mag je een kerk verlaten?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3470
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor benefietdiner » 11 mar 2013 16:25

ds. J. M. D. de Heer, Middelburg gaat ook in op dit onderwerp.
Hij schreef in het RD het volgende:

Is het uit de Bijbel te bewijzen dat je niet naar een ander kerkverband mag overgaan? Soms wordt gezegd: De Heere liet je in een bepaalde kerk dopen en opgroeien. Maar je moet toch zelf ook kiezen? En hoe zit het dan met bijvoorbeeld roomse mensen?

Je hebt goed over dit onderwerp nagedacht. Dat waardeer ik. Ik kan ook begrijpen dat je er niet helemaal uitkomt. Er zijn zo veel kerken! Welke is de ware?

Je loopt hier tegen een verdrietig probleem aan, namelijk de kerkelijke verdeeldheid. Was die er maar niet. Ik geef je gelijk. Maar ja, je noemt zelf het voorbeeld van roomse mensen. In de Roomse Kerk wordt gezegd: Kijk, bij de Reformatie is de verdeeldheid gekomen, dat had nooit mogen gebeuren. Dan zeggen wij toch: de Reformatie was een zegen van God.

Er komt nog iets bij. Vijftig jaar geleden was er ook kerkelijke verdeeldheid. Toch verwisselden er heel wat minder mensen van kerk. Eén reden wil ik nu noemen. In onze tijd willen we voor haast alles een keuze maken. Dat zit heel diep in ons. In onze zondeval in het paradijs wilden we zelf beslissen. Zelf kiezen is aantrekkelijk, dan zijn we niet afhankelijk van de Heere. De tijdgeest werkt hier nog eens aan mee. Over het algemeen voelen we veel minder onze plichten en veel meer onze rechten. Als we ontevreden zijn, kiezen we voor een andere supermarkt, een andere huisarts en… een andere kerk. Je moet jezelf er toch goed bij voelen? Dan zoek je toch een kerk die bij je past? Het zijn typisch uitdrukkingen van deze tijd. Heb dat in de gaten! En verzet je tegen deze tijdgeest, want er zit veel kwaad in.

Daarom snel naar de Bijbel. Over onze kerkverbanden vinden we vanzelf geen letterlijke tekst. Maar vergis je niet. De Bijbel is duidelijker dan we denken. Wat schrijft Paulus aan Timotheüs? „Maar blijf gij in hetgeen gij geleerd hebt…” (2 Tim. 3:14). Let je op het woordje ”blijven”? Dezelfde apostel wekt de gemeente van Korinthe op tot standvastigheid (1 Kor. 15:58).

Natuurlijk mogen we niet zeggen dat onze kerk of dominee de beste is (1 Kor. 2:12). Wie roemt op een kerk komt ermee om (Jer. 7:4). Maar liet de Heere je opgroeien in een kerk met een getrouwe prediking? Wie ben jij om die kerk te verlaten? Ga toch niet af op persoonlijke voorkeur of smaak (2 Tim. 4:3), maar op de waarheid van Gods Woord.

Anders wordt het als Gods Woord niet meer getrouw wordt gepreekt en de hoorders bedrogen worden. Dan is het zelfs onze plicht om ons van deze kerk af te scheiden (Rom. 16:17, NGB, art. 28-29).

Maar als je in zo’n kerk bent opgegroeid? Dat heeft God dan toch gewild? In Zijn voorzienigheid laat God zelfs veel mensen opgroeien in heidendom of afgodendienst. Hen roept Hij op tot bekering (Hand. 17:30). Gods leiding is verborgen voor ons, Gods gebod is helder.

Ten slotte, zul je vooral de vraag overdenken of je al hoort bij de Kerk met een hoofdletter?

Zit je met een vraag over verkering, geloof of een ander onderwerp? Mail hem naar info@puntuit.nl. We probe- ren je vraag zo snel mogelijk te laten beantwoorden.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor hubert » 11 mar 2013 16:47

Katlheen schreef:Grappig, want ik voel me erg aangesproken door de liturgie in een oud-katholieke kerk. In tegenstelling tot de gereformeerde kerk waar ik officieel lid van ben, daar wordt ik dan weer helemaal niet geraakt door de liturgie. Zo zie je maar hoe mensen kunnen verschillen in smaak en ervaring.


Je bent niet de enige hoor. Ik hou zelf ook van een mooie liturgie en ben (mede) daarom, maar ook voor de precieze uitleg van de Bijbel, lid van een PKN kerk met een Anglicaanse orde van dienst. Die zijn er namelijk ook. Dat is nu precies wat ik wilde benadrukken. Vele leden, één Heer. Leve de verscheidenheid!

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor hubert » 11 mar 2013 16:50

1a2c3c
Och, ik zat in een gemeente waar 10-12 mensen van de 850 aan het avondmaal gingen. De rest rekende zichzelf niet als wedergeboren.


Ik begrijp echt niet waarom zoveel mensen de uitnodiging om aan de Maaltijd van Heer te verschijnen afslaan. Beschouwen zij zichzelf nog wel als christenen?
In mijn kerk is de verhouding gelukkig net andersom!

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Boaz » 11 mar 2013 17:28

ds. J. M. D. de Heer, Middelburg gaat ook in op dit onderwerp.
Hij schreef in het RD het volgende:

[i]Is het uit de Bijbel te bewijzen dat je niet naar een ander kerkverband mag overgaan? Soms wordt gezegd: De Heere liet je in een bepaalde kerk dopen en opgroeien. Maar je moet toch zelf ook kiezen? En hoe zit het dan met bijvoorbeeld roomse mensen?

Je hebt goed over dit onderwerp nagedacht. Dat waardeer ik. Ik kan ook begrijpen dat je er niet helemaal uitkomt. Er zijn zo veel kerken! Welke is de ware?

Je loopt hier tegen een verdrietig probleem aan, namelijk de kerkelijke verdeeldheid. Was die er maar niet. Ik geef je gelijk. Maar ja, je noemt zelf het voorbeeld van roomse mensen. In de Roomse Kerk wordt gezegd: Kijk, bij de Reformatie is de verdeeldheid gekomen, dat had nooit mogen gebeuren. Dan zeggen wij toch: de Reformatie was een zegen van God.

Er komt nog iets bij. Vijftig jaar geleden was er ook kerkelijke verdeeldheid. Toch verwisselden er heel wat minder mensen van kerk. Eén reden wil ik nu noemen. In onze tijd willen we voor haast alles een keuze maken. Dat zit heel diep in ons. In onze zondeval in het paradijs wilden we zelf beslissen. Zelf kiezen is aantrekkelijk, dan zijn we niet afhankelijk van de Heere. De tijdgeest werkt hier nog eens aan mee. Over het algemeen voelen we veel minder onze plichten en veel meer onze rechten. Als we ontevreden zijn, kiezen we voor een andere supermarkt, een andere huisarts en… een andere kerk. Je moet jezelf er toch goed bij voelen? Dan zoek je toch een kerk die bij je past? Het zijn typisch uitdrukkingen van deze tijd. Heb dat in de gaten! En verzet je tegen deze tijdgeest, want er zit veel kwaad in.
De toon is hiermee al gezet:van een supermarkt die we niet goed vinden naar een ander.. Ik zou zeggen: fijn dat die andere supermarkt er is, als ik elders minder betaal ben ik toch gek als ik daar niet naar toe ga. Daar zit geen kwaad in. De dominee trekt dit door alsof kerkgangers consumenten zijn,maar dat is natuurlijk niet zo. Je komt er om God te eren, elkaar te ontmoeten en opgebouwd te worden in je geloof. Dat is geen consumeren, nee, het is een plicht, want wie zich niet veodt gaat dood.

Daarom snel naar de Bijbel. Over onze kerkverbanden vinden we vanzelf geen letterlijke tekst. Maar vergis je niet. De Bijbel is duidelijker dan we denken. Wat schrijft Paulus aan Timotheüs? „Maar blijf gij in hetgeen gij geleerd hebt…” (2 Tim. 3:14). Let je op het woordje ”blijven”? Dezelfde apostel wekt de gemeente van Korinthe op tot standvastigheid (1 Kor. 15:58). Blijf in hetgeen geleerd hebt gekregen, slaat uiteraard niet op het blijven in het desbetreffend kerkverband, maar Paulus roept mensen op te blijven in de leer zoals hij die had verkondigd. Niet mee waaien in de leer van valse leraars, is de boodschap.

Natuurlijk mogen we niet zeggen dat onze kerk of dominee de beste is (1 Kor. 2:12). Wie roemt op een kerk komt ermee om (Jer. 7:4). Maar liet de Heere je opgroeien in een kerk met een getrouwe prediking? Wie ben jij om die kerk te verlaten? Ga toch niet af op persoonlijke voorkeur of smaak (2 Tim. 4:3), maar op de waarheid van Gods Woord. Over dit 'argument' hebben we al genoeg geschreven.

Anders wordt het als Gods Woord niet meer getrouw wordt gepreekt en de hoorders bedrogen worden. Dan is het zelfs onze plicht om ons van deze kerk af te scheiden (Rom. 16:17, NGB, art. 28-29).
Mensen die nooit over de eigen kerkmuur heenkijken zien uiteindelijk niet meer waar de leer tekort schiet of er naast zit. Het blijkt uit de praktijk dat pas wanneer mensen met andersdenken in contact komen, zij kritischer gaan nadenken over de leer en dan pas ontdekken dat er ook een andere manier van uitleggen is.

Maar als je in zo’n kerk bent opgegroeid? Dat heeft God dan toch gewild? In Zijn voorzienigheid laat God zelfs veel mensen opgroeien in heidendom of afgodendienst. Hen roept Hij op tot bekering (Hand. 17:30). Gods leiding is verborgen voor ons, Gods gebod is helder.

Ten slotte, zul je vooral de vraag overdenken of je al hoort bij de Kerk met een hoofdletter?

Zit je met een vraag over verkering, geloof of een ander onderwerp? Mail hem naar info@puntuit.nl. We probe- ren je vraag zo snel mogelijk te laten beantwoorden.

Al met al heeft de ds. niet zoveel nieuwd toe te voegen aan wat er al geschreven is hier op deze lijst.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2013 17:33

Boaz: je hebt er dus niet zo veel van begrepen.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3470
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor benefietdiner » 11 mar 2013 17:49

schelpje3 schreef:Boaz: je hebt er dus niet zo veel van begrepen.

waarom heeft Boaz het niet begrepen?

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor alexander91 » 11 mar 2013 19:05

Ik weet het niet hoor, maar de dominee gebruikt de volgende tekst om afscheiding goed te praten: Rom 16 vs 17: Ik spoor u aan, broeders en zusters, op te passen voor degenen die tweedracht zaaien en anderen in de weg staan, en die daarmee ingaan tegen alles wat u hebt geleerd. Ga hun uit de weg,

AFSCHEIDEN is tweedracht zaaien. En de geschiedenis heeft nog nooit laten zien dat het werkt. Eerder zorgt het voor meer afscheiding en verscheurde families (tweedracht toch? of niet???). De teksten over het Een Lichaam van Christus zijn worden bewust weggelaten en niet besproken, omdat de dominee weet dat zijn kerk en alle andere kerken daarin tekortschieten. Maar men weet niet wat te doen behalve afscheiden.
Van de kerkverbanden vinden we geen tekst, maar we vinden wel een beschrijving van Christus Lichaam:

1 korinthe 12:
Ja veeleer, de leden, die ons dunken de zwakste des lichaams te zijn, die zijn nodig.
En die ons dunken de minst eerlijke leden des lichaams te zijn, denzelven doen wij overvloediger eer aan; en onze onsierlijke leden hebben overvloediger versiering.
Doch onze sierlijke hebben het niet van node; maar God heeft het lichaam alzo samengevoegd, gevende overvloediger eer aan hetgeen gebrek aan dezelve heeft;
Opdat geen tweedracht in het lichaam zij, maar de leden voor elkander gelijke zorg zouden dragen.
En hetzij dat een lid lijdt, zo lijden al de leden mede; hetzij dat een lid verheerlijkt wordt, zo verblijden zich al de leden mede.

Dit is een spiegel, aangereikt door de Heilige Geest. Kijken wij daar wel eens in? Of zijn andere problemen eerst nog belangrijker?

Zie die eerste zin. Daar kunnen en willen we niets mee, want dan moeten we liefde tonen, maar die is er zo weinig. Er is alleen maar vijandige discussie en afscheiding. Kijk er de geschiedenis maar op na.
Laatst gewijzigd door alexander91 op 11 mar 2013 19:28, 2 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3470
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor benefietdiner » 11 mar 2013 19:20

alexander91 schreef:De teksten over het Een Lichaam van Christus zijn worden bewust weggelaten en niet besproken, omdat de dominee weet dat zijn kerk en alle andere kerken daarin tekortschieten. Maar men weet niet wat te doen behalve afscheiden.

Amen, deze constateren is juist.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Optimatus » 11 mar 2013 21:10

Pcrtje schreef:Had ik tóch organist moeten worden! ;-)


Gewoon doen! Het is een heerlijk vak.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 11 mar 2013 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor mealybug » 11 mar 2013 21:17

alexander91 schreef:De teksten over het Een Lichaam van Christus zijn worden bewust weggelaten en niet besproken, omdat de dominee weet dat zijn kerk en alle andere kerken daarin tekortschieten. Maar men weet niet wat te doen behalve afscheiden.

Inderdaad een juiste constatering.
Er wordt gezwegen , waar het nou juist zo om gaat.
gelukkig komen daar wel steeds meer mensen achter.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Optimatus » 11 mar 2013 21:20

Fouten die in het verleden gemaakt zijn, laten zich niet zomaar wegpoetsen. Daarbij zullen kerkgemeenschappen toch min of meer naar elkaar toe moeten groeien om iedereen ook de gelegenheid te geven mee te bewegen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor mealybug » 11 mar 2013 21:26

Optimatus schreef:Fouten die in het verleden gemaakt zijn, laten zich niet zomaar wegpoetsen. Daarbij zullen kerkgemeenschappen toch min of meer naar elkaar toe moeten groeien om iedereen ook de gelegenheid te geven mee te bewegen.


Ik ben bang dat, zolang catechismen en formulieren die elkaars gebruiken en stellingen vervloeken en / of tot heidense afgoderij degraderen, er weinig zal gebeuren wat betreft toenadering.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Optimatus » 11 mar 2013 21:27

We hebben in de PKN een poging gewaagd. Het ging niet zonder slag of stoot, maar ik ben op zich blij dat deze fusie heeft plaatsgevonden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor gml » 11 mar 2013 21:41

Het is zo'n moeilijk onderwerp. De motivatie om van kerkverband te wisselen is erg persoonlijk. Het kan gebeuren door een huwelijk, door een afwijkende leer (dan is het - in de regel - wel gerechtvaardigd). Maar de motivatie "omdat iedereen het doet" acht ik onacceptabel. Voor de mensen die overwegen van kerkverband te wisselen moeten hier biddend mee omgaan.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1928
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: mag je een kerk verlaten?

Berichtdoor Pcrtje » 12 mar 2013 08:31

gml schreef:Het is zo'n moeilijk onderwerp. De motivatie om van kerkverband te wisselen is erg persoonlijk. Het kan gebeuren door een huwelijk, door een afwijkende leer (dan is het - in de regel - wel gerechtvaardigd).
Dan is het nog wel de vraag wie er bepaalt of de leer afwijkend is, en hoever die afgeweken moet zijn...
"Een libelle zweeft over het water..."


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten