Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Floppie » 15 mei 2013 19:11

Wim2600 schreef:Ja, flauw hè, dat mensen klagen over discriminatie. Over het feit dat ze weggestuurd worden uit het hotel of de B&B waar ze een kamer gereserveerd hadden omdat de eigenaar een "christen" is. Over het feit dat hun partner ligt te sterven op de intensive care afdeling van een "christelijk" ziekenhuis, maar dat ze er niet bij mogen omdat ze "geen familie" zijn. Wat ongelofelijk flauw dat mensen daarover klagen. ](*,)


Zulke voorbeelden vinden natuurlijk gretig aftrek. Ik had het kunnen verwachten. Wel erg makkelijk om dan maar gelijk alleen je pijlen op het volledige christelijke volksdeel te richten. Het zou wat eerlijker zijn als je als atheïst je richt op het fundament van de christelijke religie. Waar mensen zijn worden namelijk fouten gemaakt.

En nogmaals, want schijnbaar was mijn punt niet geland: Je kunt ook meer dan genoeg voorbeelden bedenken waar net zo goed gediscrimineerd wordt zonder dat er een enkele christen aan te pas komt.

Je voorbeelden komen trouwens over alsof ze en masse voorkomen... ](*,)
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Mortlach » 15 mei 2013 20:55

Toch wel mooi hoor. Kijk nou niet naar wat mensen doen, maar wat het geloof écht betekent. Want ons geloof heeft helemaal NIETS met mensen te maken. Mensen zijn eigenlijk alleen maar lastig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Floppie » 15 mei 2013 21:21

Dat beweer ik niet. Ik geef alleen aan dat je het totale plaatje moet bekijken en niet met een paar uitschieters moet komen.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Wim2600 » 16 mei 2013 09:58

Floppie schreef:Dat beweer ik niet. Ik geef alleen aan dat je het totale plaatje moet bekijken en niet met een paar uitschieters moet komen.


Probleem is dat die 'uitschieters' door het 'totale plaatje' vaak niet veroordeeld worden, maar zelfs gesteund en de hand boven het hoofd gehouden worden (denk maar aan de houding van de Nederlandse christelijke partijen t.o.v. de zogenaamde weigerambtenaren).
En dat in diverse landen religieus geïnspireerde politieke partijen erop uit zijn om een wettelijk kader te scheppen waarin dit soort 'uitschieters' vrij hun gang kunnen gaan... door bijvoorbeeld antidiscriminatiewetgeving tegen te houden, of indien die al bestaat, terug te schroeven om plaats te maken voor discriminatie uit religieuze motieven.
Met die kennis in je achterhoofd wordt het 'totale plaatje' ook meteen een stuk minder mooi...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Mortlach » 16 mei 2013 10:09

Wim2600 schreef:En dat in diverse landen religieus geïnspireerde politieke partijen erop uit zijn om een wettelijk kader te scheppen waarin dit soort 'uitschieters' vrij hun gang kunnen gaan... door bijvoorbeeld antidiscriminatiewetgeving tegen te houden, of indien die al bestaat, terug te schroeven om plaats te maken voor discriminatie uit religieuze motieven.


Uiteraard alleen uit christelijke religieuze motieven. Wist je bijvoorbeeld dat een trouwambtenaar zich niet op gewetensbezwaar kan beroepen als die man of vrouw in kwestie moslim of hindoeist is?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor alexander91 » 16 mei 2013 11:26

Wim2600 schreef:Probleem is dat die 'uitschieters' door het 'totale plaatje' vaak niet veroordeeld worden, maar zelfs gesteund en de hand boven het hoofd gehouden worden (denk maar aan de houding van de Nederlandse christelijke partijen t.o.v. de zogenaamde weigerambtenaren).
En dat in diverse landen religieus geïnspireerde politieke partijen erop uit zijn om een wettelijk kader te scheppen waarin dit soort 'uitschieters' vrij hun gang kunnen gaan... door bijvoorbeeld antidiscriminatiewetgeving tegen te houden, of indien die al bestaat, terug te schroeven om plaats te maken voor discriminatie uit religieuze motieven.
Met die kennis in je achterhoofd wordt het 'totale plaatje' ook meteen een stuk minder mooi...
Die hand zou niet zo strak boven het hoofd gehouden worden als er niet zo overtrokken en buitenproportioneel en blindelings op weigerambtenaren gereageerd zou worden.
En tjah, machtspelletjes heb je overal waar mensen zitten, dus ook in religieuze groeperingen. Ze zouden er wel eens wat beter op mogen letten, maar elke generatie moet het opnieuw aangeleerd worden.
Enig realisme leert echter dat er altijd wel een aantal mensen zijn die tegen bepaalde veranderingen zijn, en als je die hard gaat onderdrukken, dan wordt het probleem vaak erger dan als men wat toleranter zou zijn geweest.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Wim2600 » 16 mei 2013 11:31

alexander91 schreef:Die hand zou niet zo strak boven het hoofd gehouden worden als er niet zo overtrokken en buitenproportioneel en blindelings op weigerambtenaren gereageerd zou worden.
En tjah, machtspelletjes heb je overal waar mensen zitten, dus ook in religieuze groeperingen. Ze zouden er wel eens wat beter op mogen letten, maar elke generatie moet het opnieuw aangeleerd worden.
Enig realisme leert echter dat er altijd wel een aantal mensen zijn die tegen bepaalde veranderingen zijn, en als je die hard gaat onderdrukken, dan wordt het probleem vaak erger dan als men wat toleranter zou zijn geweest.

Verwachten dat iemand de taken uitvoert die bij zijn of haar functie horen is m.i. niet "onderdrukken".
En ik ben over het algemeen behoorlijk tolerant, behalve tegenover intolerantie...

Maar goed, we wijken nu wel héél ver af van het oorspronkelijke onderwerp. :wink:

Lock&Stock

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Lock&Stock » 16 mei 2013 13:21

alexander91 schreef:weigerambtenaren


Wat zou je vinden van een islamitische ambtenaar die weigert een vergunning voor een varkenslachterij goed te keuren uit zijn of haar geloofsovertuiging?

Als ambtenaar dien je de wet uit te voeren. Punt Uit. Geen discussie, klaar. Kan je dat niet, dan moet je een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor alexander91 » 16 mei 2013 15:05

Lock&Stock schreef:Wat zou je vinden van een islamitische ambtenaar die weigert een vergunning voor een varkenslachterij goed te keuren uit zijn of haar geloofsovertuiging?

Als ambtenaar dien je de wet uit te voeren. Punt Uit. Geen discussie, klaar. Kan je dat niet, dan moet je een andere baan zoeken.
Toch niet zo moeilijk, gewoon een ambtenaar uitzoeken die daar geen moeite mee heeft. Zo kan de islamitische ambtenaar wel werk verrichten ipv met een uitkering thuis zitten, en toch zijn principes nakomen. En dat kleine beetje moeite heb ik geen enkel probleem mee als ik iemand kan ontzien.
Als het die islamitische ambtenaar echt moeilijk valt, dan vind ik ontslag nogal overdreven. Dan is een klein beetje moeite veel makkelijker, effectiever, en vriendelijker.

Als iemand het niet met mij eens is, dan hoeft die in mijn ogen niet meteen gestraft te worden, en al helemaal niet in alle nationale media uitgekotst te worden om zijn afwijkende mening...

Maar ja, een dergelijke mening is blijkbaar uniek geworden, in verwilderd Nederland.

Als onze ambtenaren robotten moesten zijn dan hadden we er robotten van moeten maken. We laten mensen het werk doen, dus dan kunnen we ze ook menselijk behandelen. Of geldt de grondwet niet voor mensen die in dienst van de overheid werken?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mohamed

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor mohamed » 16 mei 2013 15:16

Laat homo's die willen trouwen gewoon een ambtenaar opzoeken die daar geen bezwaar tegen heeft. De Bijbel is duidelijk aangaande homofilie dus vind ik het niet vreemd dat er ambtenaren zijn die homo's uit principe niet trouwen. Wat ik wel vreemd vind is dat men de Nederlandse wet boven alles acht, maar als een jood de wet van Mozes wil houden zeurt niemand!!

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Wim2600 » 16 mei 2013 15:25

mohamed schreef:Laat homo's die willen trouwen gewoon een ambtenaar opzoeken die daar geen bezwaar tegen heeft. De Bijbel is duidelijk aangaande homofilie dus vind ik het niet vreemd dat er ambtenaren zijn die homo's uit principe niet trouwen. Wat ik wel vreemd vind is dat men de Nederlandse wet boven alles acht, maar als een jood de wet van Mozes wil houden zeurt niemand!!


1. Geen enkele ambtenaar zou daar een bezwaar tegen mogen hebben. Hoe zou je reageren op een ambtenaar die weigert christenen te trouwen? Of moslims? Of roodharigen? Of zwarten?

2. De bijbel heeft niets te maken met het burgerlijke huwelijk, en mag daar geen enkele impact op hebben.

Lock&Stock

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Lock&Stock » 16 mei 2013 15:37

alexander91 schreef:Toch niet zo moeilijk, gewoon een ambtenaar uitzoeken die daar geen moeite mee heeft. Zo kan de islamitische ambtenaar wel werk verrichten ipv met een uitkering thuis zitten, en toch zijn principes nakomen.


Sorry, maar wat een onzin.

Nogmaals, een ambtenaar dient de Wet uit te voeren, dat is de kern van ambtenaar zijn.

En waar trek je de grens? Ik ben aanhanger van de FSM kerk, mag ik dus eisen dat ik elke dag met een vergiet op mn hoofd op mn werk mag verschijnen?

Als je dit soort dingen gaat toelaten heb je een afdeling Behandeling Principiele Bezwaren nodig.

alexander91 schreef:Als het die islamitische ambtenaar echt moeilijk valt, dan vind ik ontslag nogal overdreven. Dan is een klein beetje moeite veel makkelijker, effectiever, en vriendelijker.


Werkweigering, want dat is het, is een zeer valide reden voor ontslag.

Ik zou er geen seconde van wakker liggen in ieder geval.

alexander91 schreef:Als iemand het niet met mij eens is, dan hoeft die in mijn ogen niet meteen gestraft te worden, en al helemaal niet in alle nationale media uitgekotst te worden om zijn afwijkende mening...


Het gaat niet over eens zijn of niet, het gaat over het toelaten van werkweigering.

alexander91 schreef:Maar ja, een dergelijke mening is blijkbaar uniek geworden, in verwilderd Nederland.


Nee hoor, helemaal niet. Echter als ambtenaar mag je uit hoofde van je functie niet je eigen persoonlijke mening laten meespelen.

Dat weet je als je ambtenaar wordt!

alexander91 schreef:Of geldt de grondwet niet voor mensen die in dienst van de overheid werken?


Voor een ambtenaar in functie geldt de vrijheid van meningsuiting inderdaad niet.
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 16 mei 2013 15:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Lock&Stock

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Lock&Stock » 16 mei 2013 15:39

mohamed schreef:De Bijbel is duidelijk aangaande homofilie


In ons land hebben we scheiding van Kerk en Staat, dus waarom zou het iets uitmaken voor een ambtenaar wat er over in de Bijbel staat?

mohamed schreef:dus vind ik het niet vreemd dat er ambtenaren zijn die homo's uit principe niet trouwen.


Gelukkig maak jij de dienst niet uit in Nederland.

mohamed schreef:Wat ik wel vreemd vind is dat men de Nederlandse wet boven alles acht, maar als een jood de wet van Mozes wil houden zeurt niemand!!


EDIT: ik had het niet goed gelezen. Wat bedoel je met; "maar als een jood de wet van Mozes wil houden zeurt niemand"?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Mortlach » 16 mei 2013 16:02

alexander91 schreef:Toch niet zo moeilijk, gewoon een ambtenaar uitzoeken die daar geen moeite mee heeft. Zo kan de islamitische ambtenaar wel werk verrichten ipv met een uitkering thuis zitten, en toch zijn principes nakomen. En dat kleine beetje moeite heb ik geen enkel probleem mee als ik iemand kan ontzien.
Als het die islamitische ambtenaar echt moeilijk valt, dan vind ik ontslag nogal overdreven. Dan is een klein beetje moeite veel makkelijker, effectiever, en vriendelijker.


Dan moet je alle aanvragen gaan screenen om te zien wie welke aanvraag moet krijgen en dat maakt de bureaucratie er niet beter op.

En trouwens, als die moslim-ambtenaar zo'n verzoek op zijn bureau krijgt, denk je dan echt dat hij ermee naar zijn niet-moslim collega stapt en vraagt of hij/zij die vergunning wil afstempelen omdat hij het zelf niet kan? Als je zo gemakkelijk om je geweten heenkomt, is er volgens mij wel iets aan de hand...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor alexander91 » 16 mei 2013 16:11

Lock&Stock schreef:En waar trek je de grens? Ik ben aanhanger van de FSM kerk, mag ik dus eisen dat ik elke dag met een vergiet op mn hoofd op mn werk mag verschijnen?

Als je dit soort dingen gaat toelaten heb je een afdeling Behandeling Principiele Bezwaren nodig.

De FSM is filosofisch wetenschappelijk ontkracht (is net zo absurd als een eenhoorn e.d.) en tegelijkertijd is metafysisch gezien het bestaan van een God die alles startte heel goed mogelijk EN redelijk. (zie www.gjerutten.nl/TowardsARenewedCaseFor ... Rutten.pdf)

Je zou zo als vrijheidsfundamentalist (de grenzen zijn jouw mening) bij de poldertaliban in dienst kunnen :P.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten