marin schreef:Hallo Gijs, antropologie welke richting studeer je?
Je vraag: Op welke manier, en hoe, maakt Refoweb onderdeel uit van jouw geloofsleven?
Je Vraag: Denk bijvoorbeeld aan wat Refoweb voor jouw betekent, welke invloed het op jou heeft, of het je geholpen heeft, of juist heeft verward.
Voor mij is het een bevestiging dat Refoweb een samensmelting is van verschillende richtingen gebaseerd op uitspraken van geestelijke leiders en groeperingen daardoor een door elkaar praten vanuit die visie en traditie en opvoeding.
Het "scheuringsgehalte" het splitsen van kerken en gemeentes is te merken in de onderwerpen, de piketpalen die het geloof van/in Jezus zijn uitgezet worden langzamerhand door menselijk inzicht overschaduwd, dat brengt m.i. een verwarring in het geloofsleven teweer wat Bijbels wordt weergegeven door "Babylon", de zich noemende kerken van God zijn niet de kerken van God, maar het zijn kerken van mensen, aan een gedeelte van de waarheid heeft men niets; men moet in het bezit zijn van de volle waarheid.
Jezus zegt dan ook terecht, dat zij Hem tevergeefs eren, omdat zij leringen leren die geboden van mensen zijn, en dat zij daardoor Gods Woord krachteloos hebben gemaakt. (Marc.7:7-9, 13).
Gijs, om los te komen van vormelijk en kerkelijk denken en alleen vertrouwen te hebben op het verzoeningswerk van de Here Jezus in een dagelijkse omgang met Hem door Zijn Geest is een leven van vrijheid en is rijk aan overzichten in de tijd waarin wij leven.
God onze Vader is een liefdevol door de Here Jezus Zijn Zoon te zenden voor de verlossing van de mens, vaak worden wij door andere machten aangesproken die daarin verwarring willen brengen.
Zeker het "Gereformeerd" denken was ook mijn basis door mijn ouders, niets mis mee, maar door Gods Woord te onderzoeken door de profetieën van het Bijbelboek Daniël te begrijpen was en is voor mij een openbaring en toevoeging aan kennis door de machten te kunnen onderscheiden die het werk van Jezus nabootsen en de mensen in verwarring brengen.
Nee, Refoweb heeft geen toevoeging of verwarring bij mij veroorzaakt, het Gereformeerd denken is stil blijven staan.
Natuurlijk hebben sommigen geweldige opmerkingen door hun persoonlijk geloofsleven maar dat vaak weer afgestraft wordt door links en rechts Bijbelteksten te gebruiken waardoor men vaak ontmoedigd kan raken.
Refoweb zou een geweldig evangelisch werk kunnen veroorzaken door elkaar te bemoedigen en het geloofsleven te versterken en een zoekende tot Jezus te leiden maar ook degenen die afgehaakt zijn weer de liefde van God onze Vader laten ervaren.
Correct omschreven!
Ook voor mij zijn de discussies hier duidelijk een bewijs voor het verdedigen van tradities en leringen, die niet eens in de Bijbel te vinden zijn, en durf het eens aan te kaarten, dan zijn de beschuldigingen ''off topic'' en stokpaardjes'' niet van de lucht .
Gekunstelde en vergezochte theogische constructies, die de eenvoudige vissers van mensen destijds nooit op deze wijze hebben verkondigd, worden als dogmatische waarheden verdedigd, en de twisten die door al die verwarring zijn ontstaan, ge-excuseerd door een mystiek/bevindelijk ''gesteld zijn'' in dit Babylon, versus de waarschuwende roep van God om hieruit juist weg te gaan!
Als (chronologisch) laatste gemeente waar Christus het tegen heeft in Openbaring 3 luisteren weinigen nog naar het welmenende advies in Openb 3:20, 21 en te veel naar allerlei feilbare mensen uit het heilige ''vroeger van de voorvaders''.
Dus, inderdaad zoals Marin ook schrijft, het gereformeerde gedachtengoed was ook voor mij beslist geen stimulance, maar eerder een obstakel tot bekering.
Maar goed, in rouwkleding de blijde boodschap verkondigen is al verdacht natuurlijk, tenzij je er in grootgebracht wordt.
De juiste leer vereist geen ellenlange verduidelijkingen, maar overgave aan Hem.
Maar dat klinkt velen waarschijnlijk niet exculsief genoeg.
Zo worden godloochenende berichten van atheisten lang zo vaak niet
verwijderd ivm off topic, b.v.) als oprechte vragen en opmerkingen over doop, verbond en ''sabbat'' .