mag je een kerk verlaten?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor nette » 05 mar 2013 23:27

mag je overstappen naar een andere kerk(verband) dan je gedoopt ben?

heel vaak krijg je te horen dat je ergens gesteld ben waar je niet zomaar uit mag gaan.

maar waar is dat op gebaseerd dat je in een kerk gesteld ben?

al denk ik ook niet dat het goed is om van de ene kerk naar de andere te hollen. en je een goede reden moet hebben om uit de kerk te stappen.

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor DDD » 05 mar 2013 23:53

Een opmerkelijke vraag. Je kunt je ook afvragen: waarop het het gebaseerd dat je in een gezin 'gesteld' bent. Die uitdrukking wil waarschijnlijk zeggen dat het niet toevallig is dat je ergens geboren en gedoopt bent, dat God daar zijn wijze bedoeling mee heeft.

Een goed commentaar van het Reformatorisch Dagblad waar ik me erg in herken:

16-06-2012 08:41 | Hoofdredactioneel commentaar


Zodra mensen stijgen op de sociale ladder, stappen ze over naar een kerkelijke gemeente die representatief is voor hun status. Dat betoogde de Britse historicus Hugh McLeod deze week tijdens een conferentie over secularisatie in Estland.

Voor mensen die zich rekenen tot de gereformeerde gezindte mag deze stelling wat boud zijn, wie goed rondkijkt, zal concluderen dat de Britse onderzoeker bepaald geen wartaal uitslaat. Ook onder Nederlandse protestanten is deze tendens waarneembaar.

http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... s_1_652656

De conclusie is dat het altijd goed is een voornemen tot kerkverandering nog eens kritisch te bekijken, en niet alleen mee te wegen wat voor jou persoonlijk welbevinden de beste optie zou zijn. Daarnaast voor mij ook dat je als lid van een familie niet altijd kunt worden aangesproken op de opvattingen die daarin gemeengoed zijn, ook al ben je daarvan wel op de hoogte. In zijn algemeenheid dat het breken met een kerk niet kan worden vergeleken met een overstap van PvdA naar SP maar met het afstand doen van je familie. Dat vind ik allemaal zinvolle gedachten. Maar in uitzonderlijke gevallen kan het goed zijn om met een familie of kerk te breken.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Napoleon » 06 mar 2013 00:45

Ik ben ook van kerkverband geswitcht, gewoon omdat ik het niet meer eens was met een aantal standpunten van het verband waar ik gedoopt ben (en de kerkenraad was ook niet zo blij met mijn standpunten). Tja, dan kun je wel stug blijven en wachten tot de kerkenraad de ban over je gaat uitspreken ofzo, maar het lijkt me dan toch beter om gewoon je conclusies te trekken en vertrekken.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor jaapo » 06 mar 2013 01:37

Wie of wat bepaalt, of je uit een kerk mag gaan? Of niet dus. Een kerk is niks meer of minder dan een organisatie die het mogelijk maakt, je geloof met anderen te beleven en te belijden. Tevens een organisatie die allerlei missionaire en pastorale zaken (waaronder diaconale zaken) in goede banen leidt, zodat het niet een inefficiënte bende wordt. Met het persoonlijk geloof heeft het niets te maken. Je kunt dus van organisatie veranderen en dat is niet goddeloos of zondig ofzo. Een kerk die zijn leden soms zelf eruit gooit of in de ban doet, is dus geen kerk in de ware zin des woords, maar een machtsinstituut. Een kerk is voor mij een echte kerk, als het een platte structuur heeft en niet een hiërarchie die de gelovigen geboden en verboden oplegt.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Faramir

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Faramir » 06 mar 2013 07:35

De Kerk is het Lichaam van Christus. Ik kan mij herinneren dat in een niet eens zo heel lang verleden de verschillende traditioneel protestantse stromingen een waarheidsclaim hadden en zichzelf als de enige ware kerk (oid) zagen. Vanuit dat perspectief kan ik mij voorstellen dat het voor de leden niet toegestaan is om over te stappen, terwijl je juist wel wil dat anderen naar jouw gemeente overstappen. Een beetje tegenstrijdig dus.

Ik denk dat je bovenal je eigen geweten moet laten spreken en indien je geweten al lang en breed Christus niet meer volgt en je de zin niet meer hebt om je geweten te vormen naar Christus kan je wat mij betreft je gewoon uit laten schrijven. Velen zijn je voorgegaan zonder noemenswaardige gevolgen zo op het oog.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor boer » 06 mar 2013 07:40

Erger nog, je MOET een kerk verlaten, wanneer je na gedegen onderzoek en bijbelstudie, tot de overtuiging bent gekomen, dat er zaken zijn of worden verkondigd , die onbijbels zijn.
Maar de meesten hebben daar helemaal geen zin in, en laten alles het liefst zoals het is, geen rimpels in de vijver!
''We zijn rijk en verrijkt en hebben aan niets gebrek'', juweeltjes van kerkgeschiedenis prijken op overvolle boekenkasten, terwijl we Zijn Woord zelf maar nauwelijks begrijpen en daar elkaar het liefst namens onze duizenden verschillende denominaties over bestrijden, en er nog bij durven zeggen dat God ons in onze denominatie geplaatst heeft.
In Openbaring zegt Christus Zelf, als laatste woorden tot Zijn gemeente, dat Hij haar om bovengenoemde redenen uitspuugt.
Alleen als men hoort naar ZIJN kloppen, en de deur van het hart openzet om Hem binnen te laten, zal Hij maaltijd houden met de enkeling (let op het enkelvoud waarn dit vers geschreven wordt) en de enkeling met Hem.
Anders blijven we naakt, blind en ellendig.(hoewel we dat niet beseffen)
Enfin , lees Openb 3:17 en context maar eens aandachtig.

Faramir

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Faramir » 06 mar 2013 07:48

Ware het niet dat het hele bijbels en onbijbels al niet in de Bijbel staat. Simpelweg omdat de Bijbel een verzameling geïnspireerde boeken is die pas ergens 3 eeuwen na Christus zijn gebundeld.

FrankB
Sergeant
Sergeant
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:19

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor FrankB » 06 mar 2013 08:03

Napoleon schreef:Ik ben ook van kerkverband geswitcht, gewoon omdat ik het niet meer eens was met een aantal standpunten van het verband waar ik gedoopt ben (en de kerkenraad was ook niet zo blij met mijn standpunten). Tja, dan kun je wel stug blijven en wachten tot de kerkenraad de ban over je gaat uitspreken ofzo, maar het lijkt me dan toch beter om gewoon je conclusies te trekken en vertrekken.


Een kerkenraad die de ban over je gaat uitspreken omdat je standpunten niet meer overeenkomen? Wat een griezelig clubje. 1984 van George Orwell, Big Brother is watching you! Een kerk(enraad) die jou gaat vertellen wat je wel en niet mag denken en doen.

Daar zou ik nooit van mijn leven bij willen horen.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor benefietdiner » 06 mar 2013 08:50

*verwijderd i.v.m. off topic*
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 06 mar 2013 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Tante Pollewop » 06 mar 2013 08:50

Ik ben op dit moment nog bezig met de kerk te verlaten, om dezelfde reden als Napoleon.

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Kvinna » 06 mar 2013 09:33

Ik vind het wel verschil maken of je je kerk verlaat als dooplid of als belijdend lid. Dat je in een bepaalde gemeente gedoopt bent, is buiten je om gegaan. Dat je dan bij het opgroeien steeds meer de overtuiging krijgt dat dit niet jouw kerk is, kan gebeuren.
Maar als je belijdenis hebt gedaan, is dat wel een eigen keus geweest voor die gemeente en dat kerkverband. Dat mag je niet zomaar van tafel schuiven.
Evengoed kun je ook daarna nog van overtuiging veranderen, of misschien verandert je gemeente wel. Ik denk niet dat je lichtvaardig mag besluiten weg te gaan, of alleen om een hoedje of de televisie. En je moet ook goed overwegen of je misschien toch een soort verplichting hebt aan je gemeente om te blijven, om bij te dragen aan de opbouw van die gemeente. Je zit namelijk niet alleen in een gemeente om te halen maar ook om te brengen.
Uit de bijbel zou ik zo niet kunnen aantonen dat je eigenlijk nooit je gemeente mag verlaten.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor benefietdiner » 06 mar 2013 09:44

Heel veel rechtse kerkelijke denominaties zitten vol met mensen die onder de druk ‘God heb je daar geplaatst’ belijdenis gedaan hebben zonder zelf overtuigd te zijn.

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Cahier » 06 mar 2013 09:55

Een simpel antwoord is in deze tijd niet te geven. In het nieuwe testament bestond er feitelijk slechts een kerkverband dus kon, noch mocht je je daarvan afzijdig houden. Het verschil in leer met de eerste secten is van een zelfde formaat als tegenwoordig . Een overgang naar het Mormonisme of Jehovah's getuigen is afscheid van heel het christelijk geloof. En dan is er nog de bijbelse lijn dat iedere christen wordt gemaand om de geesten te beproeven of ze uit God zijn.

Alleen wat als je erachter komt dat dat niet het geval is en er met leer, tucht en sacramenten geknoeid wordt? Moet je dan meteen vertrekken of moet je week in, week uit hameren op het alleenrecht van het christelijk geloof en wachten tot ze je zo beu zijn dat ze je ook vervolgen als een Luther of een De Cock? En hoe zit het vervolgens met een kerkverband of zelfs kerkverbanden die bestaan uit nazaten van reeds eerder geëxcommuniceerde of vertrokken leden?

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor boer » 06 mar 2013 10:05

Cahier schreef:Een simpel antwoord is in deze tijd niet te geven. In het nieuwe testament bestond er feitelijk slechts een kerkverband dus kon, noch mocht je je daarvan afzijdig houden. Het verschil in leer met de eerste secten is van een zelfde formaat als tegenwoordig . Een overgang naar het Mormonisme of Jehovah's getuigen is afscheid van heel het christelijk geloof. En dan is er nog de bijbelse lijn dat iedere christen wordt gemaand om de geesten te beproeven of ze uit God zijn.

Alleen wat als je erachter komt dat dat niet het geval is en er met leer, tucht en sacramenten geknoeid wordt? Moet je dan meteen vertrekken of moet je week in, week uit hameren op het alleenrecht van het christelijk geloof en wachten tot ze je zo beu zijn dat ze je ook vervolgen als een Luther of een De Cock? En hoe zit het vervolgens met een kerkverband of zelfs kerkverbanden die bestaan uit nazaten van reeds eerder geëxcommuniceerde of vertrokken leden?

lichamelijke nazaten betekenen niets.
De joden werden ook niet behouden omdat ze nazaad waren van Abraham.
Als de Bijbel de opdracht geeft: ''Gaat uit van haar, mijn volk'' , wat denken we dan?
Uit van wat?

maaarten

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor maaarten » 06 mar 2013 10:17

boer schreef:lichamelijke nazaten betekenen niets.
De joden werden ook niet behouden omdat ze nazaad waren van Abraham.
Als de Bijbel de opdracht geeft: ''Gaat uit van haar, mijn volk'' , wat denken we dan?
Uit van wat?


Dan vragen we ons af wie die 'haar' precies is, in plaats van elke instantie die ons niet aanstaat te vereenzelvigen met de hoer van Babylon uit de profetie waar dit citaat uit komt.

Verder ben ik zelf een jaar of twee geleden overgestapt van kerkverband, omdat de autoriteit van de Schrift niet serieus genomen werd, wat tot allerlei leer heeft geleid waar ik absoluut niks mee kon.

Ik vind het overigens apart dat er hier op refoweb zoveel negatieve reacties op kerkelijke tucht zijn, volgens mij is volgens de gereformeerde belijdenis kerkelijke tucht nog altijd één van de kenmerken van de ware Kerk, bovendien wordt het niet alleen in de gereformeerde belijdenis, maar ook in de Bijbel letterlijk geboden om in sommige gevallen iemand uit de gemeente te zetten. Kijk, het gaat er natuurlijk wel om, om wat voor redenen een kerkenraad allemaal tucht toe gaat passen, maar kerkelijke tucht an sich lijkt me heel gezond.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten