Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor coby » 24 aug 2013 09:26

JeeWee schreef:Toen ik dit topic opende, had ik vooral de topicvraag voor ogen.
Proberen om een bewijs van Gods bestaan te vinden, is zinloos. Het is immers GELOOF.

Maar dan blijft de vraag bestaan: zien die miljarden mensen dan allemaal gek, dom en verkeerd op weg?

Of plat gezegd: wordt het dan echt dringen in de hel?

Hij zou tekenen in de hemel en wonderen op aarde geven (zal de rationele mens best overtuigen) en de late regen en de schare die niet te tellen is is ook nog in de Bijbel. O ja en de sterren des hemels, het nageslacht van Abraham, niet te tellen.
Enerzijds sprak Jezus over de smalle weg, weinigen die 'm vinden en aan de andere kant bleef Paulus geen zendingsgebied meer over.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor JeeWee » 24 aug 2013 09:44

coby schreef:Hij zou tekenen in de hemel en wonderen op aarde geven (zal de rationele mens best overtuigen) en de late regen en de schare die niet te tellen is is ook nog in de Bijbel. O ja en de sterren des hemels, het nageslacht van Abraham, niet te tellen.
Enerzijds sprak Jezus over de smalle weg, weinigen die 'm vinden en aan de andere kant bleef Paulus geen zendingsgebied meer over.


Prima als je dit soort dogma's aan mensen in de kerk vertelt, maar daarbuiten snapt niemand er iets van.
En over die grote groep 'daarbuiten' heb ik het...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor coby » 24 aug 2013 09:54

JeeWee schreef:
Prima als je dit soort dogma's aan mensen in de kerk vertelt, maar daarbuiten snapt niemand er iets van.
En over die grote groep 'daarbuiten' heb ik het...

Ja ik ook, ik denk dat ze zich pas bekeren als ze wat meer van Hem gaan zien, zoals al die moslims die nu visioenen van Jezus krijgen.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2013 10:24

Mortlach schreef:
Kijk, het probleem voor mij is natuurlijk dat het christendom geen voorkeursbehandeling krijgt. Wat mij betreft kan het Hindoeisme het bij het rechte eind hebben, of het shintoisme. Wat Jezus zegt neem ik dus niet direct voor waar aan. Ik zie daar immers geen reden toe omdat God zichzelf voor mij verborgen houdt...


Tenzij Jezus God is. Dan openbaart God zich al jaren aan je en is de vraag vooral of je dat ziet en wil zien. Dat is aan jou om te onderzoeken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor coby » 24 aug 2013 10:48

Marnix schreef:Tenzij Jezus God is. Dan openbaart God zich al jaren aan je en is de vraag vooral of je dat ziet en wil zien. Dat is aan jou om te onderzoeken.

Heeft hij Jezus gezien dan?
Ik denk niet dat het een kwestie is van willen zien, maar van kunnen zien. En aan ons is het om te bidden dat God mensen hun ogen opent.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2013 14:20

mealybug schreef:Het bewijs van God's bestaan is overal, de jaartelling is er zelfs op gebaseerd, maar het is de onwil van de mens om zich er in te verdiepen.


Alsof jaartelling wat uitmaakt, je kunt letterlijk elk denkbare jaartelling definiëren. Trouwens, er zijn tal van kalenders die er niets mee te maken hebben.

De profetieen uit het OT , waarvan de meesten al uitgekomen zijn, zelfde verhaal.
WijZij willen het niet zien.


Wij? Niet net doen alsof je bij een groepje hoort als dat duidelijk niet zo is. Dat is retorisch niet erg netjes. En daarbij, poe, profetiën die achteraf zijn geredigeerd om ze maar kloppend te maken, plus profetiën die oftewel bijzonder vaag oftewel zo algemeen zijn dat ze altijd wel lijken te kloppen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2013 14:24

schaapje schreef:Jezus is het die zegt dat jij een zondaar bent en redding nodig hebt, maar dat zal jij nooit en te nimmer toegeven....n.l. een zondaar te zijn.
Want ik heb zo het idee dat je wel heel erg tevreden bent met jezelf. :(


Ik ben menselijk en heb dus mijn zwakheden. Dat betekent echter niet dat ik ben opgezadeld met een straf voor iets dat ee mythologisch eerste paar mensen gedaan zou hebben. En daarbij, wat Jezus zegt is voor mij niet direct relevant; ik zei al, het christendom krijgt geen voorkeursbehandeling. De Boeddha zei weer hele andere dingen, om eens iemand te noemen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2013 14:27

Marnix schreef:Tenzij Jezus God is. Dan openbaart God zich al jaren aan je en is de vraag vooral of je dat ziet en wil zien. Dat is aan jou om te onderzoeken.


Dat is dan de omgekeerde wereld. Je gaat immers al uit van je conclusie. En ik weet net iets te veel van hoe hersenen werken om dat dan serieus te nemen. Ik weet zeker dat als ik nu voor mezelf besluit dat Jezus God is, ik binnen de kortste keren God ook overal ga zien, puur omdat mijn hersenen me een congruent wereldbeeld proberen voor te houden. Met waarheid heeft dat dan alleen niets te maken...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor JHM » 24 aug 2013 14:58

Mortlach schreef:De Boeddha zei weer hele andere dingen, om eens iemand te noemen.


Boeddha is niet gestorven voor jouw zonden, nog uit de dood opgestaan. Wij aanbidden geen een of andere legende maar de levende God \:D/
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor JeeWee » 24 aug 2013 15:32

JHM schreef:Boeddha is niet gestorven voor jouw zonden, nog uit de dood opgestaan. Wij aanbidden geen een of andere legende maar de levende God \:D/


Allemaal helemaal mee eens, maar zo zie de overgrote meerderheid van de mensheid het niet!
Daarom ook de topictitel.
Eigenlijk stellen we dat bijvoorbeeld 98% van de Nederlanders gek is en hun ziel verspeelt en dat 2% het bij het rechte eind heeft... (Voor die 2% neem ik even de SGP stemmers, want de rest dwaalt volgens refo's ook)
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2013 16:36

JHM schreef:Boeddha is niet gestorven voor jouw zonden,


Inderdaad, de Boeddha heeft gelééfd om mij te helpen te ontwaken.

nog uit de dood opgestaan.


Het lichaam van de Boeddha is opgegaan in de energie van het universum. Waarom zou je in vredesnaam willen opstaan uit de dood?

Wij aanbidden geen een of andere legende maar de levende God \:D/


Volgens de legende dan hè?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor JHM » 24 aug 2013 16:37

JeeWee schreef:Allemaal helemaal mee eens, maar zo zie de overgrote meerderheid van de mensheid het niet!


Klopt en dat zal zo blijven ook. Wij geloven in een gekruisigde en opgestane Heer, het evangelie is voor de wereld waarschijnlijk -met alle respect gesproken- de meest dwaze boodschap. De wereld had niets met de Heere Jezus, ze hebben hem als misdadiger behandeld, berecht en gekruisigd. En vandaag de dag vervolgt de wereld Hem nog steeds.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor JHM » 24 aug 2013 16:46

Mortlach schreef:Inderdaad, de Boeddha heeft gelééfd om mij te helpen te ontwaken.


Dat hebben je ouders ook.

Mortlach schreef:Het lichaam van de Boeddha is opgegaan in de energie van het universum. Waarom zou je in vredesnaam willen opstaan uit de dood?


Om deel uit te maken van Gods volmaakte schepping.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor JeeWee » 24 aug 2013 18:45

Eigenlijk stellen we dat bijvoorbeeld 98% van de Nederlanders gek is en hun ziel verspeelt en dat 2% het bij het rechte eind heeft... (Voor die 2% neem ik even de SGP stemmers, want de rest dwaalt volgens refo's ook)


Toch ben ik benieuwd hoe mensen hier dit zien...
Zijn we niet een beetje heel erg arrogant als we zeggen dat die 98% er geheel naast zit?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor mealybug » 24 aug 2013 18:51

De eersten zullen de laatsten zijn, en wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden.
let wel, dat is geen geveinsde nederigheid, daar wordt juist voor gewaarschuwd.
Welke denominatie staat daar eigenlijk voor, voor die gewilde en/of geveinsde nederigheid?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten