mag je een kerk verlaten?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor DDD » 07 mar 2013 08:27

Nou, je zegt voornamelijk dat kinderen soms wél een goede reden zijn om te vertrekken. Dat klopt, maar dat had ik zelf ook gezegd.

kan ik me voorstellen dat het zieleheil van je kinderen zwaarder weegt dan trouw aan de kerkelijke gemeente


Kerkverbanden bestonden in de tijd van de bijbel nog niet echt. Maar er wordt heel negatief gesproken over mensen die de eenheid in de christelijke gemeente verbreken. Ik denk dat je daar in iedere dogmatiek een aantal verwijsteksten bij aantreft dus het lijkt me niet nodig daar zelf een bloemlezing bij te geven. Ik lees bij mijn weten nergens dat het verkrijgen van geestelijk voedsel daarbij een criterium zou zijn.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Kvinna » 07 mar 2013 08:32

Maar dat komt misschien ook (laatste zin) omdat er geen andere gemeente was. Als je de gemeente van Christus verliet, ging je terug naar het heidendom. Dat is nu anders, er zijn vaak meerdere goede gemeenten in een plaats.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Boaz » 07 mar 2013 09:27

Kerkverbanden bestonden in de tijd van de bijbel nog niet echt. Maar er wordt heel negatief gesproken over mensen die de eenheid in de christelijke gemeente verbreken. Ik denk dat je daar in iedere dogmatiek een aantal verwijsteksten bij aantreft dus het lijkt me niet nodig daar zelf een bloemlezing bij te geven. Ik lees bij mijn weten nergens dat het verkrijgen van geestelijk voedsel daarbij een criterium zou zijn.



Betreffende die eenheid verbreken: het is toch echt een heel verschil of je je ongenoegen uit en daarmee de helft van een gemeente in mee sleurt en zo de eenheid verbreekt, of je conclusies trekt en je aansluit bij een bestaande gemeente. Ik denk dat dat voor ieder een betere oplossing is, ipv te blijven touwtrekken in je gemeente om een aantal zaken veranderd te zien waar de helft van de gemeente niets in ziet.

Natuurlijk behoor je opgebouwd te worden in je gemeente, zonder (geestelijk) voedsel ga je (geestelijk) dood. Die opmerking heb ik vaker gehoord in refo kringen en vind dat het kant noch wal raakt.

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor DDD » 07 mar 2013 09:52

Kvinna schreef:Maar dat komt misschien ook (laatste zin) omdat er geen andere gemeente was. Als je de gemeente van Christus verliet, ging je terug naar het heidendom. Dat is nu anders, er zijn vaak meerdere goede gemeenten in een plaats.


Dat weet ik nog zo net niet. De ene luisterde naar Apollos, de andere naar Céfas. En in huisgemeenten kunnen echt geen 1000 mensen bij elkaar komen. Dus er waren ongetwijfeld in de grotere plaatsen ook meerdere gemeenten. Paulus fulmineert ertegen als mensen in zo'n situatie zich bij de een of bij de ander voegen, terwijl er natuurlijk best flinke accentverschillen waren, dat zie je al in de brieven van het Nieuwe Testament.

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor DDD » 07 mar 2013 09:55

Boaz schreef:
Betreffende die eenheid verbreken: het is toch echt een heel verschil of je je ongenoegen uit en daarmee de helft van een gemeente in mee sleurt en zo de eenheid verbreekt, of je conclusies trekt en je aansluit bij een bestaande gemeente. Ik denk dat dat voor ieder een betere oplossing is, ipv te blijven touwtrekken in je gemeente om een aantal zaken veranderd te zien waar de helft van de gemeente niets in ziet.

Natuurlijk behoor je opgebouwd te worden in je gemeente, zonder (geestelijk) voedsel ga je (geestelijk) dood. Die opmerking heb ik vaker gehoord in refo kringen en vind dat het kant noch wal raakt.


Dat is absoluut een heel verschil. Er zijn zelfs nog ergere dingen te bedenken. Maar het ging er nu om of het ene deugde, dan is het geen argument om te stellen dat je nog slechtere dingen kunt doen.

De vraag was niet of je opgebouwd moet worden in de gemeente. De vraag was of er ergens in de bijbel een aanleiding is om te veronderstellen dat je mag vertrekken als dat naar jouw hoogstpersoonlijk oordeel onvoldoende het geval is. Het is onzin dat een christen zonder geestelijk voedsel doodgaat. Dat krijg je met het doortrekken van beelden op punten waarop de ananlogie geen betrekking heeft.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor schelpje3 » 07 mar 2013 10:48

Boaz schreef:
Natuurlijk behoor je opgebouwd te worden in je gemeente, zonder (geestelijk) voedsel ga je (geestelijk) dood. Die opmerking heb ik vaker gehoord in refo kringen en vind dat het kant noch wal raakt.

