Lijkwade van Turijn echt of niet echt

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Lijkwade van Turijn echt of niet echt

Berichtdoor antoon » 23 apr 2013 16:39

http://www.scientias.nl/lijkwade-van-tu ... stus/83526
Zelf heb ik altijd gedacht dat de lijkwade nep was, tot ik een doc. zag waarin wetenschappers schilderwerk of vervalsing zeer onwaarschijnlijk achten.
Heeft iemand iets toe te voegen, de nieuwste ontwikkelingen wijzen in ieder geval naar de bijbelse tijd en het bijbelse land, althans volgen deskundigen op de site vermeld.

antoon

Re: Lijkwade van Turijn echt of niet echt

Berichtdoor antoon » 23 apr 2013 16:42

Energie pulse.
De vraag wat wetenschappers nog altijd bezig houdt is: 'Wat voor soort energie is verantwoordelijk geweest voor deze buitengewone afdruk in de Lijkwade? Vast staat dat het een Joodse gekruisigde man betreft. De bloedsporen en de afdrukken in de Lijkwade zijn echt. Maar het lijkt alsof er een soort zeer korte verbranding in milliseconden tijd heeft plaatsgevonden. En deze korte energie puls heeft voor een gedetailleerde afdruk van het lichaam gezorgd in de Lijkwade. Wetenschappers staan voor alsnog voor een raadsel

In de bijbel wordt God ook weleens vergeleken met energie, als God zijn zoon tot leven riep zou er onmetelijke energie gebruikt kunnen zijn.
ik verbind hier geen enkele claim aan het is wel het eerste dat ik dacht bij de doc.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 23 apr 2013 18:04

Ik geloof, dus heb geen bewijs nodig.
Ik gedenk Hem niet naar het lichaam, maar naar de geest.

Maar de RKK heeft een oppepper nodig, dus vandaar dat ineens de ouderdom van het kleed verdrievoudigd wordt.
De ''wetenschappers'' worden misscien wel omgepraat/omgekocht.
ik kijk nergens meer van op.
Na kindermisbruik en geld witwassen kan dat er ook vast nog wel bij.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 23 apr 2013 19:54

boer schreef: Na kindermisbruik en geld witwassen kan dat er ook vast nog wel bij.

Typisch gevalletje 'splinter/balk'.
Alsof er in onze protestantse kerken niks mis is! Daar wordt ook genoeg gesjoemeld en incest is bepaald geen onbekend fenomeen.

En die lijkwade?
Boeit me niet echt.
Maar ook protestanten hebben genoeg heilige zaakjes...
Ga eens met een groep mee naar Israël....
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 23 apr 2013 20:08

JeeWee schreef:Typisch gevalletje 'splinter/balk'.
Alsof er in onze protestantse kerken niks mis is! Daar wordt ook genoeg gesjoemeld en incest is bepaald geen onbekend fenomeen.

En die lijkwade?
Boeit me niet echt.

Het gaat hier nu even niet over protestantse dwalingen.

De Schrift leert geen deel te zijn van zulke gruwels, of het nu RKK of PKN is.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 23 apr 2013 20:46

Maak je toch niet zo druk...
Er is niks mis met oudheidkundige vondsten.
Vereren wordt een ander verhaal.
Maar dat geldt voor alles.
Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.
Daar draait alles om.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 apr 2013 00:02

boer schreef: Na kindermisbruik en geld witwassen kan dat er ook vast nog wel bij.

JeeWee schreef:Typisch gevalletje 'splinter/balk'.

Het lijkt wel alsof je wilt zeggen dat het ene misdrijf door het andere gerechtvaardigd wordt.
JeeWee schreef:En die lijkwade?
Boeit me niet echt.

Het gedweep van protestanten met Israël moet ik ook niks van hebben, maar wat ik ook verfoei is de zonde te willen rechtvaardigen door hem te vermeerderen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 24 apr 2013 07:03

We zullen jouw kort-door-de-bocht-uitspraken maar met de lijkwade der liefde bedekken...

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 24 apr 2013 07:03

Ik heb hier ooit een interessant boek over gelezen. Waar het in het kort op neerkwam:
- eerder in opdracht van de RK kerk uitgevoerd onderzoek (3 onafhankelijke tegelijkertijd uitgevoerde onderzoeken) dateerden de lijkwade rond 1200 na Chr. (kan iets later zijn geweest maar dat doet er nu niet toe). De lijkwade is in de loop der eeuwen beschadigd en herstelt. Volgens de schrijver van het boek bleek uit nader onderzoek dat ter onderzoek geen stukjes van de lijkwade zelf waren overlegd maar stukjes stof die gebruikt waren voor de reparatie. Dit lijkt onderschreven te worden door de uitkomst van het recente onderzoek die de lijkwade wel rond het begin van onze jaartelling dateert.

De reden waarom verkeerde stukjes stof waren aangeleverd had volgens de schrijver te maken met het volgende. De wonden van de man afgebeeld op de lijkwade hebben flink gebloed nadat hij in de lijkwade was gewikkeld. Zowel de wonden op het hoofd (als gevolg van een doornenkroon?) als de wond in de zij (speer), alsmede de wonden aan polsen en voeten. Een lijk bloedt echter niet. Dit zou impliceren dat indien zou blijken dat de lijkwade inderdaad uit de tijd van Jezus zou dateren en de afgebeelde persoon inderdaad Jezus zou zijn, dat Jezus dus niet aan het kruis is gestorven. Aangezien het christelijk geloof gebouwd is op het sterven van Jezus aan het kuis en Zijn herrijzenis zou het hele fundament onder deze religie wegvallen.

Een aanwijzing voor deze theorie zou zijn dat in (ik meen) het evangelie van Johannes staat dat Jezus lijk gebalsemd werd "als bij de joden gebruikelijk". Joden balsemen hun lijken echter niet. Zou Jezus lichaam in coma of shock van het kruis zijn gehaald en daarna in geneeskrachtige kruiden en een "lijkwade" zijn gewikkeld? Zijn volgelingen wisten immers niet hoe snel ze Hem na de kruisiging van het kruis af moesten krijgen. Volgens de bijbel was zelfs Pontius Pilatus verrast dat Jezus zo snel na zijn kruisiging was overleden.

Na Zijn "herrijzenis" kwam Maria Magadalena Hem tegen doch zij herkende hem niet en dacht dat het de tuinman was. De tuinman? Tuinonderhoud was slavenwerk. En dat is diegene die zojuist glorieus uit de dood is herrezen? Zou het niet kunnen dat zij Hem als de tuinman aanzag als gevolg van de (resten/verkleuring) van de geneeskrachtige kruiden?

Heel onlogisch komt deze redenatie niet op mij over.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 24 apr 2013 07:44

JeeWee schreef:Maar ook protestanten hebben genoeg heilige zaakjes...

De meeste reformatorische protestanten (wat een mond vol ) zijn helemaal niet zulke Israel-freaks volgens mij.
Wat ik dan wel weer heel vreemd vind, want ze gaan wel op vakantie naar allerlei andere plekken.
Is het niet geweldig om de plaatsen te kunnen bezoeken waar Jezus was etc?
Die zijn tenminste wel echt.
Groepsreizen zijn een horror, waar je ook naar toe gaat.
Gewoon zelf een huurautootje nemen en vrijheid.
Da's mijn concept van vrijheid en vakantie.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 24 apr 2013 08:00

FrankB schreef:Na Zijn "herrijzenis" kwam Maria Magadalena Hem tegen doch zij herkende hem niet en dacht dat het de tuinman was. De tuinman? Tuinonderhoud was slavenwerk. En dat is diegene die zojuist glorieus uit de dood is herrezen? Zou het niet kunnen dat zij Hem als de tuinman aanzag als gevolg van de (resten/verkleuring) van de geneeskrachtige kruiden?

Buiten het feit dat Jezus de gestalte van een slaaf aannam (Fil 2:6-9) zijn er natuurlijk verschillende redenen te bedenken waarom Maria de Here niet direct herkend zou hebben.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 24 apr 2013 08:07

FrankB schreef:Ik heb hier ooit een interessant boek over gelezen. Waar het in het kort op neerkwam:
- eerder in opdracht van de RK kerk uitgevoerd onderzoek (3 onafhankelijke tegelijkertijd uitgevoerde onderzoeken) dateerden de lijkwade rond 1200 na Chr. (kan iets later zijn geweest maar dat doet er nu niet toe). De lijkwade is in de loop der eeuwen beschadigd en herstelt. Volgens de schrijver van het boek bleek uit nader onderzoek dat ter onderzoek geen stukjes van de lijkwade zelf waren overlegd maar stukjes stof die gebruikt waren voor de reparatie. Dit lijkt onderschreven te worden door de uitkomst van het recente onderzoek die de lijkwade wel rond het begin van onze jaartelling dateert.

De reden waarom verkeerde stukjes stof waren aangeleverd had volgens de schrijver te maken met het volgende. De wonden van de man afgebeeld op de lijkwade hebben flink gebloed nadat hij in de lijkwade was gewikkeld. Zowel de wonden op het hoofd (als gevolg van een doornenkroon?) als de wond in de zij (speer), alsmede de wonden aan polsen en voeten. Een lijk bloedt echter niet. Dit zou impliceren dat indien zou blijken dat de lijkwade inderdaad uit de tijd van Jezus zou dateren en de afgebeelde persoon inderdaad Jezus zou zijn, dat Jezus dus niet aan het kruis is gestorven. Aangezien het christelijk geloof gebouwd is op het sterven van Jezus aan het kuis en Zijn herrijzenis zou het hele fundament onder deze religie wegvallen.

Een aanwijzing voor deze theorie zou zijn dat in (ik meen) het evangelie van Johannes staat dat Jezus lijk gebalsemd werd "als bij de joden gebruikelijk". Joden balsemen hun lijken echter niet. Zou Jezus lichaam in coma of shock van het kruis zijn gehaald en daarna in geneeskrachtige kruiden en een "lijkwade" zijn gewikkeld? Zijn volgelingen wisten immers niet hoe snel ze Hem na de kruisiging van het kruis af moesten krijgen. Volgens de bijbel was zelfs Pontius Pilatus verrast dat Jezus zo snel na zijn kruisiging was overleden.

Na Zijn "herrijzenis" kwam Maria Magadalena Hem tegen doch zij herkende hem niet en dacht dat het de tuinman was. De tuinman? Tuinonderhoud was slavenwerk. En dat is diegene die zojuist glorieus uit de dood is herrezen? Zou het niet kunnen dat zij Hem als de tuinman aanzag als gevolg van de (resten/verkleuring) van de geneeskrachtige kruiden?

Heel onlogisch komt deze redenatie niet op mij over.

Nog aan het kruis is met een speer in Jezus' zijde gestoken, en er kwam bloed en water uit. Dat was bewijs dat Hij echt overleden was.
Vergeet ook niet dat Hij al uitgeput was. toen hij aan het kruis ging.

Die lijkwade doet me eigenlijk vooral denken aan al die voorwerpen (tot en met toast aan toe) waarop een afbeelding van Jezus of Maria verschenen zou zijn.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 24 apr 2013 08:26

De afbeelding op de lijkwade is niet een of andere vage vlek op een muur of een toastje maar een duidelijk, levensecht portret van een man die exact dezelfde verwondingen heeft als Jezus na zijn kruisiging. Zelfs de verwondingen op de polsen en rond de enkels zitten op de juiste plek om een lichaam aan een kruis te laten hangen. In tegenstelling tot door de voeten en de handen zoals vaak wordt afgebeeld en van waar je meteen zou los scheuren.

Het evangelie is veel later geschreven en niet door diegenen aan wie het wordt toegeschreven. Het is natuurlijk niet zo moeilijk om erin te zetten dat er bloed en water uit kwam ten teken dat hij overleden was als dat de gangbare doctrine ten goede zou komen. De bijbel leert immers ook dat de joden Jezus ter dood lieten veroordelen wegens godslastering (terwijl ze in religieuze zaken zelf recht mochten spreken onder de Romeinen) doch Jezus krijgt de Romeinse doodstraf wegens staatsgevaarlijke activiteiten en niet de joodse straf voor godslastering. Curieus.

Andere gekruisigden hielden het veel langer vol blijkens de reactie van Pilatus. Die zullen vast ook wel uitgeput geweest zijn.

JHM, kun je me 1 goede reden geven waarom de trouwste volgeling van Jezus Hem niet herkend zou hebben? De man die je aanbidt en al jaren volgt is net op wonderbaarlijke wijze glorieus uit de dood herrezen. Je komt hem tegen en herkent hem niet maar je ziet hem voor een slaaf aan? Ik zou als reden kunnen bedenken dat Jezus in vermomming snel werd weggevoerd voordat de Romeinen nader onderzoek zouden doen.
mvg, Frank

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 24 apr 2013 10:26

FrankB schreef:JHM, kun je me 1 goede reden geven waarom de trouwste volgeling van Jezus Hem niet herkend zou hebben?

Omdat hun blik vertroebeld werd zodat ze Hem niet herkenden (Luc 24:15-17).
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 24 apr 2013 11:31

vertroebeld door een vermomming misschien?
mvg, Frank

Terug naar “[Religie] - Open forum”