Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Trolando schreef: dat er na het oordeel een tijd van straf volgt voor sommige mensen
schelpje3 schreef:Waar kan ik dat vinden in de Bijbel?
Trolando schreef:Je kunt ook een uitleg van alverzoening vinden op http://www.christelijk-universalisme.nl. De website gaat vooral over wat er nu in de Bijbel staat en stelt centraal dat de Bijbel belangrijker is dan traditie. De conclusie is dat de Bijbel overduidelijk leert dat God alle mensen wil redden en dat er na het oordeel een tijd van straf volgt voor sommige mensen (op grond van hun werken, ja, zo staat het in de Bijbel) die gericht is op bekering. Een goede en liefhebbende God kan namelijk niet een wereld geschapen hebben om sommige schepselen voor altijd te martelen of te laten martelen.
schelpje3 schreef:Waar kan ik dat vinden in de Bijbel?
coby schreef:Dat staat gewoon in die link:
De meest overtuigende tekst is de beschrijving van de straf in Matteüs 25:46, waar Jezus de gelijkenis van de schapen en de bokken vertelt. In de originele Griekse tekst staat “kolasin aionion”, precies het tegenovergestelde van een eindeloze marteling. De Farizeeën leerden een eindeloze marteling en gebruikten “timorion aidion”. We weten via verschillende Griekse en Romeinse schrijvers in eerdere en in latere tijden dat de Grieken het woord “timoria” gebruikten voor een wraakstraf en “kolasis” voor een correctiestraf. We weten ook dat het woord “aionios” de Griekse weergave is van het Hebreeuwse tijdsbegrip “olam”, wat een onbepaalde tijdsperiode aanduidt, zoals een tijdperk, of een eeuw, of “een tijd”. Wanneer “voor altijd” wordt bedoeld schrijft men “aidios” en voor “oneindig” werd “ateleutetos” gebruikt. Als Jezus daadwerkelijk een eindeloze marteling had bedoeld, dan had hij hiervoor “timorion aidion” of “timorion ateleuteton” gebruikt, net als de Farizeeën, die wel geloofden in een eindeloze martelstraf.
De beroemde theoloog Augustinus schreef dat veel christenen in zijn tijd (354 – 430) geloofden in universalisme, wat hijzelf verwierp. Veel theologen beweren tegenwoordig dat universalisme een recente uitvinding is of dat het altijd al een randverschijnsel is geweest, maar dit wordt weersproken, zowel door Augustinus, als door de Bijbel zelf. Gezien hoe duidelijk de originele christelijke teksten universele verzoening leren, is het verbazingwekkend dat zoveel christenen tegenwoordig geloven dat God de meeste mensen voor altijd zal martelen. En natuurlijk zullen er mensen zijn die doen alsof God er niets mee te maken heeft, maar als hij de almachtige schepper van het universum is, dan heeft hij er alles mee te maken.
We weten dat keizer Justinianus (482 – 565) de kerk heeft gedwongen om een eindeloze straf te leren. Uiteindelijk heeft dat ertoe geleid dat vertalers in de Middeleeuwen het woord “aionios” zijn gaan opvatten als een woord dat “voor altijd” of “eeuwig” betekent, wat nog niet het geval was in de tijd van Justinianus.
mohamed schreef:Alhoewel ik me ook niet kan voorstellen dat God bepaalde mensen voor eeuwig pijnigt, kan ik deze uitleg niet rijmen met Mattheus 25,46:
En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.
In beide gevallen is het woord 'eeuwig' overgezet van aiōnios dus als dat een periode van bepaalde tijd is, dan niet alleen met betrekking tot de pijniging, maar ook aangaande het leven waarover hier wordt gesproken.
mohamed schreef:Alhoewel ik me ook niet kan voorstellen dat God bepaalde mensen voor eeuwig pijnigt, kan ik deze uitleg niet rijmen met Mattheus 25,46:
En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.
In beide gevallen is het woord 'eeuwig' overgezet van aiōnios dus als dat een periode van bepaalde tijd is, dan niet alleen met betrekking tot de pijniging, maar ook aangaande het leven waarover hier wordt gesproken.
coby schreef:Pfff ja, deze weet er wel wat van wat het betekent:
http://evangelicaluniversalist.com/foru ... =12&t=4089
ben db bd schreef:Als er nou toch eens iets in zou kunnen zitten van wat de RK kerk leert aangaande het vagevuur, zo opper ik, dan zou dat tot aan het eindoordeel wel eens een boetetijd kunnen zijn voor de zonden op aarde door ongelovigen bedreven, denk ik dan logischerwijs. Dan klopt het ook dat het hades voor de één verdraaglijker zal zijn dan voor de ander, (op grond van hun werken) zoals waar de Here Jezus Zelf op wijst.
mealybug schreef:Waar lees je dat?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Race406 en 35 gasten