Evangelische alverzoening

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor meribel » 09 sep 2013 11:01

Anonymous_1 schreef:Toch is dat erg jammer.
Daarom hoop ik dat de kerk weer de kerk zal zijn zoals geschreven is in Handelingen.



Het leven van de eerste gemeente

43 De vele tekenen en wonderen die de apostelen verrichtten, vervulden iedereen met ontzag. 44 Allen die het geloof hadden aanvaard, bleven bijeen en hadden alles gemeenschappelijk. 45 Ze verkochten al hun bezittingen en verdeelden de opbrengst onder degenen die iets nodig hadden. 46 Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde. 47 Ze loofden God en stonden in de gunst bij het hele volk. De Heer breidde hun aantal dagelijks uit met mensen die gered wilden worden.



Ja dat zou heel mooi zijn!!

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor alexander91 » 09 sep 2013 11:03

Daarom hoop ik dat de kerk weer de kerk zal zijn zoals geschreven is in Handelingen.

hubert schreef:Daar kun je toch naar streven? Daarom zijn die verhalen opgenomen in de Bijbel. Ter lering.

Maar ook ter bemoediging. De brieven van Paulus lezend kom je erachter dat in de ene gemeente men niet echt begreep hoe het Avondmaal nu moest, en in een andere gemeente moesten de gedoopte gemeenteleden geleerd worden hoe de doop in elkaar stak. We moeten de eerste gemeentes denk ik niet zomaar gaan romantiseren. De Bijbel wijst erop dat gemeentes ook toen redelijk snel al met zwak vlees te stellen hadden, zoals gemeentes dat ook nu doen. Ik vraag me af of er ooit een gemeente is geweest zonder onenigheid tussen haar leden.

Bovendien, leidt zelfverheffing niet uiteindelijk tot zonde? Een gemeente die alles wel op orde heeft en Bijbels is: verheft die zichzelf niet door andere gemeentes de les te lezen? Zoals de farizeers lieten zien leidt ook vroomheid tot zonde. Dit is een cirkel waar men in blijft zolang mensen naar zichzelf blijven kijken en vergelijken. Door alleen maar naar Christus te kijken en Hem als het enige goede te zien kunnen we hieruit komen, maar het vlees is zwak, en ik betwijfel het of wij mensen op aarde dit kunnen volhouden. Op de een of andere manier vervalt iedere mens weer in een zonde. Ergens klinkt dat heel negatief, maar de Genade van Christus doet het helemaal omslaan.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Anonymous_1 » 09 sep 2013 11:27

Daarom zijn die verhalen opgenomen in de Bijbel. Ter lering.

Volgens mij gaat de gemeente van evangelisch naar pinkster (ook al is er niets gezegd, het gaat wel die kant op:) ), maar dat ga ik de komende tijd meemaken


Maar ook ter bemoediging. De brieven van Paulus lezend kom je erachter dat in de ene gemeente men niet echt begreep hoe het Avondmaal nu moest, en in een andere gemeente moesten de gedoopte gemeenteleden geleerd worden hoe de doop in elkaar stak. We moeten de eerste gemeentes denk ik niet zomaar gaan romantiseren. De Bijbel wijst erop dat gemeentes ook toen redelijk snel al met zwak vlees te stellen hadden, zoals gemeentes dat ook nu doen. Ik vraag me af of er ooit een gemeente is geweest zonder onenigheid tussen haar leden.

Ja gelijk heb je ook wel.
Maar er staat ook wel bij dat ze alles gemeenschappelijk hadden en 'hun aantal met de dag toenam'.
Ik moet eerlijk zeggen, ook als ik naar mezelf kijk, wanneer heb ik voor het laatst het evangelie verteld aan een ongelovige..


Bovendien, leidt zelfverheffing niet uiteindelijk tot zonde? Een gemeente die alles wel op orde heeft en Bijbels is: verheft die zichzelf niet door andere gemeentes de les te lezen? Zoals de farizeers lieten zien leidt ook vroomheid tot zonde. Dit is een cirkel waar men in blijft zolang mensen naar zichzelf blijven kijken en vergelijken. Door alleen maar naar Christus te kijken en Hem als het enige goede te zien kunnen we hieruit komen, maar het vlees is zwak, en ik betwijfel het of wij mensen op aarde dit kunnen volhouden. Op de een of andere manier vervalt iedere mens weer in een zonde. Ergens klinkt dat heel negatief, maar de Genade van Christus doet het helemaal omslaan.

Daar heb je dan ook weer een punt.
Ik ken het wel wat je bedoelt.
Daarom is het belangrijk alles te toetsen en elkaar er zo nodig op wijzen.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor hubert » 09 sep 2013 11:50

Ondanks alle verschillende opvattingen blijft het een mooi geloof!