En waarom raakt dit kant noch wal volgens jou?
Wanneer je geestelijk levend bent en je komt voedsel tekort, ga je op zoek. Dan kun je niet anders.
Het is idd best te vergelijken met het gewone leven. Als je niet eet, sterf je.
Zoals in de Bijbel staat: de redelijk onvervalste melk.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Boekenlezer » 07 mar 2013 10:49

nette schreef:mag je overstappen naar een andere kerk(verband) dan je gedoopt ben?

heel vaak krijg je te horen dat je ergens gesteld ben waar je niet zomaar uit mag gaan.

maar waar is dat op gebaseerd dat je in een kerk gesteld ben?

al denk ik ook niet dat het goed is om van de ene kerk naar de andere te hollen. en je een goede reden moet hebben om uit de kerk te stappen.

Of je mag overstappen van kerkverband... In het licht van het katholieke belijden aangaande de kerk - Apostolische Geloofsbelijdenis: Ik geloof één heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen - is de kerkelijke situatie zoals we die kennen nogal absurd, en daarmee in feite ook deze vraag.

Maar goed, we zitten nu eenmaal in de situatie zoals die is. Daar is geen ontkomen aan.
In het licht van de aangehaalde regel uit het apostolicum - en daaruit volgend ook: art. 27-29 NGB - zie ik de keuze voor een kerkverband als een heel serieuze zaak. Ik heb dan ook helemaal niks op met mensen, die zomaar in een plaats een evangelische gemeente gaan stichten terwijl daar al een kerk van Christus is. Dan sticht je geen kerk, maar een sekte, en dat is onwettig. Dat soort 'leve de pluriformiteit!'-gedrag verfoei ik. Net zo min kan ik het "O, daar is ook een gemeente. Net zo makkelijk, word ik daar wel lid van." goedkeuren. Dat is spotten met de kerk.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor DDD » 07 mar 2013 11:23

schelpje3 schreef:En waarom raakt dit kant noch wal volgens jou?
Wanneer je geestelijk levend bent en je komt voedsel tekort, ga je op zoek. Dan kun je niet anders.
Het is idd best te vergelijken met het gewone leven. Als je niet eet, sterf je.
Zoals in de Bijbel staat: de redelijk onvervalste melk.


Waar staat in de Bijbel dat je om zo'n reden de gemeente zou mogen verlaten? Of op grond van welke redenering zou dat passen bij een bijbelse grondgedachte? Het is een typisch individualistische en moderne benadering, die vreemd is aan de bijbelse lijn.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor boer » 07 mar 2013 11:32

Boekenlezer schreef:Of je mag overstappen van kerkverband... In het licht van het katholieke belijden aangaande de kerk - Apostolische Geloofsbelijdenis: Ik geloof één heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen - is de kerkelijke situatie zoals we die kennen nogal absurd, en daarmee in feite ook deze vraag.

Maar goed, we zitten nu eenmaal in de situatie zoals die is. Daar is geen ontkomen aan.
In het licht van de aangehaalde regel uit het apostolicum - en daaruit volgend ook: art. 27-29 NGB - zie ik de keuze voor een kerkverband als een heel serieuze zaak. Ik heb dan ook helemaal niks op met mensen, die zomaar in een plaats een evangelische gemeente gaan stichten terwijl daar al een kerk van Christus is. Dan sticht je geen kerk, maar een sekte, en dat is onwettig. Dat soort 'leve de pluriformiteit!'-gedrag verfoei ik. Net zo min kan ik het "O, daar is ook een gemeente. Net zo makkelijk, word ik daar wel lid van." goedkeuren. Dat is spotten met de kerk.


Minder focussen op mensen, meer op Hem.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Boaz » 07 mar 2013 12:34

Waar staat in de Bijbel dat je om zo'n reden de gemeente zou mogen verlaten? Of op grond van welke redenering zou dat passen bij een bijbelse grondgedachte? Het is een typisch individualistische en moderne benadering, die vreemd is aan de bijbelse lijn.


De Bijbel geeft nu eenmaal niet overal richtlijnen voor. Soms moet je gewoon je verstand hebruiken en je verantwoordelijkheid nemen.
Er is ook niks 'moderns' aan.

Ik weet nog dat ik jaren geleden toen ik een van mijn kinderen naar bed bracht Psalm 1 met hem las.
'En diens wet overpeinst bij dag en bij nacht', ik zei tegen hem dat bij hem de verantwoordelijkheid lag om te weten wat er in die wet (de Thora) staat, anders kan je het niet overpeinzen. Toen ik 's avonds naar een Bijbelstudie ging kwam hij op z'n sloffen naar buiten gerend:
'Als dat toch bij mij de verantwoordelijkheid ligt om te weten wat er in de Bijbel staat, moest ik maar meegaan naar Bijbelstudie', riep hij. En zo is dat!
Er ligt bij de mens de verantwoordelijkheid Bijbelkennis op te doen. Krijg je geen goede uitleg in jouw kerk: wegwezen als daar niets aan verandert. Zonder voeding gaat een mens dood.

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor DDD » 07 mar 2013 13:00

Ik vind het een ongereformeerd standpunt, maar het past prima in onze cultuur natuurlijk. Er is inderdaad geen enkele grondslag in de bijbel voor. Met jouw gezonde - ik zou liever zeggen 'door de zonde verduisterde' verstand kun je alle kanten op. Ik vind het dus geen overtuigend argument.

En dat heeft niets met de verantwoordelijkheid van de mens om Gods woord te bestuderen te maken. Je stelt dat er niets moderns aan is, maar dat is het wel. Het is een typisch individualistische manier van denken. In de Middeleeuwen zou dit standpunt ondenkbaar zijn geweest.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Boaz » 07 mar 2013 13:06

Ik vind het een ongereformeerd standpunt


Of een standpunt gereformeerd is of niet is volslagen oninteressant.
In de gereformeerde leer is wel meer wat niet deugt. Of iets Bijbels is, is de richtlijn. Maar helaas zegt de Bijbel niet overal iets op.

Ik heb dit stanpunt inderdaad in verscheidene refo kerken gehoord. Een zwakke poging van predikanten om hun schaapjes maar in hun kerk te houden, zo komt het op me over.
Ik ken een aantal mensen die in hun kerk blijven, maar er het liefst uit weg zouden gaan, maar 'ze zijn daar nu eenmaal geplaatst..' en vinden dat ze de verantwoordelijkheid hebben op het zinkend schip te blijven. Niet dat hun aanwezigheid in de kerk ook maar iets verandert. Ondertussen lijdt het geestelijk leven ernstig schade.

Het klinkt wat scherp, maar ik wordt soms zo moe van al die vroomheid..

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor boer » 07 mar 2013 13:36

DDD schreef:Ik vind het een ongereformeerd standpunt, maar het past prima in onze cultuur natuurlijk. Er is inderdaad geen enkele grondslag in de bijbel voor. Met jouw gezonde - ik zou liever zeggen 'door de zonde verduisterde' verstand kun je alle kanten op. Ik vind het dus geen overtuigend argument.

En dat heeft niets met de verantwoordelijkheid van de mens om Gods woord te bestuderen te maken. Je stelt dat er niets moderns aan is, maar dat is het wel. Het is een typisch individualistische manier van denken. In de Middeleeuwen zou dit standpunt ondenkbaar zijn geweest.


ja,
Fijne tijd was dat.
Na de katolieke machthebbers gingen nu de gereformeerde mensen voor rechter spelen.
1 Cor 4:1-5 werd compleet genegeerd.
Niets is er zo persoonlijk en individualistich als geloven.
Ben het dan ook geheel met Boaz eens.
God formeert.
De mens réformeert.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor schelpje3 » 07 mar 2013 13:36

DDD schreef:
Waar staat in de Bijbel dat je om zo'n reden de gemeente zou mogen verlaten? Of op grond van welke redenering zou dat passen bij een bijbelse grondgedachte? Het is een typisch individualistische en moderne benadering, die vreemd is aan de bijbelse lijn.

Modern is ie zeker niet, lees de kerkgeschiedenis maar. Het gaat juist niet om een individualistische benadering, daar valt kerkshoppen onder (= smorgens eigen gemeente, smiddags elders, halfbakken dus)
dat is een beetje van jezelf en een beetje van die aromat.
Nee, we hebben de plicht om te luisteren of er Bijbels gepredikt wordt.
En wordt dat niet gedaan, waarschuwen, op grond van de Bijbel.
Blijft men hardnekkig in die "valse leer", dan inderdaad wegwezen.
Ik pleit niet voor scheuring, noch voor opstappen omdat de kleur van de stropdas niet bevalt, maar als het om wezenlijke zaken gaat.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor schelpje3 » 07 mar 2013 13:39

Boaz schreef:
Het klinkt wat scherp, maar ik wordt soms zo moe van al die vroomheid..

Ik word (zonder t :wink: ) moe van al die betweters, die met al hun vroomheid het zo beter weten. :?
Badinerend en minachtend over Gods geroepen dienstknechten spreken, over de formulieren.
Daar word ik hondsmoe en verdrietig van.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten