Evangelische alverzoening

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor schaapje » 04 sep 2013 18:39

Boaz schreef:
Ja hoor, dat staat er wel:
1 Tim 2:3-6
'Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen. Want er is een God en ook een middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen; en daarvan wordt getuigd te juister tijd.'

Het offer was dus voor alle mensen, maar ieder mens moet dit offer dan wel aannemen.

Nou dat laatste heb ik ook geschreven d.m.v. een tekst. :wink:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Anonymous_1 » 04 sep 2013 19:20

coby schreef:
Ik geloof nogal snel iets en dan ben ik weer uren bezig om in de Bijbel te kijken of het wel klopt. Ik heb nog geen site gevonden die echt duidelijk laat zien dat alverzoening klopt moet ik zeggen. Er zitten een paar mensen op een Amerikaans forum die het zeggen, eentje gaf me die link.



Ik weet niet of je het lied van Opwekking, (nummer 717 Stil mijn ziel wees stil).
Ik heb zo'n gevoel dat dat liedje wel bij je past.
Op Youtube staat het liedje denk ik wel;
Hier staat de tekst...




Stil mijn ziel wees stil,
en wees niet bang
voor de onzekerheid van morgen.
God omgeeft je steeds
Hij is er bij,
in je beproevingen en zorgen.


God U bent mijn God
en ik vertrouw op U
en zal niet wankelen
Vredevorst vernieuw een
vaste geest binnen in mij
die rust in U alleen

Stil mijn ziel wees stil
en dwaal niet af
dwars door het dal zal Hij je leiden
stil, vertrouw op Hem
en hef je schild tegen de pijlen van verleiding

God U bent mijn God...

Stil mijn ziel wees stil
en laat nooit los
de waarheid die je steeds omarmd heeft

wacht wacht op de Heer
de zwartste nacht
verdwijnt wanneer het daglicht doorbreekt

2x
God U bent mijn God...
Ik rust in U alleen.



Ik heb zo'n gevoel

Als je het fijn vindt, wil ik best je in mijn gebeden opnemen.


1 Petrus 3,8
Tot slot vraag ik u: Wees allen eensgezind, leef met elkaar mee, heb elkaar lief als broeders en zusters, wees barmhartig en bereid de minste te zijn.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Boaz » 04 sep 2013 20:33

Boaz schreef:
Ja hoor, dat staat er wel:
1 Tim 2:3-6
'Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen. Want er is een God en ook een middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen; en daarvan wordt getuigd te juister tijd.'

Het offer was dus voor alle mensen, maar ieder mens moet dit offer dan wel aannemen.


Coby schreef:
Nou dat laatste heb ik ook geschreven d.m.v. een tekst. :wink:


Sorry Coby, ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alles had gelezen..

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor schaapje » 04 sep 2013 20:37

kuch,...Boaz....schaapje. :wink:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Boaz » 04 sep 2013 20:54

schaapje schreef:kuch,...Boaz....schaapje. :wink:


Nou nou, zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.. overigens, heb ik na even napluizen die tekst nog niet gevonden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor schaapje » 04 sep 2013 21:08

Boaz schreef:
Nou nou, zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten..

ikke nie snappe :shock:

overigens, heb ik na even napluizen die tekst nog niet gevonden.


Ik schreef op 3 sept. 10.08 Joh.3:16 waarin ook wordt gezegd dat de Here Jezus zijn leven geeft voor een ieder die gelooft.
Dus niet voor alle mensen, maar voor hun die Hem aangenomen hebben. Zoals jij ook zei. :wink:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Boaz » 04 sep 2013 21:16

Schaapje schreef:
Ik schreef op 3 sept. 10.08 Joh.3:16 waarin ook wordt gezegd dat de Here Jezus zijn leven geeft voor een ieder die gelooft.
Dus niet voor alle mensen, maar voor hun die Hem aangenomen hebben. Zoals jij ook zei. :wink:


Ah, ik dacht dat je bedoelde dat jij de tekst die ik aanhaalde, ook al geciteerd had. Maar je had het over een andere tekst, maar dan met dezelfde strekking.

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Anonymous_1 » 04 sep 2013 21:17

schaapje schreef:
Ik schreef op 3 sept. 10.08 Joh.3:16 waarin ook wordt gezegd dat de Here Jezus zijn leven geeft voor een ieder die gelooft.
Dus niet voor alle mensen, maar voor hun die Hem aangenomen hebben. Zoals jij ook zei. :wink:




Excuses je hebt gelijk.
Ik had het niet door dat je het eerder al gezegd had. :oops:

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor schaapje » 04 sep 2013 21:22

Help ::(( Nou jullie hebben beiden gelijk :lol:

Anonymous mijn bericht was voor Boaz :wink:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Anonymous_1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 aug 2013 20:17
Locatie: Veenendaal

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Anonymous_1 » 04 sep 2013 21:35

schaapje schreef:Help ::(( Nou jullie hebben beiden gelijk :lol:

Anonymous mijn bericht was voor Boaz :wink:


Oke':)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2013 08:11

Boaz schreef:Ja hoor, dat staat er wel:
1 Tim 2:3-6
'Dit is goed en aangenaam voor God, onze Heiland, die wil, dat alle mensen behouden worden en tot erkentenis der waarheid komen. Want er is een God en ook een middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen; en daarvan wordt getuigd te juister tijd.'

Het offer was dus voor alle mensen, maar ieder mens moet dit offer dan wel aannemen.


Dat laatste staat ook in 1 Johannes 2:

1 Mijn lieve kinderen, ik schrijf u deze dingen, opdat u niet zondigt. En als iemand gezondigd heeft: wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige.
2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld.


En denk ook aan 3 Petrus 3:

9 De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.

Ik geloof niet in alverzoening, er zijn teveel teksten in de Bijbel die op het tegendeel wijzen. Maar ik geloof wel dat het offer van Jezus Christus voldoende is om iedereen met God te verzoening en wie in Hem gelooft gaat niet verloren maar heeft eeuwig leven. Niemand zal zich kunnen verschuilen achter een beperkt aanbod van genade (ja maar Christus stierf niet voor mij... of ja maar ik was toch ook niet uitverkoren). Maar ik geloof ook dat zoals God de mens een vrije wil gaf in het paradijs, Hij nog steeds geen "gedwongen liefde" wil. Dat is geen goede basis voor een gelukkige relatie.

Om het met C.S. Lewis te zeggen:

“There are only two kinds of people in the end: those who say to God, "Thy will be done," and those to whom God says, in the end, "Thy will be done." All that are in Hell, choose it. Without that self-choice there could be no Hell. No soul that seriously and constantly desires joy will ever miss it. Those who seek find. Those who knock it is opened. ”


Uiteindelijk zullen er twee soorten mensen zijn. Hen die tegen God zeggen: "Uw wil geschiede" en hen tegen wie God zal zeggen: "uw wil geschiede."
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Boaz » 05 sep 2013 09:49

Marnix schreef:
Dat laatste staat ook in 1 Johannes 2:

1 Mijn lieve kinderen, ik schrijf u deze dingen, opdat u niet zondigt. En als iemand gezondigd heeft: wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige.
2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld.

En denk ook aan 3 Petrus 3:

9 De Heere vertraagt de belofte niet (zoals sommigen dat als traagheid beschouwen), maar Hij heeft geduld met ons en wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat allen tot bekering komen.

Ik geloof niet in alverzoening, er zijn teveel teksten in de Bijbel die op het tegendeel wijzen. Maar ik geloof wel dat het offer van Jezus Christus voldoende is om iedereen met God te verzoening en wie in Hem gelooft gaat niet verloren maar heeft eeuwig leven. Niemand zal zich kunnen verschuilen achter een beperkt aanbod van genade (ja maar Christus stierf niet voor mij... of ja maar ik was toch ook niet uitverkoren). Maar ik geloof ook dat zoals God de mens een vrije wil gaf in het paradijs, Hij nog steeds geen "gedwongen liefde" wil. Dat is geen goede basis voor een gelukkige relatie.


Ja, dat is een nog duidelijker tekst!
Ben het verder ook helemaal met je eens.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Lalage » 06 sep 2013 06:20

Bambi schreef:@Latage:

Er zijn al verschillende bijbelgedeeltes aangevoerd, waar echt duidelijk aangegeven wordt, dat de alverzoening niet bestaat. Toch blijf je je eraan vast houden.
Daarom wil ik je vragen: "Waarom is het voor jouw zo belangrijk om in die alverzoening te blijven geloven. Is dat voor je eigen zielenheil, of omdat je bang bent voor het zielenheil van anderen, die God nu niet willen?"


Ten eerste heb ik al aangegeven dat ik hier een tijd mee heb geworsteld en na veel bijbelstudie en gebed hierop uitgekomen ben. Het is dus geen 'wishful thinking'. Overigens ken ik een heleboel theologen die dit ook geloven, zoals mijn eigen wijkpredikant en een gepensioneerde predikant uit onze gemeente, die er laatst nog over gepreekt heeft. De laatste is gepromoveerd oud-testamenticus en hij heeft zeer veel kennis over het jodendom. In het jodendom bestaat het concept altijddurende hel niet, het is een uitvinding van de christelijke kerk sinds Augustinus, zo legde hij uit.

Het is zo belangrijk omdat het gaat om het wezen van God: is Zijn liefde inderdaad sterker dan de dood? Stel dat God mensen voor altijd zou martelen in de hel (dat geloven jullie toch? Of heb ik dan iets over het hoofd gezien), dan is dat toch vreselijk! Dan is God een heel naar persoon en daar wil ik niets mee te maken hebben. Daarom was het ook zo heftig om hiermee bezig te zijn. Gelukkig mocht ik ontdekken dat Gods liefde en geduld zo groot zijn, dat hij blijft wachten. Door Jezus mogen wij steeds meer inzicht krijgen, totdat we Hem aannemen en helemaal schoon van zonden zijn. Dat is het doel van God. Uiteindelijk zal Hij alles in allen zijn en zal iedereen met hem verzoend zijn. Misschien moet je dat geen alverzoening noemen, want het gaat niet zomaar. Het is een proces waar je doorheen moet, op aarde en in het leven hierna.

Ik kan hier een uitgebreid theologisch verhaal over schrijven, maar dat heb ik al eerder gedaan en ik verwijs dan liever naar de boeken van Jan Bonda en Thomas Talbott.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor Race406 » 06 sep 2013 07:09

Ik geloof niet dat iedereen in de hemel komt. De Bijbel spreekt daar in mijn ogen duidelijke taal over. Wel ben ik er heel zeker van dat God oneindig veel barmhartiger in Zijn oordeel is, dan wij met al ons dogmatische geredeneer voor mogelijk durven (willen...?) houden.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Evangelische alverzoening

Berichtdoor meribel » 06 sep 2013 08:02

Maar we geloven toch ook niet dat de hemel eeuwig is?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot], Huisje_op_de_hei en 32 gasten