Wat vond je van The Passion? (2013)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Wat vond je van The Passion? (2013)

Berichtdoor JeeWee » 29 mar 2013 09:13

Gisteren hebbn ruim 2.3 miljoen mensen gekeken naar de uitzending van de Passion op Nederland 1.
Inderdaad, het was geen Mattheus Passion.
Maar The Passion werd ook vooral gemaakt voor niet-gelovigen.
Met zoveel kijkers is dat in ieder geval gelukt.
Velen weten tegenwoordig niet eens meer waar het met Pasen over gaat, laat staan met Goede Vrijdag.
Geloof je dat God een dergelijke uiting kan en wil gebruiken tot uitbreidng van Zijn Koninkrijk?
Zet het mensen aan het denken, aan het zoeken?
Heb jij er vooraf voor gebeden?

Probeer hier eens inhoudelijk te reageren en dan graag alleen als je de uitzending ook daadwerkelijk hebt gezien...

Afbeelding
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor boer » 29 mar 2013 09:20

Gemaakt voor niet-gelovigen door niet gelovigen ?

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor Kvinna » 29 mar 2013 09:27

Sorry niet gezien...
Wat zou de reden zijn dat er zoveel belangstelling voor is?
Ik vind het wel een mooie gedachte dat zoveel mensen nu iets meekrijgen van wat Goede vrijdag en Pasen betekent.

maran
Sergeant
Sergeant
Berichten: 290
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:13

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor maran » 29 mar 2013 09:43

JeeWee schreef:Gisteren hebbn ruim 2.3 miljoen mensen gekeken naar de uitzending van de Passion op Nederland 1.
Inderdaad, het was geen Mattheus Passion.

Maar The Passion werd ook vooral gemaakt voor niet-gelovigen.
Met zoveel kijkers is dat in ieder geval gelukt.
Velen weten tegenwoordig niet eens meer waar het met Pasen over gaat, laat staan met Goede Vrijdag.
Geloof je dat God een dergelijke uiting kan en wil gebruiken tot uitbreidng van Zijn Koninkrijk?


ik heb dit keer niet gekeken, maar er zal zeker een herhaling komen en dan krijg ik nog een kans.
die ik ook zal aangrijpen.

persoonlijk volg ik liever de uitvoering van de Matthäus Passion van Bach - iets wat ik ook elk jaar steevast doe.

maar waarom zou deze Passion vooral opgevoerd worden voor niet-gelovigen? :?:
is dat de opzet?
is het niet eerder een poging dit verhaal in deze tijd neer te zetten voor een breed publiek?
al dan niet gelovig?
om het zo toegankelijker te maken?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor JeeWee » 29 mar 2013 10:00

maran schreef:maar waarom zou deze Passion vooral opgevoerd worden voor niet-gelovigen? :?:
is dat de opzet?
is het niet eerder een poging dit verhaal in deze tijd neer te zetten voor een breed publiek?
al dan niet gelovig?
om het zo toegankelijker te maken?


Ik heb ook veel meer met de Mattheus Passion, mara ik ben dan ook niet de doelgroep.
Van binnenuit weet ik dat men zich vooral richt op een breed publiek dat Pasen vooral ziet als lentefeest met eitjes en zo.
Wat ik altijd hoop is dat het mensen nieuwsgierig maakt naar meer en dat de Heilige Geest ons krakkemikkig werk voortzet.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor benefietdiner » 29 mar 2013 10:16

JeeWee schreef:Probeer hier eens inhoudelijk te reageren en dan graag alleen als je de uitzending ook daadwerkelijk hebt gezien...

Ik heb hem helemaal gezien. Ik zou er van alles over kunnen zeggen maar het positieve is: ‘het beter is dan zwijgen’. Ook al zouden die mensen die het gespeeld hebben ongelovig zijn. Er zijn in het verleden ook onbekeerde dominees geweest die het woord gebracht hebben zonder zelf de toepassing van het verlossende werk Hem te weten. Dus…

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor alexander91 » 29 mar 2013 11:57

Ik heb hem helemaal gezien en ik heb verschillende gedachtes.

Ten eerste de vraag: zou God dit kunnen gebruiken tot verbreiding van Zijn Koninkrijk? Het antwoord hierop kunnen we halen uit het verleden. Heeft God niet de RKK gebruikt om hier in Nederland het christendom te brengen? Dat deed de RKK door in te spelen op de heidense gewoontes (paashaas, kerstboom), door deze om te vormen als behorende bij het gedenken van Christus. God kan de passion dus wel zeker gebruiken om Zijn Koninkrijk uit te breiden. Geen enkel middel dat wij toepassen om Gods Koninkrijk te proberen te vermeerderen (=onze christelijke plicht) is zuiver. Er spelen altijd wel menselijke belangen en invloeden mee die het onzuiver maken. Wachten tot we de zuivere methode hebben is dus niet goed. We moeten nu aan de slag. Gods Wegen zijn ondoorgrondelijk, laten wij ons niet alleen bezig houden met het kwade weg te zuiveren, maar vooral het goede doen. Dus niet de passion afkeuren, maar dan zelf proberen toe te voegen.

Ten tweede, de passion werd gemaakt voor alle Nederlanders door allerlei soorten Nederlanders. Desalniettemin was het duidelijk dat het om Jezus ging, de Zoon van God, en de Bijbel werd ook aangewezen. Het bereikt een hele stad en televisie-kijkend Nederland, en mensen die het zien en er meer over willen weten: horen dat ze het in de Bijbel kunnen lezen. Wat is onze taak meer dan mensen op Gods Zoon wijzen en op Gods Woord? Meer kunnen wij toch niet doen? Gods Woord moet het doen, Gods Zoon is onze Redding. Dat is de kern en daar moeten wij mensen op wijzen.

Tenslotte zie ik het als een zegen dat iets dergelijks als dit opgezet en uitgevoerd kan worden anno nu. Het zou velen malen erger zijn als niet-gelovig Nederland het christelijke geloof zou negeren. Nu wordt de enige Naam die ons onder de hemelen is gegeven waardoor wij zalig kunnen worden nog gehoord onder de mensen. Die Naam van die Mens, Christus, is de Weg, de Waarheid en het Leven. Dat noem ik Gods Werk. Dat gaat mijn verstand naar boven.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor MissF » 29 mar 2013 12:50

Voor ik het ooit gezien had vond ik het allemaal niet nodig, niet mooi etc. Vorig jaar viel ik er toevallig in en toen was ik helemaal onder de indruk, zo mooi. Vooral dat laatste lied toen 'afscheid nemen bestaat niet, ik ga wel weg maar ik verlaat je niet.' Altijd als ik nu dat lied hoor heeft het een extra dimensie voor mij.

Dus gister weer gekeken, maar dit keer vond ik het tegenvallen. De zangeres vond ik niet mooi zingen, Jurgen Rayman ken ik alleen van cabaret, dus kan ik niet zo serieus nemen. Ook vond ik het jammer dat er niks gezegd werd over de opstanding, helaas. Terwijl dat voor mij toch wel de kernboodschap is van Pasen.
Maar de getuigenissen die gegeven werden door meelopers vond ik wel weer erg mooi.
Natuurlijk heeft Pasen voor mij veel meer betekenis, dan alleen die wandeling met het kruis en het verhaal, maar ik blijf het wel bijzonder vinden dat een verhaal van 2000 jaar oud, zo nagespeeld wordt, en dat zo veel mensen het bekijken. Zo blijft de betekenis van Goede Vrijdag wel bewaard.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor JeeWee » 29 mar 2013 13:01

MissF schreef: Ook vond ik het jammer dat er niks gezegd werd over de opstanding, helaas. Terwijl dat voor mij toch wel de kernboodschap is van Pasen.

Het was het lijdensverhaal. Net als bij de Mattheus Passion, houdt dat ook op bij het graf.
Als je goed had gekeken, had je gezien dat het niet afgelopen was met het kruis. Juist het laatste lied getuigde daar van
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor MissF » 29 mar 2013 13:17

Die vond ik dus niet zo sterk, zeker als ongelovige die weinig weet heeft van het hele verhaal, is het moeilijk op te pikken.
Dat vond ik dus vorig jaar veel sterker.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

maran
Sergeant
Sergeant
Berichten: 290
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:13

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor maran » 29 mar 2013 13:19

MissF schreef:Die vond ik dus niet zo sterk, zeker als ongelovige die weinig weet heeft van het hele verhaal, is het moeilijk op te pikken.
Dat vond ik dus vorig jaar veel sterker.



waar haal je het idee vandaan dat ongelovigen niets weten over de Bijbel en het verhaal van Pasen vanuit christelijk standpunt bezien?

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor MissF » 29 mar 2013 13:29

Even goed lezen: ik schreef: weinig weet.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor elbert » 29 mar 2013 13:42

maran schreef:waar haal je het idee vandaan dat ongelovigen niets weten over de Bijbel en het verhaal van Pasen vanuit christelijk standpunt bezien?
Hiervandaan misschien?: http://www.omroepwnl.nl/video/fragment/ ... asen_48003
En dan te bedenken dat de meeste geïnterviewden hier ouderen waren die op z'n minst van vroeger nog hadden moeten weten wat het inhoudt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

maran
Sergeant
Sergeant
Berichten: 290
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:13

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor maran » 29 mar 2013 14:08

elbert schreef:Hiervandaan misschien?: http://www.omroepwnl.nl/video/fragment/ ... asen_48003
En dan te bedenken dat de meeste geïnterviewden hier ouderen waren die op z'n minst van vroeger nog hadden moeten weten wat het inhoudt.



ach ja, Pasen - Pesach.
met het oorspronkelijk Pesach vanuit het jodendom heeft het christelijke Pasen weinig meer van doen.
in het christendom zijn ook allerlei "heidense" elementen geslopen.
het begin van de lente - nieuw leven [inherent aan Opstanding] vruchtbaarheid etc.
Pasen - de zondag na de eerste volle maan van de lente verwijst daar ook naar.
dus eigenlijk is het een universeel gebeuren i.m.o.
iedereen kan daar dus een eigen invulling aan geven.

maar het blijft een bijzonder verhaal - The Passion - - hoe je het ook uitlegt.

http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/oor ... van-pasen/

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor jaapo » 30 mar 2013 02:03

Als er nou onder die paar miljoen kijkers en belangstellenden in het publiek maar 20 zijn, die gegrepen zijn door het verhaal en er verder mee gaan werken in geestelijke zin, dan is het toch goed? Nooit te snel zijn met afkeuren, want dan denk je in je godsdiensthoogmoed te weten, waar Gods Geest werkt en waar niet. En dan zou je later wel eens tot de conclusie kunnen komen, dat je de plank ver mis sloeg.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten