Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor schelpje3 » 18 mei 2013 13:43

Wim2600 schreef:
Van mij mag jij het homohuwelijk onaanvaardbaar vinden, op bijbelse of eender welke gronden. Dat zeg ik als getrouwde homo, en dat meen ik oprecht.
Maar waar ik wél een probleem mee heb, is dat heel wat christenen (en nu viseer ik niet jou specifiek) actief lobbyen om het burgerlijk huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht te verbieden of tegen te houden, ook wanneer er een maatschappelijk draagvlak én een democratische, politieke meerderheid voor gevonden is. Zie bijvoorbeeld de bij momenten ronduit agressieve betogingen in Frankrijk de voorbije maanden...

Er is ook nog een andere groep Wim.
Die willen leven vanuit Bijbels perspectief en daarom een dergelijk huwelijk MOETEN afkeuren. Maar als de meerderheid vóór stemt, er dus een breed draagvlak voor is, zal iedereen dat moeten aanvaarden. Dan is dat zo.
Dan dus geen gezeur meer achteraf.
Maar dan verwacht ik van de voorstanders, dat ze de tegenstanders wel blijven respecteren in dat standpunt!
Maar dat gebeurt vaak niet. Want als dat besluit er door is, wordt het zo gewoon, dat binnen enkele decennia niemand precies meer weet hoe het nu zat en dus niet meer als principekwestie wordt gezien.
DAT is nl. het gevaar, het hellende vlak, weet je nog? :wink:

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Tante Pollewop » 18 mei 2013 13:47

Floppie schreef:Dat gelovigen zich soms publiekelijk wat fors uiten is ook een reactie op het COC. Het COC heeft uiteindelijk de discussie verscherpt. En dat er aan beide kanten fouten worden gemaakt, dat ben ik van harte met je eens. Maar dat wil niet zeggen dat ook beide partijen er even zeer schuldig aan zijn.

Als ik je goed begrijp zeg je dus dat het COC schuldiger is aan de fouten die aan beide kanten gemaakt worden? :roll:


Het COC is er omdat homoseksualiteit taboe was.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mei 2013 14:06

Tante Pollewop schreef:Boekenlezer doet even een Godwinnetje. :)

Daar was ik me van bewust. Maar feit is dat extreme omstandigheden goed kunnen aantonen waar een bepaalde redenering op kan uitlopen. Het benadrukken dat wet wet is, en dat het niet gewaardeerd wordt als je daar zelf zo je eigen gedachten bij hebt is duidelijk iets wat zo zijn grenzen heeft. Natuurlijk heeft het instellen van wetten een serieuze bedoeling. Maar je zit ook met kanten als: mensen kunnen het grondig fout hebben, zowel individueel als collectief, ook die mensen die bepaalde wetten bepalen. Houd je daar geen rekening mee, dan kan dat tot de meest verschrikkelijke consequenties leiden in bepaalde omstandigheden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mei 2013 14:09

Floppie schreef:Dat gebeurt niet alleen op dit gebied. Je merkt het ook altijd aan de reacties. Die zijn dan vaak met zoveel emotie beladen dat alle woorden ten spijt het duidelijk mag zijn dat ook hierin het een goed praten is van het eigen 'geloof".

Soms zit ergens zoveel emotie aan, dat je een rationele uitwisseling van gedachten kunt vergeten. Dan is het verstandiger om daar dan maar boven te staan, en meer op een emotionele golflengte te reageren, bijvoorbeeld met relativerende reacties van emotionele aard. En mocht de ander dan met z'n kop tegen het plafond knallen van woede, dan heb jij weer des te meer reden tot lachen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor gml » 18 mei 2013 14:31

Tante Pollewop schreef: Het COC is er omdat homoseksualiteit taboe was.


Is dat nu geen taboe meer?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mei 2013 14:57

gml schreef:Is dat nu geen taboe meer?

Nee. Integendeel, het is juist wel stoer als je dat bent. Dan hoor je er helemaal bij, en heb je het beeld van progressief. Zeker bij de hoek van D'66, GroenLinks e.d.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Tante Pollewop » 18 mei 2013 15:32

Boekenlezer schreef:Nee. Integendeel, het is juist wel stoer als je dat bent. Dan hoor je er helemaal bij, en heb je het beeld van progressief. Zeker bij de hoek van D'66, GroenLinks e.d.

haha, dit meen je toch hopelijk niet?

Homo zijn is in veel kringen nog steeds taboe.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Tante Pollewop » 18 mei 2013 15:39

Boekenlezer schreef:Daar was ik me van bewust. Maar feit is dat extreme omstandigheden goed kunnen aantonen waar een bepaalde redenering op kan uitlopen. Het benadrukken dat wet wet is, en dat het niet gewaardeerd wordt als je daar zelf zo je eigen gedachten bij hebt is duidelijk iets wat zo zijn grenzen heeft. Natuurlijk heeft het instellen van wetten een serieuze bedoeling. Maar je zit ook met kanten als: mensen kunnen het grondig fout hebben, zowel individueel als collectief, ook die mensen die bepaalde wetten bepalen. Houd je daar geen rekening mee, dan kan dat tot de meest verschrikkelijke consequenties leiden in bepaalde omstandigheden.

Vind je zelf ook niet dat je een beetje doordraaft?

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Floppie » 18 mei 2013 15:54

Tante Pollewop schreef:Als ik je goed begrijp zeg je dus dat het COC schuldiger is aan de fouten die aan beide kanten gemaakt worden? :roll:


Het COC is er omdat homoseksualiteit taboe was.


Je hebt me perfect begrepen. Rationeel gezien natuurlijk weer zogenaamd onjuist, daarom geloof ik slechts ten dele in de ratio.

Het COC slaat alleen een beetje door.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Floppie » 18 mei 2013 15:55

Tante Pollewop schreef:haha, dit meen je toch hopelijk niet?

Homo zijn is in veel kringen nog steeds taboe.


En dat komt gelukkig doordat er nog christelijke elementen in Nederland te vinden zijn.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Boekenlezer » 18 mei 2013 19:05

Tante Pollewop schreef:haha, dit meen je toch hopelijk niet?

Dat gevoel krijg ik als ik hoor hoe ermee gedweept wordt vanuit bepaalde hoeken in onze samenleving. Alsof het zo ongeveer ouderwets is om hetero te zijn. Dat is natuurlijk een beetje overdreven uitgedrukt, dat laatste, maar de hyperbool is nu eenmaal een geliefd stijlfiguur voor mij. In mijn inspiratie voor cartoons, die ik ooit maakte, was overdrijving ook altijd de motor die alles op gang bracht in mijn gedachten.

Tante Pollewop schreef:Vind je zelf ook niet dat je een beetje doordraaft?

Nee, dat vind ik niet. Waar het om gaat is: begrijp je mijn punt?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor blijblij » 18 mei 2013 19:57

Floppie schreef:
En dat komt gelukkig doordat er nog christelijke elementen in Nederland te vinden zijn.


eindelijk bevestiging dat voetbalsupporter-zijn ook christelijke elementen heeft....
ik vind het echt treurig dat je blij bent dat homofilie nog een taboe is.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor irmo » 18 mei 2013 20:07

Floppie schreef:
En dat komt gelukkig doordat er nog christelijke elementen in Nederland te vinden zijn.


Wat ontzettend fijn dat ik dan geen christen hoef te zijn. Kan ik tenminste wel op een gelijkwaardige manier met een ander omgaan. Treurig dat er nog mensen zijn die zo denken..... ](*,)

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor boer » 18 mei 2013 21:33

Floppie schreef:En dat komt gelukkig doordat er nog christelijke elementen in Nederland te vinden zijn.

''de kurken waar we nog op drijven'', zo zeiden ze bij ons in de kerk 20 jaar geleen al.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Tante Pollewop » 18 mei 2013 22:46

Floppie schreef:Je hebt me perfect begrepen. Rationeel gezien natuurlijk weer zogenaamd onjuist, daarom geloof ik slechts ten dele in de ratio.

Het COC slaat alleen een beetje door.

Een ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen fouten. Net als in het verhaal over de zondeval uit de Bijbel kun je hier ook niet de slang de schuld geven. :wink:

Floppie schreef:En dat komt gelukkig doordat er nog christelijke elementen in Nederland te vinden zijn.

En wat precies is er christelijk aan een taboe op homoseksualiteit?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten