(Hoe) beleeft een christen vreugde?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: (Hoe) beleeft een christen vreugde?

Berichtdoor schelpje3 » 27 mar 2013 11:46

schaapje schreef:@schelpje,

Dit topic had de vraag "hoe beleeft een christen vreugde" Als je dan over ellende en droefheid wil spreken open daar dan een topic over, ik weet zeker dat er antwoorden komen.

Vreugde .... droefheid.....beiden zijn waar voor een christen.

Nee schaapje, ik heb in diverse postings gesproken over de valse vreugde, maar ook over de vreugde die alle verstand te boven gaat. De geschonken vreugde.
Ik ben niet voornemens om een topic te openen over ellende en droefheid.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: (Hoe) beleeft een christen vreugde?

Berichtdoor schaapje » 27 mar 2013 12:03

Bij mijn weten begon je bij de eerste posting al direct dat satan ook blijdschap kon geven, 1a2b3c gaf daar een duidelijk en logisch antwoord op dat de ware blijdschap altijd op God gericht is.

En als jij vreugde beleeft door de aankopen van mooie kleding in de uitverkoop, is dat dan vreugde voor God of heeft er hebberigheid je hart vervuld, want het zou wel eens kunnen zijn dat je die kleding helemaal niet nodig had.

Het is maar een voorbeeld maar zo is er wel een heel grijs gebied en kan een ieder zijn hart misleiden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: (Hoe) beleeft een christen vreugde?

Berichtdoor Diamantje » 27 mar 2013 16:55

Ja, dat vraag ik me ook weleens af bij streng gereformeerden. De calvinistische leer is bijzonder somber, maar helaas klopt het helemaal wat mij betreft. :cry: Eerlijk gezegd vind ik het vooral heel zielig voor kinderen van streng gereformeerde ouders, ik bedoel: die volwassenen kiezen er zelf voor, als het goed is. Die kinderen helaas niet. Zij vieren nooit feestdagen als bijv. hun eigen verjaardag, gaan nooit naar de bios, en als ze echt heel streng zijn, luisteren ze niet eens popmuziek! Pasen is weer in aantocht, maar voor die kinderen is het geen eitjes zoeken of schilderen... :cry: :cry: :cry: Om over feesten als Sinterklaas nog maar te zwijgen... :( Ze dragen vaak alleen zwarte kleding, en alles staat in het teken van 'de mens is slecht.' Men is ook niet altijd zo tolerant tegen mensen die anders denken. En dan altijd dat gedreig met de Hel.... Nee, ik zou het eerlijk gezegd niet aankunnen!!!
(Dit stuk bedoel ik niet om bepaalde mensen te kwetsen ofzo, maar ik moest dit gewoon even kwijt. En ik weet ook wel dat dit ook lang niet voor alle refo's geldt. Maar ze zijn er wel die dit doen).

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: (Hoe) beleeft een christen vreugde?

Berichtdoor schaapje » 27 mar 2013 17:06

Diamantje schreef: En ik weet ook wel dat dit ook lang niet voor alle refo's geldt.

Gelukkig wel!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: (Hoe) beleeft een christen vreugde?

Berichtdoor boer » 27 mar 2013 17:07

Diamantje schreef:Ja, dat vraag ik me ook weleens af bij streng gereformeerden. De calvinistische leer is bijzonder somber, maar helaas klopt het helemaal wat mij betreft. :cry: Eerlijk gezegd vind ik het vooral heel zielig voor kinderen van streng gereformeerde ouders, ik bedoel: die volwassenen kiezen er zelf voor, als het goed is. Die kinderen helaas niet. Zij vieren nooit feestdagen als bijv. hun eigen verjaardag, gaan nooit naar de bios, en als ze echt heel streng zijn, luisteren ze niet eens popmuziek! Pasen is weer in aantocht, maar voor die kinderen is het geen eitjes zoeken of schilderen... :cry: :cry: :cry: Om over feesten als Sinterklaas nog maar te zwijgen... :( Ze dragen vaak alleen zwarte kleding, en alles staat in het teken van 'de mens is slecht.' Men is ook niet altijd zo tolerant tegen mensen die anders denken. En dan altijd dat gedreig met de Hel.... Nee, ik zou het eerlijk gezegd niet aankunnen!!!
(Dit stuk bedoel ik niet om bepaalde mensen te kwetsen ofzo, maar ik moest dit gewoon even kwijt. En ik weet ook wel dat dit ook lang niet voor alle refo's geldt. Maar ze zijn er wel die dit doen).

Ik denk dat je toch iets te negatief bent.
Weelicht heb je de OGGIN op het oog, want de gemiddelde refo viert gewoon verjaardagen en sinterklaas wordt door de meeste nederlanders niet gevierd (kleine minderheid, 40% geloof ik, viert het)
Dat ze zondags de deur niet uit mogen, blijft wel bizar, natuurlijk.
Calvijn ging gewoon een stukje varen, op het meer van Geneve
(niet dat hij maatstaf is, of zou moeten zijn, maar als je het over calvinisten hebt, daar heb je het)

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: (Hoe) beleeft een christen vreugde?

Berichtdoor Diamantje » 27 mar 2013 17:31

boer schreef:Ik denk dat je toch iets te negatief bent.
Weelicht heb je de OGGIN op het oog, want de gemiddelde refo viert gewoon verjaardagen en sinterklaas wordt door de meeste nederlanders niet gevierd (kleine minderheid, 40% geloof ik, viert het)
Dat ze zondags de deur niet uit mogen, blijft wel bizar, natuurlijk.
Calvijn ging gewoon een stukje varen, op het meer van Geneve
(niet dat hij maatstaf is, of zou moeten zijn, maar als je het over calvinisten hebt, daar heb je het)

Ja, maar zoals ik al zei: ik weet dat dit lang niet voor alle gereformeerden geldt! Voor de meeste inderdaad niet!

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: (Hoe) beleeft een christen vreugde?

Berichtdoor Boaz » 27 mar 2013 19:04

Om de draad van dit topic weer op te pakken: de hoop die in mij is tilt me boven alles uit. Vooral wanneer het leven tegen zit, kan het mij erg steunen te weten dat mijn Vader in de hemel alles van mij weet, ook de moeilijkheden. Hij weet er van en laat soms dingen toe die mij zwaar vallen, ondanks dat ik niet begrijp waarom... maar ook in die moeilijkheden is Hij er!
Ik kan erg verlangen naar de komst van Jezus, en de beloftes die nog vervuld gaan worden. Dan denk ik vaak: het lijden in dit leven weegt niet op tegen alles wat nog komen gaat. Corrie ten Boom zei: het beste komt nog!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten