mag je een kerk verlaten?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor nette » 06 mar 2013 17:16

heel veel verschillende meningen

maar jullie zijn niet van mening dat je ergens gesteld ben dus,
uit de reacties begrijp ik dat jullie vinden dat je bij als je een goede reden heb je de kerk mag verlaten.

vinden jullie als je in een kerk niet thuis voelt, een goede reden om weg te gaan?

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Katlheen » 06 mar 2013 17:20

Ik vind van wel, maar je er niet thuis voelen is wellicht wat lichtjes uitgedrukt. Dat zou impliceren dat het een gezelligheidsclubje is, en dat je er zo zou uistappen naar een ander clubje. De praktijk zal toch wat genuanceerder liggen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor boer » 06 mar 2013 17:22

nette schreef:heel veel verschillende meningen

maar jullie zijn niet van mening dat je ergens gesteld ben dus,
uit de reacties begrijp ik dat jullie vinden dat je bij als je een goede reden heb je de kerk mag verlaten.

vinden jullie als je in een kerk niet thuis voelt, een goede reden om weg te gaan?

Absoluut.
(want de gemiddelde kerk duldt geen tegenspraak of beoordeling door haar leden)
Zo moet de vrouw zwijgen, maar de mannen zwijgen ook!!!
Iedereen zwijgt dus..
met andere woorden, we weten het veel beter dan wat de apostel zegt in 1 Cor 14:26 etc.
We zijn een beetje doorgeschoten in onze ordelijkheid, zeg maar.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor alexander91 » 06 mar 2013 18:50

nette schreef:maar jullie zijn niet van mening dat je ergens gesteld ben dus,


Dit is nu precies het soort koek dat in de rechtse kerken gegeten wordt om maar niks te hoeven veranderen.

Dergelijke argumenten zijn niets verschillend als waarmee in de Middeleeuwen kruistochten uitgevoerd werden: Het is nu eenmaal Gods wil. Dergelijke schijnheiligheid kun je tegen mensen best gebruiken, maar Gods Werk is niet tegen te houden door wat wij vinden dat Gods Werk is.

Als de gedachte oprijst om naar een kerk te gaan waar je je geloof kunt versterken, dan is dat toch ook Goddelijke leiding?

Het argument van Goddelijke leiding is van alle kanten te gebruiken, en dus GEEN geldig argument. Baseer je mening op de Bijbel, niet op wat wij als Goddelijke leiding zien, want dan is het afhankelijk van ons observatievermogen, en dat moet nou juist niet het fundament zijn.


Wordt niet over dezelfde fiets de HSV gedegradeert tot werk van de duivel? De SV is de definitieve waarheid, en als je het niet kunt lezen, dan wil je het blijkbaar niet lezen. Niet de leesbaarheid is het probleem, maar de mens. En zo hoeven we ook de Oud-Nederlandse vertaling nooit te vernieuwen. Ik vraag me af waarom we dan niet bij Latijn gebleven waren. Is de SV dan ook een vorm van luiheid geweest omdat christenen geen moeite wilden doen Latijn te leren?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Speedy » 06 mar 2013 19:01

nette schreef:heel veel verschillende meningen

maar jullie zijn niet van mening dat je ergens gesteld ben dus,
uit de reacties begrijp ik dat jullie vinden dat je bij als je een goede reden heb je de kerk mag verlaten.

vinden jullie als je in een kerk niet thuis voelt, een goede reden om weg te gaan?


Zeker is dat zeer belangrijk om mee te nemen waar je zit dat je daar gesteld bent, helemaal als je belijdend lid bent van je gemeente. In dat geval heb je ook een plicht! En daarnaast gevoel is vaak een slechte raadgever. Je ziet ook hier in dit topic hoeveel het gaat om 'ik ik ik ik ik' en dat is vaak het grote probleem.

Dat er zaken gebeurd kunnen zijn die je geraakt hebben en overkomelijk beginnen te worden is het belangrijk om biddend een weg te zoeken. Wat vraagt de Heere God van mij?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor learsi » 06 mar 2013 19:21

alexander91 schreef:Is de SV dan ook een vorm van luiheid geweest omdat christenen geen moeite wilden doen Latijn te leren?


Iedereen is in staat, na een bepaalde inspanning een Grieks en een Hebreeuws woorden boek te gebruiken, om de betekenissen van de woorden in de grondtaal beter te kunnen begrijpen. Uit ervaring weet ik , dat het zondermeer een toegevoegde waarde heeft. Heb hier op refoweb wel eens een zaterdag voorgesteld om het gebruik van een GR. en een Hebr. woordenboek onder de knie te krijgen. Er kwam geen melding van personen die daar wel interesse in hadden. Op zijn zachts gezegd toch wel vreemd, aangezien bepaalde nuances in de grondtalen zonder meer nuttig zijn om te weten.

Daarnaast is geen van de evangelien in het Latijn geschreven :D .

h.g.
Learsi

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor DDD » 06 mar 2013 19:24

Ik lees wel met verbazing de reacties. Er zijn dus zelfs dominees die beweren dat je maar beter kunt vertrekken als je het niet met ze eens bent. Als een kerkeraad daar achter komt dan zouden ze die dominee er wel flink van langs mogen geven. Wat een schandaal!

Ik vind dat in bijna al de genoemde verhalen niet het kritische lid maar het kerkbestuur de weg kwijt is. En zolang je het volhoudt vind ik dan dat het het beste is dat je blijft. Overgaan naar een andere kerkelijke gemeenschap is in ieder geval een optie die geen enkele steun vindt in de bijbel.

Eigenlijk vind ik dat op eigen initiatief overgaan naar een andere kerk -zonder bijvoorbeeld een huwelijk of relatie- alleen mag in dezelfde gevallen als waarin van een kind niet meer gevraagd kan worden het vijfde gebod na te leven. De bijbel heeft geen goed woord over voor scheurmakers. Dat de variatie aan kerken op dit moment het gevolg is van de scheurmakerij van onze voorgangers geeft ons niet het recht op individueel niveau hetzelfde te doen.

@Learsi: de RKK erkende in het Concilie van Trente wel de latijnse vertaling als gezaghebbende brontekst.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor boer » 06 mar 2013 21:16

Speedy schreef:Zeker is dat zeer belangrijk om mee te nemen waar je zit dat je daar gesteld bent, helemaal als je belijdend lid bent van je gemeente. In dat geval heb je ook een plicht! En daarnaast gevoel is vaak een slechte raadgever. Je ziet ook hier in dit topic hoeveel het gaat om 'ik ik ik ik ik' en dat is vaak het grote probleem.

Dat er zaken gebeurd kunnen zijn die je geraakt hebben en overkomelijk beginnen te worden is het belangrijk om biddend een weg te zoeken. Wat vraagt de Heere God van mij?

Er is natuurlijk ontzettend veel wat meespeelt, wie geen belijdenis doet, kan zijn kinderen niet laten dopen, meen ik, en dat zoort verwevenheid zorgt voor vervuiling van de ware beweegreden en motivatie.
Zo deed Franca Treur ook belijdenis.
Van haar geloof?
Nee dus.
Want afval van geloof bestaat niet.
Of toch wel?

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor nette » 06 mar 2013 22:33

DDD schreef:Ik lees wel met verbazing de reacties. Er zijn dus zelfs dominees die beweren dat je maar beter kunt vertrekken als je het niet met ze eens bent. Als een kerkeraad daar achter komt dan zouden ze die dominee er wel flink van langs mogen geven. Wat een schandaal!

Ik vind dat in bijna al de genoemde verhalen niet het kritische lid maar het kerkbestuur de weg kwijt is. En zolang je het volhoudt vind ik dan dat het het beste is dat je blijft. Overgaan naar een andere kerkelijke gemeenschap is in ieder geval een optie die geen enkele steun vindt in de bijbel.

Eigenlijk vind ik dat op eigen initiatief overgaan naar een andere kerk -zonder bijvoorbeeld een huwelijk of relatie- alleen mag in dezelfde gevallen als waarin van een kind niet meer gevraagd kan worden het vijfde gebod na te leven. De bijbel heeft geen goed woord over voor scheurmakers. Dat de variatie aan kerken op dit moment het gevolg is van de scheurmakerij van onze voorgangers geeft ons niet het recht op individueel niveau hetzelfde te doen.

@Learsi: de RKK erkende in het Concilie van Trente wel de latijnse vertaling als gezaghebbende brontekst.


met andere woorden je mag de kerk waar je gesteld ben nooit verlaten? (als je niet trouwt of verhuist?)

ik snap niet helemaal wat je bedoelt met "alleen mag in dezelfde gevallen als waarin van een kind niet meer gevraagd kan worden het vijfde gebod na te leven. "

ik ben het met je eens dat het erg is dat er zoveel scheuringen zijn.
ik denk ook niet dat je zomaar de kerk mag verlaten.
maar als je geen voedsel krijgt voor je ziel, dan denk ik wel (als dooplid) dat je naar een kerk mag gaan.

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor DDD » 06 mar 2013 22:44

Ik denk dat je er even terughoudend mee moet zijn als met het afstand nemen van een familie. Maar er kunnen zeker momenten zijn dat het nodig is te vertrekken uit een kerk. Onlangs stond er een column in het RD van Steef Post, over kerkverandering vanuit zijn gemeente. Als je een predikant hebt die constant een half uur te lang preekt kan ik me voorstellen dat het zieleheil van je kinderen zwaarder weegt dan trouw aan de kerkelijke gemeente, zeker als een kerkeraad daartegen ook niet optreedt. Ik wil geen oordeel uitspreken over concrete gevallen, ik heb sommige concrete gevallen van nabij meegemaakt en ik denk dat ze heel goed waren. Dat is het gevolg van de gebrokenheid van het (kerkelijk) leven. Maar net als bij echtscheiding -waarin ik ook nuchter wil zijn-: vanaf het begin is het alzo niet geweest.

Maar als ik lees dat Napoleon vertrok voordat de kerkeraad had besloten dat hij moest vertrekken dan vind ik dat -zonder dus de details te kennen- in zijn algemeen een zwaktebod. Als er mensen in de kerkeraad zitten die misbruik maken van hun positie dan komt dat voor hun rekening. Daarvoor hoef je niet eerst zelf te vertrekken.

Als je geen voedsel krijgt voor je ziel dan zijn er toch ook andere manieren om die te krijgen? Je kunt zo nu en dan een wel rechtzinnige kerk bezoeken, of doordeweeks andere dingen doen die geloofsopbouwend zijn. Maar ik ben het met je eens, als je aversie zo groot wordt dat je van kerkgaan eerder ongeloviger dan geloviger wordt dan moet er een andere oplossing komen.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Boaz » 06 mar 2013 23:05

Als je geen voedsel krijgt voor je ziel dan zijn er toch ook andere manieren om die te krijgen? Je kunt zo nu en dan een wel rechtzinnige kerk bezoeken, of doordeweeks andere dingen doen die geloofsopbouwend zijn. Maar ik ben het met je eens, als je aversie zo groot wordt dat je van kerkgaan eerder ongeloviger dan geloviger wordt dan moet er een andere oplossing komen.


Waarvoor ga je dan naar de dienst?? (Zingen en bidden kan ik ook in een andere kerk) God zei in het OT van Zijn volk dat ze te gronde gingen door gebrek aan kennis. Kennis is dus heel belangrijk. Ik merk zelf dat het erg opbouwend werkt. Als ik die niet opdoe (en mijn kinderen) in een kerk, maak ik dat ik weg kom. Ik kan zelf wel zorgen dat ik aan mijn trekken kom, maar denk je nu echt dat pubers opzoek gaan naar een goede preek als ze die op zondag niet krijgen?

Ik merkte in mijn vorige kerk dat ik uiteindelijk maar braaf uit gewoonte ging en mijn tijd in de dienst maar wat uitzat. Wat mij betreft kon die predikant op elk willekeurig moment 'amen' zeggen; zo weinig lijn en boodschap zat er in. Ik kan niet zeggen dat het tegen de Bijbel inging, 'nietszeggend' noemden mijn kinderen het, maar dat is bijna net zo erg. En dat werkt erg verflauwend op je geloofsleven.
Mijn kinderen zijn erg blij dat we weg zijn gegaan. Nu wordt me op zaterdagavond wel eens gevraagd wie er de volgende dag spreekt, waarop ik nogal eens hoor: 'Fijn, ik zie er nu al naar uit!'
Nee, ik kan er alleen maar spijt van hebben dat ik niet eerder ben opgestapt.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Boaz » 06 mar 2013 23:08

Als je een predikant hebt die constant een half uur te lang preekt kan ik me voorstellen dat het zieleheil van je kinderen zwaarder weegt dan trouw aan de kerkelijke gemeente,


Grappig, maar daar heb ik nou helemaal geen moeite mee. Als iemand helder kan uitleggen, goed verbanden kan leggen etc, mogen ze van mij ùren doorgaan..

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor DDD » 06 mar 2013 23:17

Boaz schreef:
Waarvoor ga je dan naar de dienst?? (Zingen en bidden kan ik ook in een andere kerk) God zei in het OT van Zijn volk dat ze te gronde gingen door gebrek aan kennis. Kennis is dus heel belangrijk. Ik merk zelf dat het erg opbouwend werkt. Als ik die niet opdoe (en mijn kinderen) in een kerk, maak ik dat ik weg kom. Ik kan zelf wel zorgen dat ik aan mijn trekken kom, maar denk je nu echt dat pubers opzoek gaan naar een goede preek als ze die op zondag niet krijgen?

Ik merkte in mijn vorige kerk dat ik uiteindelijk maar braaf uit gewoonte ging en mijn tijd in de dienst maar wat uitzat. Wat mij betreft kon die predikant op elk willekeurig moment 'amen' zeggen; zo weinig lijn en boodschap zat er in. Ik kan niet zeggen dat het tegen de Bijbel inging, 'nietszeggend' noemden mijn kinderen het, maar dat is bijna net zo erg. En dat werkt erg verflauwend op je geloofsleven.
Mijn kinderen zijn erg blij dat we weg zijn gegaan. Nu wordt me op zaterdagavond wel eens gevraagd wie er de volgende dag spreekt, waarop ik nogal eens hoor: 'Fijn, ik zie er nu al naar uit!'
Nee, ik kan er alleen maar spijt van hebben dat ik niet eerder ben opgestapt.


Je citeert eenzijdig en hebt niet goed gelezen wat ik schreef. Maar los daarvan is niet één van de argumenten die je aanvoert terug te voeren op een bijbels principe, behalve dan het opvoeden van je kinderen in de dienst van God.

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor DDD » 06 mar 2013 23:18

Boaz schreef:
Grappig, maar daar heb ik nou helemaal geen moeite mee. Als iemand helder kan uitleggen, goed verbanden kan leggen etc, mogen ze van mij ùren doorgaan..


Nou, ik erger me er groen en geel aan, en veel kinderen ook. En over dat laatste had ik het eigenlijk...

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Boaz » 06 mar 2013 23:23

Je citeert eenzijdig en hebt niet goed gelezen wat ik schreef. Maar los daarvan is niet één van de argumenten die je aanvoert terug te voeren op een bijbels principe, behalve dan het opvoeden van je kinderen in de dienst van God.


Wat heb ik niet goed gelezen dan?

Verder ken ik geen enkele tekst die zegt dat je niet naar een ander kerkverband kan overgaan. (zeker niet als je geestelijk droog komt te staan.)
Kan je me vertellen wat je dat op baseert dat de Bijbel daar richtlijnen over geeft? Overigens is wat je zelf hierboven aangeeft al een heel goede grond: het onderwijs van je kinderen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten