Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig was?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor meribel » 05 sep 2013 13:42

schelpje3 schreef:
Maar vooruit, misschien zou ik een keertje naar een echte bios gaan om een mooie film op een heel groot doek te bekijken. Doe ik nu niet (ik kijk alweer uit naar de vraag: waarom niet :wink: )



Ik vraag niet waarom niet.
Ik zeg wel, kies een mooie film uit en doe het, en geniet ervan!

Het is ook heel erg leuk.

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor Jess » 05 sep 2013 13:55

ipv huis kopen, inrichten, trouwen enz. zouden we zijn gaan reizen en werken en wel zien waar we terecht zouden komen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor schelpje3 » 05 sep 2013 14:18

meribel schreef:Ik vraag niet waarom niet.
Ik zeg wel, kies een mooie film uit en doe het, en geniet ervan!

Het is ook heel erg leuk.

Nee Meribel, dat is zo diepverankerd, dat ik niet zou kunnen genieten.
Ik weet dat er ook in refokringen tegenwoordig heel wat luchtiger wordt gedaan over een bios, maar zover kom ik niet.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor blijblij » 05 sep 2013 14:25

Jess schreef:ipv huis kopen, inrichten, trouwen enz. zouden we zijn gaan reizen en werken en wel zien waar we terecht zouden komen.


Waarom zou je dat niet kunnen als je wel gelovig bent?

Volgens mij zou ik weinig anders doen dan ik nu doe of wat ik ooit gedaan heb.....

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor Ruth2 » 05 sep 2013 14:34

Niet naar de bios en wel thuis een film kijken kan je toch niet verkopen, vooral niet aan de jeugd.
Ik vind het zonde van mijn geld en kijk liever thuis een film maar je kan dan toch niet zeggen dat de bios niet goed of slechter is?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2013 14:46

schelpje3 schreef:Ha ha, ik moet nu even lachen. De ene kant van mijn familie is behoorlijk refo en zijn in hevige mate egocentrisch. De andere helft van de familie gelooft nergens in en zijn ontzettend meelevend en behulpzaam.


Dat is ook een beetje een moeite die ik heb met "behoorlijk refo" want je ziet dat vrij veel. Het heet niet voor niets "rechts" maar hoe kan je de Bijbel, Jezus enz bloedserieus nemen en toch heel rechts zijn en dus eigen belang vaak boven dat van anderen stellen, egocentrisch zijn enz? Ik snap dat niet.

Overigens ging het me niet zozeer om "meelevend en behulpzaam". Je kan best nog wel redelijk ik-gericht zijn en toch meelevend en behulpzaam. Dat sluit elkaar niet uit. En je kan heel erg op God gericht zijn en dat helemaal niet zijn... maar dan gaat er toch wat mis.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2013 14:47

Thuis heb je als ouders de controle, in de bios niet? Zou dat er niet achter zitten?

Mortlach schreef:
Pardon? Waarom doen ongelovigen dan aan liefdadigheid, aan adoptie, waarom waagt iemand zijn leven om een ander te redden? Zoals je het nu schrijft is veel en veel te stellig.


Oke, ik chargeerde wat, ik bedoelde het minder stellig. Met je eigen belang vooropstellen bedoelde ik vooral te zeggen dat je mogelijk meer rekening daarmee houdt, ook als je aan liefdadigheid doet (hoeft totaal niet ten koste van jezelf te gaan) en zo. Maar natuurlijk doen niet-gelovige mensen ook fantastische dingen voor anderen, begrijp me niet verkeerd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor hubert » 05 sep 2013 15:24

Marnix
Dat is ook een beetje een moeite die ik heb met "behoorlijk refo" want je ziet dat vrij veel. Het heet niet voor niets "rechts" maar hoe kan je de Bijbel, Jezus enz bloedserieus nemen en toch heel rechts zijn en dus eigen belang vaak boven dat van anderen stellen, egocentrisch zijn enz? Ik snap dat niet. Overigens ging het me niet zozeer om "meelevend en behulpzaam". Je kan best nog wel redelijk ik-gericht zijn en toch meelevend en behulpzaam. Dat sluit elkaar niet uit. En je kan heel erg op God gericht zijn en dat helemaal niet zijn... maar dan gaat er toch wat mis.


Ik vind het knap warrig worden Marnix. Volgens mij is het helemaal niet belangrijk welk etiket je draagt. Ik ben zelf liberaal-orthodox, maar wat zegt dat als ik de liefde niet heb cq beoefen (volgens Paulus).
Als christen weet je dat je God mag dienen en dat je goed moet zijn voor je naaste. Liefhebben is misschien een te groot woord, want er zijn heel wat hufters.
Verder geldt: wat gij niet wilt dat u geschiedt .............
En hou vrede met alle mensen (voor zover het in uw vermogen ligt staat er gelukkig bij).

Uiteraard ben je niet ik-gericht (ik tikte er bijna een p voor) :lol:
Maar je moet volgens het liefdesgebod wel van een ander houden zoals je van jezelf houdt. Dus koester je lijf en leden!!!!

Ps wij zijn van nature helemaal niet zo op God gericht, dus als dat wel het geval is kun je spreken van een groot wonder!!!! Of vallen wij automatisch samen met het goddelijk beeld en zijn wij daarmee verzadigd (volgens oude psalmberijming).

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor JHM » 05 sep 2013 20:05

JeeWee schreef:Zou jouw leven anders zijn gelopen als je niet christelijk zou zijn opgevoed?


Goede vraag, één die alleen de Heer kan beantwoorden. Zelf ben ik christelijk opgevoed maar heel vrij, ik leefde onder het mom 'probeer het goede te doen en geniet lekker van het leven'. Dat betekende uitgaan en teveel alcohol drinken. In mn tienerjaren flink blowen en later experimenteren met drugs. Begin twintiger jaren naar festivals en xtc slikken. Ik had seks voor de lust en niet uit liefde. Het beviel me allemaal prima tot God ingreep en God zij dank heeft Hij dat gedaan. Geprezen zij de Heer. Als ik terugkijk leefde ik losbandig en zedeloos.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor Mortlach » 05 sep 2013 21:40

Toch moet ik - weer - zeggen dat ik een hoop zie wat aan geloof of God wordt toegeschreven, wat eigenlijk een doodnormale ontwikkeling is. De jeugd is bandeloos en drinkt en gaat uit en heeft seks uit lust; ouderen hebben dat vaak al stukken minder. Nu, ik zeg niet dat geloof er in de gevallen hier geen invloed op heeft gehad, maar dat er eigenlijk een ontwikkeling wordt beschreven die zowel gelovigen als ongelovigen doormaken...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor schaapje » 05 sep 2013 21:49

Mortlach schreef:Toch moet ik - weer - zeggen dat ik een hoop zie wat aan geloof of God wordt toegeschreven, wat eigenlijk een doodnormale ontwikkeling is. De jeugd is bandeloos en drinkt en gaat uit en heeft seks uit lust; ouderen hebben dat vaak al stukken minder. Nu, ik zeg niet dat geloof er in de gevallen hier geen invloed op heeft gehad, maar dat er eigenlijk een ontwikkeling wordt beschreven die zowel gelovigen als ongelovigen doormaken...

Niet alle jeugdigen zijn bandeloos en drinken en hebben seks uit lust!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bambi

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor Bambi » 05 sep 2013 21:52

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 18:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor Mortlach » 05 sep 2013 22:10

schaapje schreef:Niet alle jeugdigen zijn bandeloos en drinken en hebben seks uit lust!


Nee, maar over het algemeen zie je wel een 'verburgerlijking' bij mensen als ze pak 'm beet de 30 gepasseerd zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor Mortlach » 05 sep 2013 22:12

Bambi schreef:Volgens mij stoppen de meeste ongelovigen ermee als ze gesetteld zijn.
Dan hoeven ze niet meer op zoek/jacht/vluchten voor eenzaamheid/ergens bij willen horen.

Ik ben er juist mee gestopt toen ik alleen was, omdat ik door m'n geloof er anders tegen aan ging kijken en me er niet meer bij thuis voelde.


Ook zonder geloof kun je andere inzichten verwerven...

Zonder geloof had ik echt nog wel in het uitgaansleven gezeten.


Ik geloof dan weer niet dat je zoiets als dit kunt zeggen/weten. Je weet immers niet hoe je leven dan zou zijn verlopen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Zou je andere keuzes hebben gemaakt als je niet gelovig

Berichtdoor alexander91 » 06 sep 2013 07:37

Mortlach schreef:Toch moet ik - weer - zeggen dat ik een hoop zie wat aan geloof of God wordt toegeschreven, wat eigenlijk een doodnormale ontwikkeling is. De jeugd is bandeloos en drinkt en gaat uit en heeft seks uit lust; ouderen hebben dat vaak al stukken minder. Nu, ik zeg niet dat geloof er in de gevallen hier geen invloed op heeft gehad, maar dat er eigenlijk een ontwikkeling wordt beschreven die zowel gelovigen als ongelovigen doormaken...

Die ontwikkeling is in mijn ogen een gevolg van de bandeloosheid of "vrijheid is de afwezigheid van grenzen" die we tot norm hebben gemaakt. Als er geen grenzen gesteld worden, dan hou je bij bepaalde gedragingen niet jezelf meer tegen. Grenzen zijn echter doodnormaal, maar mensen hebben in de algemeenheid iets tegen grenzen. Geloof in God wordt vanwege al die grenzen afgewezen. Een relatie met trouw tussen twee mensen wordt ook steeds meer afgewezen: men wil wel de seks, maar als iemand anders beter voelt, dan dump je de eerste (hoewel deze ontwikkeling sterker is bij mannen dan bij vrouwen).
Echte liefde tot God of liefde voor een mens, brengt echter automatisch grenzen met zich mee. Als het liefde is, wil je die grenzen, want je wil de ander niet teleurstellen.

Een heel ander punt is natuurlijk als je als gelovige grenzen gaat opleggen aan de ander. Dat is niet zomaar goed. Het kan uit medeleven jegens de naaste zijn, maar ook als vroomheid voor je eigen relatie met God (kijk mij eens ongelovigen duidelijk maken wat Gods Wil is). In mijn ogen kun je beter laten zien waarom je jezelf grenzen oplegt (vanwege je geloof en liefde voor God(s werk)), dan dat je andere mensen het leven zuur gaat maken terwijl ze toch niet in God geloven. Maar ik begrijp andere mensen ook wel die anders kiezen. Geen mens is volledig rationeel, dus je zult ze op elke manier meemaken, en het ene gedrag staat de een wel aan, en de ander niet.

Ik moet overigens ook zeggen dat al deze vormen van losbandigheid aan gelovigen ook niet vreemd is. Misschien is het meer onderdrukt, maar ook daar kom je het tegen. Ik kan me dat overigens goed voorstellen als God eenzijdig wordt afgeschilderd als toornig, maar ook als Zijn autoriteit tot slaaf van onze ratio wordt gesteld.

PS. Nou, voor ieder wat wils om overheen te vallen :P
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten