Berichtdoor gravo » 09 jun 2013 13:00
Er zijn duizenden van dit soort filmpjes met allerlei huiveringwekkende werkelijkheden die zogenaamd "echt" te zien zijn en die je vervolgens willen dwingen om er vergaande conclusies van religieuze aard aan te verbinden.
Opvallend is de scheve verhouding tussen dat wat er nu eigenlijk te zien is (enkele korte shots van wat vlekjes en een wat willekeurige opname van een rookwolkje) en de langdurige en uitgebreide reactie hierop. Opgewonden christenen staan wild gesticulerend met hun armen te zwaaien en bidden hartstochtelijk in the name of Jesus om de demonen te verdrijven.
Het gaat in dit filmpje natuurlijk over de uitgebreide reactie. In feite lijkt het dan dus gewoon te gaan om het uitoefenen van een core business: het langdurig en wild in vervoering treden om allerlei vermeende machten en bedreigingen er onder te krijgen. Daar zijn ze echt goed in en dat willen ze laten zien. "Glazenwassen" noem ik dat altijd, die wilde zwembewegingen met de handen in de lucht tijdens het gebed van zo'n opgewonden standje.
De aanleiding kan eigenlijk van alles zijn. Ik denk dat als iemand plotseling de hik krijgt, dat er dan ook christenen gevonden kunnen worden die schreeuwend, met rollende ogen en schuim op de lippen op je afstormen om de demon uit je lichaam te bevrijden in the name of Jesus uiteraard.
Het lijkt er eigenlijk meer op dat deze visie op de werkelijkheid, vol machten en demonen die in elk hoekje verborgen kunnen zitten, juist de oorzaak ervan is dat christenen zelf ten prooi vallen aan een bezetenheid die ze bij anderen zo graag willen uitdrijven. Zulke christenen, daar wordt je echt bang van...niets voor kinderen.
Maar dit zou spotten zijn.
De werkelijkheid is waarschijnlijk weer veel platter en aardser: zo'n soort christendom levert geld en macht op. Je kunt er goedgelovige, wat naïeve en domme mensen bang mee maken. Ze zullen alles voor waar aannemen en daarmee de bedreigingen en angsten als zeer realistisch ervaren. Daarna ben je in staat om hen elke denkbare ridicule hulp te verschaffen tegen een hoge prijs: veel geldelijke bijdragen uiteraard, absolute afhankelijkheid en gehoorzaamheid en lidmaatschap van je eigen blije Happy Clappy Living Waters, Healing Power, Holy Glory sekte (met één dictatoriale leider, die een baard heeft, een hele dure auto, een vals kreng als wife, een donderstem en die je naar de hel kan sturen, als ie wil).
Als je zoals ik geen last hebt van acute goedgelovigheid, is het eigenlijk ook wel weer een grappig fenomeen.
Lachen is gezond.
gravo
"Wee U, het lachen zal je nog vergaan, gravo"
ik heb als service de mogelijke reactie van een goedgelovige angsthaas hierboven alvast toegevoegd, dat scheelt weer typewerk [gravo]
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)