mag je een kerk verlaten?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Cahier » 06 mar 2013 10:26

boer schreef:lichamelijke nazaten betekenen niets.
De joden werden ook niet behouden omdat ze nazaad waren van Abraham.
Als de Bijbel de opdracht geeft: ''Gaat uit van haar, mijn volk'' , wat denken we dan?
Uit van wat?


(even een simpel scenario)
In een Pelagiaans door werkheiligheid verteerd kerkverband leest iemand de bijbel en komt tot geloof.
Wat moet hij doen?
Gaat uit! is het antwoord.
Op welk moment? Meteen of eerst na waarschuwen?
Ongeacht wat hij doet er bestaan op dat moment minimaal 10 niet-Pelagiaanse kerkverbanden, omdat de roep "Gaat uit" al eerder heeft geklonken.
Wat nu?

mohamed

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor mohamed » 06 mar 2013 10:34

boer schreef:lichamelijke nazaten betekenen niets.
De joden werden ook niet behouden omdat ze nazaad waren van Abraham.
Als de Bijbel de opdracht geeft: ''Gaat uit van haar, mijn volk'' , wat denken we dan?
Uit van wat?

maaarten schreef:Dan vragen we ons af wie die 'haar' precies is, in plaats van elke instantie die ons niet aanstaat te vereenzelvigen met de hoer van Babylon uit de profetie waar dit citaat uit komt.

Daar ben ik het helemaal mee eens Maarten en uit de context blijkt duidelijk dat het gaat over het Jeruzalem uit de eerste eeuw. Hiervan heeft de gereformeerde professor Dr. Holwerda een uitvoerige studie gemaakt die hij beknopt doch zeer doeltreffend heeft samengevat in onderstaande pocket. Dit boekje is voor een habbekrats te krijgen en een must voor een ieder die zich hierin serieus wil verdiepen i.p.v. overal maar complotten te zien.

Afbeelding

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor boer » 06 mar 2013 10:43

Ik denk inderdaad dat het een oproep aan de joden is.
Maar wie is nu die lauwe gemeente die Jezus uitspuugt, vanwege haar vermeende kennis, rijkdom en zuiverheid?

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Boaz » 06 mar 2013 11:36

Kvinna schreef:Ik vind het wel verschil maken of je je kerk verlaat als dooplid of als belijdend lid. Dat je in een bepaalde gemeente gedoopt bent, is buiten je om gegaan. Dat je dan bij het opgroeien steeds meer de overtuiging krijgt dat dit niet jouw kerk is, kan gebeuren.
Maar als je belijdenis hebt gedaan, is dat wel een eigen keus geweest voor die gemeente en dat kerkverband. Dat mag je niet zomaar van tafel schuiven.
Evengoed kun je ook daarna nog van overtuiging veranderen, of misschien verandert je gemeente wel. Ik denk niet dat je lichtvaardig mag besluiten weg te gaan, of alleen om een hoedje of de televisie. En je moet ook goed overwegen of je misschien toch een soort verplichting hebt aan je gemeente om te blijven, om bij te dragen aan de opbouw van die gemeente. Je zit namelijk niet alleen in een gemeente om te halen maar ook om te brengen.
Uit de bijbel zou ik zo niet kunnen aantonen dat je eigenlijk nooit je gemeente mag verlaten.


Bij de Amish krijgt de jeugd een periode waarin de de wereld in worden gestuurd, voordat ze zich definitief aansluiten bij de geloofsgemeenschap.
Mijn ervaring met refo kerken is dat de boze buiten wereld ver weg wordt gehouden, (men klit vaak bij elkaar) en veroordeelt het kijken buiten de eigen kerkmuren. Als dat je als kind is ingepomt en je graag een brave (hemel)burger wil zijn, durf je je niet zo gauw buiten het jou bekende denkwereldje te begeven. Men doet belijdenis van geloof zegt men, maar moet in een adem ook even de leer onderschrijven die in de kerk aldaar wordt onderwezen. Velen komen pas wanneer ze wat ouder worden en wat meer buiten de eigen gemeenschap contact krijgen tot andere inzichten. Bij mij in de kerk hoorde ik wel donderpreken over het zogenaamde 'shoppen', maar de predikant vroeg zich nooit af waar die behoefte vandaan kwam. Gemiste kans!

Toen ik met mijn ouderling gesprekken aanvroeg wist hij geen raad met mijn vragen, en schoof me door op het bordje van de predikant. Toen die kwam en bemerkte dat ik alles grondig kon onderbouwen raakte hij telkens geaggiteerder en kwam zelf al tot de conclusie dat ik niet langer in het kerkverband paste.
Ik ben er uit gestapt en moet zeggen: ik had het jaaaaren eerder moeten doen, want wat heb ik mijzelf, maar vooral mijn kinderen toch erg tekort gedaan.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor alexander91 » 06 mar 2013 12:05

Ik heb als belijdend lid binnen mijn PKN gemeente ook gesnoept van de GG (daar kwam mijn vrouw vandaan). Voor mij maakte het niets uit in welke gemeente ik terecht zou komen. Als ik in een kerk kom waar mensen in hun nederigheid Christus als Redder aanbidden en hun naaste daarnaar behandelen, dan voel ik me thuis.

Maar toen kwam de heisa. Ik kreeg een prediking te horen die overal vraagtekens bij zette. Waar ik me eerder (ergens niet van alles bewust), tot christen (volgeling van Christus, althans iemand die dat probeert) waande, leek dat nu weg te zijn. Natuurlijk grijpt dit je aan. Vanaf dit punt ben ik me sterk in theologie gaan verdiepen. Dit heeft mijn geloof verdiept en versterkt (en daar ben ik God dankbaar voor dat Hij me in deze weg geleid heeft). Maar desondanks ben ik wel wat van mijn gelovige "onschuld" verloren. Ik vind het te bizar voor woorden dat je bijna een theoloog in de genade moet zijn wil je enige geruststelling uit het christelijke geloof kunnen halen. Geloven is voor de arme zondaren. Voor de nederigen. Voor de mensen die niet kunnen (of willen) bouwen op hun eigen hoogontwikkelde verstand.

Het verlaten van een kerk is een heel persoonlijke zaak, en elk geval is anders. Het juiste antwoord is niet te geven vooraf. Het is Gods pad waarin je geleidt wordt. In gebed en met het lezen van Gods Woord zal het juiste antwoord in elk geval duidelijk worden, hoe pijnlijk deze ook kan zijn voor de naaste-wereld.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Tante Pollewop » 06 mar 2013 12:19

alexander91 schreef:... Geloven is voor de arme zondaren. Voor de nederigen. Voor de mensen die niet kunnen (of willen) bouwen op hun eigen hoogontwikkelde verstand...

Wat een nonsens!

Ik denk dat God het op prijs stelt als wij onze talenten gebruiken. Dus als je verstand hebt, gebruik het.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor alexander91 » 06 mar 2013 12:45

Tante Pollewop schreef:Wat een nonsens!

Ik denk dat God het op prijs stelt als wij onze talenten gebruiken. Dus als je verstand hebt, gebruik het.


Ja, dat zeg ik toch niet!? Je moet er alleen niet op BOUWEN zeg ik. Je moet je eigen verstand niet als fundament tot je heil hebben. Jezus is ons Fundament. Of is jouw verstand je fundament? Ik hoef hier toch geen Bijbelteksten bij te zoeken hoop ik :-).
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Faramir

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Faramir » 06 mar 2013 12:48

Erg interessant om zo de verschillende calvinistische visies te zien. Ik ben benieuwd hoe het geplande top overleg gaat als zulke essentiële zaken (zoals wat is de Kerk) al zo verschillend worden gezien.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Speedy » 06 mar 2013 12:54

Faramir schreef:Erg interessant om zo de verschillende calvinistische visies te zien. Ik ben benieuwd hoe het geplande top overleg gaat als zulke essentiële zaken (zoals wat is de Kerk) al zo verschillend worden gezien.


Welke visie vind jij calvinistisch?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor alexander91 » 06 mar 2013 12:58

Mattheüs 5:3
Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

Mattheüs 11:5
De blinden worden ziende, en de kreupelen wandelen; de melaatsen worden gereinigd, en de doven horen; de doden worden opgewekt, en den armen wordt het Evangelie verkondigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Faramir

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Faramir » 06 mar 2013 12:58

Speedy schreef:Welke visie vind jij calvinistisch?

De bijdragen exclusief die van mij. Heel interessant allemaal.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Speedy » 06 mar 2013 13:10

Faramir schreef:Welke visie vind jij calvinistisch?

De bijdragen exclusief die van mij. Heel interessant allemaal.[/quote]

Dat is ook een manier om alles van 1 stempel te voorzien ....
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Faramir

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Faramir » 06 mar 2013 13:11

Juist heel veel stempels, weliswaar wel allemaal dezelfde kleur.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Speedy » 06 mar 2013 13:14

Faramir schreef:Juist heel veel stempels, weliswaar wel allemaal dezelfde kleur.


ja, van de kleur 'protestants' en niet 'calvinistisch' .....
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Faramir

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Faramir » 06 mar 2013 13:20

Speedy schreef:
ja, van de kleur 'protestants' en niet 'calvinistisch' .....

Prima dat dat jouw mening is.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Marnix en 14 gasten