Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig was?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor JHM » 06 sep 2013 08:39

Mortlach schreef:Toch moet ik - weer - zeggen dat ik een hoop zie wat aan geloof of God wordt toegeschreven, wat eigenlijk een doodnormale ontwikkeling is. De jeugd is bandeloos en drinkt en gaat uit en heeft seks uit lust; ouderen hebben dat vaak al stukken minder. Nu, ik zeg niet dat geloof er in de gevallen hier geen invloed op heeft gehad, maar dat er eigenlijk een ontwikkeling wordt beschreven die zowel gelovigen als ongelovigen doormaken...


Als ik om mij heen kijk naar vrienden en bekenden dan verandert er weinig op dat er partners en kinderen komen na. Wekelijks stappen wordt eens in de maand of kwartaal. Festivals bezoeken en drugs gebruiken gaat van een heel seizoen tot enkele feesten. De vrijgezellen wippen er gewoon nog lustig op los. Je zou kunnen zeggen het wordt allemaal een rustiger maar geen complete levensveranderingen. Persoonlijk kennen mijn vrienden kennen mij niet meer als de persoon die ze een aantal jaar geleden kenden, wat in bepaalde vriendschappen ook tot breuk geleid heeft.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2013 09:53

alexander91 schreef:Die ontwikkeling is in mijn ogen een gevolg van de bandeloosheid of "vrijheid is de afwezigheid van grenzen" die we jullie tot norm hebben gemaakt. Als er geen grenzen gesteld worden, dan hou je bij bepaalde gedragingen niet jezelf meer tegen. Grenzen zijn echter doodnormaal, maar mensen hebben in de algemeenheid iets tegen grenzen. Geloof in God wordt vanwege al die grenzen afgewezen. Een relatie met trouw tussen twee mensen wordt ook steeds meer afgewezen: men wil wel de seks, maar als iemand anders beter voelt, dan dump je de eerste (hoewel deze ontwikkeling sterker is bij mannen dan bij vrouwen).


Wauw, ik weet niet waar ik moet beginnen. Dit is zowel onzin als seksistisch. Ik ken talloze niet-christelijke mensen in relaties met trouw die elkaar echt niet om het minste of gering dumpen.

Een heel ander punt is natuurlijk als je als gelovige grenzen gaat opleggen aan de ander. Dat is niet zomaar goed. Het kan uit medeleven jegens de naaste zijn, maar ook als vroomheid voor je eigen relatie met God (kijk mij eens ongelovigen duidelijk maken wat Gods Wil is). In mijn ogen kun je beter laten zien waarom je jezelf grenzen oplegt (vanwege je geloof en liefde voor God(s werk)), dan dat je andere mensen het leven zuur gaat maken terwijl ze toch niet in God geloven.


Kijk, dat is dan wel weer sympathiek!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2013 09:55

JHM schreef:Als ik om mij heen kijk naar vrienden en bekenden dan verandert er weinig op dat er partners en kinderen komen na.


Grappig dat je vervolgens een waslijst van veranderingen opsomt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor coby » 06 sep 2013 10:20

Mortlach schreef:Ik ken talloze niet-christelijke mensen in relaties met trouw die elkaar echt niet om het minste of gering dumpen.

Ik ook.
Klopt ook met wat de Bijbel zegt, Romeinen 2:
Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen
En wat de wet gebiedt is je naaste liefhebben als jezelf.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor JHM » 06 sep 2013 10:57

Mortlach schreef:Grappig dat je vervolgens een waslijst van veranderingen opsomt.


Wanneer een rups in een pop verandert is het nog geen vlinder.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor Mortlach » 06 sep 2013 11:03

hubert schreef:Daar heb je wel gelijk in Mortlach. Het hoort bij de pubertijd en daarna. De Bijbel kent dit verschijnsel ook wel. Lees bv Prediker. Het wordt niet veroordeeld, maar geconstateerd.
Maar op een gegeven moment gaan je ogen (hopelijk) open en zie je achteraf dat het verkeerd was.


Dat laatste zal ik niet gauw zeggen. Het is hooguit gedrag dat niet meer past bij je huidige situatie, maar dat betekent niet dat het destijds verkeerd was. Sterker nog, het gedrag is ZO algemeen dat ik vermoed dat het een zeer belangrijke rol speelt in ieders ontwikkeling.

Dan worden zonden niet meer toegerekend en kun je op de rechte wegen wandelen, vrolijk en vroom voor Gods aangezicht. Dat is het bevrijdende nieuws in de Bijbel.


Ik heb de zaken die ik in het verleden heb geflikt 'gewoon' losgelaten en niemand die me dat meer toerekent :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor hubert » 06 sep 2013 11:06

Mortlach:
Ik heb de zaken die ik in het verleden heb geflikt 'gewoon' losgelaten en niemand die me dat meer toerekent :-)


Ik heb het over christenen!

tegendraadje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 sep 2013 12:11

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor tegendraadje » 17 okt 2013 22:52

Ik denk dat ik een stuk vaker dronken zou zijn :oops:


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cicero en 90 gasten