Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor mealybug » 29 aug 2013 21:43

De wijste mens is in Gods ogen nog steeds een dwaas.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor JHM » 29 aug 2013 21:46

mealybug schreef:De wijste mens is in Gods ogen nog steeds een dwaas.


Amen.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

mohamed

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor mohamed » 30 aug 2013 09:25

mealybug schreef:De wijste mens is in Gods ogen nog steeds een dwaas.

Is dat wat Paulus bedoelde denk je? Lees Galaten 3,3.

'Bent u zo dwaas? U die met de Geest begonnen bent, gaat u nu eindigen met het vlees?'

Kennelijk is dat dan goed om te eindigen met het vlees, want wie dwaas is is wijs zeg jij! ;)
Nee, wat Paulus bedoelde is dat hij dwaas was in de ogen van de joden die Christus verwerpen.

'Waar is de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze wereld? Heeft God niet de wijsheid van deze wereld dwaas gemaakt?' (1 Kor 1,20)

mohamed

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor mohamed » 30 aug 2013 09:26

mealybug schreef:De wijste mens is in Gods ogen nog steeds een dwaas.

JHM schreef:Amen.

'De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God' (Ps 14,1)

Weet wat je beaamt! ;)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor mealybug » 30 aug 2013 09:37

Is dat de OT dwaas waarover prediker schrijft, ''geniet maar van het leven, morgen ben je dood en vergeten''?

mohamed

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor mohamed » 30 aug 2013 10:14

mealybug schreef:Is dat de OT dwaas waarover prediker schrijft, ''geniet maar van het leven, morgen ben je dood en vergeten''?

Wat is een OT dwaas? Leg eens uit a.u.b!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2013 10:19

meribel schreef:@marnix, denk jij dat de wereld zesduizend jaar oud is?


Dat ligt er aan wat je onder "de wereld" verstaat. En we weten niet alles.

Allereerst denk ik dus op basis van Genesis 1:1 en 2 dat de aarde zelf, de grond en het water, veel ouder zijn want die waren er al voordat God ging scheppen, water en land scheidde enz. Wanneer die schepping precies heeft plaatstgevondem, ik weet het niet allemaal. Als we de leeftijden van Genesis bekijken zou dat prima 6000-8000 jaar geleden geweest kunnen zijn. Tenzij Adam en Eva lang in het paradijs geleefd hebben en de zondeval heel lang duurde, en men vanaf daar pas de leeftijd van Adam en Eva is gaan meten. Maar dat is speculeren. Ik weet het niet precies.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor mohamed » 30 aug 2013 10:21

Water staat voor leven en uit het feit dat Kaïn zijn vrouw in een ander land vond (Gen 4,16) kan je je conclusies trekken. De laatste atheïst waar ik die discussie mee had zei me letterlijk dat het haar niet interesseerde. Een gevoel wat me al vaker bekroop toen ik mensen wees op het land Nod en dáár heb ik mijn conclusie uitgetrokken: de aarde moet wel zesduizend jaar oud zijn want anders hebben atheïsten geen stok om ons mee te slaan.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor mealybug » 30 aug 2013 12:26

mohamed schreef:Wat is een OT dwaas? Leg eens uit a.u.b!


De natuurlijke mens, waarover Prediker schrijft?

23. Dit alles heb ik met wijsheid verzocht (dit alles heb ik met het oog op wijsheid beproefd / ik
heb geprobeerd de zin van dit alles te achterhalen); ik zeide: Ik zal wijsheid bekomen, maar zij
was nog verre van mij (ik wilde wijsheid verwerven, maar het bleef onbereikbaar voor me).
24. Hetgeen verre af is, en zeer diep, wie zal dat vinden (het ligt buiten ons bereik om te
doorgronden wat bestaat)?
25. Ik keerde mij om, en mijn hart, om te weten, en om na te sporen, en te zoeken wijsheid en
een sluitrede (ik wendde me en mijn hart was er op uit om kennis te verkrijgen, onderzoek te
doen en een wijze slotsom te zoeken); en om te weten de goddeloosheid der zotheid, en de
dwaasheid der onzinnigheden.
26. En ik vond een bitterder ding, dan de dood: een vrouw, welker hart netten en garen, en haar
handen banden zijn (de vrouw die een valstrik is en van wie het hart een net is, van wie de
handen boeien zijn); wie goed is voor Gods aangezicht (hij die aan God welgevallig is), zal van
haar ontkomen; daarentegen de zondaar (die niet welgevallig is) zal van haar gevangen worden.
27. Ziet, dit heb ik gevonden, zegt de prediker, het ene bij het andere (het een bij het andere
voegend), om de sluitrede (slotsom) te vinden;
28. Dewelke mijn ziel nog zoekt, maar ik heb haar niet gevonden (die ik nog altijd zoek,
zonder ze gevonden te hebben): een man uit duizend heb ik gevonden; maar een vrouw onder
die allen heb ik niet gevonden (onder 1000 mensen heb ik éen [wijs] mens ontdekt, maar geen
[wijze] vrouw was daarbij).
29. Alleenlijk ziet, dit heb ik gevonden, dat God den mens recht gemaakt heeft, maar zij hebben
veel vonden gezocht (maar ze zoeken vele bedenkselen).

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor JeeWee » 30 aug 2013 12:42

Het is natuurlijk prima om met bijbelteksten aan te komen.
Maar daar heeft de meerderheid juist geen boodschap aan.
Als christenen putten wij uit een eeuwenoude Bron, die voor de meerderheid slechts een boek is met soms mooie verhalen, maar meer niet.

Is die meerderheid dan zo dom als ze niks met dat Boek hebben?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor meribel » 30 aug 2013 12:44

Maar jeewee, wat is dat dom?
Wat bedoel je precies met dom?
Mnsen met een andere visie, of dat nu je mede christenen of gewoon niet gelovigen, zijn daarom toch niet dom?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2013 12:56

JeeWee schreef:Het is natuurlijk prima om met bijbelteksten aan te komen.
Maar daar heeft de meerderheid juist geen boodschap aan.
Als christenen putten wij uit een eeuwenoude Bron, die voor de meerderheid slechts een boek is met soms mooie verhalen, maar meer niet.

Is die meerderheid dan zo dom als ze niks met dat Boek hebben?


Ik denk dat het woord "dom" niet op zijn plaats is. Wel zijn er in feite twee mogelijkheden:

1. De christenen hebben gelijk
2. De christenen hebben ongelijk

In het ene geval zijn de christenen nog niet slimmer of zo (een christen die zichzelf slim vindt omdat hij gelooft moet zichzelf eens goed achter de oren krabben of hij het geloof wel echt begrijpt). Ze zitten dan wel dichter bij de waarheid die de rest dan niet kent. En die waarheid heeft wel gevolgen voor nu en later.
In het andere geval zijn christenen beklagenswaardig omdat ze hun hele leven afstellen op iets wat niet waar is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor mohamed » 30 aug 2013 13:04

mohamed schreef:Wat is een OT dwaas? Leg eens uit a.u.b!

mealybug schreef:De natuurlijke mens, waarover Prediker schrijft?

23. Dit alles heb ik met wijsheid verzocht (dit alles heb ik met het oog op wijsheid beproefd / ik
heb geprobeerd de zin van dit alles te achterhalen); ik zeide: Ik zal wijsheid bekomen, maar zij
was nog verre van mij (ik wilde wijsheid verwerven, maar het bleef onbereikbaar voor me).
24. Hetgeen verre af is, en zeer diep, wie zal dat vinden (het ligt buiten ons bereik om te
doorgronden wat bestaat)?
25. Ik keerde mij om, en mijn hart, om te weten, en om na te sporen, en te zoeken wijsheid en
een sluitrede (ik wendde me en mijn hart was er op uit om kennis te verkrijgen, onderzoek te
doen en een wijze slotsom te zoeken); en om te weten de goddeloosheid der zotheid, en de
dwaasheid der onzinnigheden.
26. En ik vond een bitterder ding, dan de dood: een vrouw, welker hart netten en garen, en haar
handen banden zijn (de vrouw die een valstrik is en van wie het hart een net is, van wie de
handen boeien zijn); wie goed is voor Gods aangezicht (hij die aan God welgevallig is), zal van
haar ontkomen; daarentegen de zondaar (die niet welgevallig is) zal van haar gevangen worden.
27. Ziet, dit heb ik gevonden, zegt de prediker, het ene bij het andere (het een bij het andere
voegend), om de sluitrede (slotsom) te vinden;
28. Dewelke mijn ziel nog zoekt, maar ik heb haar niet gevonden (die ik nog altijd zoek,
zonder ze gevonden te hebben): een man uit duizend heb ik gevonden; maar een vrouw onder
die allen heb ik niet gevonden (onder 1000 mensen heb ik éen [wijs] mens ontdekt, maar geen
[wijze] vrouw was daarbij).
29. Alleenlijk ziet, dit heb ik gevonden, dat God den mens recht gemaakt heeft, maar zij hebben
veel vonden gezocht (maar ze zoeken vele bedenkselen).

Oei, laat Tante Pollewop het maar niet zien, vooral vers 28 lol. Maar wat is dan het verschil tussen een OT dwaas en naar ik aanneem een NT dwaas? En waarom bedient geen enkele schrijver van de Bijbel zich van die termen?

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor coby » 30 aug 2013 13:07

mohamed schreef:Water staat voor leven en uit het feit dat Kaïn zijn vrouw in een ander land vond (Gen 4,16) kan je je conclusies trekken. De laatste atheïst waar ik die discussie mee had zei me letterlijk dat het haar niet interesseerde. Een gevoel wat me al vaker bekroop toen ik mensen wees op het land Nod en dáár heb ik mijn conclusie uitgetrokken: de aarde moet wel zesduizend jaar oud zijn want anders hebben atheïsten geen stok om ons mee te slaan.


Zie, Gij verdrijft mij heden uit het land en ik zal voor uw aangezicht verborgen zijn, een zwerver en een vluchteling op de aarde; ieder, die mij aantreft, zal mij doden. 15 Toen zeide de HERE tot hem: Geenszins; ieder, die Kaïn doodt, zal zevenvoudig boeten. En de HERE stelde een teken aan Kaïn, dat niemand, die hem zou aantreffen, hem zou verslaan. 16 Toen ging Kaïn weg van het aangezicht des HEREN, en ging wonen in het land Nod, ten oosten van Eden. 17 En Kaïn had gemeenschap met zijn vrouw en zij werd zwanger en baarde Henoch; daarna werd hij de stichter van een stad en hij noemde deze stad naar zijn zoon Henoch.

Het lijkt er wel op, maar het kan zijn dat hij zijn zus meenam en zelf een stad stichtte met zijn nakomelingen. Ieder die mij aantreft klinkt alsof er al mensen waren, maar in de 900 jaar of weet ik hoeveel dat ie nog zou leven zou hij vast anderen tegenkomen, die van Adam afstamden. Ik geloof nog wel dat er voor Adam Neanderthalers kunnen zijn geweest en dat alles vernietigd was, maar dat er toen meer leefden lijkt me stug, want er staat:
Handelingen 17:26
Hij heeft uit één enkele het gehele menselijke geslacht gemaakt om op de ganse oppervlakte der aarde te wonen en Hij heeft de hun toegemeten tijden en de grenzen van hun woonplaatsen bepaald
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

mohamed

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor mohamed » 30 aug 2013 13:11

JeeWee schreef:Het is natuurlijk prima om met bijbelteksten aan te komen.
Maar daar heeft de meerderheid juist geen boodschap aan.
Als christenen putten wij uit een eeuwenoude Bron, die voor de meerderheid slechts een boek is met soms mooie verhalen, maar meer niet.

Is die meerderheid dan zo dom als ze niks met dat Boek hebben?

Pas toen ik mij uit liet schrijven bij de hervormde kerk en zelf de Bijbel eens las kreeg ik affiniteit met de leer van Christus. Doordat jij put uit een oude bron terwijl we leven onder het nieuwe verbond worden je tanden stroef.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten

cron