Wanneer gaat de kerk anders handelen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor

Wanneer gaat de kerk anders handelen?

Berichtdoor xsidd » 28 jun 2013 10:08

Ik kom tot dit onderwerp omdat naar mijn mening er veel misgaat wat de kerk naar de wereld uitdraagd.

Laat ik bij mezelf beginnen. Ik kom er niet met mijn eigen gerechtigheid! Ik kom er ook niet door de wet te houden, en door verdienste genade te verkrijgen. Ik heb vele wegen bewandeld, maar het enigste waar ik met mijn zonden kan komen is bij het Kruis.

Ik wil me ook zeker niet boven de kerk stellen, want als ik naar mezelf kijk zijn er ook zonden in mijn leven waar ik mee worstel!

Toch vraag ik me dingen af...

Waarom is er zo weinig openheid binnen reformatoriche kerken die ik ken, over de personen zelf? Naar mijn mening licht er een dikke deken, van geen sorry willen zeggen tegen elkaar, en zonden belijden is al helemaal uitzonderlijk!

Zwervers die hongerig zijn worden uit sommige kerken geweerd, omdat ze vies ruiken of er uit zien.

Zijn we dan vergeten dat Jezus naar Zacheüs liep, en hem riep. Hij was tollenaar! En zijn we dan vergeten dat de vrouw die Jezus zalfde, een vrouw was die veel vergeven was?

Ik hoop van harte, en dit is ook mijn doel nu, dat de kerken worden wakker geschud! Dat ze zullen zien dat al die menselijke wetten en regels, en de verste verte niet lijken op hoe Jezus met de mensen omging.

Natuurlijk zijn er nu mensen die zich veroordeeld voelen... Nou dat is mijn inttensie niet. Ik heb niks te veroordelen.

Iemand waarheid zeggen is niet verkeerd. De doofpot zit al vol genoeg. En iemand eerlijk waarheid zeggen is niet fout. Waarom heerst er angst in de kerk? Waarom zijn mensen bang voor wat anderen van hen zeggen? Waarom heerst er angst om je hoofd boven het maaiveld uit te steken?

Zijn de ogen van de mensen dan verblind?

Zien ze dan niet dat de Fariezeen en schriftgeleerden het waren, die Jezus wilden kruisigen. Zij waren de leiders van de kerk in die tijd. Denkt u dat de farizeen en schriftgeleerden nu verdwenen zijn?

Nee, ze zijn er nog steeds meen ik.

Het lijkt wel of de schaduw van de mist als een deksel op vele kerken ligt. Maar dat gaat veranderen.

Net vriendelijke groet.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Re: Wanneer gaat de kerk anders handelen?

Berichtdoor janneke7337 » 28 jun 2013 10:16

Ik denk dat je wat extreme ervaringen hebt met een aantal kerken.
Ja, er zijn zeker kerken zoals jij die beschrijft.
Er zijn echter ook anderen, die tegenovergesteld zijn van wat jij schrijft, wel liefdevol...

Dat er mensen zijn die het christelijke geloof onnodig en wellicht onbedoeld belachelijk maken of verkeerd behandelen, betekent niet dat ALLE kerken of christenen zo zijn, echt niet.

En dan nog, wat maakt het uit wat andere mensen van je vinden of denken van welke kerk ook?
Wat zou een mens je doen? Trek je niks aan van farizeeërs, straks moet je voor God verschijnen, niet voor een kerk, dominee of mensen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 28 jun 2013 10:32

@janneke7337

Je hebt volkomen gelijk dat er gelukkig ook genoeg andere kerken zijn die wel liefdevol handelen!

Ik wil ook niet alle mensen over 1 kam scheren.

Ik zeg dit ook, omdat het me gaat om het feit dat dus mensen die juist hongerig zijn naar het evangelie dus ook geweerd worden door sommige kerken. En als die mensenziel nu verloren gaat, omdat de kerk haar deuren niet wilde openen, vanwege mensenregels, waardoor diegene de boodschap van het evangelie is misgelopen?

Wat dan?

Daar draait het toch uiteindelijk allemaal om? Om de ziel van de mens! En zijn of haar bestemming...

Ik word ik ook geoordeeld door God, maar als je dit ziet gebeuren en je zwijgt en doet niks, zou dat niet van mij worden geeist als verantwoording?

Met vriendelijke groet,

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 jun 2013 11:12

xsidd schreef:@janneke7337

Je hebt volkomen gelijk dat er gelukkig ook genoeg andere kerken zijn die wel liefdevol handelen!

Ik wil ook niet alle mensen over 1 kam scheren.

Waarom je zo druk maken over kerken die in jouw ogen te wettisch zijn, ik hoor je niet over kerken die helemaal geen wet meer naleven, het niet zo nauw nemen met de geboden die God ons gaf, maar onder het mom van z.g. vrijheid denken dat heel veel mag en kan, af en toe wat liefdadigheid aan de mensheid en dan kom je er wel. Bijbel wordt niet meer gelezen als Gods Woord, maar een symbolisch boek waarin zeker niet alles gebeurd is zoals het geschreven staat.

Ik vind dat veel erger dan de kerken waar jij je zo druk over maakt.

Gisteren nog een heel bekende dominee horen zeggen dat hij niet in een God gelooft, maar nog steeds lezingen en preken geeft over zijn zienswijze en dit "gif" aan het uitdelen is, trots zei hij dat er mensen opgelucht naar hem toekwamen na afloop van lezingen, omdat zij zelf ook al zolang twijfelden over het bestaan van de God van de Bijbel en het helemaal met hem eens waren.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 28 jun 2013 11:17

Dat is echt verschrikkelijk @Schaapje!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 jun 2013 11:24

Ruth2 schreef:Dat is echt verschrikkelijk @Schaapje!

Tja,
Ook zo,n idiote uitspraak was dat de kerk nieuwe theologie nodig had (waar heb ik dat meer gehoord) want zonder de theologen staat de kerk stil. :shock:
Dat krijg je dus als je niet meer in een God gelooft die zegt dat de gelovigen Zijn Lichaam vertegenwoordigt.

Dit zijn precies zijn woorden.
http://www.cip.nl/artikel/36498/Hofpred ... d-bestuurt

Arcchhh wat doet dat pijn om te horen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 jun 2013 13:04

Deze leer en gedachten is toch niet in alle PKN te vinden.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 28 jun 2013 16:01

xsidd schreef:Zwervers die hongerig zijn worden uit sommige kerken geweerd, omdat ze vies ruiken of er uit zien.

Een pastoor die laatst mee at bij mijn ouders vertelde over een zwerver die voor de deur van een kerk lag maar niet gezien werd. Toen de dienst begonnen moest zijn vroeg men zich af waar de voorgang bleef. Die kwam tot hun grote verbazing iets later en wel via de ingang waar ze hem allen voorbij gelopen waren, hij had zich namelijk verkleed als zwerver om te kijken hoe de gemeente zou reageren. Binnen iedere gemeente gebeuren dingen waar we onze vraagtekens bij hebben, daarom kan ik me volledig vinden in de uitspraak van Willem Ouweneel dat de enige ware kerk dwars door alle kerken heen snijdt.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 28 jun 2013 16:53

schaapje schreef:
Gisteren nog een heel bekende dominee horen zeggen dat hij niet in een God gelooft,

uit je link: "God is een geestelijke werkelijkheid die een appèl doet op ons."

Als iets een geestelijke werkelijkheid is bestaat het toch? Hij rekent alleen af met het geloof in God als schepper en als wezen dat alles bestuurt. Die beweging is wel wat breder dan alleen Carel ter Linden.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 28 jun 2013 17:34

@Schaapje

Zit ik hier op een reformatorisch forum, of op een pinksterforum?:)

Mag ik geen zere plekken aanraken, of zaken aan de kaak stellen?

En voor alle duidelijkheid ik geloof ook niet in het feit door de wet overboord te gooien, dat dat de goede weg is.

Met vriendelijke groet,

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 28 jun 2013 17:37

xsidd schreef:@Schaapje

En voor alle duidelijkheid ik geloof ook niet in het feit door de wet overboord te gooien, dat dat de goede weg is.

Met vriendelijke groet,

Dus je komt hier op dit 'reformatorische' forum om even de kerk aan de kaak te stellen? .......
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 jun 2013 17:41

blijblij schreef:
uit je link: "God is een geestelijke werkelijkheid die een appèl doet op ons."

Als iets een geestelijke werkelijkheid is bestaat het toch? Hij rekent alleen af met het geloof in God als schepper en als wezen dat alles bestuurt. Die beweging is wel wat breder dan alleen Carel ter Linden.

Ja blijblij jammer genoeg wel en onder die groep kunnen wij jou ook rekenen.

Ik weet niet hoe ik dat moet verstaan, God IS Geest, maar Jezus als eniggeboren Zoon van God heeft wél onze zonden gedragen als een verzoening, kijk als je daar aan voorbij gaat dan ontken je dat de mens zondig is en dus niet zomaar door wat goede daden en wat humanisme tot God kan komen, dat zou de kruisdood van de Here Jezus totaal overbodig maken.
En ook ontkent die dominee dat de Here Jezus is opgestaan uit de dood. De Bijbel is duidelijk hierover wat je dan bent.
Al met al maken zij, die het hier mee eens zijn onze God tot een leugenaar.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 jun 2013 18:15

xsidd schreef:@Schaapje

Het ontgaat me even waarom je een pinksterforum noemt, bestaat die ook dan?

Als dat je doel is, dan zal je niet diegene aan spreken die jij op het oog hebt, want die zitten niet op dit forum.
En dan daar bij, denk je dat jij enige invloed zal hebben?

Naar mijn idee scheer je door de topic-titel alles over één kam, want je hebt het over "de kerk"
Heb je trouwens zelf al een kerk gevonden?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 28 jun 2013 18:18

schaapje schreef:Ja blijblij jammer genoeg wel en onder die groep kunnen wij jou ook rekenen.

Ik weet niet hoe ik dat moet verstaan, God IS Geest, maar Jezus als eniggeboren Zoon van God heeft wél onze zonden gedragen als een verzoening, kijk als je daar aan voorbij gaat dan ontken je dat de mens zondig is en dus niet zomaar door wat goede daden en wat humanisme tot God kan komen, dat zou de kruisdood van de Here Jezus totaal overbodig maken.
En ook ontkent die dominee dat de Here Jezus is opgestaan uit de dood. De Bijbel is duidelijk hierover wat je dan bent.
Al met al maken zij, die het hier mee eens zijn onze God tot een leugenaar.

Ik weet niet of ik in die "groep" val. Denk het eigenlijk niet.
God is Geest. Lijkt mij toch niet een hele gekke gedachte. Hendrikse zegt het zo: God bestaat niet zoals een appeltaart. We zullen het toch eens moeten zijn dat God niet een wezen is als een mens of aan te raken is als een appeltaart.
Bovendien ontkent hij niet de opstanding! In dit soort discussies (net als over het zoonschap, dat ontkent hij alleen biologisch) moet je zorgvuldig lezen/luisteren. Hij gelooft niet in de lichamelijke opstanding, namelijk dat Jezus in zijn lichaam van vlees en bloed weer levend werd. Hij ontkent niet dat er geen opstanding is geweest! Zie bijvoorbeeld ook Paulus:
1 kor 15: 35 Nu zou iemand kunnen vragen: ‘Maar hoe worden de doden opgewekt? Hoe zou hun lichaam eruit moeten zien?’ 36 Dwaas die u bent! Als u iets zaait, moet dat eerst sterven voordat het tot leven kan komen. 37 En wat u zaait heeft nog niet de vorm die het later krijgt; het is nog maar een naakte korrel, een graankorrel misschien of iets anders. 38 God geeft daaraan de vorm die hij heeft vastgesteld, en hij geeft elke zaadkorrel zijn eigen vorm. 39 Elk aards lichaam is anders; het lichaam van een mens is enig in zijn soort, dat van een dier eveneens, dat van een vogel ook, en ook dat van een vis. 40 Er zijn lichamen aan de hemel en lichamen op aarde, maar de schittering van een hemellichaam is anders dan die van een aards lichaam. 41 De zon heeft een andere schittering dan de maan, de maan weer een andere dan de sterren, en de sterren onderling verschillen ook in schittering. 42 Zo zal het ook zijn wanneer de doden opstaan. Wat in vergankelijke vorm wordt gezaaid, wordt in onvergankelijke vorm opgewekt, 43 wat onaanzienlijk en zwak (lees: vlees) is wanneer het wordt gezaaid, wordt met schittering en kracht opgewekt. 44 Er wordt een aards lichaam gezaaid, maar een geestelijk lichaam opgewekt. Wanneer er een aards lichaam is, is er ook een geestelijk lichaam.

Maar deze discussie, is offtopic. Het ging om allerlei regeltjes en wetten die verzonnen zijn in kerken. dussss

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 jun 2013 18:32

blijblij schreef:

Ik weet niet of ik in die "groep" val. Denk het eigenlijk niet.
God is Geest. Lijkt mij toch niet een hele gekke gedachte. Hendrikse zegt het zo: God bestaat niet zoals een appeltaart. We zullen het toch eens moeten zijn dat God niet een wezen is als een mens of aan te raken is als een appeltaart.
Bovendien ontkent hij niet de opstanding! In dit soort discussies (net als over het zoonschap, dat ontkent hij alleen biologisch) moet je zorgvuldig lezen/luisteren. Hij gelooft niet in de lichamelijke opstanding, namelijk dat Jezus in zijn lichaam van vlees en bloed weer levend werd. Hij ontkent niet dat er geen opstanding is geweest! Zie bijvoorbeeld ook Paulus:
1 kor 15: 35 Nu zou iemand kunnen vragen: ‘Maar hoe worden de doden opgewekt? Hoe zou hun lichaam eruit moeten zien?’ 36 Dwaas die u bent! Als u iets zaait, moet dat eerst sterven voordat het tot leven kan komen. 37 En wat u zaait heeft nog niet de vorm die het later krijgt; het is nog maar een naakte korrel, een graankorrel misschien of iets anders. 38 God geeft daaraan de vorm die hij heeft vastgesteld, en hij geeft elke zaadkorrel zijn eigen vorm. 39 Elk aards lichaam is anders; het lichaam van een mens is enig in zijn soort, dat van een dier eveneens, dat van een vogel ook, en ook dat van een vis. 40 Er zijn lichamen aan de hemel en lichamen op aarde, maar de schittering van een hemellichaam is anders dan die van een aards lichaam. 41 De zon heeft een andere schittering dan de maan, de maan weer een andere dan de sterren, en de sterren onderling verschillen ook in schittering. 42 Zo zal het ook zijn wanneer de doden opstaan. Wat in vergankelijke vorm wordt gezaaid, wordt in onvergankelijke vorm opgewekt, 43 wat onaanzienlijk en zwak (lees: vlees) is wanneer het wordt gezaaid, wordt met schittering en kracht opgewekt. 44 Er wordt een aards lichaam gezaaid, maar een geestelijk lichaam opgewekt. Wanneer er een aards lichaam is, is er ook een geestelijk lichaam.

Blijblij, ik heb niet zo,n zin in dit soort van discussie.
Ik wil nog even herhalen dat God tot een leugenaar gemaakt wordt als er gezegd wordt dat de Here Jezus niet is opgestaan uit de dood met Zijn Vlees, Zijn Lichaam, het graf was leeg.

Ook is Hij gestorven als verzoening voor de zonden die Hem geloven.
Dat is de Pijler en Grond van het christelijk geloof een ieder die daar vanaf dwaalt is een leugenaar volgens de Bijbel.

En God IS Geest, ook een verterend vuur, God is Liefde, God werd gezien door Mozes en sprak met Hem van aangezicht tot aangezicht. Ook is God alomtegenwoordig, dus welke mens kan al die dingen begrijpen. Dus bespaar me ajb. de uitspraak "God bestaat niet zoals een appeltaart"
Laten wij het als christenen maar bij de woorden van de Here Jezus houden Hij zei; "wie Mij heeft gezien heeft God gezien" en dat lijkt mij voldoende.

Terug naar “[Religie] - Open forum”