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor alexander91 » 09 sep 2013 12:34

Anonymous_1 schreef:Ja gelijk heb je ook wel.
Maar er staat ook wel bij dat ze alles gemeenschappelijk hadden en 'hun aantal met de dag toenam'.
Ik moet eerlijk zeggen, ook als ik naar mezelf kijk, wanneer heb ik voor het laatst het evangelie verteld aan een ongelovige..

Dat staat er inderdaad, en als ik er over nadenk dan is dat ook herkenbaar voor onze tijd. De meesten die tegenwoordig tot bekering komen of beseffen dat hij/zij bekeerd is, hebben te maken met een enorm impuls in hun geloofsleven. Geloofszekerheid viert dan vaak hoogtij, zoals dat ook bij die eerste christenen was, maar niet lang daarna, ten tijde van Paulus' rondgangen, begonnen er al gaten te vallen. De leer werd bevraagd, het avondmaal werd misbruikt, men wist niet meer wat de eigen doop in geestelijk opzicht betekende, men ging zich een beter/echter christen voelen dan de ander etc..
En de toename van christenen. Ja, dat zie je in Nederland weinig meer, maar bijna elke Nederlander kent het evangelie wel. Ze hoeven het alleen niet. Een verharding vind plaats, en deze zal wellicht leiden tot een verdrukking, maar dat is nog heel ver weg wellicht, of heel dichtbij.
Maar als we evengoed naar andere werelddelen kijken, dan zie je dat daar het evangelie echt als goed nieuws wordt gebracht. In Azie begint de locomotief op gang te komen. De christelijke wereldpopulatie neemt nog steeds toe, maar het gaat als een golf.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor schaapje » 09 sep 2013 12:53

Even over dat alles gemeenschappelijk hebben, dat was toch geen opdracht :?: :?:
Laatst gewijzigd door schaapje op 09 sep 2013 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor EenVasteBurcht » 09 sep 2013 12:59

Ik wil even in deze draad posten om te zeggen dat de titel een beetje misleidend is. Alverzoening is namelijk niet dé evangelische leer, maar een leer (mijns inziens een dwaalleer) die voorkomt bij sommige kerken en voorgangers, met name vanuit de kerk van de nazarener-hoek (al is het zelfs niet hun officiële leer dacht ik).

De evangelische leer is juist dat het aanbod van genade voor IEDEREEN geldt, maar dat (lang) niet iedereen dit aanbod ook daadwerkelijk aanneemt. En niemand komt tot de Vader dan door Jezus. Je kunt niet na je dood nog tot bekering komen, want de vrucht van bekering zien we in dit leven en niet meer na de dood.

De dwaalleer der alverzoening reduceert het rechtvaardige christendom tot een soort pseudo islam. Dat je tijdelijk zult worden gestraft voor je wanddaden, maar daarna alsnog in het paradijs komt. Dit is een leer die niet in het christendom thuis hoort, hou je er verre van !

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor hubert » 13 sep 2013 11:27

De dwaalleer der alverzoening reduceert het rechtvaardige christendom tot een soort pseudo islam. Dat je tijdelijk zult worden gestraft voor je wanddaden, maar daarna alsnog in het paradijs komt. Dit is een leer die niet in het christendom thuis hoort, hou je er verre van !


Ik weet niet of het hier mee te maken heeft, maar ik heb 1x in mijn leven een predikant horen zeggen dat er bijbelteksten zijn die erop lijken te wijzen dat er na de dood ook nog bekering mogelijk is. Voor de spijtoptanten dus. Helaas is de man dood, ik kan dus niet meer naar de bronnen vragen.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor coby » 13 sep 2013 11:49

EenVasteBurcht schreef:Ik wil even in deze draad posten om te zeggen dat de titel een beetje misleidend is. Alverzoening is namelijk niet dé evangelische leer

Het artikel heette zo, omdat het nu ook soms vanuit de evangelische kerk geleerd wordt. Eerder was dat volgens mij niet zo.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Lalage » 14 sep 2013 19:25

Ik heb wel meer dan één predikant horen zeggen dat alle mensen met God verzoend zullen worden :) Zij hebben allemaal het boek van Jan Bonda gelezen: Het ene doel van God. Ook het boek 'De onweerstaanbare liefde van God' van Thomas Talbott is erg goed. Beide schrijvers gebruiken veel bijbelteksten om hun theologie te ondersteunen. Dat is ook wat mij zo aanspreekt bij de mensen die in 'evangelisch universalisme' geloven: het zijn stuk voor stuk mensen die veel bijbelstudie hebben gedaan en veel kennis hebben over de achtergronden, met name vanuit de joodse hoek.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor coby » 14 sep 2013 19:42

Lalage schreef:Ik heb wel meer dan één predikant horen zeggen dat alle mensen met God verzoend zullen worden :) Zij hebben allemaal het boek van Jan Bonda gelezen: Het ene doel van God. Ook het boek 'De onweerstaanbare liefde van God' van Thomas Talbott is erg goed. Beide schrijvers gebruiken veel bijbelteksten om hun theologie te ondersteunen. Dat is ook wat mij zo aanspreekt bij de mensen die in 'evangelisch universalisme' geloven: het zijn stuk voor stuk mensen die veel bijbelstudie hebben gedaan en veel kennis hebben over de achtergronden, met name vanuit de joodse hoek.

Ik las laatst ook een stuk van een predikant. Goed stuk van Talbott, het staat gewoon op internet.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Happy One » 15 sep 2013 09:31

Ik ga toch even reageren om iets uit te leggen. De meeste reacties gaan over 'eeuwig verderf' 'pijniging tot in alle eeuwigheden' etc.
De Bijbelse taal is veel dynamischer dan ons altijd geleerd is. Dat zie je al aan de twee voorbeelden die ik aanhaalde. Alle eeuwigheden (of alle eeuwigheid) kan toch helemaal niet? Als eeuwig oneindig is waarom dan alle eeuwigheden?
Lees, wanneer je echt geinteresseerd bent eens rustig wat hier staat, en je ziet hoe ongerijmd onze vertalingen zijn: http://www.goedbericht.nl/aioon_eeuwigheid.html.
Vanuit onze taal is dat ook al te begrijpen. Wanneer je jarig bent word je een jaar ouder. Eeuwig is de zelfde vervoeging (van eeuw) maar is in onze taal symbool geworden voor oneindigheid. In de oorspronkelijke Griekse taal is dat nooit de bedoeling geweest. Eeuw betekent: een lange periode om een hoeveelheid tijd te markeren, maar nooit oneindig. Denk bijvoorbeeld aan onze gouden eeuw.
Want: aionen houden op (het is Gods plan van de eeuwen, zie eerdere link). Daarna is de voleinding van de eeuwen, en is God alles en in allen.

Vreemd dat een aantal van jullie zeggen dat er in geen teksten hierover in de Bijbel staan. Het zijn er namelijk zo ontzettend veel! Denk je niet dat het mogelijk is dat je gewoon altijd over deze teksten heen leest en er meteen een raster overlegt? Zo van; dat kan helemaal niet? Het is in strijd met een eeuwige hel, dus...
Ik geef er een paar, een paar bekende en een paar minder bekende:
1Kor 15:28 Opdat God zij alles in allen.
1Tim 4:10 Omdat wij gehoopt hebben op de levende God die een redder (grieks Soter) is van alle mensen, allermeest van de gelovigen (omdat zij in de komende aionen al met Christus zullen regeren).
Jakobus 1:18 Naar zijn wil heeft hij ons (de gelovigen) gebaard door het woord van de waarheid, opdat wij zouden zijn als eerstelingen van zijn schepselen. Dus; eerst de gelovigen, daarna de rest.
Openbaring 5:13 En alle schepsel, dat in de hemel is, en op de aarde, en onder de aarde, en die in de zee zijn, en alles wat in dezelve is, hoorde ik zeggen: Hem die op de troon zit en het Lam zij de dankzegging en de eer en de heerlijkheid en de kracht.

De Bijbelse lijn is dat God het verlorene zoekt en vindt. Blijft zoeken en zal vinden. Het is echt interessant om te weten dat in de eerste eeuwen van de kerkgeschiedenis er algemeen zo gedacht werd. Augustinus schrijft dat er in zijn tijd 'zeer velen' geloofden in de uiteindelijke verzoening van alle mensen met God. Basilius dat het overgrote deel van de mensheid erin geloofde. Hiëronymus zei dat de meeste mensen in zijn tijd dat geloofden.
5 van de 6 grote theologische scholen in die tijd leerden uiteindelijke verzoening.

Tot slot: deze verzoening komt tot stand door het offer van de Jezus. Hij krijgt daarvan alle eer!
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor coby » 15 sep 2013 09:44

Goeie!
Voor die lui van voor de zondvloed was er hoop, die kregen het evangelie nog te horen na 2000 jaar en konden zich bekeren.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Bambi

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Bambi » 15 sep 2013 14:48

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Happy One » 15 sep 2013 16:09

@ Bambi

Wie zegt jou dat ik dat soort artikelen allang gelezen heb, de voor en tegenargumenten zorgvuldig heb gewogen, en zo tot mijn conclusie ben gekomen?
Tegenover het artikel van Brinkman is het niet moeilijk allerlei andere citaten aan te halen uit die tijd die het tegendeel beweren.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten