meribel schreef:Ja zo zie ik het wel. Maar ik dacht dat dit ook de gangbare gedachte was eigenlijk.
Nouja, enerzijds zijn er wel grote groepen christenen die iets dergelijks denken, anderzijds is deze gedachte ook door veel christenen bestreden. Het probleem wat men er soms mee heeft, is dat het uitverkoren zijn uiteindelijk nog steeds afhangt van wat de mens kiest, dat hij zal geloven, dat hij zal volharden in het geloof, of hoe het ook geformuleerd wordt. In de tijd wordt de keuze dan wel als eerst bij God gelegd, maar als Hij dit besluit op basis van wat hij ziet dat wij in de toekomst zullen kiezen, dan begint het hele gebeuren dus eigenlijk bij de keus van de mens en niet bij God. De keuze van de mens brengt dus de keuze van God teweeg, in plaats van dat de keuze van God de keuze van de mens teweeg brengt. Persoonlijk heb ik ook moeite met deze gedachte. Als er in de Bijbel staat dat wij God liefhebben, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad, dan vind ik dat lastig te combineren met het idee dat God ons kiest, omdat hij weet dat wij voor Hem zullen kiezen. De Bijbel begint keer op keer bij de genade van God en gaat dan pas naar de keus en het geloof van de mens. In deze gedachte wordt heel subtiel toch weer die keus van de mens vooraan gezet. Ik kan de gedachte echt wel begrijpen en ik zal niet direct iedereen die zo denkt verketteren en voor Pelagiaan uitschelden, maar ik heb persoonlijk grote moeite om de verkiezing afhankelijk te maken van het voorgezien geloof van de mens.
Het wordt wel allemaal een beetje lastig en abstract als we termen als 'voor de grondvesting der aarde uitverkoren' helemaal sluitend in een systeem willen passen.
Verder wordt deze gedachte dan ook expliciet bestreden in de Dortse Leerregels, in het lijstje van dwalingen bij het eerste hoofdstuk staat namelijk (excuses voor de oude taal; ik heb niets tegen hertalingen ofzo, maar dit is het eerste wat ik op internet vond):
"Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen, die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard. Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaarlijk de Heilige Schrift, die getuigt dat God niet alleen degenen, die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in den tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. , Joh. 17:6,. En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. , Hand. 13:48,. En: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn, enz. , Ef. 1:4,."