Wat vond je van The Passion? (2013)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor JeeWee » 04 apr 2013 17:32

gml schreef:De tekst die jij noemt, 1a2b3c, Filippenzen 1:18, is voor mij wel een eye-opener.
18 Wat doet het ertoe? In elk geval, hetzij met een bijoogmerk, hetzij in oprechtheid, wordt Christus verkondigd; en daarin verblijd ik mij, en zal ik mij ook verblijden. (NBG'51-vertaling).

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook nooit zo bij had stilgestaan.
Inderdaad een eye opener!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor alexander91 » 05 apr 2013 10:58

gml schreef:De tekst die jij noemt, 1a2b3c, Filippenzen 1:18, is voor mij wel een eye-opener.
18 Wat doet het ertoe? In elk geval, hetzij met een bijoogmerk, hetzij in oprechtheid, wordt Christus verkondigd; en daarin verblijd ik mij, en zal ik mij ook verblijden. (NBG'51-vertaling).

Met welke gezindheid het Evangelie van Christs verkondigd wordt, Paulus verblijdt zich erin omdat ook door degenen die het Evangelie met verkeerde motieven verkondigen het Evangelie verbreid wordt.

Je kunt er een voorstelling als The Passion echter niet mee goedkeuren. In theorie is het mogelijk dat er iemand door zo'n voorstelling tot geloof komt, maar zoals ik net al zei, het is zeker niet hetgeen Paulus op het oog heeft gehad.


Nee je kunt het misschien niet goedkeuren, maar welk middel zal volledig Gods heilig vuur doorstaan? Zijn wij dan toch in staat tot enig goeds? Kunnen wij dat oordeel vellen?

We kunnen het zeker proberen, en het is goed om alles continu aan Gods Woord te toetsen, maar we moeten het goede wel bewaren (en het kwade weg te werken). Dus niet de passion op basis van mankementen in het geheel verwerpen. Is het wel aan ons om zaken goed of fout te keuren? Als we dat willen, moeten we er dan niet juist op een Bijbelse manier mee aan de slag: bijschaven, verbeteren, zorgen dat het effectiever wordt, aan de hand van de Bijbel.

De mensen die hier de passion verdedigen, verdedigen niet de passion in het geheel, als ware het een perfect middel. Dat zul je van niemand horen, ook al mag het soms zo lijken. Maar de passion als middel wordt verdedigd tegenover mensen die naast het slechte aan de passion, meteen ook maar het goede eraan weg willen doen.

De passion heeft ook niet mijn voorkeur, en ik heb alternatieven, maar als ik de passion in het geheel af zou branden en verwerpen, dan weet ik dat ik mijn onwetendheid volg en iets verkeerds doe. Al zou er maar 1 iemand door bekeerd worden, dan is dat het helemaal waard. Beter iets dan niets. En nogmaals, dat praat het middel niet goed als zijnde heilig, maar blijkbaar heeft het dan toch iets goeds op kunnen leveren.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor JeeWee » 05 apr 2013 17:41

Wat denken we toch klein van God hè...
Als zou Hij alleen maar zwaar reformatorische preken gebruiken...
Ik heb heel wat over de wereld gezworven en heb de verkondiging heel vaal heel anders gezien dan onze driepuntenpreken, begeleid door psalmen op hele noten...

Ik durf allang niet meer te oordelen over wat God wel en wat Hij niet gebruikt...
Ik word alleen maar opgeroepen tot gebed en tot verbreiding van Zijn Evangelie voor verloren zondaren...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor mealybug » 05 apr 2013 17:57

JeeWee schreef:Wat denken we toch klein van God hè...
Als zou Hij alleen maar zwaar reformatorische preken gebruiken...
Ik heb heel wat over de wereld gezworven en heb de verkondiging heel vaal heel anders gezien dan onze driepuntenpreken, begeleid door psalmen op hele noten...


Dat is geen verkondiging meer, natuurlijk.
Ik vraag me eerder af wat er gebeurd is sinds de apostelen schreven over het horen van het Woord,vervolgens geloven of verharden, dan aannemen of verwerpen en vervolgens in de gemeente functioneren door goede werken te doen voor elkaar en ook anderen, of de wereld in te gaan.
As simple as that.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor JeeWee » 05 apr 2013 21:26

mealybug schreef: Dat is geen verkondiging meer, natuurlijk.

O nee? Heb jij een definitie van verkondiging?
Volgens mij is dat het doorgeven van het Evangelie. Niets meer en niets minder.
De driepunten en de toepassing hebben we er zelf van gemaakt. Dit was verkondiging voor mensen die niets of nauwelijks iets van het Evangelie weten.
Niet voor mensen die de boodschap elke zondag horen, kerkbanken verslijten en vervolgens nog steeds onbekeerd verder leven.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor gml » 05 apr 2013 22:55

JeeWee schreef: Niet voor mensen die de boodschap elke zondag horen, kerkbanken verslijten en vervolgens nog steeds onbekeerd verder leven.


Je maakt er nu wel heel erg een karikatuur van. Het komt bij mij over alsof jij zeggen wil dat (alle) kerkmensen onbekeerd zijn en mensen die The Passion hebben gezien wel bekeerd zijn.

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor gml » 05 apr 2013 22:55

JeeWee schreef: Niet voor mensen die de boodschap elke zondag horen, kerkbanken verslijten en vervolgens nog steeds onbekeerd verder leven.


Je maakt er nu wel heel erg een karikatuur van. Het komt bij mij over alsof jij zeggen wil dat (alle) kerkmensen onbekeerd zijn en mensen die The Passion hebben gezien wel bekeerd zijn.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor boer » 06 apr 2013 07:20

JeeWee schreef:O nee? Heb jij een definitie van verkondiging?
Volgens mij is dat het doorgeven van het Evangelie. Niets meer en niets minder.
De driepunten en de toepassing hebben we er zelf van gemaakt. Dit was verkondiging voor mensen die niets of nauwelijks iets van het Evangelie weten.
Niet voor mensen die de boodschap elke zondag horen, kerkbanken verslijten en vervolgens nog steeds onbekeerd verder leven.

Je zegt het zelf al: de driepunten hebben we er zelf van gemaakt.
Dat is wat ik bedoel: geen verkondiging van een blijde boodschap (op een paar preekjes per jaar na, maar altijd volgens de regels der synodes), maar de ondoorgrondelijke manier waarop God werkt, hebben we in een systeem geperst, dat gevolgd MOET worden, ander word je ''ge-excommuniceerd''.
Er is weinig veranderd sinds de 16de eeuw.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor mealybug » 06 apr 2013 07:36

Als u werkelijk Zijn stem hebt gehoord en Hij u de waarheid over Zichzelf heeft bekendgemaakt,
moet u uw oude menselijke natuur als oude kleren uittrekken; uw vroegere manier van leven, waardoor u geluk en vrede meende te vinden, maar die u in werkelijkheid dood en verderf bracht.

Uw denken moet grondig vernieuwd worden.

Sterker nog, u moet een heel nieuw mens worden, die alleen voor God leeft, zuiver en goed. Trek een nieuwe natuur aan als een stel nieuwe kleren.

(Efeziers 4: 21-24)

Wie luistert hier nog naar?
(Over ''verkondiging'' gesproken)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor JeeWee » 06 apr 2013 09:34

mealybug schreef: moet u uw oude menselijke natuur als oude kleren uittrekken; (...)


Daar heb je de denkfout die de duivel gebruikt: u MOET...

Al Christus komt, neemt Hij alles mee.
Dan kan Hij niks met ons moeten, want Hij zuivert ook ons moeten. Het is allemaal 'uit Hem, door Hem en tot Hem'
Er is geen moeten en geen kunnen van ons bij.

Want alzo lief heeft heeft hij de Refo's en de naar God verlangende mens gehad?

Nee!! Also lief heeft Hij de WERELD gehad!
Snel, de stegen in, zoek iedereen die je tegen komt, want Mijn huis moet vol worden!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor mealybug » 06 apr 2013 09:55

JeeWee schreef:
Daar heb je de denkfout die de duivel gebruikt: u MOET...

Al Christus komt, neemt Hij alles mee.
Dan kan Hij niks met ons moeten, want Hij zuivert ook ons moeten. Het is allemaal 'uit Hem, door Hem en tot Hem'
Er is geen moeten en geen kunnen van ons bij.

Want alzo lief heeft heeft hij de Refo's en de naar God verlangende mens gehad?

Nee!! Also lief heeft Hij de WERELD gehad!
Snel, de stegen in, zoek iedereen die je tegen komt, want Mijn huis moet vol worden!

Lezen wat ervoor staat,
: áls u werkelijk Zijn stem hebt gehoord en Hij u de waarheid over Zichzelf heeft bekendgemaakt, moet u.
Als je het nog eens leest zie je misschien hoe het moeten bedoeld wordt.
Wie A zegt moet ook B zeggen. In die trant!
De denkfout die ik hier nog wel eens lees, is dat je af moet wachten totdat het er ooit eens van mocht komen.
Het taboe op zelf de eerste stap nemen, zeg maar.
Zijn aanbod is dat Hij de “eerste stap” heeft genomen doordat hij stierf aan het kruis en opstond. De twééde stap is aan de mens: dit in geloof, middels bekering, aanvaarden.
Een andere ergernis vind ik, dat velen , inclusief predikanten, overal de duivel maar bij halen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor JeeWee » 06 apr 2013 10:13

En het komt niet in je hoofd op dat God de Passion zou willen gebruiken voor die eerste stap, omdat de kerken met de dichte deuren voor velen toch een stap te ver is?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor mealybug » 06 apr 2013 13:02

JeeWee schreef:En het komt niet in je hoofd op dat God de Passion zou willen gebruiken voor die eerste stap, omdat de kerken met de dichte deuren voor velen toch een stap te ver is?


Zo lijkt het net alsof God ongelovigen gebruiken zou om het Evangelie te brengen.
Wij gelovigen en evangelisten hebben de opdracht de uitnodiging door te geven.
Daar zijn we veel te passief in, dat geef ik toe, maar gaan we dan nu het feit ophemelen dat ongelovigen dat doen ipv wij?

maran
Sergeant
Sergeant
Berichten: 290
Lid geworden op: 08 jan 2013 14:13

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor maran » 06 apr 2013 14:29

mealybug schreef:
Zo lijkt het net alsof God ongelovigen gebruiken zou om het Evangelie te brengen.
Wij gelovigen en evangelisten hebben de opdracht de uitnodiging door te geven.
Daar zijn we veel te passief in, dat geef ik toe, maar gaan we dan nu het feit ophemelen dat ongelovigen dat doen ipv wij?


waarom niet gewoon onbevangen naar dat verhaal van de Passion kijken?
en wat het met je doet?
waarom er meteen allerlei evangelisatie bedoelingen aan te verbinden?
laat een ieder het zelf invullen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Wat vond je van The Passion?

Berichtdoor JeeWee » 06 apr 2013 16:54

mealybug schreef:Zo lijkt het net alsof God ongelovigen gebruiken zou om het Evangelie te brengen.

Ken jij de producer persoonlijk? Ik wel.
Je aanname dat het hier om 'ongelovigen' gaat, is stuitend.
Daarbij doen de twee omroepen die dit uitzenden (EO en RKK) die niet omdat ze 'wat leuks' op TV willen hebben...
Ja, niet alle uitvoerders zijn christen.
Maar neem je wel aan dat alle zangers van Deo Cantemus en het Urker Mannekoor christen zijn?
En daarom mogen zij het wel?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten