Wat te doen met de problemen met sektes?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor Diamantje » 18 mar 2013 17:08

Hallo iedereen,

Elk geloof, ook het christendom heel erg, kent sektes. Het klinkt misschien vreemd, maar ik vind dat zelfs een sekte mooie dingen heeft. (Bijv. jehovah's getuigen zijn over het algemeen heel vreedzaam, doen niet mee aan dingen als Bingo omdat dat alleen maar vanuit hebzucht is, en dat soort dingen. Mormonen staan erom bekend dat ze heel gezond eten, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden). Maar ik vind de nadelen van sekten toch veel zwaarder wegen, als ik eerlijk ben... Ik vond het wel interessant om erover te discussiëren hoe bijv. de politiek die problemen zou kunnen oplossen/verlichten. In de Bijbel staat wel dat je dat soort mensen maar niet moet vertrouwen enzo, maar verder niet echt iets anders. Dus wat is uw kijk hierop?

(PS: Een vraag die vaak wordt gesteld als ik over dit soort dingen begin, is: 'Wat versta je onder een sekte?' Maar 'sekte' is officieel een vast begrip, want als je erop Googled, (als ik dat goed schrijf), :P zeggen alle websites ongeveer hetzelfde. Hier een voorbeeld:http://www.sektehulp.nl/algemene-kenmerken-van-een-sekte/
Alvast bedankt voor uw reactie)!

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor hubert » 19 mar 2013 16:38

Ik ben erg huiverig voor sektes. Meestal focussen ze op een enkel punt en denken dan de waarheid in pacht te hebben. De jehova's vind ik een verkeerd voorbeeld. Ze zijn helemaal niet zo vredelievend. Lees maar eens de verhalen van ex-jehova's. Als je eruit stapt wordt je door de achterblijvers geminacht. Christelijk? Nee toch!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2013 17:09

hubert schreef:Ik ben erg huiverig voor sektes. Meestal focussen ze op een enkel punt en denken dan de waarheid in pacht te hebben. De jehova's vind ik een verkeerd voorbeeld. Ze zijn helemaal niet zo vredelievend. Lees maar eens de verhalen van ex-jehova's. Als je eruit stapt wordt je door de achterblijvers geminacht. Christelijk? Nee toch!


Zodra mensen je proberen te scheiden van je familie en vrienden, is er iets heel erg engs aan de hand. Verder is het allemaal ontzettend subtiel, je moet echt weten waar je op moet letten. Maar goed, er is natuurlijk een reden dat sekten vaak emotioneel instabiele mensen ronselen - mensen die net een sterfgeval in het gezin hebben meegemaakt of zo. Achterbaks tuig dat misbruik maakt van de zwakkeren, dat is wat ik ervan vind!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor Diamantje » 19 mar 2013 18:37

hubert schreef:Ik ben erg huiverig voor sektes. Meestal focussen ze op een enkel punt en denken dan de waarheid in pacht te hebben. De jehova's vind ik een verkeerd voorbeeld. Ze zijn helemaal niet zo vredelievend. Lees maar eens de verhalen van ex-jehova's. Als je eruit stapt wordt je door de achterblijvers geminacht. Christelijk? Nee toch!

Nee, ik bedoel inderdaad: vredelievend naar de buitenwereld en naar hun leden. Ik heb inderdaad ooit wat verhalen van ex-jehovah's getuigen gelezen. Sommige zijn zo erg!

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor Diamantje » 19 mar 2013 18:40

Wat ik me trouwens ook afvroeg: zijn de newborn christians (oftewel wedergeboren christenen), ook een sekte? Niet beledigend bedoeld ofzo hoor. Maar ik bedoel: sommige mensen zeggen dat het een sekte is, bijvoorbeeld omdat ze ook niet veel respect schijnen te hebben voor katholieken en protestanten. :roll:

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor Diamantje » 19 mar 2013 18:42

Diamantje schreef:Hallo iedereen,

Elk geloof, ook het christendom heel erg, kent sektes. Het klinkt misschien vreemd, maar ik vind dat zelfs een sekte mooie dingen heeft. (Bijv. jehovah's getuigen zijn over het algemeen heel vreedzaam, doen niet mee aan dingen als Bingo omdat dat alleen maar vanuit hebzucht is, en dat soort dingen. Mormonen staan erom bekend dat ze heel gezond eten, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden). Maar ik vind de nadelen van sekten toch veel zwaarder wegen, als ik eerlijk ben... Ik vond het wel interessant om erover te discussiëren hoe bijv. de politiek die problemen zou kunnen oplossen/verlichten. In de Bijbel staat wel dat je dat soort mensen maar niet moet vertrouwen enzo, maar verder niet echt iets anders. Dus wat is uw kijk hierop?

(PS: Een vraag die vaak wordt gesteld als ik over dit soort dingen begin, is: 'Wat versta je onder een sekte?' Maar 'sekte' is officieel een vast begrip, want als je erop Googled, (als ik dat goed schrijf), :P zeggen alle websites ongeveer hetzelfde. Hier een voorbeeld:http://www.sektehulp.nl/algemene-kenmerken-van-een-sekte/
Alvast bedankt voor uw reactie)!

(Hoe zou het komen dat de link het niet doet??? Ik heb hem letterlijk overgenomen)!

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor coby » 19 mar 2013 18:52

Diamantje schreef:Wat ik me trouwens ook afvroeg: zijn de newborn christians (oftewel wedergeboren christenen), ook een sekte? Niet beledigend bedoeld ofzo hoor. Maar ik bedoel: sommige mensen zeggen dat het een sekte is, bijvoorbeeld omdat ze ook niet veel respect schijnen te hebben voor katholieken en protestanten. :roll:

haha, volgens mij is iedereen die gelooft een newborn christian hoor, al noemen ze het anders. Ik heb bij De Deur gezeten een jaar, die geloven weer niet in wedergeboorte en was toch wel behoorlijk sektarisch. Als je daar wegging en naar een andere kerk ging, zeiden ze: oh, die is teruggevallen. Weet niet hoe het er nu is, maar destijds was het niet echt geweldig.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor gml » 19 mar 2013 19:07

Diamantje schreef:Hallo iedereen,

Elk geloof, ook het christendom heel erg, kent sektes. Het klinkt misschien vreemd, maar ik vind dat zelfs een sekte mooie dingen heeft. (Bijv. jehovah's getuigen zijn over het algemeen heel vreedzaam, doen niet mee aan dingen als Bingo omdat dat alleen maar vanuit hebzucht is, en dat soort dingen. Mormonen staan erom bekend dat ze heel gezond eten, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden). Maar ik vind de nadelen van sekten toch veel zwaarder wegen, als ik eerlijk ben... Ik vond het wel interessant om erover te discussiëren hoe bijv. de politiek die problemen zou kunnen oplossen/verlichten. In de Bijbel staat wel dat je dat soort mensen maar niet moet vertrouwen enzo, maar verder niet echt iets anders. Dus wat is uw kijk hierop?

(PS: Een vraag die vaak wordt gesteld als ik over dit soort dingen begin, is: 'Wat versta je onder een sekte?' Maar 'sekte' is officieel een vast begrip, want als je erop Googled, (als ik dat goed schrijf), :P zeggen alle websites ongeveer hetzelfde. Hier een voorbeeld:http://www.sektehulp.nl/algemene-kenmerken-van-een-sekte/
Alvast bedankt voor uw reactie)!


Dat gaat veel te ver om hier op dit forum een discussie over op te starten. Je zegt "dat soort mensen", maar ieder mens is weer anders, van een sekte of niet van een sekte. Bovendien is ook elke sekte weer anders, de ene doet de Bijbel meer geweld aan dan de andere. In de Bijbel staat helemaal niet dat je "dat soort mensen" niet kunt vertrouwen, niemand is te vertrouwen, alleen God. Wel zegt Christus dat je op moeten passen voor valse profeten (Mattheüs 7:15). Dat kunnen eventueel ook sekteleiders zijn. Maar toch moeten we oppassen dat we niet in de oordelende sfeer terechtkomen. Het gaat er ten diepste niet om of iemand van een sekte is, maar of hij van harte gelooft in de Bijbelse boodschap dat er in Christus' bloed vergeving is van de zonde. Dus nogmaals, deze discussie is veel te glibberig.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor hubert » 19 mar 2013 22:04

Het gaat er ten diepste niet om of iemand van een sekte is, maar of hij van harte gelooft in de Bijbelse boodschap dat er in Christus' bloed vergeving is van de zonde


Dat klopt. Er zijn echter heel veel mensen die dit beamen, maar er vervolgens niet naar handelen. Van het liefdesgebod schijnen ze nooit gehoord te hebben. Aan de vruchten kent men de boom. Vraag bv maar eens of ze van homo's houden. Dan zul je versteld staan van de intolerantie.

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor Diamantje » 13 apr 2013 12:38

hubert schreef:Het gaat er ten diepste niet om of iemand van een sekte is, maar of hij van harte gelooft in de Bijbelse boodschap dat er in Christus' bloed vergeving is van de zonde


Ja, ik bedoel dit ook niet aanvallend op sektes ofzo, en ik respecteer het ook wel. Ik bedoel alleen maar: je hebt van die geloofsgemeenschappen waar mensen niet meer uitkunnen, die op geld en/of macht uit zijn, en die helemaal niks met de buitenwereld te maken willen hebben. Dat soort groepen bedoel ik eigenlijk. Dáár mag je toch wel kritiek op hebben?

mohamed

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor mohamed » 13 apr 2013 21:12

In de Bijbel worden de Sadduceeën, de Farizeeën en ook de Christenen (Nazarenen) een sekte (Hand 5,17; 15,5; 24,5) genoemd. Feitelijk zijn de PKN en de RKK ook sekten in beginsel. Volgens de van Dale betekent het:

sek·te (de; v(m); meervoud: sektes, sekten)
1 geestelijke stroming die afwijkt van een grotere waaruit zij is voortgekomen


-bron-

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor mealybug » 13 apr 2013 21:20

mohamed schreef:In de Bijbel worden de Sadduceeën, de Farizeeën en ook de Christenen (Nazarenen) een sekte (Hand 5,17; 15,5; 24,5) genoemd. Feitelijk zijn de PKN en de RKK ook sekten in beginsel. Volgens de van Dale betekent het:

sek·te (de; v(m); meervoud: sektes, sekten)
1 geestelijke stroming die afwijkt van een grotere waaruit zij is voortgekomen


-bron-

En de GGiN met de dubbele predestinatieleer hypercalvinisme niet?

''Bekeerde'' mensen staan in zeer hoog aanzien in bevindelijk gereformeerde kringen, zoals bijvoorbeeld de Gereformeerde Gemeenten en de Hersteld Hervormde Kerk. Door hun deelname aan het Heilig Avondmaal zijn ze duidelijk afgebakend van de rest van de gemeente. Ze maken een klein percentage uit van de kerkelijke gemeente, hun aandeel varieert in reformatorische gemeenten van 1% tot hooguit 5%. Bepaalde mensen, zoals bijvoorbeeld Leen Potappel zijn in het hele land bekend en worden met veel respect behandeld.[2] Op hun begrafenissen komen soms duizenden mensen. Buiten de bevindelijk gereformeerde gezindte is deze manier van leven nauwelijks bekend. Regelmatig worden wel boeken uitgegeven met levensgeschiedenissen, maar de meeste verhalen zijn enkel uit MONDELINGE OVERLEVERING bekend.

Bron: Wikipedia

mohamed

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor mohamed » 13 apr 2013 21:55

mohamed schreef:In de Bijbel worden de Sadduceeën, de Farizeeën en ook de Christenen (Nazarenen) een sekte (Hand 5,17; 15,5; 24,5) genoemd. Feitelijk zijn de PKN en de RKK ook sekten in beginsel. Volgens de van Dale betekent het:

sek·te (de; v(m); meervoud: sektes, sekten)
1 geestelijke stroming die afwijkt van een grotere waaruit zij is voortgekomen


-bron-

mealybug schreef:En de GGiN met de dubbele predestinatieleer hypercalvinisme niet?

Dat zijn jouw woorden! :lol:

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor Diamantje » 13 apr 2013 22:44

mohamed schreef:In de Bijbel worden de Sadduceeën, de Farizeeën en ook de Christenen (Nazarenen) een sekte (Hand 5,17; 15,5; 24,5) genoemd. Feitelijk zijn de PKN en de RKK ook sekten in beginsel. Volgens de van Dale betekent het:

sek·te (de; v(m); meervoud: sektes, sekten)
1 geestelijke stroming die afwijkt van een grotere waaruit zij is voortgekomen


-bron-

Ja, zo staat het er inderdaad, maar in de praktijk houdt een sekte toch wel iets meer in, toch? (Ik bedoel: de Oud-Gereformeerde Gemeente in Nederland bijvoorbeeld is ook heel klein. Maar da's nou niet bepaald een sekte)!

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Wat te doen met de problemen met sektes?

Berichtdoor boer » 13 apr 2013 22:49

Nou, een kerkeraad die haar leden verbiedt ongefilterd internet te gebruiken of een TV in huis te hebben,of auto te rijden op zondag, zit toch wel dicht tegen sekte aan, vind je niet?
Eigenlijk alles wat geleerd wordt en niet op de bijbel is gefundeerd, maar op menselijke tradities berust, is sekte.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 84 gasten