Ik kom tot dit onderwerp omdat naar mijn mening er veel misgaat wat de kerk naar de wereld uitdraagd.
Laat ik bij mezelf beginnen. Ik kom er niet met mijn eigen gerechtigheid! Ik kom er ook niet door de wet te houden, en door verdienste genade te verkrijgen. Ik heb vele wegen bewandeld, maar het enigste waar ik met mijn zonden kan komen is bij het Kruis.
Ik wil me ook zeker niet boven de kerk stellen, want als ik naar mezelf kijk zijn er ook zonden in mijn leven waar ik mee worstel!
Toch vraag ik me dingen af...
Waarom is er zo weinig openheid binnen reformatoriche kerken die ik ken, over de personen zelf? Naar mijn mening licht er een dikke deken, van geen sorry willen zeggen tegen elkaar, en zonden belijden is al helemaal uitzonderlijk!
Zwervers die hongerig zijn worden uit sommige kerken geweerd, omdat ze vies ruiken of er uit zien.
Zijn we dan vergeten dat Jezus naar Zacheüs liep, en hem riep. Hij was tollenaar! En zijn we dan vergeten dat de vrouw die Jezus zalfde, een vrouw was die veel vergeven was?
Ik hoop van harte, en dit is ook mijn doel nu, dat de kerken worden wakker geschud! Dat ze zullen zien dat al die menselijke wetten en regels, en de verste verte niet lijken op hoe Jezus met de mensen omging.
Natuurlijk zijn er nu mensen die zich veroordeeld voelen... Nou dat is mijn inttensie niet. Ik heb niks te veroordelen.
Iemand waarheid zeggen is niet verkeerd. De doofpot zit al vol genoeg. En iemand eerlijk waarheid zeggen is niet fout. Waarom heerst er angst in de kerk? Waarom zijn mensen bang voor wat anderen van hen zeggen? Waarom heerst er angst om je hoofd boven het maaiveld uit te steken?
Zijn de ogen van de mensen dan verblind?
Zien ze dan niet dat de Fariezeen en schriftgeleerden het waren, die Jezus wilden kruisigen. Zij waren de leiders van de kerk in die tijd. Denkt u dat de farizeen en schriftgeleerden nu verdwenen zijn?
Nee, ze zijn er nog steeds meen ik.
Het lijkt wel of de schaduw van de mist als een deksel op vele kerken ligt. Maar dat gaat veranderen.
Net vriendelijke groet.