbel dan weg? Nee, de Bijbel wordt anders gelezen. Sommige zaken gaan ons in de Bijbel (met de klassieke uitleg er van) echt te ver en dat is vaak een heel diep beleefd gevoel en daarom zoekt men een weg om in het reine te komen met enerzijds de Bijbeltekst en anderzijds de onstuitbare behoefte om dat te doen, waarvan men vindt dat het goed is. In dit geval, een vrouw toelaten tot het kerkelijk ambt, met alles wat daar bij hoort. Natuurlijk is dit een verandering! Maar doe niet net alsof dat nooit eerder is gebeurd.
Praktisch gezien leidt een stugge afwerende houding tegen een nieuwe ontwikkeling (en dus tegen de mensen die er vanuit hun overtuiging aan meerwerken) tot een geisoleerde positie. Die positie is wel eens verheerlijkt, maar een nuchtere kijk op de geschiedenis van religieuze isolatie leert, dat de overlevingskansen nul zijn. Nieuwe ontwikkelingen, zeker als ze breed gedragen worden, zijn de vruchtbare bodem voor de overdracht van geloof en religieuze gemeenschappen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten